State of the Union over Belgische muziek

met categorie:  

Het was een bont gezelschap artiesten dat maandagavond afzakte naar t,arsenaal mechelen … van Emma Bale tot John Terra, van Connie Neefs tot Wannes Cappelle en Riet Muylaert …

GALM (Genootschap Auteurs Lichte Muziek ) organiseerde er een debatavond, een State of the Union over Belgische muziek … ‘waar we vandaag staan, en welke uitdagingen de toekomst brengt’.


    foto: © Tom Kestens

 

Hoewel minister Sven Gatz (Vlaams Minister van Cultuur, Media, Jeugd en Brussel) forfait moest geven voor het debat, was de avond, met de belofte van een gesprek in de nabije toekomst, al ten dele geslaagd voor de kersverse voorzitter van GALM, Tom Kestens (Lalalover).

  foto: © Tricky Troostie

Maar The State of the Music is niet erg positief te noemen … muzikanten worden geconfronteerd met niet minder dan een alarmerende crisissituatie. Om deze crisis te kunnen beheersen, zullen er maatregelen nodig zijn van alle partners: er is behoefte aan een noodplan, meer samenwerking tussen alle actoren én misschien het belangrijkste item, een verenigde aanpak van de belangen.

Want het beroep muzikant staat zwaar onder druk.

Hoe is dit zover kunnen komen? Overal waar je komt hoor je muziek, er werden nog nooit zoveel concerten georganiseerd en festivals zijn vaak al op voorhand uitverkocht. En toch is er een probleem.


foto: © Tricky Troostie

Muziek is, zoals zuurstof, overal. Muziek ligt zowat overal gratis (of quasi gratis) voor het grijpen. In het digitale tijdperk vooral online via Youtube, Spotify en Deezer, of andere platforms als Bandcamp of Soundcloud.

De uitdaging voor de muzikant is dan om een eerlijke vergoeding te krijgen voor het geleverde werk. Maar als je ziet wat Spotify per stream uitkeert (0,0006 euro), dan moet je haast gaan denken dat muziek ‘waardeloos’ is.

Streamingdiensten hebben dan wel een antwoord geleverd op het probleem van het illegaal downloaden, de lage vergoedingen en de ‘non disclosure agreements’ maken dat artiesten moeten vechten om nog rond te komen.


foto: © Tricky Troostie

Ondergetekende is een ‘muziekliefhebber’ die nog steeds een fysiek exemplaar, zowel op cd als lp, van zijn favoriete muziek prefereert boven een digitaal exemplaar.

Maar de meeste jonge gasten kunnen zich daar niet veel bij voorstellen en hebben dikwijls nog nooit voor hun favoriete muziek betaald … veel liever plukken ze hun tunes van YouTube (waarop 80% van wat bekeken wordt muziek is!).

De economische crisis heeft er natuurlijk ook geen goed aan gedaan: organisatoren van concerten worden geconfronteerd met lagere budgetten en durven geen risico meer lopen. Waardoor er op zekerheid gespeeld wordt, en grote acts die meer volk trekken ook meer speelgelegenheid krijgen.


foto: © Tricky Troostie

Artiesten moeten terug meer onafhankelijkheid verwerven en zich verenigen in een muzikantenvakbond (niet zomaar een ‘belangenvereniging’) om meer slagkracht te kunnen ontwikkelen naar de andere actoren op het speelveld.

En laat GALM nu juist degene zijn die deze rol  willen spelen.


foto: © Tricky Troostie

In een debat met Hans Helewaut (in een vroeger leven nog lid van Elisa Waut en momenteel Gedelegeerd Bestuurder van SABAM) bleek nogmaals dat auteursrechten super belangrijk zijn voor artiesten … als dit wegvalt is er helemaal niets meer.

Ook werden er modellen voorgesteld om tot een eerlijkere digitale exploitatie van muziek te komen met eerlijker verdeelsleutels voor alle partijen. Ook hier kunnen artiesten mondiger een eigen deal uit de brand slepen.


foto: © Tricky Troostie

Hoofdconclusie bleek toch het besef te zijn om zich als artiest beter te organiseren en dit eerder in vakbondsstructuren te kunnen doen om meer slagkracht te verwerven. En waarom, als ultiem drukkingsmiddel, geen muziekstakingen organiseren?

Tussendoor konden de aanwezigen genieten van enkele mini-concerten van Douglas Firs, Eva De Roovere en Klaas Delrue.

#UnitingArtistsInMusic


foto: © Tricky Troostie

Bedankt voor dit verslag!
Ben er door agenda-problemen & timing (19.30 was meer dan net te krap) tot mijn spijt niet geraakt...

Deze muziekliefhebber koopt ook nog steeds zijn muziek op fysieke drager, al ben ik ook betalend gebruiker van Spotify en gebruik ik ook iTunes...
Ik had het al eens eerder vernomen, maar ongeloofelijk hoe wéinig artiesten krijgen van streams op spotify !!!!
 

Wat Hans Helewaut betreft: Elisa Waut is medio 2015 heropgestaan. Al weet ik niet op Hans opnieuw in de line-up van zit; Zus Elsje uiteraard wél...