Mechelse studentes Lessius ontwerpen nieuwe stadsvlaggen

met categorie:  

    

(foto's: Jan Smets)

Julie Van Aken en Kim Scheers - twee studentes van Lessius-Mechelen - ontwierpen de stadsvlaggen die vanaf nu de winkelstraten sieren... Ze hangen al zo'n week vrolijk te wapperen, maar vandaag werd met enig 'ceremonieel' nog een laatste exemplaar omhoog gehangen.  Hiermee werd ook symbolisch het Warm Welkom Weekend voorgesteld...

 

Van 2006 tot 2008 werden ieder jaar vlaggen met historische wapenschilden uitgehangen.  Best mooi.  Maar vanaf 2009 werden de vlaggen vervangen door feestelijke vaandels met een eigentijdsere vormgeving. 

 

Deze vlaggen worden telkens van maart tot oktober boven de Mechelse winkelstraten uitgehangen.  Bij de start van het academiejaar kreeg de Hogeschool de opdracht om een nieuw vlag te ontwerpen.  De vlag die Julie Van Aken en Kim Scheers hebben gecreĆ«erd, werd uitgekozen.  Het heeft  een nieuwe, frisse look, die leuk knipoogt naar onze toren.  Een toffe vondst is dat de vlag wat doet denken aan de QR-codes. 

Proficiat dames!  Maar ere wie ere toekomt: ook de docente van Lessius, Lut Goovaerts, die het project heeft begeleid, mogen we niet onvermeld laten.

 

    

(foto rechts: Lut Goovaerts)

Samen met schepen Caroline Gennez mochten de jongedames de hoogtewerker in om de laatste vlag omhoog te hangen aan de Schoenmarkt.

Ook dit jaar zet Mechelen alles op alles om deze stad te t promoten als winkelstad. 

Met een hele reeks investeringen wordt de binnenstad een shoppingsgebied met heel wat troeven.  Het aantal winkelenden stijgt ieder jaar.  Van 132 500 wekelijkse bezoekers in 2007 naar 209 900 in 2011. 

Aan de vier grote invalswegen naar onze stad kan je nu grote billboards zien met het campagnebeeld.  Daarnaast duiken overal spandoeken en affiches op.  Niet alleen in deze regio, maar ook in de ruimere omgeving zet men alles in om Mechelen-wnkelstad te promoten.  In de Standaard verschijnt bijvoorbeeld elke maand twee keer een bijlage waarin Mechelen wordt aangeprezen als hippe winkelstad in een historisch kader.

  

Het Warm Welkom Weekend zal dit jaar weer uitgebreider zijn.  Vorig jaar deden iets meer dan 40 handelaars mee.  Nu zijn het er al 60.  De klanten zullen extra verwelkomd worden in hun winkels.  Bovendien is er heel wat randanimatie voorzien, en zijn de winkels ook open op zondag.

 

"Nieuw dit jaar is de 'Minutenwedstrijd'.  Bezoekers kunnen tijdens een verkenningstocht door de stad op vijf locaties woorden verzamelen.  Zo kan je tijdens het shoppen nieuwe winkels en plekjes ontdekken en mooie prijzen winnen!"

(Schepen van economie Caroline Gennez)

 

De zoektocht kan gestart worden aan de OLV-straat 69, Hoogstraat 36, Borzestraat 12, Graaf Van Egmontstraat 1 of Bruulcenter.  Wie tussen 15 uur en 17 uur naar de OLV-over-de-Dijlekerk komt en daar de juiste zin vormt, kan hier puzzelen tegen de tijd.  Deelnemers kunnen een overnachting winnen in het Martin's Patershof, een brouwerijbezoek aan het Anker of een bestijging van Sint-Rombout of een geleide stadswandeling.

Morgen kan je op Mechelenblogt lezen hoe een jong koppel Mechelse winkeliers tegen het Warm Welkom Weekend aankijkt, en hoe zij op een originele manier hieraan willen meewerken.  Maar da's dus voor morgen...

 

 

 Ik vind dit ontwerp beter geslaagd dan het nieuwe stadslogo dat men ons twee jaar geleden in de maag splitste. Hier is tenminste beter over nagedacht dan over die Sintemettehoed.

Luc Swinnen vroeg me om de volgende foto voor hem te publiceren omdat hij hierzelf moeilijkheden bij ondervond. In 2008 maakte hij dit ontwerp voor een nieuwe Belgische vlag.  Dit ontwerp werd toen aan pers en politici voorgesteld... 

Werkte blijkbaar inspirerend, denkt Luc...  ;-)

Ik vind de vlaggen zeer mooi. Goed gedaan.

Bedankt Jan!  En mijn felicitaties aan Julie en Kim voor hun ontwerp!

LS