Morgen sluit de jaarlijkse week, van 3 tot 13 oktober van de Fairtrade af. Ook in Mechelen, sinds 2007 een Fairtradegemeente, en sinds vorig jaar zelfs de 1ste 5sterrenFairtradegemeente, stond Fairtrade extra op het agenda.
(foto's: Linda Van der Auwera)
Morgen zaterdag 13 oktober is het Wereldwinkeldag en kan je met een lege, gewassen, choco-pot van gelijk welk merk naar de Wereldwinkel in de Hoogstraat. In ruil krijg je een volle pot vol "eerlijke choco" terug, de kans om hem uit te proberen. Uit ondervinding weet ik dat hij zeer te smaken is! Wereldwinkeldag 2018 zet extra in voor eerlijke en duurzame cacaosector.
Vorig weekend was er de 4de editie van M-Fair: Mechelen Fairtradestad. Zondag 7 oktober was de internationale dag van Waardig Werk. De ideale gelegenheid voor M-Fair om zich te richten op de kledingsector: een festival voor eerlijke kledij. In samenwerking met Wereldsolidariteit werd de campagne #cleanekleren nog eens in de verf gezet. Waardig werk omvat o.a. arbeidsrechten, leefbaar loon en sociale bescherming. Dat laatste is een fundamenteel mensenrecht, en net dat is een groot gemis in o.a. het Zuiden. Werkweken van 70 uur en meer in loodzware situatie onder enorme werkdruk aan te lage lonen. Minder dan 1% van de prijs van een bv. sportshirt gaat naar de Aziatische stikster. Dit is toch niet te verantwoorden! Vorig jaar stortte de fabriek Rana Plaza in Bangladesh in. Op dit moment zien we hier en daar kleine verbeteringen, maar nog lang niet genoeg!
Op vlak van mondiaal beleid is Mechelen een voortrekker. Als fairtradegemeente gaat ze voor het ultieme doel: Fairtradeproducten als norm, en op termijn zorgen dat elke producent én iedereen die betrokken is in het productieproces fair behandeld wordt. Knap is dat de stad niet alleen sensibiliseert maar zelf als consument ook kiest voor faire dranken, maar ook bij aanbestedingen meer en meer gaat kiezen voor eerlijke en duurzame kledij. Naast talrijke workshops, een Fairtrade-straat, mode-shows,... was er een "Eerlijke voetbalmatch met wereldkampioen pannavoetbal Jeand Doest". De winnaar ging met een cleane sportoutfit ter waarde van 250 euro huiswaarts.
De campagne #cleanekleren vraagt aandacht voor de problematiek in de kledingindustrie. Kledij is het geglobaliseerde product bij uitstek. Wij als consumenten, maar ook beleidsmakers moeten durven zien dat we het verschil kunnen maken. M-Fair sensibiliseert en vraagt aandacht voor juiste beleidskeuzes: sociaal en duurzaam. Als consument kunnen we invloed uitoefenen, elke consument is er eentje meer die meestapt in het Fairetrade-proces. Eerlijke kleding is nog steeds iets duurder, dat zou niet mogen zijn! Aan ieder van ons om mee verandering teweeg te brengen. Voor wie meer wil weten kan steeds een kijkje nemen op www.cleanekleren.be Ik ben alvast overtuigd en ben al blij als dit artikel aan het denken kan zetten.