Vanaf morgen dinsdag 20 november worden de Bankstraat, Zepstraat en Gijsbeekstraat in Hombeek terug opengesteld voor alle verkeer.
Meer dan twee jaar terug werd alles opgebroken vanaf de spoorwegovergang tot aan het parochiecentrum. Het deel tot aan de Zemstseweg werd eerst afgewerkt zodat het verkeer naar Zemst terug doorkon. In september 2011 was de weg klaar tot aan het parochiecentrum. De bewoners van de Bankstraat konden toen beginnen te vergeten hoe slijkerig en smerig de werf voor hun deur was.
Maar een mooie nieuwe straat, voorlopig zonder doorgaand verkeer, doet snel vergeten en laat genieten van de rust en het comfort van eindelijk een deftige straat.
Daarna werd begonnen aan de Zepstraat, het kruispunt Huis ten Halve en de Gijsbeekstraat tot aan de Kruynighemstraat.
En zie, vanaf morgen is die lange weg klaar en kan iedereen terug door Hombeek naar Kapelle op den Bos en Londerzeel rijden.
Alle bewoners van deze straten hebben afgezien van slijk, lawaai, stof en de graafwerken op hun eigendom voor de aansluiting van hun huis aan de nieuwe gescheiden rioleringen.
Al die tijd hebben zij de bussen van de Lijn niet meer gezien, een spijtige tekortkoming in de planning omdat tientallen gebruikers van het openbaar vervoer zo erg lang werden uitgesloten. Geen alternatief, geen vervangingsbus.
Maar vanaf morgen, is alles terug normaal.
Mooie asfaltweg (weg rammelende gebarsten betonplaten), twee brede in rode beton gegoten zachte fietspaden (weg te smalle dubbelfietspad in kapotte betonplaten), nieuwe veilige versmalde kruispunten (weg gevaar aan Huis ten Halve), parkeerstroken die de snelheid beperken (weg snelheidsduivels op die te rechte en te brede betonbaan) (maar met bijkomend parkeerplaatscapaciteitsprobleem (veelpuntenwoord voor scrable!)), groenaanplantingen waar het maar enigszins kan (weg triestige grijze betonbaan), nieuwe veilige bushalten (weg bus”koten”), nieuwe beken in Gijsbeekstraat (weg te smalle bebuizing die het water niet doorlieten).
U leest het goed, de as Bankstraat-Zepstraat-Gijsbeekstraat is een prachtige nieuwe weg waar alle Hombekenaars tevreden over zijn (er zullen er altijd wel enkele anderen zijn).
Hombeek heeft er dertig jaar op gewacht om de oude baan te zien verdwijnen. Dankzij het stadsbestuur en Aquafin is het nu zo ver. Bedankt, heel erg bedankt.
Hopelijk begint men nu spoedig aan het vervolg, de heraanleg van Gijsbeekstraat en Expoelstraat tot aan de grens met Kapelle op den Bos.
De bewoners zullen terug moeten gewoon worden aan het drukke verkeer en de ochtendfiles. Maar dat hoort erbij, en op een veilige, mooie weg is dat heel wat minder hinderlijk.
Ik hoop op nog één ding: een openingsfeest of receptie. Stadsbestuur en/of dorpsraad, ik kom!
@Homorik,
Over een ding kunnen we het met zijn allen eens zijn, het werd de hoogste tijd dat de landing werd ingezet. Laten we niet vergeten dat u nog twee werkjaren bent vergeten voor het gedeelte tussen Uilmolenweg en spoorwegovergang. Dus bijna vijf jaar voor een drietal kilometer. Of iedereen uw mening deelt over het uitgevoerde werk laat ik in het midden. Dit zal de toekomst moeten uitwijzen. Mijn persoonlijk vermoeden, dagelijkse files doorheen heel Hombeek van 's morgens tot 's avonds. De capaciteit van de nieuwe riolering werd de laatste twee jaar ook reeds enkele keren in vraag gesteld. Het zijn de bewoners uit het dorp die daarvan het slachtoffer zijn geworden. Dus laten we eerst maar een paar jaartjes afwachten vooraleer victorie te kraaien.
@G.L.: door die werken waren er ook dagelijkse files doorheen heel Leest van 's morgens tot 's avonds. Het zijn de bewoners uit dat dorp die daarvan het slachtoffer zijn geworden. Dus laten we eerst maar de Leestenaars victorie kraaien.! (alhoewel ze nu een bus minder per uur hebben)
@Jokke
Met de bussen zal het in Leest nog wel meevallen. Ze behouden zowel die van Tisselt als de stadsbus. Maar het is de buren gegund hoor. Wat anders is de prijs. In totaal 3.2 miljioen euro voor vijf kilometer. Wel, wel, wel we zijn rijk gerioold.
3,2 miljoen euro voor 5 kilometer ... is dat dan duur?
Dat is wel veel geld, maar men moet die uitgave wel kunnen vergelijken met andere gelijkaardige werken. Er zijn normen, wetten, regels, standaarden ... die allemaal geld kosten. Maar is de heraanleg in Hombeek duurder dan ergens anders? Hier zijn toch geen luxe-uitgaven gedaan, mij lijkt het allemaal gewon materiaal dat ik ook zou gebruiken als ik zo een werk zou uitvoeren. Is het niet beter goed te investeren en vele jaren gerust te zijn dan het goedkoop te doen en dan vlug herstellingen te moeten doen?
Als men die 3,2 vergelijkt met de kosten van werken in het centrum, zal dit hier wel goedkoop geweest zijn. Maar in het centrum mag het voor mij iets beter en meer bijzonder zijn. Als men het tenminste niet al te vlug terug opbreekt.
Dus graag wat cijfers zodat die 3,2 van Hombeek kan vergeleken worden.
We zijn nu dikke twee jaar later en de Mechelseweg zit reeds opnieuw in de shit. Glasvezelkabel van Telenet doet het niet meer naar behoren tussen Zennebrug en Hombeek dorp. Dan breken ze het prachtig aangelegde voetpad maar weer uit en ze herbeginnen. Zo blijven ze bezig. Doe boven die 3.2 miljoen nog maar een schup bovenop.
En Malenie, kan jij ons misschien nog iets meer vertellen over die hardnekkige riool op den Brusselsesteenweg. Kan toch geen toeval zijn hé.