vernieuwd hotel en bezoekersparcours brengen (nog) meer leven in de brouwerij!

met categorie:  

 

(foto's: Jan Smets)

Brouwerij Het Anker vertelt een mooi verhaal.  Haar geschiedenis is helemaal verweven met deze van onze stad.  Van de brouwende begijntjes en het geliefde bier dat 'onze' Keizer Karel speciaal van Mechelen liet overbrengen naar Spanje tot de familiebrouwerij die het later werd.  Het plaatje klopt.  Deze brouwerij is helemaal verankerd in deze stad.  Puur Mechels.  En dat straalt ze ook uit.  Ze heeft dat gezellige karakter kunnen behouden.  En da's niet in het minst de verdienste van Charles Leclef, de vijfde generatie aan het roer van de brouwerij.  Van een bijna zieltogend bedrijf maakte hij een succesverhaal.  Gestaag, maar zeker.  Met liefde voor het vak en de roots van de brouwerij, maar met een duidelijke visie.  Het Anker is Mechels en daar zijn we trots op.  Natuurlijk moet je een goed product hebben.  Zoveel is zeker.  Maar de faam van de Gouden Carolus hoeft niet meer bewezen te worden.  Maar daarnaast moet je ook het 'verhaal goed kunnen verkopen'.  En ook dat lukt wonderwel.  Het Anker blijft ondanks toegenomen professionalisering die sympathieke, familiale en warme sfeer behouden. Van bier tot whisky: Het Anker scoort.  Maar de vernieuwing blijft zich doorzetten.  Nu werd ook het hotel méér dan grondig aangepakt.  Het hotel dat best OK  maar lichtelijk verouderd was, kreeg een ware metamorfose.  Wie morgen op de open-hoteldag  ook dit hotel bezoekt, zal het heel zeker merken.  Met zin voor detail werd het heel persoonlijk ingericht, met leuke knipoogjes naar stad en brouwerij.  Ook de lobby is nu veel meer uitnodigend geworden.  Enne: de 21 000ste bezoeker van de brouwerij werd geteld.  Het is Charles Leclef himself die hem verraste met een stevige drieliterfles van ons hemels bier.  Wat later knipte hij samen met z'n echtgenote ook het lint door van het nieuwe bezoekersparcours.  Ook dat is flink onder handen genomen en is attractiever dan ooit...  Stap je even mee?

 

 

(de gezellige lobby met originele details nodigt meer dan vroeger uit tot gezellig doorzakken...)

 

(in dit hotel ga je bijna onder de wol bij de brouwer...  Zo mooi is het verankerd in de brouwerij met zijn historische woonhuis, de voormalige mouterij, het brouwgebouw en het aanpalende begijnhof met zijn prachtige barokkerk...)

 

 

(het 22 kamers tellende 3-sterrenhotel oogt bijzonder mooi.  Let op de sterrenwand achter het bed, de originele nachtkastjes en de badkamer waar Sint-Romboutstoren prominent aanwezig is...)

 

Het hotel werd reeds in 1990 geopend binnen de muren van de brouwerij, en dat mag je wel een uniek concept noemen in ons landje. 

De brouwerij gaat nu stevig door met het uitbreiden van de totaalbeleving.  Je kan de brouwerij bezoeken, en je kan er een hapje eten in de brasserie...  Overnachten kan dus ook, en misschien kan je als bezoeker het weekendje Mechelen nog uitbreiden met de whiskystokerij De Molenberg van de familie in Blaasveld.  Deze maand telde men daar al 20 % meer bezoekers dan dezelfde maand vorig jaar.  Kristina Loriers, die coördinator publiekswerking is zegt terecht dat Het Anker de meest open en toegankelijke brouwerij van ons land mag genoemd worden.

Het bezoekersparcours dat vroeger al boeiend was, werd ook helemaal herdacht.  En het moet gezegd: dit werd zorgvuldig gedaan.  Het is boeiender dan ooit te noemen.  Da's zeker de verdienste van Marie Vanhellemont, een jonge vrouw die coördinator is van de brouwerijbezoeken en de gidsenwerking. 

 

(Marie Vanhellemont wordt door Charles Leclef in de bloemetjes gezet voor haar prima uitgevoerde taak...)

 

Ze is niet helemaal onbeslagen gestart in de brouwerij.   Marie studeerde toerisme en is biersommelier.  Iets meer dan twee jaar is ze nu aan de slag in Het Anker.  En ze gelooft rotsvast in het verhaal dat Het Anker te vertellen heeft.  Daarom heeft ze deze job met graagte aangenomen.  En dat doet ze met passie.  Ze zou hier ook nooit kunnen werken als ze zelf het bier niet luste.  Dat doet ze dus.  Ze kent de interessante geschiedenis van de brouwerij en weet deze hoog in te schatten als Mechels erfgoed.  Maar ze vond dat met deze materie nét wat té weinig werd gedaan.  Maar dit is nu verleden tijd....

 

We willen de bezoeker inderdaad een totaalbeleving geven.  Deze brouwerij is één van de oudste van ons land en haar geschiedenis gaat terug tot in de 15de eeuw toen de begijnen begonnen met brouwen.  Vijf generaties, van Van Breedam tot Leclef hebben deze brouwerij gerund en ook dit is uniek.  Veel van deze geschiedenis is bewaard gebleven.  Onze bezoekers kunnen dit nu ontdekken op een interactieve manier.  Je loopt hier met een gids door de actieve brouwerij.  Je ruikt dat, je ziet dat en je voelt dat.  In plaats van een apart bezoekerscentrum te maken, hebben we de bestaande ruimtes voorzien van visuele middelen ter ondersteuning van het verhaal.  Iedere ruimte heeft z'n eigen karakter.  We besluiten de gidstocht met een begeleide degustatie.  Hoe proef je bier en wat ruik en proef je in de Ankerbieren?  Een bezoek met gids versterkt de beleving en je kan ook vragen stellen natuurlijk...

 

(Charles Leclef en zijn echtgenote openen het vernieuwd bezoekersparcours...  Die start dan ook aan de poort die uitgeeft op de hoek van Hoviusstraat en Krankestraat in het Groot-Begijnhof)

 

 

Marie neemt ons dan mee op sleeptouw.  Heel enthousiast vertelt ze honderduit van wat je hier te zien krijgt.  Steeds meer bezoekers komen over de vloer bij het Anker.  Vorig jaar vonden er al 8 % meer betalende bezoekers hun weg naar de brouwerij.  En dat is verbazend daar ten gevolge van de aanslagen andere toeristische attracties het met veel minder bezoekers dienden te stellen.

Extra rondleidingen dienden ingelast, en dit zowel in de weekends als op weekdagen. 

Nu kan je ook als individuele bezoeker aansluiten op dinsdag tot donderdag om 11 uur en van vrijdag tot zondag om 11 uur en 13 uur.  Vanaf november komt daar op zaterdag nog een extra rondleiding bij om 15 uur.

Mooie uitbreiding!

 

Voor het afgelopen kwartaal hadden we zelfs een stijging van 40% meer bezoekers dan vorig jaar.  De zomermaanden waren zo druk dat we velen dienden teleur te stellen wegens volzet.  Daarom hebben we in augustus al standaard een derde rondleiging toegevoegd, want in die maand hebben we maar liefst 49% meer bezoekers over de vloer gekregen.  Als die trend zich verder zet, zal de brouwerij dit jaar zo'n 30 000 bezoekers mogen ontvangen.  Daarom hebben we ons gidsenteam flink uitgebreid en opgeleid...

 

 

(in de vroegere mouterij worden nu de whiskyvaten gelagerd...)

 

(aanschouwelijk en proefondervindelijk...)

 

 

(in het brouwgebouw...)

 

 

 

 

(wandelend door de geschiedenis...)

 

 

 

Boven op het dak heb je een prachtig uitzicht over het begijnhof en de binnenstad...:

 

En dan wordt de wandeling verder gezet...

 

 

(de couleur locale van de brouwerij...)

 

 

 

Het Anker...

brengt steeds leven in de brouwerij...