Vrijdagavond 25 maart 2016 speelde Alain Devals Collapse in de Mechelse Jazzzolder. Mechelen werd getrakteerd op een fraaie en bijzonder aanstekelijke mix van bebop en freejazz, strak en tegelijkertijd heel erg open. John Zorn meets Miles Davis, zeg maar.
Bij Collapse geldt Devals hectische en/of accuraat nauwgezet percussiewerk als leidraad, hand in hand gaand met het vinnige trompetspel van Jean-Paul Estiévenart en de sublieme tenorsax van Steven Delannoye, vakkundig en subtiel ondersteund door de contrabas van de onvolprezen en immer charmante Yannick Peeters.
Collapse nam ons mee in hun aparte en uitermate boeiende muzikale universum waar steevast ruimte is voor meerlagige composities, traag en meanderend dan weer vinnig. Conventioneel en toegankelijk, dan weer plagend en spelend met ritme en songstructuur. Met evengoed plaats voor een bloedmooie melancholische tear jerker. Klasse!
Tijdens het optreden van Collapse kwam het album Bal Folk (2014) zo goed als volledig aan bod. Stuk voor stuk sterke composities. Albumopener Bal Folk werd ook de setopener die al meteen knap etaleerde waartoe deze band in staat is. Rustig aanvangend om langzaam maar zeker volledig tot wasdom te komen en volledig te ontploffen. Een festijn van blazers en ritmesectie. Maar dat geldt zeer zeker ook voor het fantastische Crinkle, dat later in de set volgde.
Een andere favoriet van jullie verslaggever en hoogtepunt in de set was zonder twijfel Lente, een compositie van Yannick Peeters, met deemoedige sax en trompet, de bas van Peeters die op de voorgrond trad, een geweldige trompetsolo van Estiévenant, een trompet-sax-duel van Estiévenart en Delannoye, die percussie! Top!
Maar ook Reboot behoorde bij de uitschieters van de avond en is een van de toppers van het album, met een geweldige 'trompet-explosie'.
De filmische compositie Hopscotch klonk op gegeven moment heel beklemmend en haast onaards maar zat tegelijkertijd toen al diep in je nekvel met zijn zalige melancholische blazers. Een absolute thumbs up voor het slepende Close and Hope, waarbij de trompet en sax de hoofdrol speelden, met zuinige maar zo aanwezige en pakkende bas- en percussiebegeleiding van Peeters en Deval. Deemoedig, weemoedig, melancholisch, mooi!
Het was geen straf om deze muzikanten aan het werk te zien en horen. Toen Delannoye na Up the Hill de pauze aankondigde, kwam die veel te vroeg ook al wees het tijdstip anders uit en toen met Film 09 de bis erop zat, had je ook gevoel dat het veel te kort was geweest. Het album kopen dus en nagenieten maar!
Een aanrader trouwens deze Bal Folk, uitgebracht op het Igloo-label.
Setlist:
Bal Folk / Lente / Reboot / Up the Hill // Do / Hopscotsch / Crinkle / Close And Hope / Lump
Bis: Film 09
tekst en foto's: © Mark Van Mullem