Als jonge Mechelaar hebben naftpompen me altijd gefascineerd. In mijn buurt, de Ploan, waren er verschillende te vinden. De meest indrukwekkende was Esso Festraets aan de Racing, strategisch gelegen op de N1 komende van Antwerpen...
Misschien kunnen onze bloggers in hun archieven duiken en fotootjes opduiken uit vervlogen tijden toen er veel meer brandstofmerken bestonden en te vinden waren in het Mechelse: Aral, Caltex, Gulf, BP, Calpam, Chevron, Total, Q8, Shell, enz. enz.
Een ESSO pomp aan de Brusselpoort. De BMW garage voor Mechelen in de pre-Sels periode op de O. Van Kesbeeckstraat.
En rechtover den BMW hadden we de Shell pomp van "den Dockx".
en achter de hoek op de Astridlaan waren er Seca pompen (foto van 1972)
dit model (Brusselse stwg net voorbij de Pareipoelstraat) was iets minder gesofisticeerd.
Ze had 2 glazen cylinders van 5 liter die met een pompsysteem moesten gevuld worden om ze vervolgens leeg te laten lopen in de benzinetank. (rond de jaren '50)
(foto regionale beeldbank Mechelen)
@ Roger :
Hoeveel liter naft per 100 kilometer slikte uwe oude Volkswagen Käfer of uwe oude Citroën Strijkijzer in de Jaren Stillekens ?
En hoeveel liter gebruikt ge vandaag met uwe laatste nieuwen bak ?
Just2know
Foto Gimycko - Auto's zonder naft, diesel of LPG oep de Groete Mèt in Mechele
Tankstation ARA aan de GB van Mechelen/Zemst, 1973Gasontploffing in 1978.
En waar is de pompbediende gebleven ?
Want, in de Jaren Stiilekens, kreeg het klein sôôt van die persoon nog een dooske van die Chicletten.
:-)
Jamme, Gimycko, ie pompbediende kreeg ook drinkgeld van de ouders van het klau sôôt!
Waar is de tijd, dat je het verloop kon volgen zonder naar de cijfers te kijken, omdat de pomp bij elke volledige liter "ping" zei...
@ Gimycko: ik heb noch een kever noch een oude Citroën gehad, maar in 1963 kreeg ik van mijn vader een okkazie Peugeot 203 uit 1956(1300cc). Men mocht stellen dat die zich toch jn 8 liter/100km verbruikte, maar hij haalde dan ook vlotjes de fantastische snelheid van 110 km/u. (nieuw uit de winkel haalde hij destijds zowat 115-120 km/u). Het grote voordeel van dat model was dat men hem kon horen roesten terwijl men reed.
De grootste benzinezuiper die ik ooit had was een Simca 1100 die ik in 1974 nieuw kocht.
De bluts met de buil zoop die toch 9-11 liter ! Mijn latere Capri 1600 GT die vlotjes de 170km /u haalde stelde zich met minder tevreden. maar dat schommelde toch ook rond de 9 liter.
En mijn vader was zeer tevreden over zijn Chevrolet De Luxe uit 1948 met 19 fiscale PK want, zei hij, "op de autostrade verbruikt hij slechts 16 liter" ... (in 't stad waren er dat zowat 23....)
En om op je vraag te antwoorden, mijnen "nieuwen bak " een Skoda Octavia 1900 TDI van 1998 verbruikt tussen de 5 en de 6 liter diesel. Inmiddels is dat beestje ook bijna 15 jaar oud en alhoewel nog in prima staat met amper 130.000 km op de teller denk dat ik een van dees eens bij Seat ga kijken voor een Leon. Maar omdat ik sinds ik gepensioneerd ben nog amper 8.000 km/jaar rijd zal het nu een benzinemotor worden (1400 of 1600cc).
De ARA op de Brusselse stwg heb ik nog goed gekend , met bovenop een papegaai die ' s avonds een rood licht uitstraalde.
Een halve eeuw geleden stond er ook nog een naftpomp voor de "Garage" Onder de Toren. Daar was vroeger trouwens een garage, uitgebaat door Mertens (verdeler van Britse merken)
Ooit werd zelfs een gedeelte van de historische Centjesmuur afgebroken om er een Shellstation neer te poten.
Op de Astridlaan, waar later de Secapompen (foto hierboven) kwamen, stond vroeger ook zo'n smal geval met glazen bokalen waaraan de garagist eerst moest zwengelen om de benzine in die recipiënten te krijgen. Die glazen cilinders hadden een markering zodat er per liter kon getankt worden en wanneer men afrekende had men ofwel enkele cl meer of minder in zijn tank.
Toen jaren later Seca kwam, met iets goedkopere benzine en de uitgifte van de fameuze Secazegeltjes, stond er zowat dagelijks een "camion citerne" van 8.000 liter voor onze deur om naft te leveren. Het was daar indertijd een gouden stekje!
In 1957 kostte de naft tussen de 5 en de 6 frank de liter en toen ik in 1963 met mijn Peugeot reed, was dat al opgetrokken naar 8 frank/liter.
Ik raadpleegde zopas mijn programma met autouitgaven en stelde vast dat ik op 07/01/2009 voor één liter diesel 0,844 € betaalde en dat ik drie jaar later (en daags voor de laatste prijsverhoging) op 09/01/2013 voor diezelde liter 1,352 € diende op te hoesten. M.a.w. eventjes 0,508 € meer (of 20,5 vroegere frankskes)
Trouwens, de potverteerders uit de Wetstraat zullen er wel voor zorgen dat binnen afzienbare tijd de diesel evenveel kost als de naft.
Die pomp van ARA was oorspronkelijk een BP pomp voor de GB er kwam.
Mijne eerste auto was ne tweedehandse groene VW Kever van Garage Schippers. Schoon en prima bakske, maar dat zoop - begin Jaren '90 - een dikke 12 liter per 100 km. Ik heb hem uiteindelijk ingeruild voor ne nieuwe Nissan Micra, een jaar later.
Of den diesel nog lang zal blijven, dat betwijfel ik want a) hij wordt even duur als de naft en b) zal uiteindelijk verboden worden want teveel vervuilend.
Enne... zo'n oude BP-pomp : is die niet gegeerd bij verzamelaars van antiquiteiten en bij papa's die zijn blijven hangen in de Fifties en Sixties ? Want volgens mij heeft dat eenzelfde sentimentele gevoelswaarde als nen ouwe jukebox.
;-)
Op de Brusselsesteenweg is nog lang een BP pomp geweest, op de hoek met de posthoornstraat
nu kan je daar geld gaan tanken
Het is dus een tankstation gebleven, maar dan wel veel veiliger dan zo'n naftpomp onder een flatgebouw. Was er op de hoek van de Hoogstraat - Ganzendries ook zo geen tankstation met daarboven appartementen?
yep, dat was er een van Shell. De wet daaromtrent is veranderd: binnen de bebouwde kom mag er geen pomp zo worden ingepland.
Het Shell station op de Ganzendries (foto van 1972)
gelukkig mag zoiets niet meer, je mag je niet voorstellen wat er zou gebeuren als zoiets ontploft
Op de hoek van de Brusselsesteenweg en de Geerdegemstraat, waar nu de Fashion is, was vroeger een Shell Station.
Op de hoek van de Dennestraat en de Tervuursesteenweg was een BP.
Waar nu Fietsen Jurgen is was eerder een Esso Benzinestation (Garage De Boeck)
In mijn buurt waren het de volgende:
- Caltex, later Chevron en Texaco [hoek Eikestraat-Antwerpsestw, nu Buurtslager]
- Total [hoek Eikestraat-Liersestw]
- Aral, later Avia [hoek Liersestw-Gasthuisveldstr], daar schuin tegenover BP
-Shell, nog steeds [hoek Overheide-Antwerpsestw]
-Gulf, later Calpam en Q8 [Bergske, hoek G. De Ceuninckstr]
Misschien iemand met beelekes????
Intramuros was er vroeger in de Hanswijkstraat nog een mooie benzinepomp annex garage daar waar nu het 'Arsenaal' zijn drankgelegenheid-theater heeft. Hert zo'n zwengelpomp als hiervoor door Roger beschreven. Ik meen te weten dat het een specialist in Renaultwagens was. Men kon daar ook zoals in de meeste garages een mengsel voor tweetaktmotoren kopen. Maar of je die uit dezelfde pomp kon tanken laat ik in het midden. Ik heb nooit een brommer gehad en die dingen werden met zo'n mengsel gevuld. Er moeten hierover nog wel foto's bestaan op de Beeldbank of in de boeken van Frans Vermoortel. We zoeken het even op!
Inderdaad Jef, de twee-takt motoren reden op een mengsel van benzine en olie. In een verplaatsbaar recipiënt op wieltjes met een inhoud van misschien 50 liter werd er een percentage olie onder de naft gemengd en met een zwengel werd een bokaal gevuld om die te laten leeglopen in de naftbak van de brommer of in mijn geval in mijn Vespa. Bij den Dockx stond die 2-takt pomp voor de deur op het voetpad.
Renault werd inderdaad verdeeld door Garage Hanswijk..
@Jef en Roger: hieronder een Renaultgarage in Mechelen, de juiste locatie ontsnapt me :-)
En hieronder kon je onder den toren ook tanken:
Binnenkort staat Mechelen opnieuw vol met zulke pompen en tanken we daar - voor onze heilige koe - gewoonweg... elektriciteit.
Foto Gimycko - Oplaadpaal Veemarkt
BTW :
In de toekomst zijn deze oplaadpalen zelfs niet meer nodig want dan halen we de elektriciteit voor ons huis, onze auto of onze fiets niet meer uit zonnepanelen of windmolens maar maken we het zelf door een Magnetic Power Engine die 24/7 in onze kelder of garage staat te draaien.
Zo zag een kleine garage er vroeger uit.
De garage SUBARU van De Greef, zat vroeger op Zemst-brug maar door de aanleg van de E10 verhuisde hij naar de hoek van de Brusselsesteenweg en de Geerdegemstraat, waar nu de Fashion is,
Verder op de Brusselsesteenweg.
Huis met ESSO opschrift was de herberg: het Zandtapijt, nu afgebroken.
De man die dat Essostation uitbaatte had vroeger in de Brusselpoortstraat garage "De Bie" (over den Dockx).
Iemand een foto van het kleine bezinestation 500 m voor de GB in de jaren 1930-1940 op de Zemstbaan, toen steenweg op brussel genoemd. In een huis met twee grote vensters in boogvorm,bestaat nog altijd.