Bericht aan de bevolking!

Kleine verkeerswijziging vanaf 9 Juli.

Vanaf 9 juli dus zal de Ijzerenleen niet langer bereikbaar zijn voor gemotoriseerd verkeer, auto's, moto's, bussen en camions dus, dat komt van de kanten van de Grote Markt.
Wil dat nu zeggen dat de Ijzerenleen niet langer bereikbaar gaat zijn voor die voertuigen? Ah, neen dus, u zal er nog altijd kunnen in- en uitrijden van de kanten van de Hoogbrug, dus de Ijzerenleen wordt niet verkeersvrij.

 

Maar pas op! Zie dat ze u niet bij uw pietje hebben, want de toegang tot de Ijzerenleen voor wie van de Grote Markt komt zal niet fysiek afgesloten worden door middel van een paaltje of een bareel of nen ouwen deuts met een mitraillet, neen, de toegang zal bewaakt worden door een van die fameuze camera's, en wanneer u er toch doorpeert gaat u dat 50 eurodollars kosten per beurt. Uiteraard doen ze dat om u te kloten.
Dus van zodra u deze uitleg gelezen hebt, leg dan een knoop in uw zakkendoek zodat u het niet vergeet, want vergeten is niet weten.

Wat die nummerplaatcamera's betreft: wist u trouwens dat die geprogrammeerd zijn om nummerplaten te herkennen ongeacht het type voertuig waar ze ophangen? Awel, dus moesten er eens een paar flauwe plezanteriken met een autonummerplaat op hun velo gemonteerd rondjes beginnen rijden rond zo'n ding, awel, dan slaagt dat misschien tilt.
Doch dit volledig terzijde.

De Lange Schipstraat zal, wanneer ze terug opengaat, ook van rijrichting veranderd zijn, erin via de Ijzerenleen en eruit via den Bruul. Dus wanneer ge binnen een week of twee met uw velo van de Vijfhoek komt afgereden en ge vlamt bekan op een auto die uit de Lange Schipstraat komt, dat is die chauffeur geen gestampte zot, die mens rijdt gewoon in de juiste richting.

Voila, dat was zowat het belangrijkste, probeer er een beetje rekening mee te houden en mocht u nog vragen of opmerkingen omtrent dit alles hebben dan kan u altijd terecht bij onze schepen van mobiliteit: karel.geys@mechelen.be

En als ge U, in de Lange Schipstraat, laat afleiden door onze Drie Gratiën, dan rijdt ge gegarandeerd het horlogeriemuseum binnen !

;-)

Dat de stop er komt is volgens mijn mening goed nieuws. Ik ijver er al voor van 2007. En ik weet dat niet iedereen het er mee eens is.

Eindelijk zal de Adegemstraat wat minder verkeer torsen. Het inkomend verkeer vanuit de Katelijnestraat wordt vanaf dan immers verdeeld tussen Stassartstraat en Adegemstraat.

En het centrum wordt weer wat veiliger, vooral op de Schoenmarkt/Grote Markt.

Wie op de Ijzerenleen moet zijn kan dat nog altijd, alleen even langs de Brusselpoort binnenrijden.

Wel zorgen voor een goed/beter parkeergeleidingssysteem, en uiteraard iets doen aan de beschamende busfrequentie, en een regeling uitwerken voor minder mobielen.

Feit is wel dat de mechelaar niet meer weet waar en hoe hij nu mag rijden.
Ik rij al jaren in het centrum (beroepsgebruik) en de stad, maar ik weet op deze moment niet goed meer waar wel en niet gereden mag worden.

De laatste tijd is er zoveel veranderd...

Het wordt schipperen in de Schipstraat !

;-)

 @Peter: Ik ben absoluut voor de stop aan de Ijzerenleen, maar het verkeer via de Brusselpoort de stad laten binnenrijden verplaatst jammer genoeg het probleem.

De Hoogstraat is nu 's morgens al overladen en zal dus nog meer verkeer te slikken krijgen.  Midden in de ochtendspits wordt je daar ook nog eens geconfronteerd met de wekelijkse vuilnisophaling die de hele straat vast zet en straatveegmachines die om 7.45 uur tegen de richting in de Hoogstraat komen vegen.  Het moet allemaal gebeuren natuurlijk, de timing kan echter beter!

Je mag als fietser stadinwaarts niet het veilige fietspad aan de linkerkant nemen, maar je moet op de te smalle rijweg rijden.  De fietser die hier gebruikt wordt als verkeersrem staat doodsangsten uit omdat het afremmend effect niet echt werkt.  In tegendeel!  Auto's doen alle moeite van de wereld om zich toch langs de fietser te wrikken.  Als fietser moet je de goot in, word je tegen de geparkeerde wagens geduwd.  Ouders die met een fietskar rondrijden worden uitgescholden omdat ze uit angst voor het aanrijden van hun kroost in het midden van de straat gaan rijden zodat de auto's zich er niet langs kunnen wringen.  En bij files sta je als fietser gewoon mee in de file want langs de auto's rijden lukt niet zonder krassen te veroorzaken.

Nog meer verkeer dus in de Hoogstraat, die al ongelooflijk veel te slikken krijgt.  Mensen motiveren om wat meer de bus te nemen zit er ook niet in.  Geen enkele bus rijdt nog via de kant van de Brusselpoort de stad in.  De Ganzendries, Adegemstraat, wijk Heihoek, bibliotheek zijn afgesloten van het openbaar vervoer.  Het creëren van een autoluwer gedeelte aan de ene kant veroorzaakt in dit geval een auto-infarct aan de andere kant vrees ik.

Ik ben niet tegen verandering en ben absoluut overtuigd van de positieve evolutie de voorbije jaren in onze stad.  Maar autoluw kan je Mechelen niet noemen en door de aanleg van alle parkings in het centrum in plaats van aan de rand zal Mechelen ook nooit autoluw kunnen worden.  Een grote gemiste kans!

[off topic]: Er is volgens mij maar 1 veilige en reglementaire plaats voor een fietser in de Hoogstraat richting stad, en dat is in het midden/rechts van de rijbaan, zodat er geen auto meer voorbij kan. Toch even herhalen: er moet wel dringend iets gedaan worden aan de beschamende busfrequentie, en een regeling uitgewerkt voor minder mobielen, volgens mij.

[on topic] Het is inderdaad uitkijken wat het mobiliteitsgedrag ivm IjzerenLeen stop, Adegemstraat, allemaal voor veranderend verkeer zal geven. Even doorbijten en dan evalueren zou ik voorstellen.

@Inge  Naar mijn bescheiden mening zit het probleem hem niet in de rijrichting of de breedte van straten, maar in het gedrag van veel weggebruikers, in het bijzonder automobilisten die hun voeten lappen aan heel het plan en die koste wat het koste hun voiture overal naartoe willen sturen en zich overal (gratis) voor de deur willen kunnen parkeren.  

Ik woon in één van de straten die overdag enkel voor bewoners toegankelijk zijn, maar zou de automobilisten de kost niet willen geven er toch elke dag door sjezen, waarbij ze en passant de snelheidsbeperking én de rijrichting (!) aan hun laars lappen. 

Het andermaal aanpassen van rijrichtingen, aangepaste signalisatie, meer bussen, mij allemaal niet gelaten, zeker niet, maar tegen voormeld kruid is (vrees ik) enkel een harder vervolgingsbeleid gewassen.  Alleszins harder dan de huidige  jackpotcamera's, waarvan de opbrengst niet eens naar de stadskas gaat.  Als je het aantal boetes ziet die die camera's al geregistreerd hebben, zou je denken dat een aantal mensen het ideetje van Christophe (nummerplaat op de fiets) in de praktijk hebben gebracht.

Zonet nog op Radio één werd er gesproken dat er, in den tijd dat er nog 60 km/uur was toegelaten in een binnenstad, tot 85 pct ( ! ) van de aanrijdingen tussen auto en zwakke weggebruiker (voetganger, fietser) een dode te betreuren viel.  Toen vond blijkbaar iedereen dit de gewone stand ter zake.

We komen van ver...

Allemaal goed en wel,

maar ze verleggen het adegemstraat infarct naar de merodestraat.... want als je nu stadinwaarts de katelijnestraat neemt, moet je via de heraangelegde wollemarkt opnieuw staduit.... perfect, ware het niet dat de stassaertstraat ter hoogte van dossin nog open ligt... je moet dus nu via de ... straat naar de Merodestraat en daar links proberen in te voegen om dan met drie auto's per keer het licht door te geraken...

van het idee... we sluiten de stop op de ijzerenleen (waar ik voorstander van ben!) pas als alle lussen in en uit toegankelijk zijn, blijft niet veel over... met alle respect voor de inwoners van de adegemstraat (die terecht kloegen dat het daar nogal een infarct was - trouwens fel verbeterd de laatste anderhalve maand) had ik toch liever gezien dat ze wachtten met die stop tot de heropening van de stassaertstraat.

Misschien moet 't Stad maar eens, op gepaste tijden, een stel gekleurde verkeerslussen over Google Maps leggen.  Dan is het voor iedereen duidelijk (juiste richting - autoluwheid - blauwe zone - voetgangersgebied - parkings - gehandicaptenparkeergebied - enz.).

Of zo een app'je met GPS, dat geregeld geupdate kan worden.

En waarom niet ineens die digitale reclameborden bij inschakelen ?

Ik heb er geen idee van welk kalf er de verkeerssituatie in Mechelen de laatste jaren uitgetekend heeft, maar we kunnen hier gerust wel spreken van de ene miskleun na de andere. Hoeveel extra uitstoot wordt er gecreëerd en hoeveel extra kilometers moeten de mensen rijden om zich te verplaatsen met de wagen van punt A naar punt B in de binnenstad ? Ik denk dan vooral aan leveranciers. Hoeveel verlies lijden deze mensen wanneer ze even ergens opgehouden worden, zodat ze niet binnen het tijdskader aan hun leveradres geraken ? Voor een leverancier betekent dat, dat hij de ganse dag één of meer pallets op zijn wagen heeft staan, die hij telkens uit en weer in de wagen moet plaatsen vooraleer hij aan de volgende goederen kan. Ook het later leveren van de goederen kost veel geld, maar dat zal ons kalf wel worst wezen. (kalfsworst, welteverstaan) Na de stop wordt alle verkeer voor de Ijzerenleen, OL Vrouwestraat en Adegemstraat, door de Hoogstraat geloodsd. Dat is vooral zeer veilig 's morgens net voor schooltijd en 's avonds net erna, als de horde schooljong op hun eigen vogelvrije maniertje met hun fietsen circustruuks uithalen, voor en tussen het autoverkeer. Ons kalf koos er daar voor om de fietser te offeren als verkeersremmer. Ik vraag me ook ook af langs waar het verkeer op de Ijzerenleen geraakt als er zich een hindernis voordoet in de Hoogstraat. Bij eventuele betogingen hoeven de betogers trouwens maar een vijftal wegen te blokkeren om de ganse stad lam te leggen. De strafste toer doet zich echter voor op het Plaisanceplein. Daar heeft de stad kwistig het belastingsgeld rondgestrooid om daarna tot de conclusie te komen dat het daar compleet suckt. Daarvoor hebben mensen hun zaak moeten verhuizen en hebben andere winkeliers maandenlang een groot deel van hun inkomsten moeten derven. En wat horen we nu ? De kans zit erin, alhoewel ik hier eerder denk aan loze verkiezingsbeloften, dat het hele boeltje weer opnieuw opgegraven en heraangelegd dient te worden. Opnieuw maanden derving van inkomsten en opnieuw maanden slijk dabberen voor de omwonenden. Twee studiebureau's gaan de zaak onderzoeken. Eén daarvan is het bureau dat de eerste miskleun uitgetekend heeft. Zij gaan dus hun kassa een tweede keer mogen laten rinkelen, omdat ze hun werk niet goed gedaan hebben. ABSURD !!!

Wat het Plaisanceplein betreft, meer dan gelijk anoniem, dat is natuurlijk een aanfluiting van formaat.

Of een stad een mobiliteitsplan moet maken op basis van mogelijke betogingen is natuurlijk maar de vraag. :-)

Dan blijft de vraag wie er zich met de auto verplaatst van A naar B in de binnenstad. Leveranciers, dat is duidelijk, en minder mobielen uiteraard. Dat zijn erg kleine groepen die een bijzonder aandacht en een aanpassing van het plan verdienen.

Allez, de ooit zo geprezen Just-in-Time-Deliveryformule kan in Mechelen niet meer gehaald worden.

Misschien opnieuw het leveren-langs-het-water promoten... met een schip... aan de Lange Schipstraat, bijvoorbeeld.  

Iemand een ID voor een nieuwe plaats voor de Drie Gratiën ?

;-)

Om diene doolhof even samen te vatten :-D

Ge kunt in feite overal met uwen otto geraken, mits rekening te houden met een tolsysteem (50 euro per passage). Stel dat ik die tol niet wil betalen, en ik begeef me op de IJzeren Leen. Dan moet ik 180* draaien en dan geraak ik nog gratis weg via 1) de Hoogbrug of 2) De Lange Schipstraat.

Maar geraakt ge dan nog weg via de zijstraten naar de Bruul, om via de Befferstraat - Veemarkt een weg te banen uit het centrum? Want voor zo ver ik weet kan dit nog steeds.

Om de camera aan de Vijfhoek dus een hak te willen zetten (hihi), moet ge de Bruul bereiken via de Hoogstraat - Korenmarkt - Hoogbrug - Lange Schipstraat. Maar kan ik nog vanuit de Bruul via een zijstraat de Ijzeren Leen bereiken? Indien dit niet kan, is de enige toegangsweg voor de Ijzeren Leen de Hoogbrug.

Mensen die nu van de Schoenmarkt/Grote Markt op de Ijzeren Leen willen geraken (en zij zijn niet van zin om die boete te betalen), moeten eveneens 180* draaien en via Onder den Toren - Wollemarkt - Stassardstraat hun weg zoeken. Indien zij niet gebruik willen maken van de ring om de Ijzeren Leen te bereiken, gaat hun route dus via Stassardstraat - Zelestraat - St.-Katelijnestraat - A.B.-straatje - Melaan - Persoonshoek - Kraanbrug - Adegemstraat - Korte Heistraat - Lange Heistraat - Veluwestraat - Ganzendries - Hoogstraat - Korenmarkt - ...

@ Henning : Zet hier zo eens een googlemapje met uw (ontsnap)routes.

Want een tekening zegt meer dan duizend woorden.

Dat wordt ne wirwar aan gekleurde routes en aldus ne grèllige kleurenboek.

;-)

Liefst gebeiteld in een cartoontje. Doen Henning, doen.-)) 

 @anoniem

Het Plaicenseplein neemt ge inderdaad met recht in het vizier maar .....Hier werd onder een vorige bewindsploeg een wel erg verkeerde beslissing genomen. Op het ogenblik dat cafe Leiden werd afgebroken kwam er behoorlijk wat plaats vrij om een rond punt te maken. De loby met de betonboeren besliste er anders over. Wie het schoentje past trekke het aan.

"Om de camera aan de Vijfhoek dus een hak te willen zetten (hihi), moet ge de Bruul bereiken via de Hoogstraat - Korenmarkt - Hoogbrug - Lange Schipstraat. "

-> nee, er staat/komt ook een camera aan begin Lange Schipstraat.

"Maar kan ik nog vanuit de Bruul via een zijstraat de Ijzeren Leen bereiken? Indien dit niet kan, is de enige toegangsweg voor de Ijzeren Leen de Hoogbrug."

-> nee, alle straten tussen Ijzerenleen en Bruul zijn afgesloten met vaste paaltjes.

Dat stond niet in het blogartikel, dus excuus voor mijn slecht begrijpend lezen. Toch bedankt voor de nuttige info.

@CartoonistHenning:

haha, mijn naam is niet persoonlijk naar u bedoeld hoor ;)

vandaag wou ik mijn wagen voor het eerst parkeren in de nieuwe parking aan de wollenmarkt.
Het eerste level was volledig volzet, dus moest ik naar level 2.
Op geen enkel van de verdiepingen bleken speciale plaatsen voorzien te zijn waar ik voldoende ruimte had om mijn rolstoel naast mijn wagen te plaatsen om uit te kunnen stappen.
Gelukkig waren er toch nog enkele plaatsen naast mekaar vrij, zodat ik toch kon uitstappen.
Groot was echter mijn verbazing, toen ik de lift wou gebruiken, want die scheen niet te werken.
Ik moest dus terugkeren naar mijn wagen, en weer vertrekken om een andere parkeerplaats te zoeken.
Plezante toestanden in Mechelen, om je wagen kwijt te raken.

 

@Begrijpend lezen: geen probleem hoor. Het is maar dat die naam zo schoolmeesterachtig overkwam xD

Wanneer ik gisteravond rond 22.30 uur de stad wou verlaten was het toch even slikken. Zoals voorgeschreven vanaf de parking Grote Markt via de Stassaertstraat. Groot was mijn verbazing toen ik in de buurt van de Zelestraat prompt richting Kathelijnestraat werd gestuurd en dan kan je niet anders dan terug Grote Markt. Ik dacht bij mezelve " ge gaat hier toch geen toertjes blijven draaien " en ik nam dan maar de verboden doorgang van de Minderbroedersgang. Langsheen de Melaan richting Kraanbrug maar dat had ik ook beter niet gedaan. Uiteindelijk is het mij toch gelukt om te ontsnappen.Wat een ding zeg om uit Mechelen te geraken. 

@ G.L. :

Mag je niet, vanaf de Katelijnestraat, de oude beggaardenstraat en nonnenstraat nemen om alzo de ring op te geraken ?

Gim, bij mijn weten mag je toch van aan den toren de Kathelijnestraat niet in. Gisteravond mocht je ook vanuit de Stassaertstraat niet richting ring. Verplicht de Zelestraat in. Het kan natuurlijk zijn dat ze vergeten waren ergens een bord weg te nemen. Mogelijk.-) Al bij al ben ik toch heelhuids thuis geraakt.

Hier de oplossing voor de Mechelse binnenstad !

;-)

Als je langs "de stassartstraat" de ring wil bereiken moet je dit doen langs de "Van Hoeistraat" (tweede straat aan uw rechterhand) om op het einde links af te slaan in de "F de Merodestraat tot aan de lchten en dan de ring op.

zo simpel is dat.

En zo leuk om als je daar in de omgeving woont eerst een halve lm te moete omrijden.

De reden waarom je "de stassartstraat" niet uitkunt is omdat het prachtige "jodenplein" (oei , nu volgen de banbliksems) nog steeds niet voltooid is.

 Jodenplein Pol ? Als je daarvoor maar niet op de vingers wordt getikt. Vroeger was dat den Dossin en de Lobbe plein.

Tja, G.L. ondertussen heeft het kind toch nog geen naam en je moet toch de stad uit geraken.