' t kabien...

Ik vraag me deze dagen wel eens af welke bedenkingen mijn overgrootvader Jaak Lauwers (°1870) zou hebben als hij de grootscheepse werken aan de stationsomgeving zou aanschouwen... Wellicht zou hij de wenkbrauwen fronsen.  Ooit bemande hij 'het kabien',gelegen vlakbij de spoorwegbrug die de de Leuvense vaart overspande (van de Vierendeelbruggen was nog lang geen sprake...).  Het leek wel een 'grenspost'.  De bareel scheide meermaals daags de Hanswijkenhoek fysisch af van het stadscentrum.  Maar zijn spoorwegpet droeg hij met trots en zijn job voerde hij plichtbewust uit.  In de Hanswijkenhoek woonde hij zelf ook met zijn kroostrijk gezin.  En net zoals hij werkten vele buren aan den IJzeren Weg of 't Arsenaal.  Zijn jongste kind - en enige zoontje - mijn grootvader Clément  (°1911) - ging hem 's middags vaak, in opdracht van moeder Belleke, zijn boterhammen brengen op het kabien.  En de jonge snaak deed dit met plezier.  Dat vertelde hij me.  Soms ging hij met zijn vader naar wie hij opkeek op daguitstap met de trein.  Naar Terneuzen. Krabben vangen. Met gratis coupons.  Verder reikte de wereld toen niet.  Een zeldzaam uitje in een leven dat weinig andere fantasietjes toeliet.  Maar de mensen in 'den Hoek' waren gelukkig met simpele dingen en deelden heel nauw tesamen hun vreugde en verdriet.  Maar alles gaat voorbij.  De mensen en de dingen.  En ook de trein neemt ons mee in de vaart der tijd.  't Kabien is er lang niet meer, en ook het station met indrukwekkende koepel is reeds eeuwen afgebroken.  Binnenkort staat ook het Expo '58-station hetzelfde lot te wachten...

 

Zo gaat dat.  Niks blijft duren.

Voor de bareel staan we niet meer.  We kunnen in dichte drommen stappen en fietsen onder de Vierendeelbruggen en een moderne variant met extra spoor.  Alleen het autoverkeer moet nu een ommetje maken.

De Vierendeelbruggen - prachtig staaltje industrieel erfgoed - worden nu grondig aangepakt en krijgen een facelift.

Onder de Leuvense vaart zal binnen afzienbare tijd het gemotoriseerd verkeer via een tunnel ver weg voorbij het station worden geleid.

Het betonnen viaduct zal worden 'weggeknipt'

Voorbereidingen voor het nieuwe station zijn gestart.  De eerste impressies van een futuristische stationsoverkapping die de gebogen lijnen van de Vierendeelbruggen volgt, zijn reeds te zien.  Op de einddatum van de werken moeten we nog 8 tot 10 jaar wachten.

 

Een kleine jongen

stapt met 'n pakje gesmeerde boterhammen

van de Sint-Jozefstraat

- langs de gekasseide Tervuursesteenweg -

- langs  pas gebouwde St-Jozefkerk en brouwer Feremans -

- langs monumentale Colomapoort -

naar 't kabien

waar zijn vader

'de grenspost' bewaakt

de stoomtrein net vanonder de  koepel vertrokken

tuft in ijzeren kadans

- metalig zijn de klanken -

ritmisch

de vaart over

en

scheidt stad en hoek

geen spoor van  wat

eens toekomst worden zou...

 

 

 

 

 

 

 

De eerste delen van de nieuwe stationsoverkapping doen me, in hun huidige staat, eerder denken aan Rommelasperges dan aan de sierlijke lijnen van de Vierendeelbruggen!
Knap toch hoe die meccano ineen gezet wordt.
En als de overkapping over spoor 11 & 12 voltooid zal zijn kunnen we ons al een beeld vormen hoe het geheel vanaf de sporen er zal uit zien.