Diep in de put

met categorie:  

 (foto's: Jan Smets)

Gisteren werd het lint doorgeknipt.  De 'put' van Busleyden werd feestelijk geopend.  De eerste fase van het nieuwe Busleyden is hiermee afgerond.  De ruimte is gigantisch, maar nu is het wachten op meer 'invulling', want het vraagt op dit moment eerlijk gezegd toch een flinke portie verbeelding om hier een museum in te zien.  Even geduld dus.  De tentoonstellingsruimte is zo maar eventjes 630 vierkante meter groot met een hoogte van zeven meter.  Naast deze grote zaal is er nog een kleinere zaal van zo'n 100 vierkante meter.  Ik ben benieuwd.  Voorlopig ben ik  nog niet  erg wild van deze kale ruimte, maar dat zal wellicht volgen?  De ingang met trappenhal en doorkijk naar 'de put' is best mooi met z'n houtwerk, veel helder wit en strakke lijnenspel.  Leuk was het dat deze officiële gebeurtenis een speels accent kreeg met het slot van het museumkamp dat als thema 'Cavalcade' had...

 

   

 

Het ruikt allemaal nog naar nieuw.  Maar de werken zitten op schema.  Binnenkort zal Contour, de zesde Biënnale voor Bewegend Beeld er een stek vinden.  En dan is het wachten op de inrichting tot stadsmuseum.  Hierop moeten we nog een tijdje wachten, want het oude Paleis moet nu worden aangepakt.  Binnen enkele jaren zou dit moeten voltooid zijn.

 

Aan de ondergrondse ruimte van Busleyden hangt er al een behoorlijk prijskaartje. De put heeft zo'n 7,9 miljoen gekost.  Samen met de inrichting van de tuin en de afwerking zal het kostenplaatje oplopen tot een tien miljoen euro. 

 

Met Busleyden moet Mechelen nu ook een museum hebben dat kan concurreren met andere grote moderne musea in ons land.  Hoe de collectie er zal uitzien?  Daar wordt nog volop over gebrainstormd in verschillende denkgroepen.  Maar dat Busleyden het 'verhaal van deze stad' op een eigentijdse manier, is het uitgangspunt. 

 

(de tuin is voorlopig nog kaal...)

De kinderen van het museumkamp hebben de opening alvast enthousiast 'ingekleurd' met een kleine repetitie op de grote Cavalcade die er aan komt...  Een hele week hebben de kinderen onder de leiding van een groep enthousiaste monitoren zich speels verdiept in de traditie van de Ommegang.  Met een stoet door een aantal straten rond Busleyden, hebben ze de aandacht gekregen die ze verdienden: het was een leuke, kleurrijke optocht, met 'wagens', reuzen, 'paardjes', enz...

 

  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik weet niet hoe het bij andere Mechelaars is, maar ik ben in mijn ganse leven nog maar één keer in het Hof van Busleyden geweest en dat viel me dan nog lelijk tegen, want echt boeiend vond ik het niet.
Voor de toeristen mag het dat wel leuk zijn, maar moeten de Mechelse centen dan besteed worden aan de toerist, terwijl de mechelaar het gelag mag betalen ?
Of zijn er ook mechelaars die geregeld de deur van het Hof van Busleyden platlopen ?

 

In de geschiedenis van België (en van Antwerpen) was de Minerva een mijlpaal.  En, volgens dit bericht, komt het legendarisch automerk terug tot leven.

Maar... ook Mechelen had ZIJN automobiel : de Vincke.

Als dit nieuwe museum de Mechelse geschiedenis wil koesteren, dan zouden we toch ergens zo een model nog op de kop moeten kunnen tikken.

Als naamkaartje zou zoiets wel kunnen tellen.

:-)

Als ze er op uitgekeken zijn kunnen ze er een overdekte vliet van maken.

Het hof van Busleyden was een beetje oubollig en ik denk dat we toch ergens ons erfgoed moeten bewaren. Ik ben er best meer dan één keer geweest want regelmatig was er ook een tijdelijke opstelling van het een of het ander het bekijken al dan niet waard. Het is niet omdat

 jullie niet naar een museum gaan dat andere mensen dat ook niet doen. Niet alleen de toeristen, maar ook de gewone geïnteresseerde Mechelaar.

Waarschijnlijk zal het best meevallen als die grote put een invulling krijgt. Trouwens als Mechelaar mocht je er gratis binnen.

Sommige mensen hebben hier altijd kritiek.   

Ik stel voor dat ze er een soort van Fotorama installeren met een state-of-the-art groot scherm.

Hierop kunnen dan, 24 / 7, de Flickrfoto's van Mechelen getoond worden in groot formaat.

Een beetje in de stijl van de "Verse Foto's", hier op den blog.

@Malenie : Ik leverde absoluut geen kritiek.
Ik vroeg me gewoon af of de modale mechelaar ook naar de Mechelse musea gaat, of niet.
Ikzelf doe dat zelden tot nooit, maar misschien ben ik de uitzondering op de regel.
Misschien ook niet.
In ieder geval, toen ik in het Hof van Busleyden geweest ben, vond ik niet echt dat ik al die jaren iets gemist had en dat sommige dingen vrij snel als kunst omschreven worden.
Aan mij niet besteed dus. Maar ik mag me toch wel vragen stellen, niet ?

Wie en wat moet een permanente tentoonstelling krijgen in ons nieuw museum ?

De schilderijen van Wouters en Geudens ?

De tekeningen van Ost en Netels ?

Of de foto's van Smets en Sremos ?

Het wordt gewoon de uitdaging om het stof van het oude museum te blazen, en misschien met geen overdaad aan voorwerpen, maar wél goed gekozen dingen, het verhaal van deze stad te vertellen, waa zowel de Mechelaar als de toerist iets aan heeft.  Da's geen simpel gegeven.  Hier moet onder de loupe genomen worden wat écht specifiek Mechels is, en wat belangrijk is geweest voor de groei, identititeit, enz.. van deze stad... 

De maquettes uit het spoorwegmuseum worden er toch in ondergebracht, hoop ik ?

Ik dacht als het af was dat men dan de zolders en kelders ging leeg halen.

@Gim, en de cartoons van onze vriend Henning ? 

@ G.L. :

Waarom geen Schrik-Kamer (aka A Little Room of Horrors) ?

Met daarin de foto's (of koppen in 3D geprint) van de Mechelse Verkozenen des Volks en de Oppositieleden, door de eeuwen heen.

;-)

Gim, da es e goeke.

Een beetje raar, eerst een gebouw zetten en dan zien hoe ze het gaan invullen.

Normaal zeg je eerst wat je wil doen en dan bouwt men het gebouw op basis van de noden.

Hier gaat men omgekeerd tewerk.

En de ggratis toegang voor Mechelaars, dit zal ook verleden tijd zijn. Het is crisis voor iedereen.

Ik denk dat het voor veel minder geld ook kan. Waarom moest dat onder de grond?

 

 

Het is moeilijk te begrijpen dat men niet goed weet wat in dit kale gebouw, dat veel van zijn Keldermanskarakter moet inboeten dankzij visieloos 'architectonisch' knustelwerk, wat plaatsen. De collectie van het Hof van Busleyden was ontzettend groot en van onschatbare waarde. Men zou er meer dan 3 dergelijke musea mee kunnen vullen.

Verder verbaast het me niet dat het gros van de Mechelaars, die zure mensen toch, nooit het museum - of in het beste geval één keer - bezochten. Zo zijn een meerderheid van de Mechelaars nooit naar de Hanswijkprocessie gaan zien. Cultuurbeleving is een vreemd woord bij de aloude Mechelaar ondanks hij/zij in een van de mooiste steden van Europa woont. Zelfs na al de onzinnige ingrepen van de laatste jaren, is en blijft Mechelen een zeer mooie stad. Neem nu alleen al het unieke zicht van de Grote Markt, Schoenmarkt, Steenweg en zo naar de Sint-Romboutskathedraal en -toren. Waar het in Brussel paleisachtig is met al het barokke goud op de Grote Markt, daar is het in Mechelen de finesse van de geniale architectenfamilie Keldermans die voor een fijn ragwerk van kanten monumenten zorgde. Het Hof van Busleyden, dat ooit een zeer mooi neo-renaisance tuintje had (er is nu die put), was een van die juweeltjes aan de Mechelse kroon.

Hopelijk weet men niet goed wat tentoon te stellen gezien de hoeveelheid aan werken maar laat het dan toch eens een levend museum zijn met een regelmatig wisselende collectie? Er is voor 100 jaar werk...

(oeps, verkeerd knopje geklikt bij het posten van mijn reactie die nog bol van de fouten staat...)

Van mij mag de Gunther direct solliciteren voor de post van Museumdirecteur.

;-)

En nu vragen ze stoeltjesgeld in de scholen om die put te vullen  hahaha

Nu ze met 3D-printen zowat alles kunnen maken (voorbeeldje) zouden ze misschien de nooit voltooide spits van de Sint-Romboutstoren eens kunnen uitprinten.

Niet de volle extra 70 meter natuurlijk, maar bij een schaal van 1 op 4 of 1 op 5 hebt ge dan nog altijd een model van een klein 15 meter hoog.

Dat model kunnen ze dan neerpoten in den hof tuin van het Hof van Busleyden en kan daar dan fungeren als nieuw landmark of als logo van het nieuw museum.

Misschien kunnen ze voor het printproces microplastics gebruiken dat ze gratis kunnen gaan opvissen in de zeeën en oceanen.

    

In de kathedraal staat een schaalmodel van de toren zoals hij zou zijn in afgewerkte staat.

Roger, en als de kindjes nu hun bokes mogen gaan opeten in de put, was dat dan geen goed idee ? Gooit er nog maar eens ne RARARA op zeune .

@ Gunter : Heb je daar geen fotootje van ?

anoniem het kritikeren was niet op jou bedoeld, maar op degene die altijd negatief uit de hoek komt of het scheelt niet veel hé gl

Ik had het geluk mijn lagere schooltijd in "de Spreeuwen" te mogen doorbrengen, met onderwijzers als René van den Eynde en Gaston Van den Bossche. Doorheen het schooljaar liep een permanente kwis. De vragen waren bedoeld om ons te "dwingen" om op woensdagnamiddag de stad in te trekken, en de ontelbare monumenten te bekijken, om het antwoord te zoeken. En zo moesten we, om het antwoord te vinden, meer dan eens in het museum van Busleyden zijn.  Ik ben er nadien, als volwassene, nog meermaals teruggeweest, en iedere keer ontdekte ik weer iets boeiends waar ik de vorige keren over gekeken had. Nnu is de laatste keer toch al weer een jaar of 8 of 9 geleden denk ik. Hoog tijd om te gaan kijken wat men er van gemaakt heeft.

Hét grote probleem met het museum Busleyden is altijd geweest dat het een woonhuis was. De beschikbare ruimten waren woonkamers en geen zalen. Je kan het rustig vergelijken met het Sterckxhof of het Rubenshuis. Waarom zijn die dan wel geschikt? Omdat zij telkens slechts één collectie bevatten. In Busleyden zouden we er zevenendertig moeten tentoonstellen en dat lukt nooit. Goudleer in de slaapkamer, marteltuigen in de gang, enkele schilderijen in de eetkamer... . In tegenstelling met andere steden had Mechelen geen grote zaal ter beschikking om een serieuze tentoonstelling op te zetten.

Nu aan die behoefte werd voldaan is het hoog tijd om het woonhuis - Busleyden grondig aan te pakken én er ook een café in te richten.

@Gunter: Datschaalmodel van de toren zoals hij zou zijn in afgewerkte staat is niet meer te vinden in de kathedraal. Wie heeft het ergens? We hebben plannen om er een 3D cad model van te maken. Wie weet meer?

Ik heb gehoord - maar weet niet of dit correct is - dat deze maquette zou 'gesneuveld' zijn?

Nog zoiets Mechels dat (vermoedelijk) gesneuveld is en prima int nief museum zou passen waren die houten wegwijzers.

U zocht toch:

Bij de Nonnekens van Muizen - Een onbescheidenheid.

Genummerd op 350 exemplaren.

Jaar 1927.

Ik heb daar zeker twee exemplaren van die ik u zou kunnen verkopen.

 

Leo

 

 

 

 

 

Leo, verkopen ? Ze hadden gerekend op schenken.-)

Was er niet gezegd dat de reuzen hier zouden staan en dat men dan ook heel wat van de stukken die nu nog op zolder liggen hun plaats zouden krijgen in het nieuwe deel.

Is er gedacht aan de toegang voor mindervaliden?

Daar is inderdaad sprake van geweest Filip.   Ivm met toegang voor mindervaliden: er is een lift voorzien.