(foto's: Jan Smets - Charles Leclef, zaakvoerder van brouwerij het Anker)
Zijn wij Mechelaars dan écht feestvarkens, fuifbeesten, bourgondiërs van 't zuiverste ras, onverbeterlijke gezelligaards en joviale levensgenieters? Zijn we dan écht niet die eeuwige mopperaars en zageventen waarvoor men ons vaak verslijt? Brouwerij het Anker kiest er voor om dat eerste etiket op ons te plakken. En om dat jolige karakter van de Mechelaar te onderstrepen, wordt 'de Maneblusser' hergelanceerd, om hiervan hét symbool bij uitstek te worden. "...Voor alle Maneblussers waar ook ter wereld, die positief ingesteld zijn, en voor iedereen die van deze stad houdt!" vat zaakvoerder van de brouwerij, Charles Leclef het samen.
Het lichtblondje biertje bestaat al langer dan vandaag. Meer bepaald werd het voor de eerste keer gebrouwen in 2009, en het begon van toen af aan een populaire opmars. Ik vond het logo van het bier altijd wel iets hebben: dat silhouet van de toren met op de achtergrond die eeuwige maan. Charles Leclef vindt dat ook...
Mooi was het wel. Maar toch was het een vrij statische tekening. Het nieuwe logo is speelser, dynamischer en legt een sterke link met de feestvierders die Mechelaars toch zijn. Het toont een mannetje met een (blus)emmer, vrolijk op stap... En natuurlijk is de maan ook aanwezig. Hoe kan het anders.
De brouwerij wou géén gelegenheidsbier maken in dit Cavalcadejaar, zoals ze het deed in het jaar toen de stad in vrouwenhanden was... 'Margriet' zag toen het levenslicht, en werd gesmaakt door het brede publiek. Maar zo'n themabier is geen lang leven beschoren. Het heeft een tijdelijk karakter, en het verdwijnt dan ook na een tijdje van de markt... Maar de Cavalcade - het Mechelse feest bij uitstek van dit jaar - inspireerde het Anker wel om de Maneblusser te restylen en te promoten als feestbier!
Het grote thema van de Cavalcade is 'ja' zeggen tegen het leven. Deze lijn loopt door heel de Cavalcade en Ommegang. Wij zijn één van de sponsors van deze Cavalcade, en willen ook 'ja' zeggen: 'ja' tegen Mechelen, én tegen elke Mechelaar die fier is op zijn stad. We geloven als brouwerij in deze stad, waarin we verankerd zijn. We zijn zélf eigenlijk een Mechels symbool geworden. En dat zijn we graag, en dat willen we ook onderstrepen.
De Maneblusser profileert zich als lichter 'specialleke' tussen de zwaardere Carolusbieren. Twee jonge Mechelaars - Dennis Kestelle die graficus is, en Bart De Potter ontwierpen het logo. Vanaf morgen, vrijdag 26 juli, moet het bier op meer plaatsen in de stad verkrijgbaar zijn. En daarvoor wordt alles ingezet! Hoe kan het ook anders met het imago dat dit bier wil uitdragen, dan met een reeks feestjes?
Wekelijks wordt er een Maneblussersfeestje gehouden in een paar café's, met livemuziek, de aanwezigheid van een fototeam, enzovoort. Bovendien zijn er tickets voor de Cavalcade en andere presentjes en gadgets te winnen. Telkens is de toegang gratis. Morgenavond wordt van start gegaan in ViaVia-reiscafé in de Kruidtuin en in de Thien Geboden op de Wollemarkt. Waar de andere feestjes zullen doorgaan de volgende weken, kan je terugvinden op de website:
Op de twee dagen dat de Cavalcade zal uitgaan: en iedereen weet dat dit is op 25 augustus en 1 september, wordt er een soortgelijk feestje gebouwd op de binnenkoer van de brouwerij aan de Guido Gezellelaan. Mechelaars en toeristen die die dagen massaal onze stad zullen bezoeken, zijn welkom. Je zal er ook kunnen genieten van ondermeer een BBQ en je kan als je dit wil, ook de brouwzaal bezoeken.
Er is ook een foto-actie voorzien. Iedereen wordt opgeroepen om een 'feestelijke' foto in te sturen. Hij mag eender waar geschoten zijn, maar het moet een Maneblussersgevoel uitstralen. In oktober zal een jury de inzendingen beoordelen. Die jury bestaat uit Charles Leclef van de brouwerij, Guido Knops die voorzitter is van het Hanswijkcomité, ontwerper Dennis Kestelle, en voorzitter van de Mechelse Bierbrothers Martin Daniëls. De winnaars mogen met twintig van hun vrienden een feestje houden in de brouwerij, mét ondermeer een driegangenmenu.
bedankt om dit leuke nieuws hier aan te kondigen
er is leven in de brouwerij
het logo vind ik in ieder geval méér dan geslaagd! Knap!