FMBR of voluit Full Moon Bike Ride bestaat nu 1 jaar. Het is een een vrijwillig en ongebonden fietsinitiatief dat bij Volle Maan een gratis gegidste fietstocht van 10 à 15 km door het Mechelse aanbiedt. Het is geen wedstrijd, iedereen is welkom, inschrijven hoeft niet en het tempo wordt bepaalde door de minst snelste fietser. Ideaal om Mechelen eens op een andere manier te ontdekken en te bewonderen. De vertrekplaats is steevast de Grote Markt en het startuur is 19u00.
Mechelen Blogt fietste voor u de eerste rit van het nieuwe jaar 2015 in.
Het ritverslag:
Op maandag 5 januari 2015 troepten we als een compact pelotonnetje samen op de Grote Markt. Ondanks de eerste werkdag van het nieuwe jaar en de laag-bij-de-grondse temperatuur van 2°C, telden we toch 15 startgerechtigden. Cool!
Jannetje Maan kijkt onze gids van dienst, Polle, van achter een sluier wolkjes vragend en benieuwd aan. Wablieft ?!?!? Een elektrische fiets voor zo’n jonge snaak. :-) :-) De Eco-gemotoriseerde chauffeur van de pelotonbus escorteert ons - zoals een heer dat past - de binnenstad uit via de Ijzerenleen, de Korenmarkt, de Hoogstraat om dan plotsklaps rechts te nemen aan de Ganzendries. De passage door de Veluwestraat en Lange Heistraat is erg sinueus en wordt bemoeilijkt door geparkeerde wagens en door gehaaste autobestuurders. Op het T-kruispunt neemt onze equipe de Korte Heistraat naar links en verlaten veilig de binnenstad door de Kon. Astridlaan/Olivetenvest te kruisen. Aan de andere kant van deze drukke verkeersader trappen we de Mgr. van Nuffelstraat in - in de volksmond ook wel de straat van den Brandweer genoemd. Om de Mechelse Pompiers te bezoeken is er echter geen tijd. De van arm- en beenwarmers voorziene groep buigt af naar de vaart en neemt rechts. Ritmisch bewegen de 15 fietsende avonturiers zich over het jaagpad(=Auwegemvaart), af en toe turend naar de satelliet van de aarde, tot aan Battelbrug. Links af, de brug over en rechtdoor (een klein stukje oude Gentsesteenweg). De Pennemeesterstraat is nu aan de beurt, even nadien peddelen we het fietspad van de Leestsesteenweg richting Leest op. Een snorfiets sputtert ons voorbij *kuch* *kuch*. Maar tot in Leest wil die elektrische fiets niet. Ter hoogte van wat mijn grootmoeder zaliger de Warande noemde gaat het collectief hard in de remmen(trommel, schijf of torpedo, u noemt het maar). Het lijkt of we de hort opgaan want we duiken in een zwart gat. Na het aanpassen van onze ogen aan de duisternis blijken we toch in een straatje te zijn aanbeland (nl. Vorendonkstraatje). DE ontdekking van de 1ste FMBR-rit van 2015 ! Licht kronkelend en glooiend door weiden en vervolgens door een stukje bos om te eindigen langs de paardenstallen van een manege. Een mens zou van de prachtige natuur warempel lyrisch worden en vergeten dat we nu in Heffen zijn. Chapeau Polle om dit verborgen stukje paradijs te tonen. De organisatie van A.S.O. (=Organisatie van o.a. De Tour de France en andere sportevenementen) zou stikjaloers zijn op zo'n stukje etappe. Het veilig oversteken van de Gentsesteenweg vergt al onze concentratie en bracht de groep weer met de voeten op de trappers en op de Rupeldijk langs de andere kant van de Zenne richting Zennegat. Ter hoogte van de Hooiendonkstraat, 90° naar rechts de Zenne-fietsbrug op en over, even terug land onder de fiets en hop de brug over de Vaart brengt ons naar het jaagpad Zennegatvaart langs de woonboten. 750 meter verder smijten de Nibali's in ons zich als een steen naar beneden, de Hogeweg in. Top Speed! Nu begeleidt de Dijle ons. Even verder rijden we terug boven op het dijkpad richting Winketkaai. We komen tot de vaststelling dat het vroegere fiets- en wandelpad nog enkel het laatste is. Dus als volleerde Flandriens nemen we de goot van de linkerkant van de weg naar de rechterkant. Na de woonboten is het nu de beurt om de pleziervaart te bewonderen aan de jachthaven. De Kraanbrug wordt toegevoegd aan de lijst met bruggen(En neen, dit gaat geen brug te ver). De Melaan op, even maar want de kopman rijdt over privé-terrein(De Lindepoort) binnendoor tot Onder-Den-Toren naar "Den arrivée" op de Grote Markt waar de fotofinish, tot grote ergernis van de wedstrijdjury, geen uitsluitsel kan geven wie gewonnen heeft in de sprint.
De rit in kaart.
De volgende Volle Maan en FMBR-rit kondigt zich aan op woensdag 4 februari 2015.
Meer info kan u vinden op de Full Moon Bike Ride Blog of hier .
Tof verslagje! Ik kijk uit naar verdere bijdragen op Mechelenblogt! Welkom dus als nieuwste blogger!
Ik hoop dat iedereen afstapte en bij groen licht op het zebrapad van de Korte Heistraat naar de Dageraadstraat gingen, want de brandweer mag daar slechts met prioritaire voertuigen de Koningin Astridlaan op en af of kruisen.
Het Vorendonkstraatje lag inderdaad in Heffen maar ons huidig stadsbestuur noemt dat hele gebied tot tegen de Zenne de wijk Battel. Die omsluit nu zelfs naar het zuiden de Warandestraat en voorbij Stuivenberg de spie vlakbij het dorp van Hombeek.
Bedankt Jan.
@Mon Ik kan u garanderen dat veiligheid een absolute prioriteit is. Er wordt steeds geopteerd voor veilige oversteekplaatsen op drukke verkeersaders. Samen uit, Samen thuis.
Ik bedoel dat veel fietsers schijnen te denken dat ze al rijdend dat zebrapad mogen gebruiken. Er bestaan ook zo van die pelotonrijders die schijnen te denken dat ze dat nog meer mogen omdat ze met een hoop zijn, en dat is ook niet terecht. Ik hoop dus dat erop toegezien wordt dat als iemand in een peloton daartoe aanstalten maakt, die persoon meteen aangemaand wordt geen gevaarlijk en onwettelijk voorbeeld voor de anderen te zijn.
het is een peloton(=verzameling fietsers) maar geen snelheidswedstrijd. Een zebrapad is inderdaad een oversteek plaats voor voetgangers om te voet over te gaan en NIET te fietsen. De oversteekplaatsen voor fietsen worden door FMBR correct gebruikt. Dit betekent dat een fietsoversteekplaats niet de voorrang afdwingt zoals een zebrapad.
Verder is het ook zo dat fietsers in groep vanaf 15 personen met 2 naast elkaar op de rijweg mogen fietsen ook al is er een fietspad. Vanaf 15 tot 50 personen is het best om met 2 wegkapiteins te werken en dan mag ook begeleiding van volgauto. Boven de 50 fietsers is voorgaande zelfs verplicht.
Laat me besluiten met de zeggen dat wederzijds respect tussen alle type-mobilisten(voetgangers, fietsers, auto's etc) mooi zou zijn.
Trouwens op de meeste jaagpaden mag er niets sneller gereden worden dan 25km/u.
Dat wederzijds respect zou er vanzelf zijn indien:
- iedereen de wegcode zou volgen, en
- iedereen ook de wegcode zou kennen die geldt voor alle 'minderwieligen'.
Te dikwijls denkt iemand ten onrechte dat men zelf vanalles mag en dat andere soorten weggebruikers in de fout gaan. Jammer genoeg is dat laatste ook dikwijls waar. De wegcode is echter niet steeds overduidelijk, omvat meer regeltjes en uitzonderingen dan gewone mensen goed en wel kunnen bevatten, en wordt veel te dikwijls voor enkele details veranderd.
Een initiatief als de vollemaanritten, afgaande op de juiste uitleg van RealRaven en bevestiging van de nodige aandacht in de praktijk, kan bijdragen tot een betere kennis bij de deelnemers. Allen daarheen, dus.
@mon Bedankt !
Fiets- en motorvoertuigbestuurders, let op: Het is juist dat "een fietsoversteekplaats niet de voorrang afdwingt zoals een zebrapad" maar een fietsoversteekplaats wordt afgebakend door witte blokjes. Zie je bijvoorbeeld aan een kruispunt de baan gedwarst worden door een smalle rijstrook tussen witte lijnstukken, dan is het een door lopend fietspad en dat heeft wel voorrang (van links en als het fietspad in twee richtingen mag benut worden, natuurlijk ook van rechts - en omgekeerd aan overzijde van de dwarsweg)!
Ook doortrapte automobilisten die niet graag trappen zouden deze brochure 'Fietsers en de wegcode' van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid best eens aandachtig lezen.