(foto's: Jan Smets)
De Schuttersvest is aardig op weg om een heuse kunstenboulevard te worden. We treffen er onderandere 'de Vlucht' van Theo Blickx aan, maar ook een borstbeeld van Willem Geets... Gisteren werd een nieuw imposant kunstwerk geplaatst, en vandaag werd de constructie afgewerkt in aanwezigheid van de maker ervan: de bekende beeldhouwer Camiel Van Breedam. En... het is een spraakmakend kunstwerk!
Het kunstwerk dat met zijn volledige titel 'Muur met zeven steunberen, en...trap' heet, werd reeds in 1999 vervaardigd door Van Breedam. In 2000 sierde het het plein van het Cultuurcentrum in de Minderbroedersgang, als blikvanger voor de wandtapijtententoonstelling 'Los Honores' in het Keizer Kareljaar. De kunstenaar had dit te danken aan de toenmalige directeur van het Cultureel Centrum, Huub Colla. Nadien werd het werk aangekocht door de firma Procter & Gamble, en aan de stad geschonken. De hele tijd is het opgeslagen geweest op de terreinen van de stadsmagazijnen, tot gisteren...
In stadsgids Michel Leriche die op deze Vest woont, heeft het kunstwerk al een groot liefhebber gevonden.
"We wachten al jaren op de plaatsing van deze sculptuur. Maar da's een verhaal op zich. Dan kwam men opmeten, putjes maken, een betonnetje gieten... Toen lag alles stil omdat men plannen had voor een ondergrondse parking op de Schuttersvest. Maar gelukkig zijn die plannen opgeborgen. Gisteren was het dan zover. Het werk vond zijn bestemming! Héél wat passanten hebben er ondertussen al wel commentaar op gehad. Maar ik vind het mooi. Deze vest vraagt om kunstwerken. Het is een echte kunstenboulevard aan het worden. Er mag beslist nog iets bijkomen."
Niet iedereen is laaiend enthousiast over het werk. De commentaren gaan van 'Wa's da?" tot "oud ijzer', en "We kunnen niet meer naar de overkant kijken", of zelfs "een muur voor gefussileerden.." Anderen menen dat het een ideale plaats is om hondjes tegen te laten plassen, of vrezen dat het een muur voor graffiti zal worden...
Het wordt voorzeker nog een boeiende en geanimeerde discussie! Wat is kunst? Mag moderne kunst geen plaats krijgen in het stadsbeeld? Moeten we dan echt een soort Bokrijk zijn? of ...
Schepen van Cultuur, Frank Nobels ziet in het kunstwerk ook een verwijzing naar de stadsmuur die hier vroeger stond.
En nee: de muur mocht zéker niet lager, zoals buurtbewoners al suggereerden. Dan zou het immers geen muur meer zijn...
Camiel Van Breedam werd in 1936 geboren in Boom, en woont en werkt in Aartselaar. Hij is beeldhouwer, maar ook muzikant. Vooral bekend is hij als assemblagekunstenaar. Hij werkt hoofdzakelijk met recuperatiemateriaal. Bij voorkeur houdt hij van verweerde houten en metalen voorwerpen. De loodgieterszoon en kind van de steenbakkersstreek, gebruikt het liefst alledaagse overblijfselen die hij samenvoegt tot estetische beelden en stillevens. De kunstenaar is altijd in het rood gekleed..., maar wit blijft wel zijn lievelingskleur in de kunst. Camiel Van Breedam is één van de belangrijkste vertegenwoordigers van de assemblagekunst in ons land. En dit al vijftig jaar lang.
http://www.camielvanbreedam.com/
"Ik ben altijd geïntrigeerd geweest door muren, openingen... Ik ben geboren in de Rupelstreek, en heb er zoveel zien afgebroken worden. Vaak op een barbaarse manier... Muren boeien me. Zoals de steunbeuren in kerkhofmuren... Ik heb dit in dit werk proberen te vatten. Dan vragen de mensen me: "Wat wil dit zeggen?". Ik antwoord dan: " dit is een muur met zeven steunberen, en...een trap." Mensen willen te veel verklaringen. Kunst moet de fantasie laten werken... Het werk staat hier goed volgens mij. Het gaat hier een dialoog aan met de omgeving, en de bomen die toch wel de mooiste sculpturen zijn die er bestaan..."
Oorspronkelijk was dit werk uit '99 bedoeld voor de tuin van de kunstenaar zelf. Maar hij is hier terechtgekomen na wat omzwervingen. Daar staat hij dan: de Muur. Het laatste woord zal er nog niet over gezegd zijn. Maar is dat ook nét niet de bedoeling van kunst?
Foto's van Michel Leriche die gisteren de werkzaamheden opvolgde:
Michel Leriche had gepoogd over het gebeuren een artikeltje te maken op Mechelenblogt, maar door één of andere manier leek het niet te lukken. Ik publiceer het graag in zijn naam:
"Vandaag was het zover: 'ons' kunstwerk - - 'De Muur' van Camiel van Breedam werd eindelijk geplaatst!
Na het gieten van ons 'betonneke', het inkorten van dat betonneke,(en blijkbaar iets te veel), het graven van putjes voor het gieten van bijkomend beton, het terug dichtgooien van de gegraven putjes en uiteindelijk, na het afvoeren van de plannen voor een ondergrondse parkeertempel voor onze 'heilige koeien' op de Schuttersvest, het opnieuw graven van putjes en het dan toch gieten van nieuw beton in mei laatstleden, is het uiteindelijk toch gebeurd!
De Schuttersvest is een kunstwerk rijker.
Al ben ik er van overtuigd dat niet iedereen even enthousiast zal reageren.
Ik hoorde deze namiddag, og voor de plaatsing van het hele kunstwerk, al reacties van "Wat doet dien hoop oud ijzer hier?" over "Miljaar, nu is ons zicht helemaal naar de kl...en", naar "Zijn ze aan 't stad nu helemaal zot geworden?" en "Ik bel sebiet naar die bende ijzer-en koperdieven van het Oostblok. Kunnen ze gelijk dien hoop roest komen halen. Dan zijn wij er vanaf!"
Wat er ook van zij. Het zicht op de Schuttersvest zal niet meer hetzelfde zijn. Er is nu inderdaad een ander uitzicht.
Nu maar hopen dat de muur niet gebruikt zal worden als graffiti-spuitplaats of plaats waarachter men zich gaat verstoppen om zaken te doen die het daglicht niet mogen zien...
In elk geval zal ons stadsbestuur er mogelijk een aantal stemmen bijkrijgen, ..;als men de hondjes natuurlijk stemrecht zou willen geven, want die hebben het monument al zeer enthousiast ontdekt en ingewijd!
Wordt ongetwijfeld vervolgd..."
zover Michel Leriche...
Wat men vandaag de dag 'kunst' noemt, druist 100% in tegen wat altijd stond voor Kunst. Deze massa roest is géén kunst en kom me niet vertellen dat smaken niet te betwisten zijn. Wie lust er uitwerpselen? NIemand en dit soort hedendaagse kunst, is voor mij niet meer dan uitwerpselen, die trouwens letterlijk tot kunst zijn verheven door dat sujet dat 'cloacamachines' maakt en hetgene die machines produceren inpakt en plastik zakjes en verkoopt. De wereld is geestesziek en het is de 'kunst' van, naar mijn gevoel in hun bovenkamer niet erg gezonde mensen, die vandaag de dag alles moet 'sieren'.
Hoeveel volk zal naar deze veel te duur betaalde troep roestend ijzer komen kijken? Organiseer een tentoonstelling zoals Contour, je trekt amper volk. Organiseer een Bruegheltentoonstelling en je hebt per uur meer bezoekers dan je krijgt voor maandan Contour en dingen zoals dit 'kunstwerk'. Alles wat mooi is in dieze stad, moet verknoeid worden door afschuwlelijke ingrepen. Het is een misdaad tegen de menselijkheid naar mijn mening. Meer wil ik er niet over kwijt dan dat ik hoop dat er binnen de kortste keren ijzerdieven opdagen...
Voila, zo horen we graag de twee klokken luiden sé.
Die 'andere klokken' werden ook al in het artikel aangehaald trouwens...
Zo'n urinoirs moesten ze overal zetten.
Sjiek, heel sjiek... Werkelijk kunst met een grote K.... (zucht)
Gelukkig woon ik niet op de Schuttersvest zodat ik niet verplicht ben om dagelijks op dat schroot te kijken.
Smaken kunnen verschillen. Ik zal eens een toerke moeten gaan fietsen.
Lol, ik dacht dat ze daar een container aan het zetten waren. (echt waar)
Effe Jan Hoet bellen !
;-)
"Des goûts et des couleurs on ne discute pas". Een waarheid als een koe.
Misschien houdt deze muur wel iets buiten !
Zoals deze, destijds in Berlijn, die de Good-old-fashioned Sovjet buiten hield.
En als we de lamot brug er nu eens bijlegden?
Of er een tweede kunstenaar bij halen, zoals Roa misschien ?
't Is Michel Leriche zijnen auto; maar â durft het niet bekennen ...
Het feit dat er over gediscuteerd wordt is al positief, enkel wat subtieler argumenten gebruiken zou wat hoogstaander zijn.
schoon modelleke hé! ;> )
Eigenlijk wel origineel : Ne Schuttersmuur op de Schuttersvest.
Dadèmme ze ni in Antwaarpe, zeunne !
@jokke veel werk aan :-)
hopelijk leest de kunstenaar geen mechelenblogt
het zal misschien wat vrolijker lijken met een breiwerkje en een paar spuitbusjes erop zoals we dat de dag van vandaag doorheen de ganse stad kunnen genieten....
Oei Marc1, zet je nu aan tot wildbreien en graffiti ? :-)
@Malenie: de kunstenaar, Camiel Van Breedam leest wel mee hoor... ;-) Hij wist dat dit artikel ging komen.
Nu weet ik waar ik moet zijn wanneer ik hoogdringend moet :-D
Peter, als ge het nog niet wist breien en graffiti behoren tot de "kunst".
Het is blijkbaar nooit goed, de Teugels op het Plaisanceplein, de Laenen-van Beethoven op de Haverwerf kregen weinig genade.
Nel kan blijkbaar van de goegemeente nog op een beetje goede wil rekenen.
Ik ben voor het verfraaien van het landschap, want er zijn telkens opportuniteiten, best niet alleen de problemen zien. Ach.
A) Zet het beeld van Van Beethoven Jr en het beeld van Teugels op de Schuttersvest.
Voordeel :
-None of the above wordt omvergereden door een afgeleide of verstrooide camioneur.
-Geen gekneur op de Schuttersvest.
B) Zet deze "Atlantikwall" op het Plaisanceplein.
Voordeel :
-Geen afgeleide of verstrooide camioneur rijdt in de Vaa't.
-Geen gekneur op het Plaisanceplein.
Voordeel van dit alles : Geen gekneur oep den Blog !
Allez, just an ID.
Ik wil ook even reageren op dit: "Het wordt voorzeker nog een boeiende en geanimeerde discussie! Wat is kunst? Mag moderne kunst geen plaats krijgen in het stadsbeeld? Moeten we dan echt een soort Bokrijk zijn? of ..."
Het zijn volgens mij verkeerde vragen. Iedereen gaat natuurlijk antwoorden met het gebruikelijke de gustibus et coloribus non est disputandum. Bovendien betreft dit niet het historisch centrum en is het Bokrijk-argument niet echt terzake doend. Wat het "probleem" hier weer is, is dat de creatieve Mechelaar/buurtbewoner hier mordicus wordt buitengelaten. Is een wedstrijd organiseren dan te duur?
Het komt over als iets dat letterlijk zonder enige spirit wordt gedumpt, omdat de stad er geen blijf mee weet.
Als mensen het niet mooi vinden moeten ze het gewoon zeggen. Dat werk is ook m'n ding niet.
Maar dat kinderachtige gewauwel van hen die menen te weten wat kunst is of dan wel moet zijn stoort me. Als 'veel mensen die het goed vinden' een criterium is is KV Mechelen ook kunst. Of K3.
"Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie." Willem Kloos (1859 - 1938)
Ik ben persoonlijk tegen het houden van een referendum voor van alles en nog wat. We betalen gemeenteraadsleden om af te wegen en te beslissen wat er waar moet komen en hoe de maatschappij moet worden georganiseerd. Ieder zijn job.
Is er over de locatie niet nagedacht ? Ik denk het wel, het staat op de lokatie waar vroeger een stadsmuur stond, het heeft een verhaal, ik zal dat verhaal ook heel erg graag gebruiken als gids. Misschien is het niet uw gedacht, maar dat wil niet zeggen dat mits een beetje moeite, je kan proberen te begrijpen wat een kunstenaar beweegt om iets dergelijks te maken. En heel misschien steken we er nog wel wat van op.
Had de kunstenaar misschien (ik zeg maar wat) marmer gebruikt om deze muur te verwezenlijken, dan hadden de Schuttersvesters nog wel gekneurd over het feit dat hun uitzicht belemmerd werd, maar zouden ze misschien - enkele maanden later - er zich toch mee kunnen verzoenen omwille van een mogelijk bizar, leuk of interessant lijnenpatroon in de marmer.
Geen referendum, een wedstrijd. Da's iets anders.
@Henning, ik zie niet in waarom men een wedstrijd moet uitschrijven voor een kunstwerk dat de stad krijgt door een schenking ...
Vraagje: Is het dezelfde Camiel Van Breedam van de legendarische Fondy Riverside Bullet Band ? Chapeau voor die man.
Hoeveel staat het kwaad ijzer tegenwoordig ?
De vraag naar wat kunst is, is niet relevant. Het is een individueel ervaren. En dat is bij iedereen verschillend. Maar het ervaren moet er steeds bij zijn. Wanneer ik een "kunstwerk" zie en mijn eerste reactie is bewondering voor het technische aspect of de moeilijkheidsgraad om het te maken, dan is het geen kunst. Alleen wanneer het werk mij iets doet, mij aanspreekt, mij raakt, dan wordt het kunst.
Geen van deze emoties worden bij mij opgewekt bij het aanschouwen van de "muur met zeven steunberen en ...een trap" . Maar evenmin het arduinen beeld van een Congolees of het borstbeeld van Koningin Astrid. Kleine Beethoven zijnerzijds doet eerder belachelijk aan en zonder enig verband met de geschiedenis. Toch hebben die beelden allemaal een functie, al was het maar nostalgie.
Het beeld van Teugels daarentegen spreekt mij onmiddellijk aan omwille van de sierlijke beweging en het gevoel van ongebonden vrijheid die het suggereert. Dus is het kunst. En ik hoef geen langgerekte uitleg te horen over wat het werk betekent, wat het zou moeten oproepen, wat het oproept bij de maker en wat zijn bedoelingen zijn. Ik krijg die boodschap al direct bij het zien van het werk. En dat is een allerindic-vidueelste ervaring...
Wanneer sommige individuën bij het zien van die Muur... een diepe emotie ondervinden dan is het voor hen kunst. Geen discussie hierover. Maar laat ieder de individuele vrijheid om zijn emoties te beleven en te uiten.
Wat niet belet dat ik het plaatsen van kunstwerken in het stadsbeeld ten volle toejuich. Ik heb het gebrek er aan in onze stad steeds als een tekort aangevoeld, zeker wanneer je in het buitenland geconfronteerd wordt met tientallen beeldhouwwerken en sculpturen die het stadsbeeld verfraaien.
Stilaan komt ook bij ons de inspiratie boven water. Zelfs als het niet altijd geslaagd te noemen is, blijft het toch belangrijk.
De vraag " Wat is Kunst ? " is al even moeilijk te beantwoorden als de vraag " Wat er eerst was : de kip of het ei ? " of als de stelling " Who is on second base. "
Misschien - bij een volgende keer - een kunstwerk eerst eens virtueel op google maps, google streetview of bing maps gooien en de aantal likes te tellen alvorens het ergens effectief neer te poten.
Wat is kunst? de meest gebruikte definitie is die van Willem Kloos en werd door Wout reeds aangehaald: "Kunst is de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie."
Je kan die definitie aanhangen of ze eerder in twijfel trekken je kan er een andere definitie voor geven dat staat je vrij.
Ik vind dit kunstwerk of eerder de expressie van dit kunstwerk niet mijn ding, waarschijnlijk omdat ik een andere definitie voor kunst aanhang,.
Het stuk spreekt me dan weer wel aan om wille van de steunberen, die doen me denken aan een vorig leven, spijtig dat het werk niet aanspreekt als je je op de andere richting van de mechelse luier bevindt.
Het werk zou mi beter staan met de achterkant zo'n 3-4 meter van een echte muur.
@Urbain Van Asch , dus de Lamotbrug is volgens uw definitie voor velen ook een kunstwerk omwille van het genereren van hevige emoties?
Eindelijk heeft iemand door waar de Lamotbrug echt om draait !
Peter, ik vind dat men de plaatsing van de kunst niet mag overlaten aan de willekeur. Dat wekt sowieso weerzin op. De stad heeft dit werk gewoon daar neergepladijsd omdat ze niet wist wat ermee te doen. Daar had veel betere kunst kunnen staan. Bijvoorbeeld een beeld van een boogschutter met enorme pijlen die in de grond steken. Ik zeg maar wat.
Bij schenkingen moet men goed afwegen waar dit kan en niet. Zo hebben ze destijds de oude reling van de Befferbrug ook maar gedumpt aan de ingang van de Kruidtuin. Daarmee wil ik maar zeggen dat dit "dumpen" iets van alle tijden is.
Mechelen heeft een soort Park Spoor Noord nodig waar ze zulke dingen kunnen plaatsen in een hedendaagse context. De uitbreiding van het Vrijbroekpark vind ik daarom positief. Kunnen ze een heus kunstenpark van maken. :-D
Peter, als men overal ondingen of minder leuke dingen kan neerpoten, waarom dan ook niet op de vismarkt, ja ik ben nu meer genegen om dat kl***ding over de binnendijle maar te laten liggen, de terraskes zijn intussen ook zowat verworden tot visbakhoekjes wat het historische en gezellige karakter ook afbreekt.
Één voorwaarde : geef het een echte kleur, boomkikkergroen of zoiets.
Voor de goei verstaanders.
Ik denk dat ze nog vesten en parken zullen moeten bij maken om alles te placeren wat nu op zolders en in kelders steekt. Allemaal dingen die ooit door iemand met bevoegdheid werden gekocht of gratis aangenomen. Kunnen we Mille antiek ne keer niet terug halen ? Die geraakte van dien brol tenminste vanaf.
Kunst is iets heel persoonlijks. Met kunstwerken heb je daarom ook altijd voor- en tegenstanders en die zullen het nooit eens worden. Moet je daarom dan maar geen kunst meer zetten op openbare plaatsen? Ze inderdaad verstoppen in een "kunst-tuin"? Komaan he zeg ...
Erzijn ook lelijke auto's. En lelijke huizen; En lelijke mensen .....
Persoonlijk vind ik de plaats goed gekozen, de muur op de plaats van de muur. Het kunstwerk zelf ben ik nog niet gaan bekijken, maar dat ga ik zéker één van de dagen eens doen.
En fotograferen, voordat er grafitispuiters zijn die denken dat ze zich daarop dienen te outen als kunstenaars.
Hierover heb ik geen Keldermansvester horen kneurren !
Keldermansvest 2010 - Foto's Gimycko
Henning, wat is er mis met de keuze van de plaats ? Een muur waar sinds de 13e eeuw een muur heeft gestaan ? :-) Boogschutters zullen er op die plaats toen niet veel hebben rondgelopen. LOL
Telang in het sadsmagazijn gestaan.
Rust Roest
Eens dat dit "kunstwerk" opgemerkt wordt door de Oost-Europese bendes metaaldieven verdwijnt het wellicht vanzelf :-)
Dan staat het misschien volgende week in ' t' arsenaal.-)
Emotie ja, maar dan positieve, niet walging en afkeer...
Er zijn hier zoals altijd een paar mensen die alle waarheid in pacht hebben. Hun voorspelbaarheid omgekeerd evenredig met de intellectuele waarde van hun meningen.
Wat hedendaagse kunst betreft: u denkt toch niet dat Magritte, Picasso, ... gevierde schilders waren bij het grote publiek in hun tijd?
Alles is zo vluchtig. Gelukkig ook een mening, de mens die ze verkondigt en de woorden verspild.
@eddy niet geloven wat ze je wijs maken !
Ik hou van moderne kunst, maar het moet wel mooi zijn, van vorm of van kleur.
Of het moet me beroeren, op één of andere manier.
Maar DIT ?
Nee.
Onder kunst versta ik het beeld op de keldermansvest en dat op het plasanceplein, maar dat verroest muurtje op de schuttersvest, of wat het ook mag voorstellen, sorry hoor, maar wie daar geld voor wil geven is goed gek.
Hopelijk pakken de oostblokkers het rap mee, dat het uit het zicht is.
Er zijn er hier een paar die het mooi vinden omdat het 'kunst' genoemd wordt, maar dat zijn er waarschijnlijk die alles mooi vinden :-)
... of die gewoon een andere mening hebben
Hoog tijd voor een reactie van de Kunstenaar himself !
Waarom zou hij? Je houdt van dit werk , of je trekt er je neus voor op. Geen probleem. Da's hoogst individueel en in smaak is geen 'gelijk' te halen. De kunstenaar, Camiel Van Breedam legt in het artikel uit wat hij gemaakt heeft, en waarom hij het maakte. En verder laat hij de fantasie werken bij de kijker. "Mensen willen te veel verklaringen".
Hou er van, of hou er niet van. Punt andere lijn.
Te lang in het stadsmagazijn gelegen.
RUST ROEST
PS: het gaat wel om cortenstaal... 'Roest' is dus niet ongewoon.
@Peter, nog nooit van de belegeringen van Mechelen gehoord?
Spijtig genoeg is dat ding te zwaar voor de oost-europeanen :-(
Ik vind dat de plaatsers van dit "kunstwerk" een boete moeten krijgen voor sluikstorten.
Anoniem, ik denk dat gij door de " positivos " nu in den ban van de kerk wordt geslagen-).
Op de gemeenteraad :
Volgende punt op de agenda is dat stuk oud ijzer dat daar al een jaar of zeven ligt te roesten aan het stadsmagazijn.
De mannen daar klagen dat het tijd wordt dat het verdwijnt, want ze kunnen hun wagen niet meer parkeren.
In het containerpark moeten we betalen om daar vanaf te geraken en zo'n gewicht gaat een aardig centje kosten, maar we kunnen die onozele Mechelaars ook wijsmaken dat het kunst is en dan kunnen we het gewoon ergens langs de kant van de weg zwieren.
Er is nog wat plaats op de Schuttersvest en 't kan er nog dienen als pissijn.
Het voorstel werd goedgekeurd en zo geschiedde.
De trieste werkelijkheid maar we moeten positief blijven.
@Jan:
Je zegt het zelf. Net omdat het een verhaal is van de gustibus et coloribus, is de plaatsing van zo'n gedrocht in een woonomgeving niet met goede argumenten te verdedigen. Tegenstanders zeggen meestal niet dat het niet mag bestaan, integendeel, maar dan wel op een plek waar het thuishoort. In een soort MAS of in een expositiehal waar je dit ding nog kunt bekleden met iets. Waar het nog een functie heeft. De keuze voor de Schuttervest is daarentegen pure willekeur en bestemmingsloos. Het staat er slechts te staan en de kunstenaar is er na 13 jaar eindelijk "vanaf".
@Er mag toch eens gelachen worden (niet gecontroleerd)
de week erna op de gemeenteraad:
De buurtbewoners hebben een drukkingscomité opgericht want sinds de stalen muur weggenomen werd hebben hun honden geen plaats meer om hun gevoeg te doen. De omringende bewoners laten hun huisdieren nu waeteren tegen de voordeuren, bovendien kan men nu weer de drollen zien ligggen van de honden der bewoners aan de overkant
I.p.v. dat ijzeren pissijn hadden ze op de vest ook de leuningen van de wafelijzerbrug kunnen neersmijten. Die werd ooit ook al eens gesluikstort aan de Vrouwvliet achter verfhandel Thiry
In 3D te bekijken met een rood-blauw brilletje
foto R. Kokken
@ gemeenteraadsverslaggevers: heel juist en heel goed gezien...... ;-)))
Mwa. Ik ben er eens gaan kijken vandaag. Op de Schuttersvest. Een woonomgeving zou ik die plek niet onmiddellijk noemen. Het autoverkeer daar stoort het wonen meer dan dat werk van Camille Van Breedam.
Ik ben geen fan maar het is duidelijk een kunstwerk. En het past meer in de omgeving dan die lelijke brug aan de Vismarkt.
Dankzij Jans foto's heb ik effe de plaats kunnen pinpointen op streetview om te zien waar het kunstwerk nu exact staat en wiens zicht er wordt geblokkeerd.
Hier de locatie
Voor de huidige prijs van het ijzerschroot:
http://www.tijd.be/grondstoffen/secundaire_grondstoffen/
Voor de huidige prijs van het ijzerschroot:
http://www.tijd.be/grondstoffen/secundaire_grondstoffen/
@anoniem: gelieve dagelijks de nieuwe koersen hier te publiceren, en dan nog liefst in duplo! ;-))
niet elke blogger heeft een abonnement op De Tijd!
Kunnen ze niet gewoon op die plaats een container plaatsen waarin de mechelaars hun vuil kunnen komen storten ?
Op die manier zou het nog nut hebben, aangezien het sluikstorten langs de dan niet langer nodig zou zijn.
@ An Oniem : Mag dat ook ne kunstzinnige container zijn ?
;-)
Staat de prijs ven de lege cola blikskes daar ook ergens tussen?-)
De gustibus non est disputandum ... maar ik vraag me vooral af waarom de steunberen naar de binnenstad gericht zijn?
Kan er hier nu echt één iemand, met de hand op het hart, zeggen dat hij dit mooi en geen geldverspilling vind ???
Hoog tijd om terug ne " poll " in te voeren op den Blog !
;-)