(foto: Jan Smets)
ik vraag haar om te poseren met haar gloednieuwe boek. Dat doet ze. Op de achtergrond zorgt een meterslange boekenwand voor het decor. Ze verslindt immers boeken. Dat is dus geschikt als 'omlijsting'. Clo Williaerts heeft het razend druk deze dagen. Op 12 april komt 'Altijd naakt' uit - haar tweede boek. Morgenavond wordt het gelanceerd in boekhandel De Zondvloed in de OLV-straat. En tussendoor zit ze in de laatste rechte lijn naar haar huwelijk later deze maand. Maar voor mij en Mechelenblogt maakt ze graag even tijd. Mechelse Clo is één van de bekendste internetspecialisten in ons landje, en heel vaak wordt ze uitgenodigd op het kleine scherm om haar kennis over dit alles te delen met de kijkers. Maar ook is ze een veelgevraagd spreker en consulent die de toehoorders gepassioneerd kan vertellen over de impact van digitale media en hoe deze onze manier van leven en werken bepalen...
In 'Altijd naakt' schets ik een overzicht van de relatie tussen 'indentiteit' en internet, en hoe dat verband houdt met onze privacy en reputatie. Lange tijd was het internet een plek om ongestoord te experimenteren met je identiteit en je voorkeuren. Met de komst van sociale media zijn de redenen waarom we online gaan niet veranderd: we willen bijleren, mensen ontmoeten, maar ook gewon de tijd doden, of onnozel doen. Ondertussen steunt het zakelijk model van de grote social media-spelers op een zo groot mogelijk aantal gebruikers die allemaal hun echte naam gebruiken. En plotseling is het gevoel van vrijheid weg... Je reputatie in het echte leven wordt namelijk bepaald door wat er online over jou te vinden is. En wat je online uitspookt, blijft niet langer onopgemerkt of ongestraft in het echte leven...
Clo Williaerts weet waarover ze spreekt. En dat weet de pers ook. Ze kreeg deze dagen al een aantal kranten zoals De Standaard, De Morgen en De Tijd over de vloer. En gisteren verscheen een interview met haar in Humo. Vandaag mag Mechelenblogt als klein broertje in het mediagebeuren ook op 'audiëntie' bij de grote dame van de Sociale Media. Ze moet er een beetje mee lachen...
Ach, da's nu zowat tien jaar geleden begonnen, en sinds mijn eerste boek twee jaar geleden, is die aandacht nog toegenomen. 'Wie schrijft die blijft' zullen we maar zeggen? Het is misschien niet zo slecht dat méér vrouwen hun zegje kunnen doen op TV over hun vakgebied. Bovendien wordt deze materie niet vaak in ascociatie gebracht met vrouwen....
Clo legt in haar nieuwe boek haarfijn uit hoe je met de sociale media kan omgaan. De voorbeelden in 'Altijd naakt' spreken tot de verbeelding, en de tips zijn praktisch, zodat je dadelijk aan de slag kan om een aantal dingen toe te passen in je dagelijkse leven. Het boek legt glashelder uit wat sociale media zijn. Twitter en Facebook worden deskundig ontleed, en Clo toont bedrijven en individuen hoe ze zichzelf onder controle kunnen houden, hoe ze hun eigen stijl kunnen vinden, of simpelweg hoe ze er hun weg in moeten vinden...
Ja, ik ken deze media nu wel een 'heel klein beetje'. Weet je dat ik mijn vriend Gil zo'n vijf jaar zelfs heb leren kennen via Facebook? Enne: van ons huwelijk maakten we een Facebookevent. De kracht van Facebook zullen we op de dag zelf kunnen ondervinden. Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om iemand met dezelfde interesses te leren kennen via Facebook. Ik vraag me af of we mekaar even gemakkelijk zouden ontmoet hebben in een café of in...een bushokje, of...
Clo is geboren in 1970. Al meer dan tien jaar is ze actief als internet-en mediaprofessional. Ze studeerde Germaanse en na haar studies verdeelde ze haar tijd tussen journalistiek en onderwijs. (ze was leerkracht Engels en Nederlands). Maar ook was ze freelance journaliste voor ondermeer Gazet van Antwerpen en Flair. In 1995 kwam Clo bij de TV terecht als researcher, redacteur en hoofdredacteur bij zowel VTM als VT4. Eind jaren negentig werd Clo Willaerts gevraagd voor de job van hoofdredacteur bij een webradio. Het was haar eerste ervaring met het internet. Het werd snel een passie voor Clo. Het feit dat je niet meer op een fysieke plaats aanwezig moest zijn, je tijd en ruimte zelf kon indelen, en dat het een medium is dat zichzelf steeds heruitvindt, sprak haar enorm aan. Spoedig bouwde Clo haar expertise zorgvuldig op als Nieuwe Media Manager bij Men at Work en Telemak, en in 2000 als CEO van de Belgische chat community Chat.be. In 2004 werd ze bij Virgin Express e-Business Manager, verantwoordelijk voor internetstrategie. Ook voor Belgacom gebruikte ze haar kennis en ervaring. In de job van Marketing en Communications Manager gaf ze een boek uit over de Belgische blogsfeer. Daarnaast bedacht ze concepten voor de aanwezigheid van het bedrijf op zomerfestivals en zette ze met Ladies'Room een succesvol blog op voor vrouwelijke managers. Bij Sanoma richtte ze in 2010 de business unit Conversity.be op, om adverteerders toe te laten het maximum te halen uit sociale media. Ze lanceerde het handboek 'het Conversity Model' in 2011. Sinds enkele jaren organiseert Clo ook de Belgische versie van de 'Girl Geek Dinners' met ondertussen vijftig bijeenkomsten van vrouwen met een passie voor IT, internet en technologie.
Da's dus een héle boterham - en daarbij nog een dik belegde... Wie er nu nog aan twijfelt dat deze Manebluster géén autoriteit is in haar branche...
Terloops praat ik nog met haar over het verschijnsel 'stadsblog'...
Op het woord 'blog' zit een beetje sleet. In 2004 was dit allemaal nog nieuw. Nu niet meer. Ik vermoed wel dat het begrip 'bloggen' stilaan zal verdwijnen. Toch is het één van de gebruiksvriendelijkste manieren om te communiceren. Mechelenblogt is een mooi voorbeeld. Het is zo tof omdat de verhalen verteld worden door de Mechelaars zelf. Het is even belangrijk als de info die vanuit de stad of van de pers komt...
Morgenavond - donderdag 11 april wordt het nieuwe boek voorgesteld in de Zondvloed. Het boek dat uitgegeven wordt door Lannoo,is vanaf dan ook verkrijgbaar in de boekhandel, voor nét géén 20 euro.
Wil je de presentatie graag bijwonen, dan dien je best contact op te nemen met: klaartje.ballon@lannoocampus.be of tel.016/300 112
Om 18u30 zal het eerste exemplaar worden uitgereikt door Peter Saerens van de uitgeverij, waarna Clo zelf het boek zal toelichten. Dit wordt gevolgd door een degustatie van bieren van brouwerij Het Anker. Hoe kan het ook anders in Mechelen, niet?
Als ik morgen de codenummer van (ik noem maar iemand) Jokke's onderhuids ingeplante microchip intik op Google Livingroom, dan kan ik mee kijken in zijn kookpotten.
Met die ingeplante microchip (of als hij zijn Google Glass op zijn neus heeft staan) kan ik hem, van achter mijn computer, live door Mechelen volgen dankzij de FourSquareRouteCheck.
Zijn parcours leggen we dan vast op het grote Facebook-Lifelinescreen, zodat iedereen kan zien waar en wanneer hij ergens geweest is.
Tijdens zijn wandelingen worden alle recording-devices (camera's, microfoons, enz) bij de minste beweging opgestart en worden zijn gesprekken opgenomen. Zo vullen we de Soundcloud.
Ondertussen wordt hij, als hij een winkel passeert in den Bruul, via Brainwaves.com ongevraagd gebombardeerd met de laatste nieuwe koopjesreclames.
En met de PerimeterCheck-software en de nodige pijnprikkels kunnen we ervoor zorgen dat hij bepaalde gebieden niet kan betreden.
Welcome in a Brave New World.
Uw privacy wordt door ons gegarandeerd !
;-)
BTW :
U hebt uw online camera toch al afgedekt ? Of toch niet ?
Want wat een leuke lamp hebt U daar staan. Daar achter uw rug.
(Grijns)
Tja, bangelijk hé Gimycko!
Ik moet nog altijd terug denken aan de directeur van een grote belgische firrma, die begin tachtiger jaren van vorige eeuw, bang was van de informaite die we in onze bedrijfscomputer opsloegen (de concurrentie zou die kunnen stelen door met speciale stralen naar onze beeldschermen mee te loeren). Maar zelf was hij er niet vies van om ons allerlei modellen te laten ontwerpen (op dezelfde computer) waardoor hij kon te weten komen voor welk productsegment en op welk tidstip de concurrentie speciale acties voorzien had!
BTW: voel jij je nog veilig onder uwen hoed?
@ Jokke : Eerlijk gezegd : Nee !
Zo nen hoed heeft geen enkel effect als ge langs een elektronische stadspoort passeert in Mechelen. Big
BlauwbartBrother gebruikt tegenwoordig Recognition-software.;-)
DE BAKERMAT VAN HET NEOLOGISME IS PLEONASME
Hier een Mechels Huwelijk op het Internet.