Overbrugging...

  (foto's: Jan Smets)

Miezerige zaterdagochtend in maart...  Voor dag en dauw werd er weer een belangrijke stap gezet in de grootse werken op de Werf van de Eeuw.  Om 6 uur toen de nacht begon over te gaan in de dag, werd het startschot gegeven van de overbrugging over de Leuvense vaart.  Twee stalen onderdelen van wat een nieuwe spoorwegbrug moet worden, worden heel nauwgezet op hun plaats gebracht.  Daar kwamen twee kranen van respectievelijk 400 en 600 ton aan te pas.  Maar de klus werd perfect geklaard, en nauwelijks een paar uur later mocht men tevreden het eerste deel van deze fase van de werken afsluiten...

 

Het begon gisteren allemaal kort na de middag, toen de twee stalen gevaartesop de vaart naar hun plaats werden gebracht.  Rond 13 uur kwam het konvooi voorbij de Plaissancebrug gevaren...

 

De nieuwe brug vormt een onderdeel van de spoorwegbypas van 3,2 km.  Om dit te realiseren moet men 2 nieuwe sporen aanleggen en 6 nieuwe bruggen bouwen.  De sporen zullen later aansluiten op de Diabolospoorverbinding en de lijn Mechelen-Schaarbeek.

De twee stalen onderdelen die vandaag werden geplaatst zijn beiden 39 meter lang, 15 meter breed en 3,5 m hoog en wegen elk 170 ton. 

Het werd puur precisiewerk om een eerste netjes op z'n plaats te krijgen.  Rond middernacht wordt een tweede deel op zijn plaats gebracht en  volgend weekend volgt het brugdek.

Het hele gevaarte weegt zo'n 2000 ton.  Rond het bouwverlof zal de brug dan helemaal in orde zijn.

De rondingen van de nieuwe brug zijn in perfecte harmonie met de al even ronde vormen van de historische Vierendeelbruggen.

De werken maakten dat men deze week en dit weekend als fietser of voetganger een ommetje diende te maken.  De kanaaloever werd immers afgesloten om deze werken efficiĆ«nt en in alle veiligheid te kunnen waarmaken.

Volg je de werken even mee?