knutselen en zingen voor Sinte-Mette in Lamot

 

(foto's: Jan Smets)

De tijd dat alléén het Sinte-Mettegenootschap aan de weg timmerde of dat de intiatieven moesten komen uit pakweg Hombeek of Battel, lijkt voorbij.  Mechelen beseft nu écht ten volle dat het Sinte-Mettegebeuren flink moet ondersteund worden, daar het de moeite overwaard is om te koesteren als authentiek Mechels erfgoed.  Gisteren en vandaag was het in Lamot, op initiatief van de Erfgoedcel, een drukte van jewelste.  Want: de Mechelse kinderen konden er zich uitleven in een aantal workshops.  Ook morgen is hiertoe nog kans...  

 

De ramen aan de Dijlekant werden al knap onder handen genomen door de jonge Mechelse kunstenares Shamisa Debroey, in haar aparte leuke stijl.  Voor de gelegenheid kreeg ze onderteuning van Charlotte Dumortier.

                              (Shamisa Debroey)

 

  

  

  

  

  

 

                         (Paul Contryn)

 

Er viel en valt veel te beleven in Lamot!  Vandaag heb ik het jonge volkje, samen met Koen van de Erfgoedcel ,die zorgde voor de begeleiding, het Sinte-Metteliedje aangeleerd.  Gisteren zorgde Rita Rosiers hiervoor, en morgen zal Rudi De Mets het van ons overnemen.  Zo hielp het Sinte-Mettegenootschap mee aan de workshops...

Maar er was méér!  Onder de begeleiding van de Stikbitchen kunnen poppetjes en mantels en mijters worden geknutseld.  En wat te denken van lantaarntjes?  Het resultaat oogt héél fraai!  Naai-en weefwerk van de bovenste plank!

Paul Contryn van het Figurentheater knutselde met de kinderen reuzegrote figuren in mekaar.

 

Was je er vandaag niet bij?  Het kan dus nog morgen van 10 uur tot 12u30 en van 14 uur tot 17 uur.  Het is gratis.  Maar... Wel wordt gevraagd voor begeleiding door een volwassene!  Men kan meedoen vanaf de derde kleuterklas.

 

Het geknutselde wordt in Lamot tentoon gesteld tot eind november!

 

www.mechelen.be/sintemette

 

 

 

 

 

 

 

Blijft de vraag of het Sintemettezingen, in de toekomst, de concurrentie aan zal kunnen tegenover de overal opkomende Halloween-gekte.

Natuurlijk kan dat!  Ons Heilig Geloof in Sinte-Mette is Groot!  ;-)

Voor mij mag al dat Halloweengedoe er best zijn - maar we roeien toch lekker tegen de stroom van de commercie in, om binnenkort ook onze énige échte Mechelse Sinte-Mette in ere te houden.  Ik ben blij dat daar nu met vereende krachten aan gewerkt wordt.  Het Sinte-Mettegenootschap dat al jaren geleden werd opgericht om deze volkse traditie te ondersteunen en te promoten, heeft niet voor niks zich hiervoor in gezet.  Ik ben blij dat stad, jeugddienst, wijkraden, erfgoedcel, scholen, enz. op de kar springen om er samen de schouders onder te zetten.  Da's deugddoend!

Zonet nog een reportage gezien op TV over de Halloweengekte in Vlaanderen en dat het niet enkel een blijver maar ook wel eens een serieuze tsunami zou kunnen worden, de volgende jaren.  Met de nodige publiciteit (TV, markten en pretparken) zal ook dit hier in Mechelen zijn weg vinden.  En dan wordt de vraag welk feest al die kindjes (van welke gezindte dan ook) het meest cool zullen vinden.

Denk eraan dat beide "festiviteiten" bijna op dezelfde dag plaatsvinden.

Jij Ongelovige!   ;-)  

De Mechelse kindjes vinden natuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurlijk Sinte-Mette het coolst!    Wat had je gedacht?  Maar dat ze  zich gerust met pompoenen en andere griezelattributen amuseren.  Waarom niet?

Enne: Halloween en Sinte-Mette bijna op dezelfde dag?  Niet zwanzen hé!  daar zijn bijna twee weken tussen!  Tussen Kerst-en Nieuwjaar is er minder verschil, en de Kerstkalkoen gaat ook niet in concurrentie met het Nieuwjaarsgebak!  Ze zijn beiden lekker.   ;-)

allez gimycko een bekke meer fidusie in de jeugd van Mechelen! Wij hebben in de Engelse conv ersatieles uit volle borst Sinte Mette gezongen in het mechels

Dit 'halloweengedoe' is wel het oorspronkelijke Keltische 'samhain'. Nadat de Romeinen deze cultuur quasi volledig uitgeroeid hadden, ruilden ze, na hun kerstening, de oeroude Keltische geplogenheden voor hun nieuwe confessies ... 't Is niet omdat moderne USA'ers onze tradities omvormden tot commercie dat wij ons verleden moeten afzweren. Natuurlijk gun zelfs ik (oude reclamante zeurpiet) alle kinderen hun leut. Ik hoop wel dat 'Sinte Mette' niet de weg opgaat van 'Santa Claus' (de kruising tussen onze Sint-Niklaas en de Kerstman) waar traditie,recreatie en feest plaats ruimen voor recette ... Niet dat handelaren hun 'boke' niet mogen verdienen, maar puur geldgewin is hier niet helemaal op zijn plaats ...

Wedden dat, vanaf volgend jaar, ge al uw Halloweeninkopen kunt doen bij alle lokale handelaars vanaf (ik zeg maar wat) 31 augustus.  Enne... vanaf morgen begint de periode naar Sinterklaas en dan moogt ge al blij zijn als deze goedheiligman niet, onderweg, ne Kerstman omverloopt !

;-)

je moet meer naar de foto oei nee feautaukes kijken zalig die blije kindergezichtjes! 

Deze feauteau (van ons aller Jans) blijft nog altijd mijn favoriet qua sintemettegehalte !

:-)

inderdaad en dan die rode verf over haar neusje uitgelekt van de regen

Tja, tradities, ik hou er wel van, en probeer ze (zonder fanatiek te worden) waar mogelijk in ere te houden. Kerstversiering in de straat en in huis kan al een tijdje van tevoren om de sfeer te maken, maar de eigenlijke kerstboom, die moet wachten tot de avond zelf - of het nu een Midwinter-, Joel- of Kerstfeest is. Het binnenhalen en optuigen van de boom, samen met de kinderen, hoort de start van het feest te zijn, begeleid door de geuren die uit de keuken komen, waar het feestmaal wordt voorbereid. Zo ging het bij ons thuis, en zo zie je het ook in oude boeken en films. Doordat de boom nog vers omgezaagd (en dus vochtig) was, kon hij ook met echte kaarsen versierd worden, zonder al te groot risico. Met een spar die al weken in een droge verwarmde kamer staat moet je dat niet doen, dat is vragen om ongelukken.

O ja, en die vreselijk overtrokken discussie over Sinterklaas versus de Kerstman, dat is eigenlijk zoiets zoals een klassieker uit de science fiction, waarbij iemand door  de tijd reist en onderweg zichzelf  tegenkomt in een parallel universum. Het verhaal van de bisschop van Myra (Turkije) is door Rome geprojecteerd op heidense mythen over figuren die door de winternacht vlogen - of het nu te paard was of met een door rendieren getrokken slee. De kalenders verschuift ieder jaar wat, maar 5-6 december valt altijd binnen de Roomse adventsperiode. Sinterklaas afscheiden van de aanloop naar Kerstmis is dus per definitie kunstmatig. En vergeet Spanje, dat heeft er niets mee te maken. Op zeker ogenblik werden sinaasappels beschouwd als een gezond alternatief voor snoepgoed, en dus deelde de blanke baas met Afrikaanse boys sinaasappelen uit, die uit Spanje waren geïmporteerd. Een tweede mogelijke verklaring is dat de calvinisten in Holland zich afzetten tegen deze heiligenverering, die overgewaaid kwam uit de katholieke zuidelijke Nederlanden, die helaas niet van het Spaans gezag bevrijd waren. Denk ook aan "de Spaanse Brabander"... van Bredero. Dat Sinterklaas gedoe, dat kwam dus uit "Spanje" - en dat zou dan geworden zijn dat de man uit Spanje kwam ipv Turkije.

Maar zo ver zijn we dus nog niet - al bracht de sneeuw van vorig weekeind me al in die sfeer. Eerst onze eigen (nu ja, van oorsprong Hongaarse) Sinte Mette. Het verhaal van de officier in het Romeinse leger  die bisschop van Tours is geworden is uiteindelijk ook maar een (doorgesneden) dekmantel voor tradities die veel ouder zijn. Sint-Maartensvuren en lampionstoeten hebben eigenlijk dezelfde oorsprong als Halloween: het weghouden van de boze geesten uit de schuren waar de binnengehaalde oogst is opgeslagen om de winter te overleven.

Eind volgende week is het weer zover. Zaterdagavond gaan we met het Sinte-Mettegenootschap "groete sinte mette" zingen: ook een herleving van een reële traditie. Bedelzingen is in onze welvaartstaat kinderspel geworden, maar was vroeger voor sukkelaars allerhande een manier om de winter door te komen. Denk maar aan het Driekoningenzingen in "Waar de ster bleef stille staan"... Nu, we nemen dat met een korrel zout. Ik wordt dan wel onderbetaald op mijn werk, maar zò erg dat ik moet gaan bedelen is het nu ook weer niet. Wat we rondhalen is voor het genootschap, dat daarmee het jaarlijkse kinderfeest met zangwedstrijd wat meer financiële armslag kan geven.

En die zangwedstrijd, dat is dan ook weer een manier om het traditionele volkslied van Sinte Mette een duwtje in de rug te geven. En daarmee zijn we weer waar deze topic begon.

@ Wieland : Enkele opmerkingen...

Zag de knecht van Sinterklaas niet gewoon zwart van al dat roet in de schoorstenen ?  Dus, geen Afrikaanse boy maar gewoon Zwarte Piet of Pietermansknecht.  

De Kerstman (of Santa Claus) is gewoon de Coca-Cola-Versie van Sinterklaas die de Nederlanders (zoals Peter Stuyvesant) mee naar Amerika namen.  Bedenk wel effe dat sommige malloten in dit land, op 25 december, diens verjaardag vieren.  Go figure.

En dat Sintemettezingen door die volwassenen... is dat niet gewoon een smoes om enkele neuten achter de kiezen te drukken ?

;-)

Zwart van het roet? Mmm, ik heb zo het gevoel dat dat een "politiek correcte" lezing is vanuit een laat-20ste eeuws referentiekader. De man in de straat in de Nederlanden werd zelden of nooit met zwarte medemensen geconfronteerd, maar de zeelieden en kolonisten uit onze contreien werden natuurlijk wel geconfronteerd met de slavenhandel - als ze er al niet bij betrokken waren... Tot de jaren 1960 zag niemand hier graten in een paternalistische houding tegenover de "negerkes" .

Sindsdien is de mentaliteit snel omgeslagen, en dat leidt dan tot zo'n "hypercorrecties". Als ik al die zwartgemaakte blanken zie, die voor zwarte piet spelen, dan moet ik altijd terugdenken aan de tijd van de stomme film, toen "negers" in Amerika nog geen acteur mochten worden, en zwarte rollen ook door zwartgemaakte blanken vertolkt werden. Nu, zoals gezegd, jarenlang waren er geen zwarte acteurs beschikbaar in onze contreien om de rol van zwarte piet te spelen. Nu lopen er hier echt wel potentiële kandidaten genoeg rond. Ik ben eigenlijk benieuwd wanneer iemand de moed zal hebben met een authentieke zwarte piet met Somalische, Nigeriaanse of Congolese roots uit te pakken...

Niet enkel de Nederlanden kennen sinterklaas, ook de Oostenrijkers hebben oude Germaanse en/of Keltische tradities op de verjaardag van de bisschop van Myra geplakt. Daar heet zijn knecht Krampus, maar over zijn huidskleur ligt niets vast... In Scandinavië had je dan nog de Julman, dichter bij de oervorm, en niet verstopt achter de bisschop van Myra. De Coca-Cola versie is een "gecastreerde" want van zijn strengheid en indrukwekkendheid ontdane variant, die elementen uit al die bronnen (Nederlandse, Oostenrijkse en Scandinavische), die door de migratie in Amerika naast elkaar bestonden, verenigde - om commerciële redenen, uiteraard.

Wat de neuten betreft... Ik moet bekennen dat wij die toer nog nooit met dorst hebben afgesloten (of het moest nadorst zijn, achteraf).

 

 

Nog een relevant element in de Santa Claus historie is de dominante positie van de anti-Roomse protestantse kerken in Amerika, die een van zijn roots afgesneden sprookjesfiguur verkiezen boven een katholieke bisschop - en daarmee verviel ook de datum van 6 december, natuurlijk.

@ Wieland :

Misschien moeten we ons licht eens opsteken bij onze Nederlandse-Mechelaar of Mechelse-Nederlander Eelco.  Want daar, in 0031, is het feest van Sinterklaas groter dan Kerstmis.

Foto Gimycko - Sinterklaas @ Haverwerf

Nog even vermelden voor wie het (nog) niet mocht weten: het grote (gratis) kinderfeest dat georganiseerd wordt door het Sinte-Mettegenootschap, gaat dit jaar door in het Cultuurcentrum, en niet in Scheppers of Lamot.  Denk er aan!   Het feest gaat door van 14 uur tot 17 uur.  Kinderen kunnen er onder begeleiding van muziekgroep Schuppezot, het énige echte Sinte-Mettelied zingen voor een jury.  Iedereen valt in de prijzen.  Verder is er nog veel kinderanimatie in de marge, pannenkoeken, knutselen, tekenwedstrijd...   Gezellig voor jong, maar ook voor al wie al iets ouder is, of gewoon eens belangstellend een kijkje wil komen nemen.

Van harte welkom op dit warme, complexloze en niet-commerciële Sinte-Mettefeest.  een traditie.