Kunstwerken van Chris Joris en oom Henri Théatre gaan dialoog aan

Chris Joris kennen we in Mechelen vooral als ongeëvenaard meesterpercussionist. Maar Joris schildert ook al jaren. De voorliefde voor de schilderkunst kreeg Joris ingelepeld tijdens de vele vakanties bij schilder oom Henri Théatre in de Ardennen. Nu eert Joris zijn overleden oom met een dubbeltentoonstelling waarbij de werken van Théatre in dialoog of/en confrontatie treden met die van Joris.

Tijdens de vakanties bij oom Théatre zat Joris ganse dagen naast Théatre’s schildersezel, stil en geconcentreerd te volgen hoe ettelijke landschappen ontstonden in de buitenlucht van Wallonië. Dit lokte bij Théatre de voorspelling uit dat er in “le petit Chris” een tekenaar, dito schilder, zou kunnen schuilen, wat snel duidelijk werd, toen potlood en papier onder Joris' neus werd geschoven.

Henri Théatre behoorde tot de typische Ardeense naturisten, die de Ourthe en de omliggende bossen bezongen. De zwart-wit Afro- en urbane jazz-onderwerpen en totaal ander coloriet van Joris staan in schril contrast met de aardse kleuren en beelden van Théatre, maar voor Joris is dit als het her-aanschuiven aan tafel voor een mooi diner met zijn lang verdwenen oom.

Joris ventileert zijn gemoedstoestanden, emoties en statements via gerichte, hetzij anonieme portretten en mensenfiguren, die doorgaans uit de Afro-Amerikaanse of Afrikaanse leefwereld komen en sterk beinvloed van zijn jarenlange ontmoetingen als jazzmuzikant met deze cultuur. Jazz, blues en de strijd om de burgerrechten hielden Chris al sinds zijn jeugd in de ban en zo werden jazz- persfotografie en platenhoezen een onvermijdelijke visuele link met deze muziek. Er ontstonden zwart-wit tekeningen en later schilderijen, die zich koppig aan een eenvoudig realisme houden, met of zonder symboliek maar steeds met een aanspreking vanuit de thematiek en de sfeer, die er van uitgaat.

Om de werken van Chris Joris beter te absorberen, zet je best een plaatje of cd op van Thelonious Monk en de deur zal open gaan: de improvisator zit hem eerder in zijn muzikale zijde, de vertaling in beeld eerder in de plastische werken.

Henri Théatre werd geboren in Hamoir-sur-Ourthe op 10 februari, 1913 en overleed in Bagnols-en-Forêt, Zuid-Frankrijk op 16 februari 1985. De jonge Théatre tekende al van kinds af intensief en begon op zijn twaalfde jaar te schilderen vanuit de groeiende wens om kunstschilder te worden. Hij studeerde respectievelijk aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Luik, die van Brussel en aan de Academie des Beaux Arts in Parijs.

Na zijn huwelijk met Joanna Joris vestigt Théatre zich in Logne-Vieuxville, waar hij zich in zijn bescheiden, maar idyllisch atelier volledig aan de schilderkunst wijdt. De Franse Provence gaat nochtans beslag leggen op Théatre's talent: aanvankelijk tijdens vakantie-uitstappen in kalme periodes, later als constante residentie, want hij installeert zich met echtgenote Joanna in de Var; in Bagnol-en-Forêt, waar in de kerk één van zijn fresco's prijkt, opgedragen aan de Heilige Théresia (St-Thérèse). Toch bleef de oude chalet en atelier in Logne-Vieuxville bestaan en verblijft Joanna Joris-Théatre er nog regelmatig, van waaruit zij het oeuvre van haar overleden echtgenoot doet voortleven door haar niet-aflatend geloof in en bewondering voor zijn werk.

Théatre maakte ook naakten, portretten en stillevens, maar hij bezong het liefst en met de meeste overgave de Ardennen en de Ourthe, de wouden en panorama's. Ook in zijn laatste jaren in de Provence is hij in wezen verliefd gebleven op zijn Ardennen.

De expo 'Chris Joris – Henri Théatre' opende vrijdag en is nog te bekijken tot en met zondag 31 augustus, dagelijks in het Maurus Moreelshuis, Moreelsstraat 3 in Mechelen.

Een absolute aanrader!


afbeeldingen: © Chris Joris/ Henri Théatre

 

Hier meer over Henri Théatre