(foto's: Jan Smets)
Met een symbolische druk op de knop werd deze namiddag de gloednieuwe ondergrondse parking bij het Centraal Station officieel geopend. De eer was weggelegd voor Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS en onze burgervader. De gigantische ruimte die nu deels in gebruik zal worden genomen, is zo maar eventjes 3 x groter dan de toch al ruim bemeten Nekkerhal. De 300 meter lange Eiffeltoren kan er hélemaal in, en bovendien werd er dubbel zoveel staal als voor die toren, gebruikt voor deze parking. 80 meter breed is ze op bepaalde plaatsen. 4 jaar is er aan gebouwd en het kostenplaatje bedraagt 64 miljoen Euro. Da's niet niks, maar hiermee hebben we nu de tweede grootste ondergrondse parking van ons land. Het Mechelse station is dan ook één van de belangrijkste van ons land, en met deze parking zal ook de ontsluiting van het nieuwe stadswijk achter het station, met stadspark, woningen, bedrijven én jachthaventje een boost krijgen.
De ruimte oogt immens groot, en dit heeft ook te maken met het feit dat er haast geen kolommen te zien zijn. Dit is zowel fraai als veilig te noemen. "En geeft minder kans om er tegenaan te botsen" lacht Sophie Dutordoir. De overspanningen zijn 16 meter lang!
Als de hele parking operabel zal zijn kunnen er niet minder dan 2046 wagens gestald worden. Maar dit is nu nog niet het geval. Op dit moment kunnen nog maar 2 van de 3 niveaus gebruikt worden. Dit betekent toch al een capaciteit voor 1300 voertuigen. De rest van de parking zal pas geopend worden als de andere niveaus volzet zijn. Dit omwille van de duurzaamheid en om energie te sparen.
Elk niveau heeft een ander kleur.
De nieuwe parking heeft 90 parkeerplaatsen voor reizigers met een beperkte mobiliteit.
De parking geeft ook een veilig gevoel door veel natuurlijke lichtinval en bewakingscamera's.
Het is de NMBS die de ondergrondse parking zal uitbaten. Er zal een voordeeltarief zijn voor diegenen die een treinabonnement hebben (1,55 Euro/dag).
De parking zal 24 uur op 24 uur toegankelijk zijn met een ticket of badge.
Tot en met zondagavond 2 september kunnen de Mechelaars gratis gebruik maken van de parking.
Mechelen is het historische middelpunt van de Belgische spoorwegen. Vergeet niet dat de eerste trein op het Europese vasteland van Brussel naar Mechelen reed! Onze stad heeft dan ook een sterke link met 'den IJzeren weg'. Niet alleen door dit geschiedkundige feit maar ook door de werkplaatsen van de spoorwegen - het arsenaal.
Nog steeds is Mechelen een uiterst belangrijk knooppunt voor de treinen naar Oost en West. Ons station bekleedt de 8ste plaats in de rangorde van Belgische stations. Het zal nog verder uitgebouwd worden tot een multimodaal vervoersknooppunt waar er vlot zou moeten kunnen overgestapt worden naar andere vervoersmiddelen. Weet je dat elke werkdag zowat 21 000 reizigers hier de trein nemen.
Het gaat over méér dan een parking en een station. Dit is wel degelijk dé werf van de eeuw. Het gaat ook over de hele infrastructuur hierrond - over wegen, bypass, bruggen... In het voorjaar van 2019 wordt gestart met de verdere afwerking van de tangent. Deze nieuwe verbindsweg zal eind 2020 in gebruik kunnen worden genomen.
Op dat station moeten we wel nog een hele poos wachten. Het zal pas klaar zijn tegen 2027. Maar dan bezitten we ook een volledig nieuwe stationshal met nieuwe perrons, liften, roltrappen en een volledige perronoverkapping. Boven de parking komt een busstation en een stalling voor 5000 fietsen.
Heel de stationsomgeving wordt heringericht.
Vanaf nu zullen de bovengrondse parkings aan Hanswijkvaart, Bautersemstraat en Postzegellaan niet meer gebruikt kunnen worden. Toegang tot de parking loopt over de vroegere parkings via de Hanswijkvaart.
Vanaf eind 2020 zal ook de kiss&ride parking op niveau 1 met een 20-tal plaatsen kunnen gebruikt worden. Reizigers kunnen tot dan gebruikmaken van de nieuwe bovengrondse kiss&ride parking naast de inrit waar ook de Planckendael Express zal vertrekken.
(op de foto's: burgemeester Bart Somers, CEO Sophie Dutordoir en Rudy Van Camp, coördinator Mechelen in Beweging)
Burgemeester Somers maakt zich sterk dat deze stationsomgeving een tweede belangrijks stadscentrum zal worden. Mechelen mist de wissel naar de toekomst niet. CEO Sophie Dutordoir zal misschien nog liever naar Mechelen komen dan ze nu al doet, want ze verklapt dat ze dit een hele aangename stad vindt, die ze dankzij haar echtgenoot die hier bedrijfsleider was, beter leerde kennen en waarderen.
Wij weten dat laatste natuurlijk al véél langer...
Mechelen zit op het juiste spoor. En ga nu maar eens snel kijken naar deze prachtige parking... Nooit gedacht dat ik over een ondergrondse parking zo lyrisch zou kunnen schrijven...
(archiefbeeld... Op vrijdag 12 oktober 2012 werd de eerste spadesteek geven van het nieuwe stationsproject...)