Louizastraat

met categorie:  

In welke straat stond deze kamion ?

Niet antwoorden op dit blog !!  maar stuur je antwoord naar:

erkaa(apenstaart)telenet.be

Eveline DE HAES bijt de spits af met het eerste juiste antwoord.

Onze dienst Monumentenzorg waakt laat. En ik ben uitgeslapen.

Tja, mocht die vrachtwagen nu even een tiental meter verder willen rijden...   ;-)   Da's geen eenvoudige fotovraag voor mij....

@JanS: die camion heeft nogal een reus van een neus, hé! 

en als je het mij vraagt staat hij tegen de rijrichting geparkeerd 

 

En hier dan de andere slimmeriken:

SOMEHUMAN
JEF VAN RANSBEECK
JOKKE OEP Z'N...

PAUL TEMMERMAN
 

Het valt me veel moeilijker het merk van die vrachtwagen te achterhalen. Een symbool zoals een of andere hond of ster zie ik niet en evenmin koeien van letters. Dan blijven er nog Berliet, Scania-Vabis en een pak andere die zo een snuit hadden, maar ik vind er geen die behoorlijk gelijkt en enkele jaren na W.O. II in gebruik was. Gelukkig hebben ze toen hun vervoer geregeld want tegenwoordig wordt gereclameerd als een bus voorbij komt.

LUC CROONEN 
NELLY en 
JOS NYS

hebben het ook gevonden..

Het merk van het voertuig? Wie weet heeft er op dit vehikel ooit een grote witte ster gestaan?

Us Army Mack of GMC ???

 

@Jokke: Een witte ster uit WW2 kan best zo gepresenteerd worden.  ;-)  Het kon ook een achtergelaten Daimler-Benz of Borgward geweest zijn. Ik ken nog wel meer destijdse fabrikanten die ne fermen toot konne trekke op de gezochte categorie (Krupp, Ford alsook of toch bijna Studebaker, Oldsmobile, Dodge, Renault) en kwam op mijn uuuuuuuurenlange speurtocht zelfs enige namen tegen die ik vergeten was (Brossel, Willème, Unic, Vomag), waarvan ik nooit gehoord had (Bernard, Faun, NAG, Büssing, Steyr) en/of die wellicht nooit hier geweest zijn (White, Saurer). Een Opel Blitz 'Alligatorschnauze' toonde in 1944 een gelijkaardige doch kortere opbouw en verschilde té sterk in details. Meestal ziet men een duidelijk leesbare naam, zoals GMC. Mack toont normaal een buldog en M.A.N kan harder brullen. Henschel had een duidelijker ster dan Mercedes en ook het logo van Magirus of Klöckner-Humboldt-Deutz viel op.
Toch bekeek ik ook snuiten van die merken en van Volvo maar Italianen, Russen en Aziaten liet ik buiten beschouwing. Over het Kanaal maakten ze ook een en ander en de Engelsen hebben in Mechelen een wagenpark gehad: Met een van hun lichte voertuigen leerde mijn vader hier rijden na de Bevrijding, al haalde hij jaren later nooit een rijbewijs op. Maar de foto toont het stuur links. Bedford en Leyland werd mogelijk normaal geïmporteerd.
Google searches op '<XYZ> trucks 1935 OR 1936 OR ... OR 1947' (of met 'lorries', 'camions' of 'Lastwagen') en dan tab 'Images' leverden niets dat voldoende leek op die van De Rooster uit de De Langhestraat met alle grilles horizontaal en slechts twee ver naar achter geplaatste assen, om zelfs maar een merk te vermoeden. Het vruchteloos blijven van wat ik had verwacht klein bier te zijn, maakt mijn nieuwsgierigheid alleen maar groter.

Enige lijstjes van merken per land of alfabetisch zijn wel erg lang...

Tussen oktober '44 en augustus '46 was er in 'de Plage' te Hofstade een montage- en reparatiecentrum van de de Amerikanen voor gevechtswagens, vrachtwagens en tanks.

Na het vertrek van de Amerikanen werd het depot overgenomen door het Office of Mutual Aid (OMA) dat instond voor de liquidatie van het materieel. Was dit zo'n vrachtwagen? 

Twee van de overgenomen amfibi-voertuigen werden door de exploitant van het Bootshuis ingezet voor pleziervaarten op het meer.

@marcanne: Ken je een bij W.O. II in Europa ingezet merk/type vrachtwagen van het Amerikaans leger, dat als die van De Rooster maar 1 achteras had? Ik meen dat alle foto's die ik zag, twee assen onder het laadvlak tonen.

@ SomeHuman

kijk is bij Kromhout

WOII was denkelijk een verkeerde denkpiste.

Waarvoor werd een vrachtwagen met beplanking aan de zijkant vooral gebruikt? Voor vee of voor de aanvoer van Mechelse bloemkolen?

Kan de volledige foto getoond worden? De mogelijkheid is dan dat er op de vrachtwagen een logo uiterst rechts te voorschijn komt.

Marcanne, dergelijke wagens werden volgens mij wel degelijk voor troepentransport gebruikt. Aan weerszijden waren namelijk zitbanken bevestigt. De mijne was het echter in geen geval. Ik reed namelijk met een GMC radiowagen op benzine. Maar daarmee weten we nog altijd niet waar hij staat.

Marcanne, dit IS de volledige vrachtwagen.  Meer ervan staat er niet op de foto (van de omgeving wel maar dan zou het té gemakkelijk zijn)

Mooi zo, marcanne! Vreselijk leuk, zeg. 't Is me evenwel nog niet heel zeker in welke mate het een Hollandse en/of een Belgische vrachtwagen was.

De scheeps- en vrachtwagenmotoren van de eertijdse scheepsbouwer Kromhout te Amsterdam dienden blijkbaar niet als inspiratie voor de aandrijving van tractoren, vrachtwagens en autobussen toen de Kromhout Motoren Fabriek zich rond 1935 op die voertuigen toelegde: die werden uitgerust met motoren gemaakt in licentie van het Engelse Gardner. Het eerste zelfgebouwde chassis was voor een autobus; de bussen en vrachtwagens met een verscheidenheid aan chassis en motoren werden tot ver in de jaren 1950 populair in Holland doch niet zo zeer bij onze minder verre noorderburen.

In Merksem bouwde SDS Automobiles NV vanaf 1938 en ook onder de bezetting tijdens W.O. II naar verluidt chassis met motoren en andere componenten van externe fabrikanten, zo wordt Maes voor de opbouw genoemd; SDS leverde het chassis met motor en motorkap.

Opmerkelijk is dat die gevonden beschrijvingen beide bedrijven voorstellen als chassisbouwers die er een (gekochte of in licentie gebouwde) motor op plaatsten, maar slechts Kromhout verzorgde (al dan niet in eigen beheer) ook de opbouw.

Er is echter een foto van een door de Luftwaffe benutte volgens bijschrift "Kromhout autobus met een opbouw van de firma SDS". Dat is nochtans de tegengestelde taakverdeling van wat over de bedrijven gevonden was. Zeer waarschijnlijk vergist de Duitse site (die toegeeft het juiste type niet te kennen) zich, want SDS lijkt geen autobuscarrosseriebouwer geweest te zijn. Bovendien tonen zeer veel foto's van Kromhout een onvergelijkbare reeks onderling verwante types radiatorrooster. Voor zover ik bij zoeken op 'Kromhout' zie, toont uitsluitend die foto van een Luftwaffe autobus een snuit die getrouw overeenstemt met de vrachtwagen van De Rooster: zelfs met de zeer langgerekte soort U of V in het midden van de radiatorgrille, stemt op de autobus een gelijkvormig verschijnsel overeen. Na de oorlog viel de chassisbouw bij SDS al gauw stil.

Ik zou dus stellen dat De Rooster een SDS-vrachtwagen uit Merksem had, waarop achter de snuit slechts de eigenlijke cabine en de laadbak extern waren geplaatst, bijvoorbeeld door Carosserie Maes uit Antwerpen - hoogstwaarschijnlijk niet door een Amsterdams bedrijf. Waar SDS de motor had gehaald en of het voertuig al in 1938-'40 aan een privébedrijf geleverd was, dan wel in de oorlog gebouwd en achteraf gedemilitariseerd en eventueel omgebouwd werd, is niet bekend.

Ik dacht eerst dat er beesten in de laadbak zaten maar na wat G.L. hier aanhaald, er zit volk op dienen camion!  Vervoer = vervoer voor de firma De Rooster.

Zou dat nu nog mogen? Behalve dan voor legervoortuigen? Ik weet nog jaren geleden werden uitstappen van de Gezinsbond van grote en jonge gezinnen geschrapt wegens vervoer te duur, iedere inzittende moest volgens een nieuwe wet een gordel hebben.  Hetzelfde voor schooluitstappen waar ze vroeger met drie op een bank zaten. Tijdens de week zeeklas wordt er sinds enkele jaren niet meer gestopt in Ieper, de factuur van het busvervoer wordt te hoog door deze tussenstop en men overschrijdt  zo de maximumfactuur.

@marcanne: Vervoer niet 'voor' maar 'door' de firma V. De Rooster, die dag in 1947 'voor' en 'van' sporadische benutters van een van die witachtige gebouwen, ik vermoed het best verstopte. Waarom zou er een probleem geweest zijn: Het was toch in het door een professional bestuurd (misschien met banken uitgerust) bedrijfsvoertuig van een vervoerbedrijf, en in een taxi of bus hoeft men zelfs nu geen gordel om. Overigens genoot ik drie decennia later uit en ook in uniform derwijze transport, in Bedfords zowel als in M.A.Ns - en ook ik kon daarbij nog gerust roken.

Nog even over de verstoppende vrachtwagen, of juister de Kromhout/SDS-autobus met zo goed gelijkende snuit op de hoger gelinkte foto: Vermits Kromhout voor de oorlog nog slechts motoren van Engels ontwerp met Engelse licentie bouwde, zal de Duitse bezetter die zeker niet gewild hebben voor zijn ongetwijfeld in explosiemotoren geïnteresseerde luchtmacht die het tegen de RAF opnam, stel je voor. Vandaar (eventueel ook omwille van gewenste specificaties) moest de complete chassisbouw met snuit bij SDS doch de busopbouw niet bij een 'obscuur' lokaal bedrijfje als Maes maar wel bij een door de (eerdere) overheid reeds voor buscarosseriebouw gewaardeerd bedrijf in net zo zeer door de Duitsers gecontroleerd gebied. Het omgekeerde, zoals nochtans in het fotobijschrift staat, zou wel zeer absurd geweest zijn.

P.S.: 't Leek goed te klinken maar nu blijkt SDS althans voor de oorlog ook die Gardner of (Amerikaanse) Hercules motoren te hebben toegepast...

Ik vond op het Internet nog geen enkele afbeelding van een SDS-voertuig buiten die bus van de Luftwaffe. Was het langwerpige U- of V-profiel op het radiatorrooster van de vrachtwagen van De Rooster een gewoon attribuut? Of was zulks een speciale bestelling voor de Duitse krijgsmacht want op de foto van de Kromhout/SDS-bus lijkt net daarin met de cijfers onder mekaar het getal 505 aangebracht te zijn. Gebeurde zulke korte nummering ook voor andere types voertuigen van de Luftwaffe? Dan zou De Rooster een gedemilitariseerde camion gehad hebben. Of, m.i. veel waarschijnlijker, is het niet 505 maar wel SDS. Dan zou dit bewijzen dat ook De Rooster een SDS had, en prijkt o.a. bovenaan deze rubriek de tot dusver enige me bekende foto van een SDS-vrachtwagen. Die in 't oog springende merknaam werd allicht verwijderd toen die te zwart stond, vermits bekend is dat te Merksem de bestuurder ontslagen werd omwille van de productie tijdens de bezetting.

Misschien is het destijds wel zo verlopen in het sprookje van de Langsnuitige Vrachtwagen

1 - Duitsers verlaten Mechelen in september 1944

2 - De vrachtwagen heeft een mechanische panne en de Duitsers zijn een tikje gehaast om onze contreien te verlaten wegens hete adem van de gealliëerden in hun nek.

3 - Ze laten hun voertuig staan.

4 - De Rooster die reeds in de vervoersbranche zit herstelt die vrachtwagen en lijft hem in bij zijn eigen wagenpark. Ik vind dat een mooie recuperatie en een terechte compensatie voor de berokkende miserie.

5 - Ik mag hopen dat De Rooster nog jarenlang van dat bakbeest heeft kunnen genieten.

En nu maar wachten op een repliek van de familie De Rooster die misschien nog een plausibeler uitleg kan verschaffen.

;-))

In feite is het me Wurst, saucisson, sausage welk merk van kamion daar geparkeerd staat, of zoals sommigen me mailden dat dat geleuter (steeds van dezelfde) mag ophouden.

Tip 1: de straat waar de kamion staat werd in de 2e helft van de 19e eeuw aangelegd.

De straat waarin hét onderwerp bij uitstek van de foto geparkeerd staat, is zo oud als de straat want al door Braun & Hogenberg in de 16e eeuw getekend. Slechts de wat vage achtergrond is met lichtjes rechtgetrokken rooilijn opgetrokken nadat de straat haar huidige naam kreeg toen ze een eindje compleet buiten beeld doorgetrokken werd, voor mijn part en dat van de fotograaf tot in Oostende want dat 19e-eeuws stuk was hém in tegenstelling tot een impressionant vervoermiddel Wurst, saucisson, sausage.

ERIC VW gaf ook het juiste antwoord.

tip 1 1/2: de vrachtwagen stond voor een BP station

tip 1 5/8:
Ah ja Jokke, de motor in de camion was misschien Brits maar den BP was het op en top, én is nog steeds internationaal flink vertegenwoordigd. Bij een gelijkaardig station in 't Stad stelde men er een 3 m hoog embleem voor op.

@ Jokke

Als BP staat voor Baden Powell dan heb je nog gelijk ook, want het gebouw achter de camion was ooit een scoutslokaal van die parochie. Misschien zijn de personen die amper zichtbaar in de laadbak zitten, wel scouts van die groep die op kamp vertrokken en gratis door De Roover naar hun kampterrein werden vervoerd.

Gissen is een mooie zaak en schenkt het mensdom veel vermaak! WP

;-))

@jef van ransbeeck: Ik weet niet of centen op de rooster geteld werden maar enen roover zocht liefst andere slachtoffers.  ;-)  De rest van je giswerk is geschiedenis. Als daar iets gegeven werd, zal het veeleer katoen dan mazout geweest zijn. Het 'gelijkaardig station' is dus óók een scoutslokaal: dat van Katrom aan ons Katelijnekerkhof waarop sinds 2007 het embleem van déze 'BP' staat. Die stichter van de scoutsbeweging was nog meer op en top Brits dan British Petroleum waarvan de aandelen overal zitten. Met jouw gok kwamen we al voorbij tip 1 9/10, laat me er een volle 2 van maken:
Ik noemde om een tweede reden die 'stations' van Baden Powell gelijkaardig. Zodus, wie nog kent locaties van Mechelse scoutslokalen in 1947?

Tip 2: toen de straat recht- en doorgetrokken werd, kreeg ze de naam van een koningin.

JAN BUSKENS
JAN SMETS
EDDY LUYTEN
meldden zich zonet ook aan met het juiste antwoord en een vaste blogger zond me ook nog onderstaande:

Nb. Die S(L)OME verkloot met zijn gelul wel heel het zaakje.

.

Als "sommigen" en "een vaste blogger" zich hier niet laten kennen, houden ze hun gezever best voor zichzelf. Dit is geen persoonlijke site maar een blog, en ik blijf wel bij het onderwerp. Dat is niet slechts de alsnog onbekend te houden naam van een straat, maar vooral wat de enige begininhoud van de rubriek, namelijk de opgegeven foto, toont. Niemand is verplicht alles te lezen, en de tot daarnet enige tip die het oplossen duidelijk vergemakkelijkt had, is door jef van ransbeek prijsgegeven - overigens niet op een ongepast moment. Jokke oep zeun... en ik gaven slechts hints, maar als Roger en Jokke door uitdrukkelijk of schijnbaar tipjes op te lichten elkeen die de locatie nog niet beseft, daarvan wegstuurt... is voor wie ze nog wel wil zoeken een niet domweg verradende bijsturing welkom. Kortom, die vaste blogger is bovenal lomp en achterbaks... een bij mechelenbloggers uiterst zeldzame combinatie.

@Some: "als sommigen en vaste blogger zich hier niet laten kennen, houden ze hun gezever best voor zichzelf".... Dus Some, gezien ge zelf uw eigen ikje achter een pseudoniem verbergt,past dit bovenstaande op uw eigen persoontje:-)

 

Niet zeveren, Eddy Luyten. Een pseudoniem is niet anoniem. Anonimiteit laat verantwoordelijkheid zoeken in alle richtingen waarvan op één na iedereen onschuldig verdacht wordt. Ik draag altijd met dezelfde geregistreerde gebruikersnaam bij en er kan maar 1 SomeHuman geregistreerd zijn. Dat is dus de enige die iedereen hier kent, en inmiddels al vrij goed. Hoewel velen op dit blog er hun laars schijnen aan te lappen, wordt door ernstige instanties en wijze mensen sterk afgeraden, levensechte identiteitsgegevens bekend te maken op een voor alle kwaderikken en krankzinnigen perfect zichtbaar medium, en dat is waarom een 'gebruikersnaam' onherkenbaar mag zijn en bij voorkeur is. De beperkingen van louter schriftelijke communicatie die niet voor iedereen voortdurend interactief is, maken bovendien ook tussen normale en verstandige mensen een nimmer als fout herkende verkeerde interpretatie veel waarschijnlijker dan bij ontmoetingen in levenden lijve, wat ook een verhoogd risico meebrengt.

Daarentegen zeer vals is, zich met verscheidene gebruikersnamen registreren (en mits aparte IP-adressen moeilijk te ontdekken) en/of niet geregistreerd verscheidene gebruikersnamen benutten; daarvan wordt ik niet verdacht en ik denk niet dat iemand zulks van SomeHuman nogal waarschijnlijk zal vinden.
Ook is er geen hinderpaal om zich doodleuk te registreren als ene (misschien onbestaande) Frans Van Ingelgom, wijl men in werkelijkheid Jan Janssens heet. Slechts de bloggers die mekaar ook in omstandigheden ontmoeten waarbij een foute naam zou ontdekt worden, kunnen niet op die manier misleiden. Mijn gebruikersnaam is daarentegen wel duidelijk herkenbaar als een pseudoniem.

Men kan ook mij net zo goed e-mailen door op mijn gebruikersnaam te klikken en de tekst in het formuliertje te schrijven; een eventuele antwoordmail zal in mijn geval in principe ook van SomeHuman[apenstaart]enz.etc komen en indien iemand het in zijn hoofd zou halen om gauw even een SomeHuman gmailadres of zo aan te maken en zich dan bij bloggers voor te doen alsof ik het ben, de sitebeheerders en een paar anderen kennen mijn enige ware SomeHuman e-mailadres... Wat men vandaag in het TV Een journaal ook over het Internet beweerde, politiediensten hebben wel degelijk middelen om meer te weten te komen en de procureurs schijnen niet met misbruiken te lachen. Denk vooral niet dat men andermans pseudoniem zomaar mag toeëigenen en doen wat men wil: denk maar aan verscheidene gekende schrijversnamen.

En ik mocht ook JAN NECKERS feliciteren met zijn juist antwoord.

Ik zal allen nadien nog eens op een rijtje zetten, want door de diverse opstellen van SomeHuman weet niemand meer wie de eersten waren.

Misschien kan hij zelf eens een rarara op het blog gooien....

Graag Roger, dat zou al gebeurd zijn maar... Hoewel het geen enkele zin heeft vermits als ik hierboven uitlegde, men een valse doch schijnbaar echte naam kan registreren, laten de sitebeheerders niet toe dat iemand die geen (oncontroleerbare) 'ware naam' in hun gegegensbank laat opslaan, ook een rubriek start of zelfs maar een afbeelding upload. Daardoor blijven me die mogelijkheden ontzegd welke de meesten hier gewoon hebben.

Men hoeft net zo lang te scrollen en te zoeken tussen een lange reeks 10-woordenreacties, als in een met langere reacties - tenzij men net in die laatste wil lezen. Een tijdje terug was er eens een rarara waar niemand iets durfde opzetten omdat je bij de vorige ook al had reclameerd. Jij kon dan heel plezant netjes de slimmeriken onder mekaar laten verschijnen. Het was wel de meest saaie rarara die ooit op het blog kwam. De fun is niet het bijschrift van een foto te lezen, dan zou de Beeldbank iedereen zoet houden. It's in the voyage... de ene keer meer dan de andere en dat hangt sterk van persoonlijke smaak af, maar tot personen en hun stijl gerichte kritiek draagt er toch zelden voor iemand toe bij.

Tja. Some... gelukkig weet jij die saaie rarara's op te vrolijken.  Deze commentaar ontving ik zonet nog bij een (verkeerd) antwoord: .... "en ja sommigen horen zichzelf graag praten, zoals sommigen zichzelf graag lezen…"

"

Ken ook jij er van die eersten?  :-)

Een juist antwoord kwam ook nog binnen van MARLEEN VAN DAM en JAN TORFS en vooral het antwoord van deze laatste wil ik julie niet onthouden en vat in één zin perfect samen wat verschillenden me schreven :

"De vrachtwagen met (opnieuw) een lading overbodige woorden en versleten zinsconstructies van SH staat in de Louisastraat."

 

SOME is altijd - weinig zeggen met hééééééééél veel woorden.

Zijn commentaar als bijdrage is voor velen nul / nul interessant 

het valt me voor de tweede keer op: hiernaast staat een reclame voor tweede hands vrachtwagens van verpersoonlijkte reclame en van camionnekes  gesproken.

Wat een discussies hier! Lezen jullie altijd heel de gazet omdat jullie er voor betaald hebben? 't Is hier een gratis blog, je moet niet alles lezen. 't Is niet verplicht. Als het jullie niet interesseerd, lees het dan niet! 

 

 

Proficiat IENE VAN DE BEURGHT, je zit nu ook bij de kenners.

Tip3: die kamion stond niet zo erg ver van de N(G)euzekapel  geparkeerd. 

Om welk uur stuurde Iene van de Beurght zijn "kenners"-antwoord binnen? Voor wie is die Tip3 van Roger eigenlijk bedoeld? Ik kan dan wel bewust veel doch zelden nutteloze woorden en jammer genoeg in onbruik geraakte zinsconstructies gebruiken, ik weet toch wel wat ik openbaar. Jan Torfs gebruikte zoveel overbodige woorden dat iemand de kern compleet uit het oog verloor: Roger, man, je publiceerde zelf reeds het goede antwoord op 20/05/2014 - 10:51 servertijd, dat is 11.51 uur Belgische tijd. 't Moeten niet altijd dezelfden zijn die de rarara verbrodden... maar gelukkig niet te snel dit keer. ;-))

P.S.: WIe niet graag opstelletjes leest, gelieve u na vanavond van huidige rubiek af te wenden: Vannacht volgt nog een nabeschouwing over de straat met verklaring van enkele eerdere goed verborgen hints. Zonder talloze overbodige gebaren zou een goochelaar helemaal geen trucs kunnen tonen.

Roger, laat ons het simpel houden: wie denkt het juist antwoord op je rarara te hebben moet het maar naar naar naar jou sturen. Al de rest is stierenpoep!!

Tja Luc, men zou al schrik beginnen krijgen om een rarara te plaatsen om alzo het Mechels orakel wakker te maken. 

Als ik het ooit in mij krijg om een foto  van SomeHuman op dit blog te gooien dan wordt voor velen wellicht veel duidelijk....

En hier dan het antwoord op de vraag:  de kamion stond in de Louizastraat nabij de Zuidschool (in de volksmond ook "Vellekenssschool" genoemd)

Men noemde de straat naar de eerste Belgische koningin:  Louise-Marie.

@ mechelenbloggers

't Is gewoon een SDS (Merksem) vrachtwagen van Vic De Rooster (rood met gele opschriften). Later verhuisde hij naar Heffen, juist voor de brug aan dat Shell benzinestation. Zijn garage was de latere Hubo (nu verhuisd). In de latere jaren reed hij met oa. Scania Vabis   ;)

 

Marcanne, je kan hier niet alles lezen want iedereen mag hier niet alles schrijven. Capito ?

GL dat klopt niet. Je kan hier heel veel, zelfs veel te veel schrijven zowel in artikels als reacties.

@ vanalle vreedzaam volk:

@Luc: Niemand anders dan Roger publiceerde de oplossing: Hij citeerde Jan Torfs die hem allicht in een e-mail had bericht: "De vrachtwagen met (opnieuw) een lading overbodige woorden en versleten zinsconstructies van SH staat in de Louisastraat." en Roger schreef er op datzelfde moment bij dat Jan Torfs het goede antwoord gaf.

@Luc en Roger: Echter begreep ik Lucs reactie allicht eerst verkeerd, en bedoelt hij dat zolang het spel niet verraden wordt, hoezeer Roger het ook bs mag vinden, hij zich niet dik hoeft te maken.
Klopt, want nu veroorzaakte hij een self fulfilling prophecy: Nadat buiten mij alle drie de eerste bloggers slechts de camion hadden opmerkt, startte ik de historie en genoot medewerking van vier weer andere bloggers, wijl nooit iemand met iets anders bovenkwam. Natuurlijk waren er ook bloggers die zich absoluut niet interesseerden in het camiongedoe en hun opinie kwijt wilden aan... uiteraard de rararamaster. Niet voor het eerst in een rarara gaf Roger hier de eerste sneer, en dan kon hij verwachten dat nog enkele volgende antwoorden hem, de rararamaster, daarin steun zouden betuigen. Die bleef niet uit (rarara van wie) en Roger vond het gepast (toevallig na het 4e volgende goede antwoord) ook die lompe schimp weer te geven; dat was nog immer pas de tweede hier. Misschien stuurde hij beamende antwoordmailtjes in zijn onverstoorbare zachtmoedige stijl zodat opinies extra opgejut werden. Alle hens aan dek, dus. Zónder sneer zouden in deze rubriek zonder twijfel véél minder teksten gestaan hebben, welke niets met het onderwerp uit te staan hebben en de rarara niet konden opvrolijken - voor niemand.

@Roger: Een orakel ziet vooral dingen in de toekomst. Ik zie vooral wat er al is - maar niet noodzakelijk met mijn verstand op nul. Ook teveel eer ken je me toe, met je veronderstelling dat 'velen' mij zouden herkennen. Van al de beroemdheden wiens persoonlijke beeltenis mét hun toestemming op de folders staat welke mijn brievenbus nu dagelijks overspoelen, ken ik de meeste niet eens. Ik wil dat zo houden.  ;-))

@marcanne en G.L.: 'marcanne' duidt op het echte probleem: Geen enkele tekst hier is verplichte lectuur maar toch willen sommigen de persoon aanvallen omdat hij iets schrijft dat hen niet interesseert of omdat diens schrijfstijl hen niet bevalt. Wat iemand beweert, mag meteen aan kritiek onderworpen worden maar het is slechts gepast iemand of iemands eigenheden aan te vallen nadat die uit eigen initiatief personen of hun eigenheden zou aangevallen hebben.

Degenen die zich hier of elders achter de zichtbare meerderheid van vingertjewijzers scharen, hebben dus nog veel te leren - ook dat soms de persoon wordt aanvallen omdat diens tekst inhoudelijk niet bevalt maar men die niet kan of hier niet durft weerleggen [niet van toepassing op huidige rubriek]; of omdat men om die reden reeds eerder een hekel kreeg aan de persoon.

[Sorry voor mijn hieronder onetisch inkorten van je vraag, 'marcanne'.]

@malenie: ;-)  Jij bent een waar orakel: Je beantwoordde de vraag "Lezen jullie altijd heel de gazet" nog voor 'marcanne' ze stelde. De reclame zoals je naast de bloginhoud waarachtig las, houdt dit blog voor ons gratis en wordt automatisch aangepast aan de paginainhoud en/of (tenzij jouw software beter dan gemiddeld ingesteld is) aan jouw 'profiel' dat ook eerder al op veel manieren kan bepaald geweest zijn. Hier is zowat elk verdwenen vrachtwagenmerk vermeld geraakt... dan willen 2e-handsverkopers nog wel reclame betalen. Toch zag ik ook BMW en 'Probleem met ongedierte - gratis offerte en inspectie'. (?) Ik zal er moeten op ingaan want ikzelf kan op deze pagina zo een lastig creatuur heeelemaaaaaal niet vinden. ;-))

@Ferre en Roger: Bedankt, Ferre! Roger kan de foto nu zelfs inkleuren. ;-)  Kleurpotloodjes passen niet in zijn poezelige pollekes, hij doet het wel eens digitaal - en goed.

@SomeCit en G.L. alsook SITEBEHEERDERS: 'SomeCit' vergist zich: Niet iedereen kan een artikel starten, wel reacties publiceren; ook die kunnen wel a posteriori verwijderd worden door de sitebeheerders. Censoren liggen hier amper op de loer en van mij is nooit een reactie verwijderd; wél van anderen, vermoedelijk o.a. 'Gimycko' en 'G.L.'. Maar ik zou het wel beter vinden dat het reactiekader dan zou blijven staan met een vermelding dat die reactie van X en tijdstip m, door de moderator verwijderd werd (al dan niet met opgave van een reden - maar steeds met een e-mail naar X [wat misschien gebeurt]). Nu kwam het al voor dat ik een reactie wou publiceren op iets dat tijdens mijn intikken spoorloos verdween, gelukkig keek ik na het opslaan toch nog even hoger terug zodat ik mijn reactie gauw kon wijzigen. Ook wiste een sitebeheerder pas dagen achteraf zonder enig spoor enkele van zijn eigen reacties, zodat reeds inmiddels gepubliceerde reacties krankzinnig onbevattelijk werden; dat zou nooit mogen.
Ik acht het wel zeer normaal dat men de eigen reactie nog opnieuw bewerkt, zo lang nog niemand reageerde op het stukje inhoud dat men zou willen wijzigen. Op sommige blogs is dat onmogelijk en dan heeft men schrik om snel te reageren, of zelfs om überhaupt iets te schrijven. Ideaal zou allicht zijn, gedurende 12 uur een eigen reactie nog te kunnen bewerken maar daarna niet meer (behoudens tussenkomst van een moderator maar op dit blog is daar niemand voldoende voor beschikbaar). Ook interessant zou zijn, dat het tijdstip van de recentste bewerking naast het oorspronkelijke tijdstip zou verschijnen, dus niet zoals nu dat vervangen - maar dat hangt van de blogsoftware af.

rarara, welke camion stond er in de Louizastraat?

@ Roger en Ferre

Dit is waarachtig een nieuwe invalshoek voor nieuwe rara's

@opstellezers (maar Roger mag toch eventjes meelezen):

Verklaring van enige hints - de eerste pas na een volle dag en reeds vijf goede antwoorden.

16/05/2014 - 03:35."...ik vind er geen die behoorlijk gelijkt en enkele jaren na W.O. II in gebruik was. Gelukkig hebben ze toen hun vervoer geregeld want tegenwoordig wordt gereclameerd als een bus voorbij komt.":
- Nog ietsje onprecieze datering van de foto, maar alvast niet tijdens of voor de oorlog.
- "ze" geeft al aan dat er een aantal mensen bij dat vervoer betrokken waren, misschien zou men dan eens heel goed kijken wat men in de laadbak kan bespeuren of vermoeden.
- "tegenwoordig wordt gereclameerd als een bus voorbij komt." Lees deze link maar. Opzettelijk staat in dit zinsdeel geen "daar" en ook mijn vier onmiddellijk voorafgaande regeltjes tekst waren nodig om niet te laten opvallen dat er een hint stond, want dan had iedereen doelbewust gezocht en was alles zeer vroeg in de rarara verraden. Hoewel de meeste mensen de actualiteit heel snel vergeten, zou bij enkelen misschien toch een belletje gaan rinkelen. Ik had meteen Roger per e-mail op die hint attent gemaakt, met link.

18/05/2014 - 04:52. "Vervoer niet 'voor' maar 'door' de firma V. De Rooster, die dag in 1947 'voor' en 'van' sporadische benutters van een van die witachtige gebouwen" [...] "Overigens genoot ik drie decennia later uit en ook in uniform derwijze transport [...] en ook ik kon daarbij nog gerust roken"
- Dateerde de foto preciezer.
- Wie benut een gebouw sporadisch en laat zich ['voor' en 'van', dus:] graag in de laadbak van een camion vervoeren... tiens. Scouts waren toen nog niet vernoemd in de rubriek...
- Het woordje "ook" staat er in de hele [hier deels weggelaten] context erg onnozel... dat wijst erop dat ook de vervoerden allicht rookten of het hadden gekund. In 1947 rookten in ons land bijna uitsluitend mannen en jongens, overigens bijna allemaal en openlijk vanaf een vrij jeugdige leeftijd. Het is allicht ook geen puur toeval, dat het scoutslokaal zich vlak naast een jongensschool bevond - en die staat op de foto.

18/05/2014 - 16:04. "...nadat de straat haar huidige naam kreeg toen ze een eindje compleet buiten beeld doorgetrokken werd, voor mijn part en dat van de fotograaf tot in Oostende want dat 19e-eeuws stuk was hém in tegenstelling tot een impressionant vervoermiddel Wurst, saucisson, sausage."
- Roger had net Tip 1 gegeven, die de straat in de 2e helft van de 19e eeuw dateerde - volgens de Beeldbank in 1863-'65. Dat wil zeggen: een binnensteedse aansluiting op het toen recente stationsproject (Leopoldstraat, Consciencestraat, enz). Er rijden treinen tot Oostende sinds 1838 en de koning en koningin, Louise Marie, huurden daar al sinds 1832 het (latere) 'koninklijk paleis' (niet te verwarren met huidige 'koninklijke villa'); zij stierf daar in 1850. Naar haar is de Louizastraat genoemd, en Leopold II bracht Oostende tot de 'koningin der badsteden', welke toenaam expliciet aan zijn moeder Louise Marie gelinkt wordt. Roger had me ongewild een buitenkans gegeven om die Oostendefrase niet als een hint te laten opvallen, maar men kan nooit weten of mensen mijn opstelletjes aandachtig hebben leren lezen.
- uiteraard wou de fotograaf de vrachtwagen op de foto, maar ook een trein is "een impressionant vervoermiddel" en heel misschien kon iemand op dat idee komen met die "Wurst saucisson sausage" erbij.

19/05/2014 - 08:15. Ingespeeld op een opzettelijk misleidende BP-hint van 'Jokke oep zeun...' en die hints heb ik al even later aan 'jef van ransbeeck' uit de doeken gedaan. Dat zijn giswerk exact was, wist ik natuurlijk.

Nabeschouwing

Over de voornaam van koningin Louise Marie (met of zonder koppelteken en ze had nog een volgende voornaam) en de straatnaam is al genoeg te doen geweest. De posterijen moesten in 1962 een postzegel twee keer uitbrengen: de ene versie toont het monogram L (alleen Louise), de andere ML (Marie-Louise, in omgekeerde volgorde dus). Men schreef Louisestraat, Louisastraat en Louizastraat... het huidige straatnaambord vertoont die laatste spelling.

 

Inderdaad Jokke. Ik sloeg om 9:08 servertijd een link op, onder 'giswerk exact' (wijl ik jouw reactie nog niet kon zien - maar ik verbeter in die reactie zodadelijk nog een tikfout in een jaartal). "6de BP" wijst m.i. op Baden-Powell, gekend als 'B-P'; vergelijk B-P House, Baden-Powell House - als jouw "BP station".

Dus, die vrachtwagen stond in de Louizastraat ?

@J.T.: Het zou misschien op het Onze-Lieve-Vrouwkerkhof kunnen geweest zijn, als de Louizastraat toen pas begon aan die hoek en dus slechts de echt nieuwe straat van 1863-'65 was. Eigenlijk denk ik dat dat ooit zo geweest is, maar al gewijzigd was in de tijd van de Zuidschool voor jongens. Voor een rarara geldt de huidige straatnaam wel altijd als een juist antwoord en de rubriek kreeg als steeds die titel zodra Roger de oplossing bekendmaakte.

en ik vond het zonder de beeldbank te consulteren en in het vervolg zal ik de gazet helemaal uitlezen maar waar ik het over gazetten had weet ik niet en dank uwel voor de titel orakel.

ik meen te weten dat ene zekere gl die titel ook steeds krijgt...

het was dus naar aanleiding van de vermelding BP dat ik eerst de Katelijnestraat gokte.

 

Some, wilkommen im leben. Welkom in de club van de ongeachten.

[Correctie in bronvermelding. Oorspronkelijk geplaatst op 22/05/2014 - 00:42]

Sterk je, G.L.:

Myn schatten groot myn heerlicheyt en gaven
en rycdummen die overvluedich zyn
in en by my o smart en grote pyn
Dees laet gy ungeacht en als unwaerdich
In daerde zwart vergaen.

Het onderwerp is nog immer levend en wel.

(uit 'Tot Cuenraet de Rechtere' van Jan van Hout, Leiden, 1576-1601 allicht ±1579)

@ SomeHuman & G.L.

Ongeachten. Moeten wij ons nu allemaal op de borst kloppen en nederig het hoofd buigen voor zoveel wijsheid?

Jef, een beetje op uwe kop kloppen om wakker te blijven zeker?

@jef van ransbeeck: Voor je nederig in je pen kroop, had je eens kunnen uitvissen welk ongeacht onderwerp Jan van Hout verdedigde - want niet zijn ooit wél wakkere persoontje is na ruim vierhonderd jaar nog levend en wel...