Open Geest voor Te Gek!?

Het project Te Gek!? zet zich al verscheidene jaren in om geestelijke gezondheid bespreekbaar te maken. Te Gek!? probeert het taboe te doorbreken dat hangt rond psychische problemen. Soms zit een mens wel eens niet lekker in zijn vel.

Dat ondervond ook zangeres Annelies Brosens (Laïs) die zaterag op de planken van de Stadschouwburg stond met ‘Open Geest XL’, waarin ze kwetsbaar, maar ook krachtig, het verhaal vertelt van de donkere periode die ze meemaakte.

Annelies krijgt op deze tour het gezelschap van onder meer Rick de Leeuw (Tröckener Kecks en ook wel zichzelf …), Guy Swinnen (The Scabs) , Christophe Vekeman (de Gentse schrijver met de kuif) en Jan Hautekiet.

Het avondje muziektheater wordt op gang getrapt door Christophe Vekeman, die in ware Tom Lanoye-stijl zijn toehoorders bij de keel grijpt en niet meer loslaat.

Maar Christophe is niet de enige vanavond die uit zijn literair werk voorleest. De rode draad in deze voorstelling is het boek 'Depressie als gift?', dat Annelies schreef over haar depressie, en waaruit ze tussen de nummers fragmenten voorleest.

'De gedachte aan de gedachte dat je heel
de tijd aan het denken
bent aan de gedachte
dat je heel de
tijd aan het
denken bent ...
En dan de gedachte: ik ben gek aan het worden.'

  

Toch is de echte hoofdrol vanavond weggelegd voor de muziek. Er staat een topband op het podium die de songkeuze alle eer aandoet. We kregen onder andere een prachtige versie van ‘Wild Horses’ (Rolling Stones), een hartverscheurend ‘Hurt’ (Johnny Cash), een meeslepend ‘If I needed you’ (Townes Van Zandt, maar bij het bredere publiek vooral gekend van de film ‘The Broken Circle Breakdown’) in duet tussen Guy en Annelies, …

maar vooral een BRILJANTE versie van ‘Personal Jesus’ (Depeche Mode) die door merg en been ging …

Het was een topavond om te koesteren. Temeer omdat het verhaal van Annelies een mooi happy end kent. Er gloeit altijd hoop aan de einder …

'En toch ben ik ook dankbaar voor heel die donkere periode want,
ik zie mezelf liever dan ervoor.'