Kafka in Mechelen

met categorie:  

i.o.

Gisteren heb ik bij de centrumpendel een situatie beleefd die pure Kafka is.  Ik wilde van het station naar de Merodestraat rijden met de pendelbus.

Tot mijn grote verbazing moest ik aan de kerk van Sint Libertus afstappen, de Nekkerspoel oversteken en aan de overkant van Sint Libertus terug opstappen op dezelfde bus als die waar ik juist afgestapt was om door te rijden naar de Merodestraat.  Volgens de chauffeur is de halte van Sint Libertus de laatste halte en die aan de overkant de eerste.

VdA C.

Tja, openbaar vervoer is ALTIJD avontuur !

:-/

Foto Gimycko

maar, maar, toch! herken ik dat? wij wonen tussen de laatste en de eerste halte

afhankelijk van de goodwill van de chauffeur mag ik, bijna voor ons deur opstappen of moet ik de bus, die ik meestal voorbijloop, aan de juiste halte nemen..... weliswaar niet zoveel verder maar toch ook een absurde toestand, de chauffeurs hebben tenslotte ook hun orders ;-)

Hoog tijd dus voor straffe "openbaar-vervoer-verhalen" !

;-)

Foto Gimycko

HAHA! Dit soort verhalen zijn toch te hilarisch om waar te zijn?

Ok, het kan misschien de regel zijn, maar elk logisch redenerende chauffeur zou die toch gewoon aan zijn laars lappen?

Schitterend!

 

Gisteren tevergeefs gewacht aan het station van Mechelen op de 682 van 19:20 uur naar Zaventem. Een uur later kwam er dan wel een bus. Gelukkig vroor het nog niet !

We want more... openbaar-vervoer-verhalen !

;-)

Foto Gimycko

Op dinsdag 20/11 was de omleiding tervuursesteenweg  ten einde en toch reed de bus 550     om 16u15aan het station richting Ghandiwijk langs de afgeschafte omleiding.                                       De chauffeur was schijnbaar niet op de hoogte gebracht van de verandering.                                      Wij waren 15 minuten langer te voet onder weg.

In de Jaren '70 reed de (stadsbus) 6 van de Abeelstraat naar Battel.  Hij reed over den Tervuursesteenweg richting station, maar was verplicht om een laatste omweg te doen langs stenenmolenstraat-Jubellaan-Colomalaan om alzo de Colomabrug op te rijden.  Nen dikke omweg omdat het vanaf Stenenmolenstraat tot Colomabrug maar een kleine 200 meter was.

In de Stenenmolenstraat, vlak aan de splitsing, was 1 bushalte en 90% van de dag stond daar niemand, waardoor sommige dwarskoppen van buschauffeurs die omweg niet wilden maken omdat ze daar geen zin in hadden of al te laat waren.  Hierdoor gebeurde het dat er dan in de Stenenmolenstraat iemand heel lang kon staan wachten op een volgende bus.

Foto Gimycko - Stenenmolenstraat

Ook had ge tussen de buschauffeurs een stel lolligerds die, terwijl de mensen achteraan de bus verlieten, het niet konden laten om de deuren ne seconde te sluiten en direct terug te openen zodat de meesten zich serieus rot schrokken.

Maar ge had er ook gefrustreerden tussen zitten.  Vooral zij die 's morgens reden en een volle bus schoolkinderen en mensen-naar-hun-werk vervoerden.  Die riepen dan, omdat alle zitplaatsen bezet waren en de rest moest rechtstaan in de middengang, om door te schuiven en dreigden om niet verder te rijden alvorens iedereen de bus op was.  Ge moest u dan zo positioneren bij de achteruitgang om er een half uurtje later af te geraken of ze reden met u gewoon verder tot aan de volgende halte.

Those were the days...

:-)

Begin dit jaar waren er werken op de Mechelsesteenweg in Willebroek.  De lijnen 286 en 287 moesten dan ook een omleiding volgen met op dat traject een paar tijdelijke haltes.  Op een avond stond ik er te wachten, toevallig op een plaats waar ik het gebruikelijke tracé en de normale halte in de verte (aan de kerk van Blaasveld) kon zien liggen.  

Nu waren de werken waarvoor de omleiding gold sneller afgelopen dan normaal, maar de signalisatie (met aankondiging voor gans de week) en de tijdelijke halteborden bleven staan.  Desondanks zagen ikzelf en mijn mede-buswachters in de verte... de bus aan komen rijden... het gebruikelijke tracé volgen en... passeren aan de normale halte. Waardoor we die bus dus letterlijk aan onze neus voorbij zagen gaan.

Ik en mijn medepassagiers dus verhuisd naar de normale halte en een half uur staan schilderen tot de volgende bus kwam... Wij blij dat die zonder al te veel vertraging kwam aangereden... al sloeg die blijdschap snel om toen de bus prompt de bocht nam en... richting tijdelijke halte reed!  

Dan maar een hele afstand (zowat anderhalve kilometer, te voet) afgelegd naar de eerste halte buiten de zone van de werken om daar op de volgende bus te wachten... die dan ook nog eens een klein kwartier te laat kwam en waarvan de chauffeur duidelijk een slechte dag had.  

Terwijl ik normaal de gewoonte niet heb, ben ik diezelfde dag nog in mijn pen gekropen om eens goed mijn gedacht te zeggen bij De Lijn en er op te wijzen dat ik er twee uur over gedaan had om van Willebroek naar Mechelen te reizen.  De openbare vervoersmaatschappij heeft me een tweetal maanden later geantwoord dat ze mijn klacht gingen doorgeven aan de private exploitant van lijn 286 en 287.  Sindsdien... niets meer gehoord.

Kafkaiaans genoeg?  Voor mij alleszins wel: tenzij het poempbakken regent, neem ik gewoon de fiets.

 

@ Kevin :

Als ge op Tram 4 zit moogt ge uwe fiets altijd inruilen voor nen Harley, zeunne...

;-)

Maar allez, dit terzijde.

Ben onlangs naar de Nekkerhal gegaan met de Centrumpendel ... opgestapt aan de halte Guldenstraat vlakbij de Korenmarkt dus ... aan het station gewoon blijven zitten al mochten de mensen die buiten op de bus stonden te wachten er NIET op .... 

Ik begrijp die Kafkaiaanse regel wel hoor ... die 5 of 10 minuten dat de bus aan de eindhalte wacht is gewoon om de chauffeur de kans te geven eventjes uit te blazen, een boke te eten of een sanitaire stop te houden !!

Wil je naar het centrum, dan moet je nu in de meeste gevallen overstappen. Een "zegen" voor ouderen, mensen met beperkingen, mensen met kinderen, ....

Om van het centraal station naar de Merodestraat te reizen word je verondersteld over te stappen aan de Veemarkt of een stukje te wandelen. Niets kafkaiaans dus.

 

rond belachelijk, zelfs de 90 jarigen weten dat ze op de veemarkt moeten overstappen op de andere pendelbus.....

die sanitaire stop worden ze verondersteld te houden aan het station....

waarom krijgen die mensen geen dixies op hun toer?

nu gebeurt het dat ze in feite voor wildplassen  kunnen beboet worden. je kan ze toch moeilijk een urinaal meegeven, om van de dames dan nog te zwijgen.  

Dat Wachtlokaal en Enkel-Voor-Buschauffeurs-WC, dat in de jaren '80, voor het station stond was volgens mij toen ook niet echt proper en hygiënisch.  Maar ik geloof dat dat het enige was dat die chauffeurs toen hadden.

Gezellig als ge dan in - ik zeg maar wat - Battel opeens serieus gerommel in uwen buik begint te voelen.

Van het station naar de Merodestraat moet je helemaal niet overstappen: dan kan rechtstreeks met bus 2, 5, 500, 550, 551 of 552, op weekdagen gemiddeld om de 5 minuten.