Deze interessante foto toont het Koning Albertplein vanuit een minder gekende hoek. We hebben een mooi overzicht van de cafés aan de overzijde van het station. Pilsor Lamot en Trappiste Cardinal waren nog populair. Kevers, Traction Avant, Renault 4CV, Frégate, Dauphine en eenzame eend waren mooi opgelijnd. De stadstrams zijn reeds jaren uit het stadsbeeld verdwenen en een tweede generatie bussen deed zijn intrede. Het schuilhuisje met annex caracollenkraam dateert nog uit het tramtijdperk zo ook de bushaltes.
Het stationsplein was nog een open plein. Verkeer was mogelijk over de kasseien in zowat alle richtingen. Geen files geen stress-toestanden.
De plannen van de nieuwe stationsbuurt tonen een plein met veel groen en weinig verkeer. Het moet een verademing worden voor deze buurt die een opwaardering zeker verdient.
Meer foto's van het (oude) Koning Albertplein kan je ook vinden op:
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.426880164035229.95240.418137818242797&type=3
Een vraagje: is dat "café Autobus" dat heden op de Korenmarkt te vinden is?
Davy,
Ik denk van niet. Er waren toendertijd verschillende cafés met als naam of bijnaam 'autobus'. Meestal had dit te maken met een halte of terminus vlakbij. Op de Korenmarkt was tot kort voor de tweede Wereldoorlog de eindhalte van de autobusdienst naar Willebroek-Boom (later lijn 286). Autobussen van 'Excelsior' (Emiel Nuyens) en Florent Cannaerts maakten de dienst uit.
Ferre,
Ben jij wel zeker dat die bussen naar Willebroek en Boom reden. Naar Boom hadden wij toch een tram. Met grote zekerheid reden de bussen van op de Graanmarkt naar Vilvoorde en wel nog jaren na den oorlog. De uitbating was in handen van de familie De Reys uit Eppegem.
Zo was het ooit...
... en misschien wordt het ooit opnieuw zo.
:-)
UIt het oude dooske (begin jaren 50)
Toen het, aan het station, nog rustig was...
:-)
gimycko, hebt ge die foto toevallig in betere kwaliteit, en zou ge die eventueel kunnen doorsture?
@ Stefaan :
Een beetje groter wel, maar niet echt in betere kwaliteit.
Voor het doorsturen stel ik voor dat je jezelf aanmeldt als nieuwe blogger. Dan zou dit kunnen gebeuren via MB.
Ik geloof dat cafe autobus ooit nog werd open gehouden door ene Rik Van Steenbergen.
er was destijds ook een klein kafeetje aan het station, aan de bushalte van de 6 (Abeelstraat).
De naam ben ik kwijt. Iemand ??
GL,
Het café dat jij bedoelt was 'Kopenhagen' (nu l'Infini) open gehouden door de broer van Rik Van Steenbergen. Genoemd naar zijn overwinning in 1952/53?
Ik ben er zeker van dat de bussen naar Boom, via Blaasveld en Willebroek toen daar hun terminus hadden. De tramlijn deed een volledig ander traject via Walem, Rumst en Terhagen.
Inderdaad Jules De Reys reed een lijn naar Vilvoorde via Weerde en Eppegem. De lijn naar Vilvoorde via Hofstade en Perk werd toen gereden door Maurice Kuyl (Majestic Cars). Maar volgens mij hadden deze pachters hun terminus aan het station....
Als ik dat model bussen zie, dan komt in mij het beeld op van jonge meisjes met blauwe sluier, die op de bus wachtten om naar Marai Assunta naar school te gaan.
Die bussen herinner ik me nog, het plein minder.
Wat was nu alweer Maria Assunta ? Was dat de voorloper van het Betlehem peuterverblijf ?
Niemand geen foto's van het plein in de jaren 80? Ik zou graag nog eens foto's zien van hoe ik mij me dat plein herinner. Met dat vuile vieze wachtkotje voor te wachten op de bus...
Een interessante opname in de vijftiger jaren van een autobus met aanhanger. Mijn moeder (°1931) herinnert zich deze bus nog goed. Zij woonde toen in Blaasveld en kwam vrijen in Mechelen (±1950). De bus reed op de lijn naar Boom en was eigendom van Nuyens 'Excelsior' uit Willebroek. De kleuren waren lichtblauw met blauwe band. De wagens van Cannaerts waren rood met bordeaux...
Vanaf 1953 werden de bussen van de NMBS-pachters in de typische groen/crème kleuren gezet, met 'B' schild op de flanken.
In 1977 gingen deze lijnen over naar de NMVB en werden alle bussen geschilderd in de oranje/crème met blauwe band kleuren.
En iem. foto's van de plaats waar nu die bedrijven gevestigd zijn? Aan de zijkant van het spoor richting Leuvensesteenweg? Ik kan me herinneren dat deze in aanbouw waren, maar wat ervoor stond weet ik niet meer..
Voor zover ik weet stond daar vroeger niks, zo lang staan ze er nog niet dus mijn geheugen zou correct moeten zijn ;-)
Voor de bouw van het huidig station (1958-60) was daar een sporenbundel op grondniveau met enkel laagbouw op dit terrein, oa. een loods van de posterijen aan de zijde Stationsstraat naast het dubbele tramspoor.
Na 1960 waren er vooraan de bushaltes van de streekbussen (NMBS en NMVB) en achteraan een grote autoparking tot ongeveer aan de voetgangerstunnel Raghenoplein. Misschien heeft iemand foto's van beide perioden.
@ TommyG :
Zelfs op de beeldbank vind ik zo goed als niks van het Koning Albertplein / Stationsplein uit de Jaren '80. Ik zie dat vuile vieze wachtkot en de ondergrondse oversteekplaatsen (vol blauw en witte glanzende tegels en de nodige grafitti) nog zo voor mij.
:-)
@Gimycko : Dat is toevallig, ik ben ook net in de Beeldbank aan het zoeken geweest. Ik zie het ook nog zo voor mij, houten versleten zitbanken met daaronder van die ronde radiators. Als ik me niet vergis waren er ook toiletten in dat kot. En stinken dat het daar deed, er mocht toen ook nog overal gerookt worden natuurlijk...
Pure nostalgie, daarom zou ik graag eens foto's uit die periode zien, maar dat blijkt moeilijker dan verwacht...
Was er trouwens ook geen frituur in dat kot, of vergis ik mij met een ander station zoals dat van Leuven bijvoorbeeld... Ik weet wel nog dat je vaak goed moest kijken waar je ging zitten want dat er veel friet afval overal lag...
@ TommyG :
Ik betwijfel of er ooit een frituur is geweest in dat vuile vieze wachtkot. Toen ik, met stadslijn 6 (Abeelstraat - Battel), aan het station arriveerde - richting SRC - bevond het wachtkot zich rechts. Aan de ene kant had ge wc's voor de buschauffeurs (die hadden een eigen sleutel) en aan de andere kant was het wachtgedeelte voor de passagiers. Dat werd geregeld ook 's nachts gebruikt door mensen, die een neut teveel ophadden en daardoor de laatste bus of trein hadden gemist, om de nacht enigzins droog door te brengen.
Voor het station in Leuven was er inderdaad iets gelijkaardigs en daar was inderdaad een frietkot.
Toch wel, er was een soort frituur/hamburger zaak in gevestigd, maar toen was het toilet niet meer toegankelijk en diende als opslagruimte. De zaak was aan de achterzijde, kant uitgang station.
Er bestaan foto's van in het tweede boek 'Mechelen op wielen' van Werner Devroey.
Hier de voorkant van het boek...
I.v.m. Maria Assunta van ons aller Malenie, hier een foto van dagkinderkribbe Engelbewaarder op de Edgar Tinellaan 1. Geen idee van wanneer de foto is...
Na het googlen op "Engelbewaarder edgar tinellaan mechelen" vind ik hierover hetvolgende :
"...Tussen de Nokerstraat, de Sint Katelijnestraat en de Edgard Tinellaan bevindt zich het klooster van de zusters franciscanessen. In 1909 vestigden deze zusters zich in dit voormalige klooster van de Broeders Alexianen. Op de ring die de zusters op de dag van hun professie krijgen, staat gegraveerd dat ze 'dienstmaagd des heren' moeten zijn. Van meet af aan vervullen ze dan ook een sociale functie in deze achtergestelde wijk. Zo richten ze een kinderkribbe en een verplegingsdienst op en organiseren ze soepbedelingen.
In de dag- en nachtkribbe St. Maria van de franciscanessen verblijven in 1943 94 kinderen (zowel jongens als meisjes), die bijna allen jonger zijn dan 3 jaar. De zusterverpleegster mère Gervaine coördineert het geheel. Hiernaast werken er nog zes andere zusters en 11 kinderverzorgsters.
Naast de dag- en nachtkribbe herbergt het klooster ook nog het dagverblijf Engelbewaarder. In 1943 zijn hier maar 15 kinderen ingeschreven, die allen jonger zijn dan 3 jaar. In mei 1944 sluit deze afdeling. Tijdens de oorlog verblijven hier ook Joodse kinderen. Het juiste aantal is niet gekend. Getuigen spreken van tientallen Joodse kinderen..."
Uit 8MeiComiteMechelen.be
Dus was er eerst de Engelbewaarder, dan Maria Assunta en nu Betlehem.
Correct me if I'm wrong.
BTW :
De link bevat ook een interessant stuk Mechelse geschiedenis uit Wereldoorlog II. Interessant materiaal voor het nieuwe Holocaustmuseum.
Nog een klassieker op dit beroemde Mechelse plein: een Mack (ex. US Army) drieasser met koetswerk Bostovo (Boogaerts-Stoelen-Van Oytsel uit Lier) na 1953 voor de lijn Mechelen - Kampenhout - Leuven van NMBS-pachter De Voeght. Een bedrijf dat tot op vandaag actief is op buslijnen naar de universiteitsstad.
Hier een foto met zicht op het terrein in de Stationsstraat waar nu die kantoren staan van oa. Kraft Foods/Cote d'Or. Periode <1957.
Ferre, juist na de oorlog reed de familie De Reys van Mechelen Graanmarkt via de Brusselpoort, Brusselsesteenweg, de oude Zemstbaan, Zemst, Eppegem en zo verder naar Vilvoorde. We namen regelmatig de bus om mijn grootouders te bezoeken. Weet ge dat men reeds heeeeel lang en nog steeds Willebroek kan bereiken met de trein. Helaas heeft den Terneuzen voor ons geen stopplaatsen meer.
Jan naamgenoot, bedoeld ge café de Saks ?
@GL : Nee, de Sax (bij de Moustache) was vooraan in de stationsstraat.
Daar hebben wij in de jaren 70 menig uurtje gesleten. (net als in de Zodiac bij de Wilfried en Ingrid).
Ik bedoel het cafeetje aan het gebouw waar de telefoonwinkel van Belgacom was, vlak tegen de Van Kerckhovenstraat.
Een echt cafeeke, klein en vol doemp, met een bingokast, waar de mensen die van de statie kwamen in de rapte een paar pinten kwamen scheppen om dan de bus naar huis te pakken.
de sax waar is de tijd, daar heb ik heelwat over gehoord
Heel wat foto's van het Koning Albertplein zijn te zien op de site van "Mechelse Vereniging voor StadsArcheologie vzw".
Jan G, naamgenoot van GL, was dat klein cafeetje niet den "treinblok" of zoiets?
Dat was Café Treinblok denk ik .
Café Treinblok was dat niet vooral vaste stek voor de mannen van de RTT?
Jongens, en den Barcelone niet vergeten hé. Mijn stamcafé tussen 1969 en 1977 (SITO).
...en 't café van coureur René Jansens( de "Flyer") en achter 't hoekje ,richting Leuvense Vaart, nog enkele café's o.a. dat van de grootouders van Jef en Karel Van Ransbeek. Waar momenteel nog de viaduct staat lagen ooit gelijkvloerse tramsporen en het treinspoor naar Gent met bareel en ophaalbrug.
Place de la Gare - Hôtel Restaurant de la Couronne - Malines
@ Jan Goovaerts
Dat cafeetje was inderdaad café "Trainbloc" want al de herbergen op dat stationsplein hadden om de franstalige reizigers niet voor de domme nedrlandsonkundige kop te stoten een franstalige naam. Sla er de oude foto's van de cafégevels maar eens op na.
In mijn kinderjaren na WO II werd dat smalle drenkplaatsje gerund door Liezeke Coen. Edith Piaf deed me altijd aan Liezeke denken. Mijn grootvader bracht in dat kroegje meer dan geregeld een bezoek. Maar jaa ... in welke drankgelegenheid van het stationsplein kwam zich niet laven. Ik herinner me nog levendig de jaarlijkse kermis bestaande uit een "kindermolentje met floche" en een schietkraam van dezelfde uitbater. Er werd toen ook al eens een boksring opgesteld en die kampen konden we samen met Albert - Liezekes kleinzoon uit Antwerpen - volgen vanuit één van de bovenramen van Liezeke haar café. Er werd ook op de "liggende wip"(nog steeds mijn geprefereerde houding bij het sexen, maar in die materie is er een zekere degressie waar te nemen) een wedstrijd gehouden op twee wippen die een 150-tal meter van elkaar stonden opgesteld met tussenin de zes cafés van de Stationstraat en de vier van de Van Kerckhovenstraat. Elke keer men van schietstand verwisselde was het vaste prik dat men onderweg naar één van deze, nog een frisse pint dronk ter kalmering van de zenuwen vóór de volgende pijl tegen de boogpees werd getrokken. Ik heb dus, na de het sluiten van de feestelijkheden, meer dan één wandelend biervat, met boog en pijlenkoker over de schouder bengelend, naar huis zien strompelen. Daar zal bij die drankorgels in de bedstee niet veel beweging meer zijn waargenomen. Laat staan: een "staande wip"!
Het café werd door Liezeke overgelaten aan Bob den Duffelaar en Maria. Die was één der eersten om een tv-toestel te installeren. Dus ging mijn pa daar 's avonds een uurtje naar het nieuws kijken en een pintje drinken met de aanwezige klanten die ook bij ons thuis over de vloer kwamen. In tegenstelling tot mijn grootvader hield mijn pa er een gematigd bierververbruik op na. Ik heb de man die toch zelf samen met mijn ma een café uitbaatte, nooit dronken gezien. Misschien is trainen ook in deze materie een must.
Nog later werd het "Trainblocje" omgedoopt tot "De Rode Neus" een jeneverspecialiteitenkroegje. Je kon er dus nog vlugger stiepelzat worden dan in mijn grootvaders tijd.
Dit is slechts een relaasje over 1 van de 27 hotels, brasseries cafés, en logementshuizen die de Koning Albertplaats en aanpalende straten rijk was.
die verhalenreeks mag gerust vervolgd wat mij betreft...
@ Jef : Waar is dat allemaal naartoe ?
Stationsplein & Leopoldstraat
Leopoldstraat & Omgeving
Wat was die zendmastachtige toestand (rechts naast de Brusselpoort) op de voorlaatste foto? Je ziet het ook helemaal links in beeld van de foto die Gim op di, 11/12/2012 - 18:00 geplaatst heeft.
Een nest voor ooievaars? ;-D
@ CH : Radio-ontvanger ?
Korenmarkt - Jaar X
#Cartoonist enz. : allé man, dat is een paal waaraan men glasvezelkabel aanhing, om de was te kunnen laten drogen, en terwijl konden de laméren een klapke doen!
;-)
@Cartoonist, dat waren telefoonmasten. Voor zover ik me nog herinner stond er zo ene op de IJzerenleen, op de Korenmarkt, aan de Leopoldstraat en in de Hanswijkstraat. De telefoondraden hingen over de huizen van de ene paal naar de andere.
En er heeft er ook nog ene aan de Hoogbrug gestaan.
Die "waspaal" stond al in 1907 op de Korenmarkt. Rond 1920 kreeg hij gezelschap van een paal die tot begin jaren 50 overeind zou blijven.
Aha.
Blij dat die ondingen geen lang leven beschoren waren. 't Zou geen zicht zijn :-P
@ Henning :
Aan de Kattenbleekstraat staat er nog zo een "onding"...
;-)
Foto Gimycko
@CH
Die palen zijn uit de tijd dat ieder telefoongebruiker zijn eigen draadje in de kabel had. Ook de telefooncentrales zelf waren behoorlijk kompleks. Het waren de gouden jaren van den Bell Telefon ( 5000 werknemers ) en ATEA ( 3500 werknemers ). Bij dit laatste bedrijf heb ik zelf de eerste tien jaar van mijn beroepsleven verbracht. Veel werken voor relatief weinig geld maar tevreden. Of de draden en kabels zo maar los over de daken liepen ben ik mij nog niet zo zeker. Er waren toen wel goede ingenieurs en vakmannen zeune Roger.
Hier een foto uit het archief van mijn vader (°1930) genomen op 24 april 1956. Zicht richting vaart. Chevrolet vertrekkensklaar op lijn 1. In het frietkot zijn ze aan de middagbak begonnen.
@ Ferre :
We zijn nog hopeloos op zoek naar een foto uit de Jaren '80. Vooral van dat (vieze) wachthokje.
:-)
@ G.L., Ik schreef wel "over de huizen" en niet "over de daken". Ik bedoelde hiermee alleen dat de draden pakweg 30m (of meer) boven de huizen in de lucht hingen van de ene paal tot de andere wat, gelet de hoogte van die palen, m.i. wel ergens vanzelfsprekend lijkt.
zou leuk zijn om al de faceliftjes van het station op een rij te zien samen met de geplande vernieuwingen. me dunkt dat er om de 10 jaar wel iets veranderd zou zijn aan het station.
en meestal wederkerend.
@ Roger :
We spreken van den tijd dat telefoonnummers nog maar drie of vier nummers bevatten ?
Gimycko hier is uw kot een week voor de afbraak, augustus 1997 (uit het boek van Werner Devroey)
Jaaaah ! Dat is het !
Merci, Ferre.
:-)
En hier nog een reeks beelden van die oude oranje autobussen - de 4272 - die in de Jaren '80 door Mechelen reden.
:-)
Dat vies kot was wel handig als het water hoog stond :-)
Ik herinner me nog dat aan de andere kant van dat pissijn, in hetzelfde gebouwtje hamburgers en pensen tussen een broodje verkocht werden, iets dat in de huidige verstrengde wetgeving niet meer waar zou zijn.
In het wachtkotje zelf lag soms wel een zatlap zijn roes uit te slapen en ik weet nog dat er ooit eentje zijn vals gebit naast zich op de bank gelegd had.
Wij waren toen gastjes van een jaar of 16, die niet verder nadachten, en zo gebeurde dat die man zich waarschijnlijk suf gezocht heeft naar zijn tanden en het 's anderendaags aan zijn vrouw zal kunnen gaan uitleggen zijn. (sorry hé maat)
Wat betreft dat kleine cafeetje aan de bushalte van de 6, denk ik dat het gewoon "Café Bushalte" was, maar echt zeker ben ik er niet van.
Toch gingen we er als knullen van een jaar of 14 regelmatig op den bingo spelen.
@ Jan Goovaerts
Ik herinner me nog dat aan de andere kant van dat pissijn, in hetzelfde gebouwtje hamburgers en pensen tussen een broodje verkocht werden, iets dat in de huidige verstrengde wetgeving niet meer waar zou zijn.
Wat is het probleem wanneer er in hetzelfde gebouw een afscheidingsmuur staat tussen de voedseltoog en de plasplaats? Zolang de uitbater van die broodjeszaak na het gebruik van het toilet zijn vettige pollekes maar met zeep letterlijk onder handen neemt is er geen microbe aan de lucht.
In de Carrefour staat de deur tot de toiletten steeds wagenwijd open en moet men als men door de Lunch Garden terug naar de winkelruimte gaat, al die etende burgers passeren met de lichte odeur van pissijnsteentjes en de mogelijk meegevoerde bacterieën van je urinelozing of zelfs méér, nog in je kleren hangend. De meeste viespeuken onder ons, wassen zich zelfs niet de handen na een toiletgebruik. In het vervolg bij gebruik van de toiletten dadelijk naar de douchecabine aub alvorens bij de hamburgerstand staan aan te schuiven voor een broodje ongezond!
:-)
@Jef : ik wou maar zeggen dat de tijden en vooral de wetten veranderd zijn.
Soms vind ik het zelfs overdreven.
Een tv kok mag zijn vinger niet meer in het deeg steken om te proeven, of twee keer proeven met dezelfde lepel.
In de Carrefour staan de dames achter de kaas en de vleestoog met een blauw kappeke op een latex handschoenen aan.
Sinds dat het geval is, koop ik er geen vlees meer, omdat het mij allemaal een beetje té klinisch overkomt.
Geef mij maar de gezellige beenhouwer van vroeger die gewoon regelmatig zijn pollen wast :-)
Off topic.
Hehe, qua hygiëne... Mijn eerste echtgenote vertelde mij half jaren '60 het volgende: Ze ging inkopen bij beenhouwerij Walter in de Borzenstraat. Plastieken handschoenen waren toen nog niet "in" en er hing dus wat bloed van het verhandelde vlees aan haar handen. Op een bepaald moment zei ze tegen de klanten dat ze even "naar de koer" moest. Wat later kwam ze terug en het bloed hing nog steeds aan haar handen.... We hebben het In elk geval overleefd :-)