(foto's: Jan Smets)
Op een dag dat de media - terecht - bol staan van berichten over de laffe aanslag op een Anderlechtse moskee, wil ik toch maar focussen op een positief bericht. De moskee van de Generaal de Ceuninckstraat zal op zondag 25 maart de deuren openzetten voor élke Mechelaar. Je kent dit gebouw ongetwijfeld. Met zijn opvallend torentje is het een bekend stadsgezicht in de wijk rond de Liersesteenweg. En misschien was je al lang erg benieuwd wat zich achter de muren afspeelt van deze moskee. Wel: nu krijg je dus dé kans voor een kennismaking met Moskee El Buraq - die naar eigen zeggen wil meebouwen aan een samenleving waar een open communicatie en samenhorigheid een belangrijke rol spelen...
Dit is een mooie uitnodiging om eens langs te gaan, en méér te vernemen over een stuk Mechelse samenleving dat voor velen bekend en toch ook zo onbekend is.
Ongetwijfeld is dit een unieke gelegenheid om een drempel te overschrijden. Letterlijk en figuurlijk. Samenleven is niet steeds eenvoudig. Maar zo'n opendeurdag biedt kansen tot dialoog.
Je kan er die zondag terecht tussen 10 uur en 16u30.
Op het feestelijke programma dat El Buraq organiseert, samen met een aantal verenigingen, staat een rondleiding door het gebouw. En da's beslist de moeite. Maar er zijn ook workshops, er is kinderanimatie, Netwerking... Er kan ook aangeschoven worden op een barbeque.
En dit alles dus in de Generaal de Ceuninckstraat 7.
Alle moeilijkheden die samenleven vaak meebrengen zijn hiermee niet opgelost. Maar initiatieven zijn stappen in de goeie richting. Ze zijn bouwstenen tot meer wederzijds begrip. In de ontmoeting zitten de kiemen voor een betere samenleving.
Grijpen we de kans?
Op zich is dit zeker een positief initiatief.
de enige vraag die ik mij daarbij stel is waarom wederzijdse toenadering langs één kant blijkbaar alleen mogelijk is via een geloof dat eigenlijk niet representatief is voor zover ik weet?
Mooi initiatief. Ooit ben ik er al geweest met een interculturele dag op school nog. We werden daar warm onthaald en kregen een zeer boeiende uitleg over de islam. Een aanrader!
@Alex wat de parochiezaal is voor het gemiddelde Vlaamse dorp zal de moskee wel zijn voor elke moslimgemeenschap (= een ontmoetingsplaats). Op zich is het dan ook niet zo onlogisch of zie ik er alleszins geen graten in dat men zoiets in een moskee organiseert.
Wat ik spijtiger vind is dat dergelijke kennismakingen en toenaderingen schijnbaar vooral in één richting werken. Ik wil zeker niet veralgemenen en men mag mij hier gerust tegenspreken, maar ik heb niet de indruk dat de allochtone gemeenschap zich echt betrokken voelt of wil voelen in het lokale (westerse) verenigingsleven, buurtwerking, enz. Hoeveel 'allochtonen' komen er naar de Algemene Bewonersvergaderingen? Hoeveel 'allochtonen' schrijven of volgen de berichten op deze blog? Hoeveel 'allochtonen' zouden er naar een 'westers' parochiefeest komen? Hoeveel 'allochtonen' zouden er de historische kerken in Mechelen bezoeken (al was het maar voor de kunstwerken)? En zo verder.
Nu, zoals ik al zei: ik wil zéker niét veralgemenen. Ik zie een grote meerwaarde in een harmonieuze en pluralistische samenleving en élke inspanning tot toenadering is in die context de moeite waard, maar het zou leuk zijn als deze gemeenschap zich ook wat nadrukkelijker zou aansluiten bij 'onze' wijkraden, sport- en hobbyclubs, enz. Uiteraard moet ze daar dan ook wel - letterlijk en figuurlijk - binnen gelaten worden, maar ik neem aan dat dit al het geval is of dat er anders kanalen zijn (gelukkig) om dit aan te kaarten.
Om de oproep van Jan dus te beantwoorden: 'Grijpen zij dan ook de kans?'
Ik zal me nog eens laten verleiden tot een commentaartje: er is een wijk met een bepaalde cultuur die een opendeur organiseert naar ons. Wat kan daar verkeerd aan zijn? Ga er alstublief naartoe en kom dàn terug met het klassieke geweeklaag waar enkelen hierboven reeds zijn mee begonnen.
Dat er verschillen zijn, weet iedereen maar niemand leeft op een eiland. Voor de liefhebbers van een Vlaams Bokrijk? Gewoon lang genoeg rechtdoor en dan naar links!
Luc: Welke wijk bedoel je precies?
@ A. Noniem: als ik de participatie van 'Allochtonen' aan onze Mechelse sportclubs zowat bekijk lijkt dat best mee te vallen.
@Christophe: zie de tekst van Jan.
't Is maar, dat ik ondertussen een goeie 15 jaar in die wijk woon en ik wou bij deze toch graag twee opmerkingen bij jouw reply maken.
1: Dat onze wijk een 'bepaalde cultuur' heeft, dat is het eerste dat ik daarvan lees of hoor. Of kan jij misschien even duiden in hoeverre wij afwijken van de rest van Mechelen?
2: Voor zover ik weet houdt onze wijk geen opendeur, het is de moskee die opendeur houdt, dat kan je vast ook lezen in te text.
Niemand leeft inderdaad op een eiland, dus zet er dan ook niemand op.
Wie storm zaait zal wind oogsten. Jammer maar het is zo.
@Christophe: heb je ook een commentaar op het inhoudelijke van deze blog? Volgens je eigen zeggen speelt het zich toch af in je eigen wijk of kan de opendeur daar op geen belangstelling rekenen?
Aan de inhoud die duidelijk en compleet is heb ik niets toe te voegen, enkel het misverstand dat bij u leeft als zou het hier in een wijk met een 'bepaalde cultuur' zijn wil ik graag uit de weg ruimen.
Graag gedaan.
En zoals de vorige edities zal ook deze opendeurdag van de Mechelse moskee ongetwijfeld op voldoende belangstelling kunnen rekenen.
@g.l.: ... en wie bonen eet zal ook wind oogsten.:-)
@Luc:
Rond de Liersesteenweg een bepaalde cultuur? Hallo?? Misschien kan je zelf een buitenkomen en vaststellen dat wij niet anders zijn dan de rest van Mechelen.
ps: Laat wel je paternalistisch toontje thuis, alhoewel, vermoedelijk gaat het er in het echte leven een stukje minder stoer aan toe zeker ;-)
@ A. Noniem
Je schrijft: "Hoeveel 'allochtonen' zouden er de historische kerken in Mechelen bezoeken (al was het maar voor de kunstwerken)?"
Maak je geen illusies over de interesse van andersgezinden in het algemeen. Ik heb jarenlang les gegeven in de academie en één van mijn volwassenen leerlingen was een hoogbejaarde Mechelaar, een strikte vrijzinnige. Toen ik in het kader van een les over gotische architectuur met mijn klas de kathedraal bezocht, was het de éérste keer van zijn leven dat hij dat kerkgebouw betrad. Als 'vrijzinnige' had hij altijd categoriek geweigerd een voet te zetten in een kerk. Dus neem het a.u.b. de allochtonen niet kwalijk dat ze onze kerken niet bezoeken, als sommige volbloed Mechelaars dat ook niet doen.
Ceterum censeo GL Coventriam mittendum esse
@Koen Lees en herlees nog eens: 'ik wil zeker niet veralgemenen'. Ik nam dit als voorbeeld, inspelend op de bedenking van Alex dat het enigszins merkwaardig is dat kennismakingen met deze gemeenschap steevast gekoppeld worden aan een moskeebezoek.
Maar bon, we dwalen af. Zoals ik al schreef is dit wat mij betreft een prima initiatief en ik kan dus alleen maar hopen dat het de betrokkenheid en de goede wil - in beide richtingen - zal bevorderen.
Ondertussen zijn we aan het evolueren richting een maatschappij waarin de minste geringste en zelfs opbouwend bedoelde kritiek direct gecatalogeerd wordt als was het de ergste vorm van racisme.
Als je je nog maar durft afvragen waarom contact via het geloof moet lopen zijn er al anussen die zich spontaan vastzuigen aan de stoel waar ze op zitten en worden er liedjestexten bijgesleurd waar ik eigenlijk alleen maar kan uit afleiden dat negers geen racisten kunnen zijn? ja toch he?
Ik had het zeker niet op u Alex... Meer op de algemene feeling op deze blog de laatste tijd... Maar dus zeker niet op u of op u reacties...
Meer op de echte schijnheil hitlers die hier rondhangen... Meestal van die ouw zakken die door hun ouderdom en frustraties verbitterd zijn geworden...
En waarom zou ne neger geen racist kunnen zijn? Ik ken genoeg Marokanen die racist zijn, ook Chinezen zijn vaak héél erg racistisch...
Negers ken ik niet, als ik er eens ene tegenkom zal ik het eens vragen...
Alex, ik denk dat Wout's lied bedoeld is voor de gemaskerde ouwe rechtse zakken die met de regelmaat van een klok in Brussel vernielingen aanbrengen en auto's in brand steken...
Zou het mogelijk zijn om jullie eigen waardigheid en het respect voor de lezer niet uit het oog te verliezen ?
Het blijft wel degelijk niet evident om de Moslimgemeenschap ruim te betrekken bij aktiviteiten allerhande, van wijkraden tot parochiefeesten. Maar het kan wel. En een uitgestoken hand is altijd een begin.
Zo is dat. Het is niet steeds eenvoudig. Maar ik zie hier en daar schoorvoetend toch wel iets veranderen: zie maar naar Global Fiësta in mijn wijk (dit jaar voor de tiende keer!), waar men wel perfect samenwerkt, of naar Heihoekfest... Het kan béter. Jawel. Maar laten we maar élke kans die we krijgen aangrijpen om hieraan te bouwen. Jawel: iedereen, van welke achtergrond dan ook. Polarisatie is dodend. Jawel: polariseren door iedereen, van welke achtergrond dan ook.
Is dit wel bedoeld voor 'alle' Mechelaars? Ik denk aan de Open Monumentendagen, als daar wat volk op afkomt is dat een hele overrompeling. Het zou me logischer lijken dat het doelpubliek de directe buren zijn of misschien moslims uit andere wijken in Mechelen. Als 1% van alle Mechelaars daarop ingaat zitten ze met een logistiek probleem.
Een tweede bedenking is dat moslims nog enigszins verdraagzaam zijn tegenover andersgelovigen, zolang men maar gelooft. Moslims hebben het evenwel erg moeilijk met atheïsten. Ik discusieer graag maar met gelovigen stoot men steeds weer op dogmatische denkpatronen, alsof het kritisch denken bij die mensen geblokkeerd zit en vervangen werd door gebetoneerde principes. Datzelfde probleem heb ik ook met mensen die sterk in de politiek geëngageerd zijn.
Een tee drinken met een koekje erbij, dat lukt me wel met moslims, maar die mensen hebben blijkbaar een grote hekel aan kritisch denken. Als je één en ander in vraag stelt dan ben je plots hun vriend niet meer.
Misschien moeten we niet veralgemenen: "de moslims" is al net zo vaag als "de katholieken" of de "vrijzinnigen", als je dieper graaft gaat er een hele wereld open :-)
tiens, volgens mij is het woord "neger" verboden taalgebruik wegens beledigend voor de Afrikaanse medemens ( zo werd me eens duidelijk gemaakt, zou op "nigger" trekken en daarom dus niet poco zijn).
Opgepast: "Neger" is dus geen scheldwoord, het is een fabeltje dat sinds enkele jaren de ronde doet, maar dus absoluut onwaar, een kwakkel, verzinsel.
Neger komt van het latijn niger of het spaanse negro, niet van het amerikaans verbasterde nigger.
Neger is dus correct en zeker en vast niet-beledigend taalgebruik, iedereen mag dus neger zeggen of schrijven zoveel hij wil, neger is geen racistische of beledigende term.
Het enige woord waar je best mee uitkijkt in de buurt van negers is het woord 'kaffer', en dit eigenlijk vooral in Zuid-Afrika. Kaffer wordt door negers als uitermate beledigend en vernederend ervaren. Wat het woord neger dus niet is.
Wat me wel opvalt is dat die openmoskee feitelijk misleidend is, in de zin dat het voor katholieken nu wel vastentijd is en dat bijgevolg voor een toch niet te versmaden deel van onze stadsbevolking matig dient omgesprongen met tee en al die zoetigheden:-) Alhoewel dit maar onder "dagelijkse zonden" valt, is het voor sommigen onder ons toch oppassen geblazen... zeker met hete tee:-)
Beste anoniem, met 3% praktiserende katholieken zal het aantal vastenden ook wel meevallen zeker.
Ik kwam toevallig langs op deze forum en zou even commentaar willen geven op de reactie waarbij de opening van de moskie bekritiseerd wordt. (zonder namen te noemen). Laten we beginnen bij het begin; Elke cultuur heeft andere waarden, normen en belangen die daaraan verbonden zijn. in oosterse culturen is het voornamelijk het religieuze, en/of spirituele dat een enorme rol speelt. Dus waar ik hier mee wil heengaan, is het feit dat het geloof in de moslimcultuur op de hoogst mogelijke trede in het vaandel gedragen wordt. En zelfs niet vergelijkbaar is met de westerse versie van het geloof; waarbij iemand bijvoorbeeld een kathedraal gaat bezoeken in Dendermonde alsof het een historisch museum is. Het is daarom ook uiterst ongebruikelijk dat ongelovigen in hun omgeving van aanbidding toegelaten worden, zoals het in de omgeving van Mekka ook niet toegelaten wordt. Dit is iets wat gemakkelijk buiten "westers" begrip kan vallen, omdat we gewoon zijn over alles te discussiëren en regels op te stellen. Maar in hun cultuur valt de nadruk op de praktisering van het geloof, wat te begrijpen valt, want wat is het doel van een levensstijl dat niet eens actief gevolgd wordt. Dit is hoe religie in het westen zijn waarde heeft verloren, systematische opstelling en gebrek aan actieve toewijding. Het was meer een plicht dan een bevrijding, wat nu het onderwerp is van hedendaags sarcasme, om nog niet te spreken van de schandalen. De situatie van "het geloof" van het westen heeft niets te maken met de uitbreiding van de islam, dus vingertjes wijzen zou alleen maar hypocriet zijn. Ten slotte zou ik alleen maar willen melden dat de opening van hun deuren in hun plaats van aanbidding, mogelijk de grootste vorm van respect en tolerantie is jegens hun westerse medeburen. Al dan niet onder druk van de negatieve actualiteit die hen steeds in verdacht spotlight zet. Daarom is het vanuit een bepaalde hoek zelfs een gewaagde zet. Om nog niet te spreken van de oudere generatie allochtonen die niet eens geletterd zijn in hun eigen taal, dus hoe zouden ze vlaamse musea en kathedralen opzoeken terwijl ze er amper iets van hebben begrepen. Laten we het een beetje realistich houden, want sommige van die aanklachten beginnen wat kinderachting te klinken. Naarmate hun generaties opgroeien in de westerse samenleving zullen hun interesses openbloeien in die richting. Dat is wanneer je allochtonen zal zien in plaatsen waar ze amper verwacht worden. (op een positive manier ook) Een beetje vrede kan geen kwaad mensen.
@Eddy: Het gaat hem niet over perceptie deze keer, en of het nu drie of negen procent praktizerende katholieken zijn, het overgrote deel van de eens zo katholieke bevolking heeft nu eenmaal geen actief geloof meer. Een derde van de mensen noemt zich 'onkerkelijk' en 'onkerkelijk' betekent dat de person wel kan geloven en bidden, maar een afkeer heeft van het insttuut Kerk. Hoeveel mensen er vasten om gezondheidsredenen, dat weet ik niet, maar het aantal dat dit doet om geloofsredenen is volgens mij beperkt.
Verder kan ik me niet van de visie ontdoen dat het percentage practizerenden/vastenden, bij moslims hoger is dan bij katholieken.
Enfin interessante dingen, je moet anders een keertje meelopen op onze gidstocht, daar komt dat ook aan bod, maar dan vanuit de visie van twee 40-jarigen.
@al wie het wil lezen:
Als Belgische van Marokkaanse origine, betreur ik WEER sommige commentaren.
Wat verwachten sommigen eigenlijk!! Sluiten we ons deuren, da is het om iets te verbergen of te bekokstoven, openen we ze dan is het ok, MAAR...
Wel vanuit de meerderheid van "onze" mensen wil ik deze statement maken: wij zijn deze commentaren echt meer dan spuugzat!!
Ik reageer zo goed als nooit op fora's, maar deze keer gaat het toch wel iets te ver!
Ik vraag mij af of er 2 keer nagedacht wordt over statements als zijnde wij ons niet engageren in enige culturele, kunst of andere volgens jullie "atypisch" moslim activiteiten!
Kunnen jullie dan met zekerheid zeggen dat elk musea, theathervoorstelling of andere activiteit uitsluitend uit rasechte en dan liefst nog gegoede Vlaamse bezoekers bestaat?
Ik durf te wedden dat jullie dagelijks moslims kruisen, waarvan jullie niet zouden durven denken dat het moslims zijn en dan spreek ik niet van Belgische bekeerlingen.
Nee ik ga niet naar wijkcomites, maar daar de magere opkomst van zulke bijeenkomsten ook al niet veel Vlamingen aantrekt meen ik dat een magere tot geen opkomst van niet Belgen te begrijpen is.