(foto's: Jan Smets)
Het zijn drukke dagen voor hen beiden. Maar ze zien het zitten. Ze zijn dan ook erg dynamisch en bruisen van ideetjes. Tegen het Warm Welkom Weekend moet er nog flink wat werk verzet worden. "Mechelen winkelstad heeft er nood aan dat we NU de handen uit de mouwen steken. Het is nodig. Maar we zijn géén azijnpissers. Vele dingen kunnen beter, maar we willen er positief en opbouwend aan meewerken. Mechelen is een gezellige stad, en dat moet het blijven!"
Ik maak een praatje met Kelli Van Hees en Johan Hollants - een jong koppel dat in de OLV-straat twee kledingzaken runt...
We zullen het geweten hebben. Dit weekend gaat in onze stad het Warm Welkom Weekend door. Gisteren was er een persconferentie met schepen van middenstand, Caroline Gennez, die een positief beeld schetste van Mechelen-shoppingstad. Mooi. Kelli en Johan willen het niet tegenspreken. Toch brengen ze hier en daar wel wat nuances aan, als 'ervaringsdeskundigen'...
Al een paar jaren heeft Kelli de hippe en jonge kledingzaak shoplily in de OLV-straat. Sinds enkele maanden heeft het koppel een paar panden verder ook een tweede zaak opgestart: Mr+Mrs Tweed.
"Velen vroegen zich af of we geen groot risico namen. Het lijkt niet zo evident om een winkel te beginnen. Maar we geloofden er in. Het kan dus best We zien in onze omgeving nog andere (jonge) ondernemers moedig hieraan beginnen. En dat is een goed teken. Het is dan ook nodig. Want zonder negatief te willen overkomen: we zien ondanks het feit dat hier en daar toffe en leuke winkels als paddestoelen uit de grond komen, ook véél leegstand. Zie maar in deze straat, of in de Bruul..."
Johan benadrukt nogmaals dat ze absoluut niet willen kankeren, maar wel de vinger op de wonde leggen:
"Naar onze mening is het nodig dat de stad de handelaars méér ondersteunt. Ze doen al heel wat, en we weten ook dat het in er de toekomst allemaal beter zou kunnen uitzien. Ik denk bijvoorbeeld aan de grote winkelboulevard die de verlengde Bruul moet worden. Maar hierop moeten we nog enkele jaren wachten. En handelaars die van seizoen tot seizoen werken, hebben er nood aan dat ook NU de shoppingstad leeft en ademruimte krijgt. Ik denk dat met eenvoudige middelen hieraan tegemoet kan gekomen worden. De leegstand moet beslist aangepakt worden. We zien nog te veel lelijke, muffe panden die leeg staan. Misschien kan een grote affichecampagne zoals in Brugge en Antwerpen, jonge ondernemers aantrekken. Hier is beslist potentiël. Kleine winkeltjes of speciaalzaken kunnen een meerwaarde zijn in een stad, naast de grote winkelketens....
Natuurlijk weten we ook dat het allemaal niet zo eenvoudig op te lossen is. Ook de crisis zal wel een rol spelen. Maar méér stimulans van de stad zou welkom zijn. Zélf geloven we in de solidariteit met de medehandelaars. We zijn geen concurrenten, maar kunnen samen werken aan het imago van deze winkelstad. Zo hebben we al een paar keer een leuke 'hippermarkt' opgesteld op de Vijfhoek. Een intiatief dat gesmaakt werd.
We willen niet alleen doorzeuren over de leegstand. Er zijn nog andere pijnpunten. Zélf staan we héél erg achter een autoluwe stad - laat dat vooral duidelijk zijn. Maar over de uitwerking zijn we minder tevreden. We hebben de indruk dat vele mensen nu de binnenstad mijden. Een tikkeltje jammer. We zien minder winkelend volk, al spreken de statistieken van Caroline Gennez dit beslist tegen. (nvdr: zie blogpost van gisteren) . Autoluw graag! maar het invoeren had beter gekund. Mechelen is er nog niet klaar voor. We missen goeie signalisatie en parkings die nu nog in aanleg zijn.
We zijn beiden Mechelaars en houden veel van deze stad. We wilden héél zeker hier een winkel beginnen. Deze stad is mooi en gezellig. Dat horen we heel vaak - ook van buitenstaanders. Mechelen is absoluut tof. We willen ook dat het imago van deze winkelstad voor de buitenwerleld wordt opgepoetst. Zélf blijven we ook niet bij de pakken zitten. We hangen géén zwarte vlaggen uit zoals onlangs in de Bruul. Da's onze stijl niet . We doen het ook niet alleen. We zetten er onze schouders onder met andere handelaars en in goeie samenwerking met de handelscomité's die al jaren ervaring hebben. Zélf willen we géén voortrekkers genoemd worden. We zijn met velen. Maar alléén kunnen we het niet. We vragen nadrukkelijk ondersteuning van het stadsbestuur om aan de kar te trekken. Caroline Gennez heeft vriendelijk geluisterd naar onze verzuchtingen, maar probeert uit te leggen dat het niet zo negatief is als we denken. Binnenkort hebben we nog wel een onderhoud met haar en de burgemeester. We zijn wel blij dat de bal aan het rollen is gegaan na een artikel in Gazet van Mechelen"
"Waar we bijvoorbeeld aan denken is bijvoorbeeld een gratis parkeren op sommige momenten zoals bij avondshoppen. Dit ligt moeilijk door het contract met Vincipark stelt de stad. Maar we denken dat er toch mogelijkheden moeten zijn...
Wat willen we zélf doen? We willen de klanten extra in de watten leggen, en hen graag een stadsplannetje meegeven om gemakkelijker een parkeerplaats te vinden.
We hopen ook dat het avondshoppen straks een voltreffer wordt. Dat zou een flinke start kunnen betekenen voor het komende Warm Welkom Weekend.
Bovendien hebben we nog een origineel idee uitgewerkt. We willen een beetje de hippere steden achterna, door een winkel slechts drie dagen te laten bestaan. Zo willen we ook de leegstand aankaarten en hopen we jonge mensen te kunnen overtuigen om een winkeltje op te starten in de binnenstad. We vonden het in het nu leegstaande hoekpand met de Egmontstraat waar een reisburo gevestigd was. Tijdens dit weekend wordt dit dus een zogenaamde pop-upshop, dat een speciaal uit Parijs aangevoerde nieuwe collectie zal aanbieden. En misschien ziet wel toevallig iemand iets in dit pand? Hopelijk wordt het in de toekomst dus een nieuwe toffe winkel? Het zou leuk zijn voor onze winkelstraat...."
Ze hebben er dus zin in: Johan en Kelli. Maar ook al die andere collega's uit de buurt. Met veel positivisme en opbouwende kritiek hopen ze het tij te keren. Niet tégen het beleid, maar mét het beleid.
Met hun iniatieven en ideeën proberen ze er het beste van te maken. Niet zeuren, maar doen! Het imago van winkelstad Mechelen moet opgepoetst worden. Er kan niet langer gewacht worden. Ze hopen dat de stad welwillend naar hen luistert...
Ik ben erg blij met deze initiatieven. Nieuwe en vooral speciale winketljes kunnen we goed gebruiken in onze stad.
De mensen in dat hoekpand moeten er dan wel mijn schoonmoeder bijnemen die daarboven woont, ik wens ze succes ;-)
De Adegemstraat zou ook nog een paar nieuwe winkeltjes kunnen gebruiken.
Mechelen is tegenwoordig naast een gezellige toffe winkelstad vooral een vuile stad, vol zwerfvuil.
Zeker de omgeving rond Match supermarkt waar dagelijks toeristen van Novotel en hotel Vé een eenzame jonge Beethoven reeds meer dan een maand naar eeen gat in de grond zien staren is een echte schandvlek. Als Somers zijn sjerp wil behouden kan hij maar beter actie ondernemen en zijn journalistlakei van dienst mag zich ook wel eens wat kritischer beginnen opstellen. Maar ja...tekeningetje nodig?
Als jonge ondernemer in de OLV-Straat moedig ik jullie aan om dergelijke initiatieven verder te zetten :) Wij volgen het goede voorbeeld en hopelijk volgen er nog!
Facebook screenen mensen. wie is vriend met wie. "aha erlebnis" zegt dat jullie iets?
Dit alles gezegd zijnde: Ik sta natuurlijk ook achter elk positief initiatief van jonge idialistische ondernemers. Hoe meer er komen , hoe liever ik het heb...
Gelukkig zijn er altijd opnieuw mensen die willen geloven in iets en er dan ook moeite voor doen. Maar in deze bots je direct op heel wat beperkingen. De stad heeft de voorbije jaren de ene spijtige beslissing na de andere genomen. Men wilde lopen alvorens te kunnen stappen. Ondanks dat men nooit klaar was om een maatregel in te voeren, deed men koppig en eigenwijs verder. Het grote probleem is dat mensen als Caroline, Bart en Karel om er maar enkele te noemen, de eerste keer de indruk geven van te willen luisteren en veel beloven maar daar stopt dan ook vaak het verhaal.
Ik wens de jonge ondernemers veel succes, zij riskeren immers vaak hun hele bezit en toekomst. Maar mensen die de stadsdossiers al enkele jaren volgen haken meer en meer ontgoocheld en ja, soms ook verbitterd af vanwege al die gemiste kansen. Een sympathieke oproep volstaat niet om mensen over de brug te krijgen. Ondanks de vele en dure investeringen liggen onze winkelstraten er verloederd bij en is Mechelen voor velen onbereikbaar geworden. Zo lang het stadsbestuur weigert de zaken op een objectieve en realistische manier te bekijken, zolang het stadsbestuur niet bereid is terug te komen op genomen beslissingen en zolang het stadsbestuur het esthetische belangrijker vindt dan de belevingswaarde van onze stad, zolang spelen jonge ondernemers met vuur en hun toekomst. Ik hoop dat ik mij vergis en dan zal ik dat graag toegeven, maar de dagelijkse realiteit geeft mij momenteel alle dagen meer en meer gelijk. Onze mooie stad gaat dood, meer en meer mensen blijven weg.
Enkel de dagjestoeristen vergapen zich aan onze mooie monumenten en prachtige gevels maar dit brengt de Mechelaar weinig op, integendeel zelfs. Onze stad heeft potentieel. Laat ons samen van onze stad een bruisende stad maken, een leefbare en beleefbare stad, een stad waar gemeenschap in al zijn facetten centraal staat, een stad met plaats en ruimte voor iedereen. Helaas zullen er veel bijkomende middelen nodig zijn om de fouten van de voorbije jaren te herstellen en nieuwe doordachte investeringen om van Mechelen een bruisende stad te maken. En last but not least, dit kan sowieso alleen maar lukken als onze beleidsmakers stoppen met dromen en bereid zijn om een echte duurzame dialoog op te starten.
Goed idee Freddy, laat ons er samen een bruisende stad van maken, zoals je zegt. Door deze jonge nieuwe winkels te steunen, en door de stad naar buiten toe positief uit te dragen en een opbouwende dialoog aan te houden met de beleidsvoerders.
Ik heb veel respect voor deze mensen die nog de moed hebben om op te boksen tegen de waanzinnige lasten en pesterijen die de overheid opdringt aan zelfstandigen. Dat zoiets als een Caroline Gennez schepen van middenstand is, dat is gewoon om te kotsen. Haar partij Spa voert al jaren een ideologische haatcampagne tegen zelfstandigen en probeert met alle mogelijke middelen zelfstandigen onder totale staatscontrole te krijgen. We weten allemaal dat een winkel gerund door een Spa staatsambtenaar er één zou zijn met lege rekken, minderwaardige service en absurde inefficiëntie precies zoals we dat vandaag bij de overheid kennen.
Ik kan op weekdagen alleen na mijn werk, na 18 uur winkels bezoeken. Vroeger waren de meesten tot 19h en 20h open. Na ettelijke slechte ervaringen vervroegden ze allemaal het sluitings uur. Ik heb de toenmalige handelaars gevraagd waarom? Er waren twee redenen:
- Na 18h beweerden ze alleen nog drugverslaafden, winkeldieven en bedelaars over de vloer te krijgen, hetgeen gepaard ging met onaangename ervaringen waaraan de politie toen geen gevolg gaf.
- Langere openingsuren vragen extra inzet van de eigenaar en of personeel. Winkelpersoneel is blijkbaar moeilijk te vinden. Handelaars zeggen me dat ze verplicht zijn elke vacature aan de overheid te melden die daarop het afval van de arbeidsmarkt stuurt om een sollicitatiebewijs te bekomen om hun stempelgeld te vrijwaren. Als je er z'n 40 à 50 aan je deur gehad hebt, heb je genoeg van de bureaucratie van de overheid.
Ik zou zelf ook veel beter functioneren op zelfstandige basis, maar niet in een neo-communistisch staatsbestel zoals hier. Ik red het wel als loontrekkende, weinig gemotiveerd, want wie zet zich nog volop in met onze belastingsdruk?
Zolang subcultuur politici zoals Gennez de plak zwaaien, blijft Mechelen een hel voor zelfstandigen. De platvloerse collaboratie van Somers met Gennez zal OVLD zuur opbreken bij volgende verkiezingen.
@Peter, om te dialogeren moet je met minstens 2 of meer zijn. Essentieel is dat het bestuur eindelijk de realiteit wilt horen en zien. Als je hierboven leest dat Carline Gennez vriendelijk geluisterd heeft maar dan probeert uit te leggen dat .... . Dat is nu net het verhaal van de voorbije jaren. In de praktijk luistert men dus niet en men doet gewoon eigenwijs verder, daar knelt het schoentje. Maar je hebt overschot van gelijk als je bedoelt dat een opbouwende dialoog noodzakelijk is.
Freddy for Major. Nie gezeverd. Dit meen ik!!!
@Polle: Wat betreft uw laatste zin: Goe geweten...
schitterend initiatief, en wat een verschil met de zeikerds die de Bruul volgehangen hebben met zwarte vlaggen. En waarom? Omdat klanten nu maximaal 500 meter moeten stappen om aan hun winkel te geraken. Nóóit koop ik nog iets in een van die winkels.
Ik begrijp dat gezeur over een 'onbereikbare binnenstad' trouwens niet. Zoveel is er toch niet veranderd? Je kunt toch nog altijd even vlot de centrumparkings bereiken? Of zijn al die zagers mensen die hun auto vroeger netjes op het voetpad voor de winkel van hun keuze parkeerden? In dat geval: blij dat jullie nu uit de stad wegblijven.
De stad is sinds ze autoluw is veel toffer om in te wandelen en te winkelen. En als dat dergelijke initiatieven aantrekt, dan is dat een goede zaak. Laat UPLACE en Wijnegem maar voor de eenheidsworstwinkels ....
Misschien moeten ze dat open gat, daar in den Bruul, maar eens terug opvullen met spiksplinternieuwe "Wif Records-Van der Goten Elektronica-Vedea Mode-of-Van Eupen Opticien-winkeltjes".
Ne Mega-Markt of ne Mega-Saturn poten ze dan maar neer op de Gentsesteenweg, in den oude GB/Carrefour-Noord of in de Comet.
Vedea Bruul - Foto Gimycko
Als inwijkeling sinds 3 jaar heb ik het nog iedere dag moeilijk met het aangeboren gekanker van de Mechelaar. Afkomstig uit de Vlaamse Rand rond Brussel, ben ik opgegroeid in groen semi-verstedelijkt gebied én in onze hoofdstad. De Mechelaar beseft volgens mij niet in wat voor pareltje van stad hij woont. Mechelen is 'best of both worlds': stad én dorp ineen. Ik kan niet vergelijken met 15 jaar geleden, maar heb wel al veel mogen opboksen tegen de vooroordelen van niet-Mechelaars.
Ik juich de komst van kleine handelaars met klein maar fijne winkeltjes ten zeerste toe, want dat is net onze sterkte. Laat die winkels maar wat eigenzinnig zijn én bijzonder. Autoluwe binnenstad? Ik pas me aan, maar sta uiteraard ook achter het feit dat de stad voor ieder toegankelijk moet blijven en er dus voor sommige mensen misschien een aangepast reglement moet kunnen.
Maakt het stadsbestuur fouten? Uiteraard. Je zou voor minder als je probeert jaren achterstand goed te maken op korte tijd. Ik ben zeker niet akkoord met een deel van de beleidsbeslissingen die worden genomen, maar dat was ik waar ik vroeger woonde ook niet.
Wat valt me op? Dat Mechelen HOT is voor mensen uit mijn omgeving. Ik kan zo meteen een tiental gezinnen opsommen uit mijn eigen kleine dorpje die ondertussen kochten in Mechelen (en dit niet gelinkt aan elkaar - het is niet één kliek bv). Wij kochten zelf recent en merken in onze straat de verjongingskuur: ongeveer de helft van de woningen is ondertussen bewoond door een jong gezin met/zonder kleine kinderen. Zelf een jong gezin zijnde kan ik dat alleen maar een fijne evolutie vinden... (waarmee ik niet wil zeggen dat andere generaties slechtere buren zijn!)
1000 maal beter dat die leugens over die 'succesvolle' petitie in de Bruul !!
Het is ondertussen geweten dat totaal overschat (ja vervalst !) is.
Zowat iedereen op die petitie heeft die meermaals opnieuw getekend. Tot vele malen toe. In die GB worden mensen aangespoord telkens opnieuw te tekenen, zelfs meermaals per winkelbeurt! Maw, die zogezegde 5000 handtekeningen zijn er in realiteit geen 2000
2000 op een totale bevolking van boven de 80.000.
Trek er kinderen af maar tel er dan wel de volwassene bij die in Mechelen werken, studenten en pendelaars
Je komt op nog geen 5% !!!!
En Boomputte maar beweren dat een grote meerderheid van Mechelen achter hem staat. In zijn dromen misschien !
Weg met die zwartkijkers en 'zwarte vlaggers'.
Meer van bovenstaande initiatieven !
Ik wens de handelaars het beste toe, maar met de huidige toestand wens ik hen heel veel geluk toe, want dat zullen ze nodig hebben.
Ik vraag me af om welke reden men het de gehandicapten zodanig moeilijk maakt, dat ze zo goed als niet meer in de stad kunnen geraken, tenzij ze over een gemotiriseerde rolstoel beschikken.
Ik ben een 65 jarige alleenstaande rolstoelpatient en ik heb niet meer de kracht om mezelf een kilometertje rond te rijden, noch het geld om een gemotoriseerde rolstoel te kopen.
Winkelen in de stad is er dus voor mij niet meer bij sinds de autoluwe invoering.
Peter roept keihard dat de stad beter geworden is, maar Peter woont in de stad en heeft dus geen vervoer nodig om er te geraken en bovendien is Peter een gezond iemand, wat een wezenlijk verschil maakt.
Dus, beste stadsbestuur, ik vraag u op de man af, waarom ik als rolstoelpatient niet meer welkom ben in mijn eigen stad ?
Beste anoniem (ik maak me tenminste bekend),
U zegt dat "sinds de invoering van de autoluwe stad u er niet meer kan winkelen." Reed u dan voorheen met de auto voor de stoep van elke winkel ?
En kan u dan nergens in uw omgeving terecht om u verder te helpen ? Ik spendeerde zelf het merendeel van mijn jeugd met het voortduwen/vervoeren van een rolwagen van mijn best vriend, dus heb behoorlijk wat ervaring in die dingen ...
Waarom denkt u dat u niet meer welkom bent in uw stad ?
@DavO: ik denk dat ze op het stadhuis uw nota over de toestand op de Haverwerf mee gelezen hebben. Vanavond net na schooltijd was er een ambtenaar aanwezig die elk jong mens die de verpakking van het pas aangkocht vieruurtje de vrije natuur inliet, correct en krachtdadig aanmaande zich te bukken en de blisters, doosjes en papiertjes mee te nemen!
Jokke, blij dit te vernemen.
En als dit idd het geval is: DANK U STADSBESTUUR en doe die controles op regelmatige basis AUB.
En nog iets: Laat kleine Ludwig in de toekomst naar zijn opgelapte voorvader kijken met de vismarkt of het Lamot brouwgebouw op de achtergrond (ipv het logo van supermarkt Match).
Je moet daar als fotograaf de "F" stand wel héél laag zetten om je onderwerp te isoleren.
De Haverwerf een stort en een schandvlek? Ik weet niet waar degenen die dat beweren het halen maar hebben die al eens een stort gezien? Er is daar uiteraard veel activiteit (winkelaars van de Match, mensen voor de Lamot en schooljeugd die hun pauze nemen enzo). Ga op een berg wonen ver van alle menselijke activiteit als ge daar niet tegen kunt denk ik dan.
Merkwaardig dat sommigen zagen over het gezaag van de Mechelaars. Het is een pluspunt als mensen niet zomaar alles slikken en kritisch vergelijken.
Ik merk wel dat bij de jongere generatie verontrustend veel 'positivo's' zitten. Vaak gaat het om mensen die door ouders en grootouders beschermd en verwend werden en met grote naieviteit het ware leven gaan ontdekken. Ze zijn allergisch aan kritiek en hebben een afkeer aan mensen die enige eisen durven stellen. Als de dromen van deze positivo's plots aan dingelen liggen, worden het ofwel zelf zeurkousen of ze gaan op de sukkel met psychische problemen.
Ik ben zonet rondgeweest, Bruul, Botermarkt, Grote Markt, Ijzerleen, Guldenstraat, Lievevrouwstraat Vijfhoek... de meesten winkels stonden er maar leeg bij, zeker geen overrompeling. Veel volk op de markt, vooral oudere mensen. Ik heb niet de indruk dat Mechelen een bloeiend handelscentrum is, in tegendeel. Nog heel veel werk aan de winkel!
Heb je wat gekocht Polle ?
Gezaag is nooit positief. Kritische opmerkingen en oplossingen aanbrengen is dat wel ...
Jonge mensen moeten natuurlijk nog langer mee, dan ouderen, en kunnen er maar beter het best van maken. Vandaar die positieve houding ?
Ook wij kunnen niet langer de stad intrekken om boodschappen te doen.
De mindervalidenkaart is eigenlijk in het leven geroepen opdat mindervaliden kort bij hun bestemming zouden kunnen parkeren, omdat ze niet in staat zijn om verre afstanden af te leggen.
Zo'n kaart is geen luxe en men moet verscheidene onderzoeken afleggen voor men er één krijgt.
Wat doet de stad Mechelen ?? De mindervalidenparkings opschuiven, zodat de afstand naar de binnenstad voor de meeste mindervaliden té groot wordt.
Waar men vroeger enkele plaatsen had in de Hallestraat (om de Grote Markt te kunnen bereiken) en in de Muntstraat (om de Botermarkt te kunnen bezoeken), zijn deze parkeerplaatsen nu verschoven naar de Zakstraat.
Let wel, wie zich reglementair wil parkeren, moet de camera op de hoek van de Zakstraat voorbijrijden en krijgt een boete.
Ik vraag me ook af waarom de stad wél geld uittrekt om hartjes op de kasseien aan te brengen, maar niet om enkele mindervalidenplaatsen blauw te schilderen, zodat het duidelijk is wie daar wel en wie er niet mag parkeren.
Peter, je kan natuurlijk altijd iemand vragen om je te helpen, maar ik ben dan weer van mening dat je zolang als je dat kan, zelfstandig probeert te leven, al was het alleen al om je waardigheid te behouden.
Wij hebben zelf hulp gezocht, door een toelating te gaan vragen om binnen het autoluwe gedeelte te mogen parkeren, maar voor mindervaliden maakt de stad Mechelen geen uitzondering.
Schepen Geys minacht zelfs de mindervaliden door het probleem weg te lachen en te stellen dat ze maar een taxi moeten nemen vanaf de randparkings.
Lang geleden dat ik iemand zo'n dégoutante uitspraken heb weten doen.
Wat de "nieuwe handelaars" niet blijken te weten, maar na 19 uur is het bovengronds parkeren altijd gratis.En dankzij een voorstel van het Vlaams Belang kan men in de Vinci-parkings van 19 uur tot de volgende dag 9 uur parkeren voor het luttele bedrag van 3 euro.
Die 3 euro is dus voor 14 uur parkeren; als dat voor sommigen nog teveel is....
@Peter Inderdaad wat centjes uitgegeven, als je curieus bent, 431,25 euro aan kledij, textiel, voeding en zwaar 'gepakt en gezakt' twee kilometer te voet naar huis gestapt. Dat zou ik onmogelijk kunnen doen mocht ik gehandicapt of hoog bejaard zijn. Hoe moeten mindervalide Mechelaars zich redden?
Het zou logischer zijn dat jonge mensen eerder negatief, wantrouwend en kritisch aan hun volwassen leven beginnen. Als het beleid van de overheid dan zo fantastisch was zoals sommigen hier beweren zou iedereen door de goede ervaring met de leeftijd positiever en contenter worden. In de prakrijk is dat net omgekeerd. Wat betekent dat? Men lost de problemen zeker niet op door klagers te banaliseren als zagers om toch maar niet te moeten toegeven dat het beleid geen tevredenheid brengt. Mechelen is zichtbaar verbeterd na de decennia verloedering maar er is nog een lange weg te gaan.
Gisteren is nog een juwelier overvallen in Mechelen: Spa zal nooit een genadeloze repressie toelaten tegen dit soort criminelen. Dat zijn nu eenmaal de troetels van Spa, terwijl die partij wel een haatcampagne voert tegen zelfstandigen omdat ze geen controle krijgen op mogelijke fraude. Het allerlaatste wat je van Spa kan verwachten is steun aan middenstand, dat is strijdig met de doctrines van hun ethiek, Spa staat voor banaal collectivisme.
Ik ben blij dat je inziet dat Mechelen zichtbaar verbeterd is. Ik denk trouwens dat moest men de moeite doen om problemen helder te formuleren dat men vaak veel verder bij een oplossing zou staan. Enfin, hier zijn we het dan roerend eens, en dat zonder te zagen. :-)
Het banaliseren van zagers is uiteraard geen goed uitgangspunt, net zozeer als klagen zonder een alternatieve oplossing te brengen een goede start is.
En ik zie niet in waarom jonge mensen eerder kritisch moeten zijn. Je doet als jonge mens nu eenmaal dingen waaraan je (gelukkig genoeg) 20 jaar later nooit aan zou beginnen, en das maar goed ook. Zo geraak je vooruit in de wereld. Met zagen en klagen geraak je nu eenmaal niet veel verder, wel met constructieve oplossingen.
Twee km stappen als hoogbejaarde of gehandicapte zou je inderdaad niet doen, niet in de Mechelse binnenstad, niet in Wijnegem shoppingcentrum. Alsof we vroeger overal met de wagen voor de deur konden stoppen .. ?!
Als de uitlatingen van Jan Goovaerts waar zijn en vooral dan de deze:
"Schepen Geys minacht zelfs de mindervaliden door het probleem weg te lachen en te stellen dat ze maar een taxi moeten nemen vanaf de randparkings".
dan zijn we goed bezig hier in Mechelen. (weeral gezaag zeker)?
@Wout: Ben je al eens aan de Match geweest NADAT de jeugd hun pauze genomen heeft. Neen dus, want je zou wel anders piepen.
De jeugd wil respect. Van mij krijgen ze alle respect. Maar enkel diegenen die het verdienen.
Je krijgt niet zomaar een parkeerkaart, zo'n kaart is geen luxe.
Ik vraag niet om met de wagen pal voor de deur te kunnen parkeren, maar om tenminste in de nabijheid te kunnen komen, zodat de mogelijkheid bestaat om een gehandicapte of bejaarde te kunnen afzetten en later weer oppikken.
Dat kan nu niet meer.
Een gehandicapte heeft dank zij de autoluwe stad, waar men hem niet in toelaat, plots geen alternatief meer en daar knelt het schoentje.
Goede raad aan éénieder die vindt dat er onder de jonge Mechelaars verontrustend (sic) veel positivo's zijn: maak eens een reis. Naar Brussel of Antwerpen bvb. Of beter: naar Amsterdam, Stockholm, Hamburg, Rijssel, London. Of de kleinere steden in de buurt van deze metropolen.
De wereld verandert. Je kan dat spijtig vinden, maar dat verandert er niets aan. Je kan er maar beter mee leren leven. Ong. 25 jaar geleden stond er nog een muur in Berlijn, wie weet wat we binnen 25 gelukkig achter ons kunnen laten.
En aan de rolstoelgebruiker(s) die hier reageren: de stad moet inderdaad zo toegankelijk mogelijk zijn. Maar... het (echt) autoluw maken van de stad heeft ook grote voordelen voor u. Als u tot bij de winkeldeur zou kunnen parkeren, dan zou het stadscentrum overspoeld worden door auto's en dan kan u al helemaal niet meer op uw gemak winkelen. U kan trouwens perfect parkeren in de de ondergronds parkings, die uitgerust zijn met een lift. Dat u daarvoor moet betalen, dat is maar normaal. U bent ook Mechelaar, net zoals wij allemaal.
"Dat u daarvoor moet betalen, dat is maar normaal" ... Dat is nu net de denkfout waar ik me aan erger. Neen, dat is NIET normaal. Waarom moet iedereen betalen om gebruik te maken van het publiek domein? Omdat het geen "publiek" domein meer is. De stad is van iedereen - correctie: was van iedereen - maar een bepaalde groep beleidsmakers heeft de stad verkocht aan Vinci, en daardoor de beleidsruimte voor haar coalitieperiode, wat nog aanvaardbaar is, maar ook die van de daaropvolgende generaties verkocht. Dàt is de grote schande, dat het niet meer de verkozenen des volks zijn, die bepalen wat er kan gebeuren in Mechelen, maar een commercieel bedrijf, dat alleen aan zijn aandeelhouders verantwoording aflegt, en niet aan de kiezers, die het algemeen belang vertegenwoordigen.
Dit is een filosofisch en ideologisch debat. Liberalen willen dat zoveel mogelijk "van iemand" is, en zo weinig mogelijk "van iedereen" - ik schematiseer nu even. Wat van iemand is wordt beheerd door zijn eigenaar, wat van iedereen is door de politici, die om de zoveel jaar een mandaat krijgen, om dat beheer te voeren op de manier die in hun partijprogramma staat. Waar het delikaat wordt, is waar politici hun mandaat gebruiken/misbruiken om dingen te doen verschuiven van "van iedereen" naar "van iemand". Daar is altijd een vorm van eigenbelang mee verbonden, van een legaal gevoel van welbehagen een deel van zijn ideologie te hebben gerealiseerd, tot rechtuit illegale corruptie - en dan alle grijze zones daartussen...
Ik ging zelden met een wagen naar het stadscentrum, nu helemaal niet meer en vrienden en collega's mijden Mechelen omwille van de onbegrijpelijke verkeerschaos: in welke straat mag men wel of niet rijden op welk tijdstip? Mechelen mijden is de meest evidente oplossing om onaangename verrassingen te vermijden. Ik mijd Mechelen niet en ga gewoon te voet, maar ik ben op dat vlak beslist een uitzondering.
Ik heb de indruk dat de omzet van de winkels eerder beperkt is, vooral boetieks komen en gaan omdat ze niet rendabel zijn. Misschien moeten de handelaars zelf proberen om statistieken bij te houden om de gemanipuleerde statistieken van politici te weerleggen.
Met z'n allen langer werken tot 62 of 65 zal de handel ook geen goed doen. De 55 plusser brugpensioengeneratie had veel vrije tijd en deze groep verdwijnt. De consumptiebehoeften op 65 zijn al heel wat minder dan op 55. Ik heb vervroegd pensioen altijd economische waanzin gevonden, net als alle luxe maatregelen zoals tijdskrediet. De volgende generatie draait hiervoor op. Verspillingen van gisteren vertalen zich in hogere belastingen morgen. Hoe hoger de belastingsdruk hoe slechter de economie draait. Het ziet er dus niet goed uit voor onze handelaars.
Wieland: natuurlijk is dat normaal. Je moet nergens betalen als je te voet of met de fiets gaat. De auto is een ander verhaal: dan zit je ook met de factor vervuiling, lawaai, verkeersonveiligheid, ... In elke stad in het Westen moet je betalen om te parkeren in het midden van het centrum. In vele Noordelijke steden moet je zelfs betalen om überhaupt een stad te mogen binnenrijden met de auto (Duitsland, Noorwegen, ...)
En Polle, veranderingen vragen tijd. Als die mensen niet wijs geraken uit het Mechelse verkeer, dan gaan ze toch zeker ook niet naar Antwerpen of Brussel? Blijven dan nog de shopping centra over, maar de plastic ervaring die die bieden... Boetieks komen en gaan in alle steden. Het beste bewijs dat het zo slecht nog niet gaat is bvb. de investering die H&M heeft gedaan op de Bruul. Of de Saturn die komt. Deze commerciële bedrijven gaan echt niet investeren op plaatsen die niet rendabel zijn.
@ DanielVO: ik kom geregeld bij de Match nadat de studenten gepasseerd zijn. Op de middag zelf moet ge te lang aanschuiven. Maar hey, al eens op Maanrock, eender welk festival, eender welke markt geweest voordat de kuisploegen langsgeweest zijn?
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het schandalig dat mensen iets op de grond werpen, zeker wanneer er in de buurt vuilbakjes of containers staan.
Zon'n lift kan defect raken en als dat gebeurd wanneer de rolstoelgebruiker boven staat en zijn wagen beneden, is dat zeer vervelend uiteraard.
Het wordt pas helemaal onverantwoord wanneer er brand zou uitbreken en de mindervalide als een rat in de val zit.
De mindervalide die in de ondergrondse parking gaat parkeren, moet dan ook parkeergeld betalen, iets wat hij bovengronds niet moet doen.
Omdat de ondergrondse parkeergarages bedrijven zijn die maximaal moeten renderen, moet er ook voor de mindervalidenplaatsen betaald worden.
Wist je trouwens dat de ondergrondse parkeerplaatsen tot op de milimeter afgemeten zijn om een zo groot aantal parkeerplaatsen en dus maximum rendement op te leveren.
We hebben het hier over jonge mensen die een zaak opstarten.
Mag stadsliefde blind zijn?
Zijn mensen, die staan te roepen dat de kleren van de naakte keizer prachtig zijn, positief?
Helpt u iemand die ernstig ziek is door te blijven stellen dat er geen probleem is? Of moet er dan misschien toch maar een dokter bijgeroepen worden teneinde naar een remedie te zoeken?
Vrijdag kreeg ik het verhaal van drie ondernemers die actief zijn in het hartje van onze geliefde stad. Drie ondernemers die keihard werken om hun zaken te doen overleven maar heel duidelijk aangeven dat als er niet heel snel, met de nadruk op "heel snel" iets veranderd, zij binnen hoogstens enkele maanden noodgewongen hun activiteiten zullen moeten staken.
Is het ernstig nemen van problemen niet positief? Is het daarentegen negeren en stelselmatig minimaliseren van problemen niet eerder negatief en onverantwoord? Het water staat velen tot aan de lippen, hoogtijd dus voor enige realiteitszin en een aangepast beleid.
@Jan, alle gekheid op een stokje, maar de lift hoeft ge niet persé te gebruiken. Ge kunt ook de helling gebruiken. Maar als ge als gehandicapte u een auto kunt permiteren, dan zal dat parkeergeld er ook wel afkunnen zeker:-)
@Eddy : Het gaat er niet over of iemand zich een auto kan permiteren, of niet.
Als je in een rolstoel zit, heb je een wagen nodig, anders kan je tussen je 4 muren blijven zitten.
Jij mag mij trouwens eens proberen de helling van de parkeergarage op te duwen.
Daar gaat veel volk komen naar kijken.
Maar als ik me niet vergis zit jij toch in de gemeenteraad, niet ?
Misschien kan jij dan antwoorden op de vraag waarom men geen uitzondering maakt voor mindervaliden in het autoluwe gedeelte van de stad, terwijl volledig gezonde mensen die aan cambio-autodelen doen en geen enkel probleem hebben om te voet te gaan, wél het autoluwe gedeelte inmogen ?
Leg me dan meteen ook even uit waarom iemand met een parkeerkaart, die uitgereikt wordt om een parkeerplaats kortbij te kunnen gebruiken, van de stad Mechelen een heel stuk verderop moet parkeren ?? Logisch ?? Ik vind dat niet.
Terug on topic: zulke boetieks had Mechelen heel hard nodig, net zoals winkeltjes als de Blender.
Ik had de zwarte vlaggen nog niet gezien trouwens. Niets dat klanten meer weghoudt dan zoiets. En zo wordt het voor hun een self-fulfilling proficy...
@Jan, alle gekheid op een stokje, maar de lift hoeft ge niet persé te gebruiken. Ge kunt ook de helling gebruiken. Maar als ge als gehandicapte u een auto kunt permiteren, dan zal dat parkeergeld er ook wel afkunnen zeker:-)
Aha, dus de meeste gehandicapten zijn armeluis die geen auto kunnen betalen. En diegenen die wel een auto kunnen betalen hebben dan zeker geld in overvloed...
Heeft het Vlaams Belang bezuinigd op communicatie cursussen voor zijn gemeenteraadsleden misschien?
Beste Eddy, ik doe gewoon waar jullie als politiekers voor betaald worden :-)
En toch vreemd dat er weer Duits aan te pas moet komen? Ik dacht dat jullie je extreem rechtse achtergrond verborgen hielden om mensen niet nodeloos te shockeren? Door te pas en te onpas Duitse woorden te gebruiken gaat dat niet lukken hoor...
@Tommy G. Hebt ge er al even bij stilgestaan daat Duits onze officiële derde landstaal is!
En als dat volgens u dan een blijk van extreem rechtszijn is, leg dat dan maar eens uit aan senator Declercq van O-VLD die bij zijn eedaflegging ook de Duitse taal hanteerde:-) En trouwens dat ikzelf inderdaad extreem rechts ben, is in Mechelen al 45 jaar bekend. Als ge dacht wat nieuws te brengen? Spijtig van de verloren moeite:-)
Tommy, is een Duits woord gebruiken een uiting van extreem-rechtse achtergrond? dan is half Nederland extreem-rechts met hun "Bühne" en hun "überhaupt"........
zijt gij dan extreem-links?
Jan Goovaerts: misschien uw vragen stellen aan de partij waarvoor ge laatst gestemd hebt...of was dat toch het Vlaams Belang?
@Iedereen:
wil het bekvechten aub stoppen. Daar hebben we geen boodschap aan. Bijt aub een stukje van jullie tong en post pas een reactie als die werkelijk iets kan bijdragen aan het debat.
Dit heeft alles te maken met respect en zelfdiscipline. Deze discussies verzieken immers de sfeer. Vanuit welke hoek de reacties ook komen.
Alle Jan, het wordt net plezant...
Marc & Eddy : toch bizar dat het altijd toevallig dezelfden zijn met hun Duits...
Marc : ik ben niet links en niet rechts, ik ben gewoon mezelf...
Met andere woorden: ik wens onze winkelstraten veel nieuwe initiatieven toe. J e zal waarschijnlijk wel risico 's moeten nemen maar daavoor ben je jong en wil wat. Proficiat aan het jonge geweld!
Ik kreeg vandaag een folder in de bus van Blokker, dat een nieuw filiaal opent aan de Guido Gezellelaan.
Goed gezien, aangezien men de mensen naar de randparking jaagt, verdwijnt mogelijk Blokker, samen met de klanten mee uit de stad.
Door de nieuwe regeling is het trouwens quasi onmogelijk om nog langer zware of grote goederen te kopen in de binnenstad, aangezien je niet meer even tot voor de deur kan rijden om snel je aankoop in te laden.
Ik vrees dat er naar de toekomst toe nog wel meer winkels de stad gaan verlaten.
Ik stond daarstraks in de Zakstraat, waar een bestuurder niet voorbij de camera wou rijden, maar ook niet meer achteruit kon, omdat er al twee wagens achter hem stonden, die blijkbaar wel door mochten.
Uiteindelijk is die man dan maar schoorvoetend de camera voorbijgereden en zal hij eerstdaags 50 euro in de stadskas mogen storten om het gat in de hand van het gemeentebestuur te vullen.
Ook vermeldenswaardig is dat op de mindervalideplaatsen in de zakstraat op dat ogenblik een camionette van de stad Mechelen geparkeerd stond.
@Jan, alle gekheid op een stokje, maar de lift hoeft ge niet persé te gebruiken. Ge kunt ook de helling gebruiken. Maar als ge als gehandicapte u een auto kunt permiteren, dan zal dat parkeergeld er ook wel afkunnen zeker:
Als je geen elektrische rolstoel hebt en die helling van de parking onder de Grote Markt met louter spierkracht wil opscheuren, vrees ik dat je eerst enkele maanden Tom Waes opleiding achter de rug zult moeten hebben.
@ Jan Goovaerts: begrijp ik het goed dat jij vroeger tot voor de Blokker (of een andere winkel) reed 'om je grote goederen even snel in te laden'? En waarom doe je dat dan nu niet meer? Want vroeger was dat net zo goed verboden als vandaag hoor. Dat je daarmee de zwakke weggebruikers (zoals rolstoelpatiënten) zwaar hindert, vergeet je dan wellicht even....
@ Sooike, ooit was er aan de C&A een parking voorzien voor gehadicapten.
@Sooike, voor den Blokker is er al geen probleem meer, vanaf morgen opent er een nieuw filiaal aan de Guido Gezellelaan, waar parkeerplaats voor de deur is en zelfs een aantal mindervalideplaatsen.
Of het filiaal aan de botermarkt gaat blijven bestaan is zeer de vraag, want als men daar een vliet gaat openleggen, wil dat zeggen dat de winkels daar een tijd zwarte sneeuw gaan zien.
Eigenlijk best goed nieuws, want we hebben nu alle grote winkels aan de stadsrand.
Nu nog enkele cafeetjes met gezellige terrasjes en ik zou niet weten wat we dan nog in 't stad zouden moeten gaan doen.
Jan G. : de mooiste terassen van de stad zijn gelegen in het Vrijbroekpark, makkelijk toegangkelijk voor iedereen en gratis parkeren (voor mindervaliden zijn zelfs nog speciale plaatsen gereserveerd). Allen daarheen!
wel... opnieuw inderdaad veel geklaag en gezaag...
ja, er is plaats voor kritiek én voor mindervaliden moet er echt meer aandacht zijn in de stad, zowel wat parkeerplaatsen betreft als algemener de voetpaden en plaats van verkeerspaaltjes. Kar maar eens iemand rond en je ziet meteen dat mechelen niet echt vriendelijk is voor onze minder valide medemens. Ik zie ook weinig visie op dat vlak.
Maar wie langs de andere kant Mechelen als stad in neerwaartse spiraal wil portreteren vergist zich danig.
Ik woon al een twintigtal jaar in Mechelen, dus ik kan al wel als ervaringsdeskundige bevestigen dat de stad in die tijdspanne er nooit beter heeft uitgezien dan nu. Veel (de meeste, maar helaas nog niet allemaal) kankerplekken zijn aangepakt of zijn ingepland om aangepakt te worden. Er is een instroom aan jonge gezinnen die huizen opknappen én de stad is een pak leefbaarder dan ze ooit geweest is.
Opnieuw: aandacht en bijsturing is nodig, maar onmiddellijke perfectie is een utopie.
En als kers op de taart: we starten in september zelf een winkel in de binnenstad, dus tegen dan is er weer één leeg pand minder. Net zoals het topic van deze blog: betrokkenheid, positieve kritiek en initiatief nemen (incluis al eens tegen schenen schoppen als het nodig is) is het enige waar we allemaal beter van worden.
Geert
@Geert: Waar ik me volmondig kan achter scharen !
Het geklaag en gezaag blijft natuurlijk aanhouden als het bestuur er geen rekening mee houdt.
Laat ze maar zagen, ze worden dat wel moe, is duidelijk de stelregel van het stadsbestuur geworden.
Ik bewonder Geert dat hij het aandurft om in deze tijd nog een zaak op te starten, maar zelf zou ik het niet meer aandurven.
Ik woon al bijna 60 jaar in Mechelen en ik ben ook van mening dat De stad er beter uitziet, maar de laatste tijd zijn de pedalen zoekgeraakt en moet er geld gevonden worden om de natte dromen van enkele politici te kunnen verwezenlijken.
Natte dromen, okee, maar om ze te kunnen betalen de burgers uitpersen, NEE.
Berg de natte dromen op tot na de crisis en gebruik de nog voorradige middelen om de foute infrastructuur opnieuw begaanbaar te maken.
Ik snap het echt niet goed hoor... In Antwerpen moet je toch ook niet u wagen voor de winkel op de Meir gaan parkeren, in Brussel hetzelfde met de Nieuwstraat...
En waarschijnlijk net zo in alle grote Belgische en zelfs wereldsteden...
Waarom moet dat dan in Mechelen wel kunnen? Of mis ik iets?
@anoniem: Het lijkt niet zo vreemd dat een (bijna) zestiger geen nieuwe zaak meer durft opstarten, het tegendeel zou me verbazen. :-) (Meer en meer) jonge mensen durven het blijkbaar wel, en duidelijk met heel wat energie en vechtlust.
@Tommy: Inderdaad geen enkele winkelstraat ter wereld is parkeerbaar.
Kankeren op het stadsbestuur is van alle tijden uiteraard. Maar mag ik een tip geven, kom op een warme lentedag een keer in het centrum kijken, en help de middenstand door er dingen te kopen. Of willen de mensen die hier het hoge negatieve woord voeren nu echt allemaal naar Wijnegem omdat ze dat daar gezellig vinden ? Dat kan ik moeilijk geloven.
ps. met de auto naar Wijnegem is duurder dan met de fiets of met de auto naar de stad :-)
(ter info Mechelen Wijnegem en terug: 30 km * 2 * 30ct/km = 18 EURO aan transport)
Wees ook blij dat er nog een bus door de Bruul rijd... Ondenkbaar op de Meir of Nieuwstraat...