Vrijdagmiddag 12 oktober werd de eerste kubieke meter grond voor het stationsproject Mechelen in Beweging bovengehaald. Na het welkomstwoord Rudy Van Camp, coordinator van Mechelen in Beweging en de korte toespraken van burgemeester Bart Somers, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-holding Jannie Haek en Filip Boelart, kabinetschef van Vlaams minister Hilde Crevits staken deze prominenten de eerste spaden in de grond.
Daarmee zijn de werken gestart voor wat één van de grootste werven ooit in Mechelen zal worden. Met als einddoel een nagelnieuw station en een opgewaardeerde stationsomgeving.
Morgen, zaterdag 13 oktober, van 14 tot 17.30 uur, kan iedereen de werf bezoeken en er alle info verkrijgen over het project. En vanop de Skywatch, op tientallen meter hoogte, kunnen de bezoekers het hele projectgebied overschouwen.Mechelen Blogt tekende present bij de eerste spadesteek en ging vandaag al mee met de prominenten de lucht in. Een verslag in woord en vooral ook beeld van de opening…
Jannie Haek en Rudy Van Camp - foto's : © Markec
Inge Vervotte en Bart Somers in gesprek - foto: © Jan Smets
Eerste spadesteek. - foto's : © Jan Smets
Klaar om op te stijgen met de Skywatch... foto: © Markec
kijken naar de Mechelse skyline en daken... foto: © Markec
Markec en zicht op bekende Mechelse gebouwen - foto's: © Jan Smets
Over enkele jaren beschikt Mechelen over een volledig nieuw station, dat moet fungeren als performante draaischijf van mobiliteit, temidden een volledig opgewaardeerde stationsomgeving. De eerstvolgende jaren wordt werk gemaakt van een ondergrondse stationsparking, een spoorbypass en een nieuwe ontsluitingsweg. Daardoor kan men een uitgekiende en efficiënte ingreep op de totale mobiliteit doorvoeren. Vervolgens wordt een totaal nieuw stationsgebouw gebouwd, met een volledige geïntegreerd busstation. Die realisatie moet volop ademruimte voor de stationsbuurt bieden en nieuwe kansen creëren voor wonen en werken in Mechelen.
Maandag gaan de werken écht van start, morgen is er de infodag, dus wie tijd heeft...
De infonamiddag start om 14 uur op de stationsparking (ingang via Hanswijkvaart). Behalve een infotentoonstelling en fameuze skywatch zijn er ook tal van attracties voor jongeren. Deelname is gratis.
Meer info op mecheleninbeweging.be
tekst: © Markec
foto's: © Markec en © Jan Smets
En daar gaan we dan... De volgende tien jaar zullen we het geweten hebben. Geduld moeten we dus zeker oefenen. Maar benieuwd ben ik nu al. Het was een toffe ervaring 'om van grond te gaan' boven de werf. Een heel andere kijk op de skyline van onze stad. Wie de kans heeft, moet dit morgen zeker proberen mee te maken!
(foto's: Jan Smets)
Awel, dat idee van die SkyWatch en de foto's van Jans geven mij aan dat we nog iets zouden kunnen gebruiken in Mechelen : een permanent Reuzenrad.
Altijd leuk bij een avondje uit en ge ziet uw stad eens vanuit een ander punt.
zo van bovenuit gezien is er nog veel groen in die omgeving
allez voor mijn 75ste verjaardag krijg ik een "nief staasse"
Station 1
Station 2
Station 3
En nu station nummer vier:
(foto: Jan Smets. Deze maquette is er morgen ook te zien...)
Hopelijk wordt het toekomstige stationsplein een oase van rust.
Stationsplein Mechelen
Ik vind station 2 nogal mooi, is daar geen replica van te maken?
@ Stoffel : Station 2 blijft, tot nu toe, ook mijn favoriet !
Station 2
Ik ben absoluut voor het nieuwe gebouw! Het lijkt wat op een rasp, maar de architectuur is doordacht (ifv lichtinval en overdekking). Als ik hier nu mensen moet onthalen, ben ik altijd beschaamd. Het enige wat mooi is aan het huidige gebouw is de mozaïek in de hal.
Die badkamertegels in de lokettenhal en in de lange gang tussen lokettenhal en perrontrappen vond ik altijd afgrijselijk.
En diezelfde tegels vond ge, indertijd, ook in de ondergrondse wandeltunnels voor het station.
Station Mechelen - Foto Gimycko
station twee heb ik nog gekend
die badkamertegels zijn gemaakt om op uit te schuiven
de mozaiek in de hall vind ik ook mooi, maar nogal ddr achtig
aan een rasp had ik nog niet gedacht maar inderdaad
brugge en luik zijn mooie stations, dus dit gaat ook best meevallen, maar of ik het ooit zal meemaken?
Een schaalmodel van station 2 uit 1888 bestaat reeds. Gimycko zal daar wel een foto van bezitten.
@ Jef : Hier foto's van het schaalmodel genoeg.
Het is goed dat de werken nu eindelijk kunnen aanvangen, al zal het de eerste dagen zeker wennen worden nu die parking niet meer kan gebruikt worden. De maquette heb ik gelukkig al eerder gezien op een info-vergadering, het belooft in ieder geval heel mooi te worden. :-)
Wat de mozaiek betreft, dacht ik toen te hebben vernomen dat die terug ergens zou geplaatst worden...
Inderdaad het tweede station was heel mooi, ik heb dat nog gedeeltelijk gekend.
Het stationsbuffet van Station 2 kan zo in een Agatha Christie-verfilming.
:-)
Mechels stationsbuffet
Ach, zo'n stunt vlak voor de verkiezingen, het is niks nieuws ;)
Dat ze misschien toch maar eerst nekkerspoel station in ere herstellen, daar is ook al veel over gepalaverd... http://www.mechelenblogt.be/2007/12/nieuw-station-voor-nekkerspoel
in 2009 gingen ze beginnen, jaja, en dat gaat dan over een relatief klein stationnetje ;)
Niks nada is daar al gebeurd. De infrastructuur op het perron is intussen bijna weggerot ja, het staat er nochtans maar van 1993 hoor...
En wanneer is het huidige grote stationsplein ook weer aangelegd? Een misser van formaat, met materialen die niet geschikt waren en een ondoordacht verkeersplan.
De Bruul zullen ze ook nog maar eens heraanleggen, hopelijk in één keer goed nu...
is de Mechelaar onnozel en denkt hij niet verder na? Of gaat hij voor iets duurzamer kiezen zondag...
Tja, dat dat gauw gauw nog voor de verkiezingen moest zal wel geen toeval zijn. Maar laten we niet negatiever zijn dan nodig. Het lijkt of men deze keer toch wel naar het grotere plaatje van de mobiliteit in de regio en de leefbaarheid gekeken heeft. En smaken verschillen. Voor mij hadden ze een uitgebreide versie van station 2 mogen bouwen ook, maar dat zal wel aan mijn nostalgische aard liggen. De kunstwerken zijn typisch voor het midden van de 20ste eeuw, van na WO I tot de Expo zeg maar. Ik had niet zo meteen de link met de DDR gelegd, maar nu je het zegt, ook daar vind/vond je dat soort kunstwerken wel. Maar laat dat alsjeblieft geen reden zijn om het te laten verdwijnen. Laten we voor het nageslacht van elke periode toch iets moois overhouden - en liefst meer dan iets. Ook dat is mijn nostalgische aard, zeker?
Ik kijk wat komt een beetje met argusogen aan.
Het zal een gans ander zicht zijn en het zal zeker wennen worden, maar ik vrees dat we tijdens de werken wel vloeken als we onze vertrouwde weg niet meer zullen kunnen volgen.
Toch ben ik benieuwd naar het resultaat.
Langs de andere kant zie ik de laatste jaren steeds meer mooie plekjes uit het Mechelen uit mijn kindertijd voorgoed verdwijnen.
Het mistige Lamotgebouw, gezien vanop de Vismarkt in de vroege jaren 70, met de moutgeur van de brouwerij, die ik nog steeds meen te ruiken als ik eraan terugdenk, en het winkeltje van Gust en Fieneke, waar we elke dag voorbij wandelden om naar school (Scheppers) te gaan, nadat we van de bus stapten op de IJzerenleen.
Margriet die fier in het midden van de Grote Markt stond, omgeven door een glimmend jaren '60 en '70 wagenpark.
De Toren in de steigers en later de danscafé's uit onze tienerjaren. Den DJ's op de Veemarkt, De Beethovenkelder, onder de Pekton, De Asgard op de Leermarkt, De Tempelier, Het oud Chalet, allemaal weg, voorgoed.
Spijtig, dat wel, maar 't is tijd voor nieuw. Of het mooier en beter zal zijn valt nog af te wachten, ik ben benieuwd.
@ JanG : Gelukkig hebben we de feauteau's nog.
:-)
@Stoffel: de stations zijn de verantwoordelijkheid van de NMBS en daar heeft het stadsbestuur niets in te beslissen.
Vorige week nog in Luik-Guillemins geweest. Het heeft toch iets, zo'n mooi, groot, modern en lichtrijk station. Met een mooi "grand café" etc.
Eens benieuwd wat "ons" station gaat geven qua gevoel... Maar het duurt nog wel enkele jaren voor we dat ervaren.
Strikt gezien zijn we aan ons 5de station toe.
Op het eerste spoorwegtraject waren drie stations : Brussel Groendreef, Vilvoorde en Mechelen.Het eerste station was in feite niet meer dan een houten keet die aan de zuidelijke oever van de Leuvensevaart stond. Er was toen nog geen sprake van een brug over de vaart. De terminus van de eerste spoorlijn was gelegen nabij Coloma. De reizigers werden door een houten reling langs het kanaal beschermd en in een voorlopig houten dienstgebouw (zeg maar het 1ste station) kon menzich spoorkaartjes aanschaffen.
In 1836 tot 1837 werd er een stationnetje, met een klokketorentje gebouwd en werd in 1888 ge-loopt.