(foto's: J.Smets)
"Zulke plek tref je niet aan in Hong Kong..."
Dat zegt me Johan Creten die speciaal van Parijs is gekomen om de onthulling van 'zijn' beeldhouwwerk bij te wonen. Inderdaad: deze namiddag om 16 uur werd dan eindelijk 'De Grote Vivisector' getoond aan de Mechelaar. Twee jaar geleden reeds werd het imposante beeld verworven. Dit beeld dat een uil voorstelt werd door Galerie Transit aan de stad getipt om aan te kopen. Oorspronkelijk was het idee om het beeldhouwwerk te plaatsen nabij de Fonteinbrug op de Vijfhoek. Maar daar de niet minder dan 1100 kg wegende uil méér dan stevig diende verankerd te worden, bleek uiteindelijk deze plaats niet stabiel genoeg. Daarom werd besloten om 'De Grote Vivisector' te plaatsen nabij het postgebouw - in de schaduw van Sint-Romboutstoren.
Johan Creten, die Vlaanderen reeds meer dan dertig jaar verliet en ondertussen een internationaal vermaard kunstenaar geworden is (hij exposeerde als eerste levend Belg in het Louvre!) is erg opgezet met de keuze voor deze plaats. "Mechelen is fantastisch. Vooral de gelaagdheid in haar geschiedenis is boeiend..." Hij volgde de werkzaamheden van de plaatsing deze ochtend op... Even tussen Istanboel en New York in...
Johan Creten (°1963) heeft naam en faam gemaakt sinds hij Vlaanderen achter zich liet. Hij woont nu in Parijs, maar zakt nog regelmatig naar ons land af.
Galerie Transit aan de Zandpoortvest volgt de kunstenaar al méér dan 25 jaar. Ze heeft de stad voorgesteld om dit unieke beeld aan te kopen.
(Bert De Leenheer en Dirk Vanhecke van Galerie Transit)
Nu staat het dus 3,25 meter hoog te wezen op deze centrale plek in de historische binnenstad.
De kunstenaar die een spraakwaterval is kan er niet over zwijgen:
Méér dan 45 mensen hebben hier aan gewerkt. Het start allemaal met een schets die uitgewerkt wordt..., met maquettes en een versie die ik goot voor het Middelheim... En dan was het aan de mallenmaker, de structurele ingenieurs, de wasbewerkers, de lassers, de bronsgieters, de patineurs, de betongieters... Inderdaad: het beeld ziet er misschien 'eenvoudig' of 'natuurlijk' uit, maar er hebben wel 45 mensen met heel verschillende specialiteiten aan bezig geweest...
De kunstenaar heeft in de loop van die dertig jaar dat hij weg is uit zijn geboorteland, de ganse wereld afgereisd.
Ik woonde in Miami, in Rome, in New York, in Mexico... Ik ben een soort van zwerver, net zoals in het verleden onze plaatselijke kunstenaars ook deden. Ik geloof in die internationale link van Vlaanderen met de rest van de wereld. Maar de band met Vlaanderen is er altijd geweest. Ik ben blij dat dit beeld nu in Mechelen staat. Enerzijds is het een 'klassiek' beeld, maar anderzijds nodigt het uit tot 'publieksactie'. Daar kijk ik naar uit. Hoe men hier zal gaan zitten, hoe kinderen er op spelen. Het zal een band opbouwen met deze stad en de mensen. Spontaan. Ik kan niet wachten om het beeld ook in het donker te zien, of natgeregend, of onder een sneeuwlaagje...
Johan neemt me mee naar de achterkant van het beeld, waar onderaan zijn signatuur staat. Hij wijst me ook op een zegelafdruk in het brons, afkomstig van de arend in een ring die hij draagt...
Vier exemplaren maakte ik van dit beeld. Maar toch is élk beeld uniek door kleur of afwerking. Eentje staat in het Nederlandse Leiden bij het Universitair ziekenhuis aldaar, en de anderen zijn in privé-bezit.
Schepen van Cultuur Björn Siffer onthult dan samen met de kunstenaar het beeld. Dat kan op flink wat belangstelling rekenen.
Björn Siffer:
De dualiteit die het beeld uitstaalt is boeiend! Langs de ene kant is het majestueus en straalt het autoriteit uit en anderzijds is het ook toegankelijk, 'beschermend'... Dat samenspel is mooi. De keuze om dit beeld naar Mechelen te halen toont het niveau waar we met deze stad op mikken. Met dit beeld van een internationaal bekende kunstenaar als Johan Creten willen we de ambitie van onze stad laten zien.
De kostprijs voor dit kunstwerk bedraagt 236 000 Euro. Plaatsingskosten: 5000 Euro.