Busje komt zo?

met categorie:  

(foto: Jan Smets)

Het hing al een poosje in de lucht, en velen hadden er géén goed oog in.  Maar nu is de kogel dan door de kerk.  Vandaag - woensdag - stelde De Lijn haar nieuwe plannen voor de regio voor.  En ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat hier nog een aardig woordje over vallen zal.  Ik hoorde al heel wat gemor van reizigers, buschauffeurs en andere Maneblussers.  Want zoveel is zeker: bespaard moet er worden, en dat zal de busgebruiker in onze stad merken.  Er wordt flink gesnoeid in het aanbod (de helft van de stadsbussen valt weg!), al probeert de Lijn de pil wel te vergulden...

 

Het huidige stadsnet houdt in haar huidige vorm op met bestaan.  De busmaatschappij stelt een ander model voor: een zogenaamd 'overstapmodel'.  En wat mag dit dan wel wezen?

 

Centraal Station, Veemarkt en Nekkerspoel worden de belangrijkste haltes voor de Lijn.  De streeklijnen worden wel versterkt en zullen halt houden aan deze drie haltes.  Wie van plan is om verder het centrum in te rijden, zal dit niet meer kunnen op de huidige manier, maar zal moeten overstappen op een pendelbusje dat om de 7,5 minuten zal rijden vanaf het centraal station.  Deze citypendel rijdt dan van station door Bruul en langs Veemarkt naar Nekkerspoel-station.

In de tegenovergestelde richting zal dit busje rijden via Veemarkt, Merodestraat, IJzerenleen, OLV-straat en Vijfhoek, om zo aan het centraal station te geraken.

Om het halfuur zal het pendelbusje verlengd worden via Lakenmakerstraat over de Nekkerhalparking naar de Nekker en Utopolis.

De ontsluiting van de wijken blijft ongeveer behouden zoals het nu is.  Maar er is wel een 'maar': de frequentie neemt af.   Bovendien zullen belangrijke straten zoals Katelijnestraat en Adegemstraat géén bus meer zien rijden..., én de bus met stopplaats aan het kerkhof wordt afgeschaft...

 

Kort schema van het nieuwe busplan:

 

Lijn 2: Vrijbroekpark - station - Zandpoortvest - Veemarkt - Otterbeek (om het half uur)

Lijn 3: Muizen - station (om het half uur ipv om de 20 minuten)

Lijn 4: Leest - Battel - station (om het half uur)

Lijn 5: Geerdegemdries - station - Zandpoortvest - Veemarkt - Otterbeek (om het half uur)

Lijn 551: St.-Kat-Waver kerk - Vier Wegen - Liersestwg. - Veemarkt - Zandpoortvest - station -  Tervuursesteenweg - Gandhistraat  (om het halfuur)

Lijn 552: Kievitstraat -  Kauwendaal - Liersestwg. - Veemarkt - Zandpoortvest - station - Tervuursesteenweg - Gandhistraat (om het half uur)

Citypendel: station - Bruul - Veemarkt - Nekkerspoel (om de 7,5 minuten)

 

 

stadslijn 1 (Kretenborg- Gandhistraat) wordt geschrapt.

Lijn 510 vanuit Heist o/d Berg zal nu wel om het half uur rijden ipv om het uur.

De wijzigingen zullen ingaan vanaf 1 juli.  Het personeel zou afgevloeid worden via 'natuurlijke weg'... (tweehonderd jobs in deze provincie zouden sneuvelen...)

 

 

Het zal dus aanpassen worden voor de busreizigers.  Vooral voor minder-mobielenen ouderen zal het overstappen een mogelijke bijkomende hindernis worden.  Bovendien zouden zitplaatsen schaars zijn.  Een buschauffeur wist me daarstraks te zeggen dat het drummen zal worden op de pendelbusjes...  Hij ziet weinig goeds in het plan...  Er zullen ongetwijfeld acties volgen.

 

Ongetwijfeld zijn er ook wel goeie kanten aan het nieuwe busplan. (zoals de buslijn 510...)   Maar hier en daar is er flink wat reden om te morren.  En aangezien wij Mechelaars daar vaak sterk in zijn, is het hek nu waarschijnlijk van de dam.  Hoe evalueert de blogger op het eerste zicht dit nieuwe schema?

 

Mechelen en mobiliteit: het blijft toch wel voor beroering zorgen...  Ongetwijfeld morgen een vette kluif in de kranten, en verhitte discussies de komende dagen....

 

 

Koken kost geld, en efficienter gebruik van de middelen dient zich aan. Maar deze ingreep is wel erg drastisch. Geen goed nieuws dus !

En vandaag ook werd bekend gemaakt dat het wachten op de bus ook betalend wordt. Wat gaan ze nog allemaal uitvinden ?

Ik hoop dat Peter wel door heeft dat TV Olen sarcastisch bedoeld is...

Het is in ieder geval duidelijk dat het niet echt goed werkt zoals het nu is en dat er dingen moeten veranderen.

 Net zoals bij het poppentheater: het zou naïef zijn te denken dat de huidige crisis over onze streken zou waaien zonder dat je er wat van merkt. Dingen worden duurder, besparingen komen eraan en belastingen gaan omhoog. Het was voorspeld, men heeft ervoor gestemd, en nu is het zover.

Anderzijds lijkt de bediening van de binnenstad door kleine pendelbussen mij niet zo'n gek idee. Met die mastotonten vlot rond de stad rijden klinkt logisch.

Als je de binnenstad autoluw wil maken, iets waar ik nog steeds achter sta, dan moeten de buslijnen vanuit de rand en de randparkings net 'versterkt' worden en niet afgebouwd zoals het nu het geval is !

Er wordt gewoon een lijn afgeschaft en lijn 3 wordt afgebouwd !

Ik zie ook nergens een versterking ivm de verbiningen naar de randparkings

Het plan om met een 'onafhankelijke' pendeldienst' te werken in de binnenstad kan in mijn ogen dan weer wel werken

Globaal gezien is dit plan echter totaal onaanvaardbaar !

En hop allemaal terug de auto in en parkeren bij het Vinci-imperium....

ik ben een regelmatige busreiziger vanuit Muizen naar de stad en terug...

Ik zou de beheerders en de bevoegde minister EN de ontwerper van het plan aanraden om dan elke dag op de spitsuren de bussen naar Muizen of andere delen van de stad - en zeker met deze aangekondigde city-busjes mee te rijden.  Zonder complimenten ze erop stompen, vol of niet vol, mee, half tussen de deuren hangende, boodschappenzakken op hun voeten krijgen, duwen en dringen om op de halte af te kunnen stappen en dan de deur voor hun ogen zien toegaan!  Veel plezier voor de minister en beheerders.

Ik vraag me ook af hoe het komt dat Mechelen deze maatregel te verwerken krijgt.  Is het omdat de stad de kern autoluw heeft gemaakt en de bevoegde minister Crevits van CD&V-strekking een pad in de korf van het stadsbestuur wil droppen?

Voor deze maatregel van de Lijn  is het stadsbestuur NIET verantwoordelijk, maar AUB burgemeester Somers en anderen : LAAT IETS VAN U HOREN!!!!!

 

@Kat: Ja hoor. :-)

Persoonlijk gebruik ik enkel de bus van het station naar het centrum en vice versa. Dus met een pendeldienst om het half kwartierke kan ik goed leven. 

Maar deze aankondiging is erg ongelukkig getimed, zoals Eke zegt.

Blijkbaar weten ze het niet meer. 

eerst proberen ze het openbaar vervoer meer populair te maken voor de mensen, en nu is het weer helemaal omgekeerd, mensen die slecht te been zijn kunnen niet eens meer naar het kerkhof , ze zouden eigelijk meer naar hun moeten kijken dan naar de rest want deze mensen hebben de bus het hardste nodig

 

minder bussen buiten de piekuren juich ik van harte toe want minder lawaai, minder uitstoot, minder lege bussen dan...op de piek moeten ze er dan wel weer voor zorgen dat alle gebruikers op hun werk en op hun bussen geraken....besparen goed maar wel doordacht!

Dit is waarschijnlijk maar een tussenoplossing tot die tram er ligt neem ik aan?

Ik woon aan de Stuivenbergbaan , en hier komt de bus lijn 2 hier voorbij komt die hier dan helemaal niet meer? want als ik zo zie gaat deze bus dan alleen naar het Vrijbroekpark en naar het station, of heeft deze nog altijd dezelfde tussenstops? Ik vind dit echt zeer vervelend dat ze het nu weer helemaal gaan veranderen!

Kunnen ze geen geld halen van ergens anders, de tickets zijn al opgeslagen, ze gaan de bushokjes betalend maken en voor de lol ook nog eens een heleboel lijnen afschaffen??

Waar is dat idee dan gebleven om in heel Mechelen een stadstram aan te leggen? Is deze dan ook weer afgeschaft? Want als dat er zou komen is het logisch dat er niet zo veeel bussen meer moeten rijden....

Mechelen probeert zoveel te inoveren dat het soms niet meer weet wat het wil en of ze er wel goed aan doen...

 

Het lijkt er sterk op dat CD&V vanuit Brussel de oorlog heeft verklaard aan onzen Bart.

Eerst Schauvliege die de stad terugfluit met de prijs van de vuilzakken en nu die madamme uit Torhout met de bussen. Wat komt als volgende aan de beurt ? Een partijtje moddervechten over de Lamottigebrug misschien. Mechelaars wakker blijven !!! 

 Misschien de gepensioneerden eindelijk een keer laten betalen voor een ticketje ?

Laten we het sociale aspect niet uit het oog verliezen. De bus is voor mensen met een laag inkomen hét vervoermiddel. Zowel om naar de stad te gaan of om te gaan werken. Dit is géén goed nieuws.

Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat gepensioneerden hetzelfde bedrag betalen als de OMNIO-abonnementen... dat denk ik wel dat er bij velen zal af kunnen.

Ik heb wel nergens iets gelezen over lijn 4 naar Battel... gaat die ook weg?  Lijn 3 naar het kerkhof (1x per uur), weg...

Zoals G.L. al suggereerde wordt Mechelen wel serieus in de tang genomen door de regionale en federale regering....
Op één week tijd :

- Schauvlieghe die één van de monumenten gewoon wegbezuinigt ... De Maan...

- Crevits die het openbaar vervoer (De Lijn) helemaal wegcijfert ....

Goed bezig voor de CD@V..... zijn er soms nog beleidsmensen van deze partij waar Mechelen nauw aan het hart ligt....

 

Peter, zijt ge nu echt zo naief om te denken dat die paar gepensioneerden "De Lijn" uit de financiële shit gaan trekken???  Ik kan al 3 jaar gratis rijden en ik denk dat ik in al die tijd de bus hooguit 5 keer gebruikt heb om van ons boerengat tot Mechelen te gaan.  En dan zaten er meestal slechts 5 passagiers op de bus.

Wij wonen in Hombeek en hier passeert er geen enkele bus meer.  Niet echt gebruiksvriendelijk :(

Ik heb inderdaad mee de indruk dat er hier afgerekend wordt met het stadsbestuur vanuit de CD§V-hoek. Ik merkte op facebook dat Karel Van Butsel jubelend kwam aandraven met het opgeven van een maximum prijs voor de huisvuilzakken om zijn grote gelijk te bewijzen. Dat hij ( en anderen) daar enkele maanden geleden niks van schenen te weten wimpelde hij af met "we kunnen niet alles weten". Benieuwd wat nu zijn commentaar gaat zijn. Voorlopig nog geen, maar ik kan dat al voorspellen. “We zijn weer het slachtoffer van het slechte beheer van Bart Somers”. Mogelijk, maar misschien zijn we nu het slachtoffer van de rancunes van zijn partij. Stemt tot nadenken voor in oktober. Als iemand van CD§V met dergelijke rancunes op de burgemeesterszetel plaats neemt dan wordt het niet fraai.

-->

 @marc1 : Volledig mee eens!

En vermits De Lijn voor 80% afhankelijk is van belastingsgeld zou een minimumprijs voor senioren geen slecht idee zijn.

Goe bezig!

 

 

Los van de politieke interpretaties als bewoner van de wijk Hanswijkenhoek.

lijn 1 valt weg; Van lijn 7 zie ik niks.

Maar ik zie wel lijn 551 en 552 die wel de Hanswijkenhoek aandoen met twee ritten per uur. Mits een goede planning is dat een bus om de 15 minuten ( nu om de 10 minuten. Daarmee valt de nu al slecht  ( lees onregelmatig en wolgens de zin van de chauffeur, wegens omweg) bediende halte in de Meidoornstraat definitief weg. Tja... ik zal dat binnenkort wel ervaren zeker?

De pendelbusjes zijn op zich geen slecht alternatief. Dus afwachten wat het wordt, maar dat de Lijn een bedrijf blijft dat klaarblijkelijk niet kan plannen op lange termijn en niet inziet dat een betere dienstregeling op die termijn meer kan opbrengen dan een slechtere, blijft een spijtige vaststelling.

Anderzijds. Heeft het bedrijf niet te lang geleden onder de weggeefpolitiek ( gratis rijden voor gepensionnneerden en Hasselt b.v.) opgedreongen door o.a. enen Steve uit Hasselt? En betalen we daar nu de prijs voor?  Of is dit ook weer niet een afrekening van CD§V met Sp.a?

Verandering van schema van de bussen in Mechelen een afrekening van cdenv met spa? Hahahahaha, toch ben ik blij dat er nog mensen met veel fantasie zijn :-)))

Ik hoop dat men dan minstens zo sympathiek is om de bussen niet bijna allemaal langs dezelfde kant van de vest van en naar het station te laten rijden zoals nu het geval is.

Mensen zoals ik die goed genoeg te been zijn kunnen perfect aan vest op- en afstappen en dan te voet naar het centrum wandelen.  Alleen is het tegenwoordig zo dat de meeste bussen langs de kant van de Zandpoortvest van en naar het station rijden.  Gewoon enkele van die lijnen via een klein ommetje de andere kant laten nemen zou al een hele oplossing zijn om de kant van de stad zijde Brusselpoort te bedienen.  Het zou de bus nemen richting Nekkerspoelstraat bijvoorbeeld een pak eenvoudiger maken.

Een andere doelgroep die totaal genegeerd wordt zijn de bewoners en werknemers met ene mentale handicap van Borgerstein en de sociale werkplaats in Walem.  Veel van deze mensen kunnen alleen aan het werk als ze kunnen rekenen op goed en eenvoudig openbaar vervoer.  Een overstap maakt het voor hen soms onmogelijk om nog op het werk te geraken omdat deze hindernis te groot wordt.  Bus 1 reed tot vlak aan Borgerstein, bus 8 die de sociale werkplaats in Walem bediende zie ik ook niet meer staan in het lijstje.  Aandacht voor de zwakkere in de maatschappij is er dus niet bij!

En de stad antwoordt via een persbericht:

Stad wil dat De Lijn mobiliteit en comfort van de reizigers garandeert

 

Na een vakbondsoverleg raakte gisteren de voorstellen van De Lijn bekend voor een nieuw busplan voor Mechelen. De vervoersmaatschappij moet in heel Vlaanderen besparen en dit lijkt grote gevolgen te hebben voor de stad. “De plannen die aan de vakbonden zijn voorgelegd, zijn voorstellen van De Lijn waarop het stadsbestuur geen advies heeft gegeven. Wij hebben wel al met De Lijn rond de tafel gezeten, waarbij De Lijn haar plannen toelichtte. Het gaat hier om een ingrijpende beslissing voor de Mechelaars en we willen daarom niet dat de Lijn over één nacht ijs gaat zonder inspraak van de stad, het personeel en de reizigers. We hebben heel wat vragen en opmerkingen die we willen bespreken. Voor ons is het essentieel dat de mobiliteit van elke Mechelaar gegarandeerd blijft en dat het comfort van de reiziger niet achteruitgaat. We zullen zelf alternatieven voorstellen want dit plan lijkt niet te voldoen aan de behoeften van de Mechelaar. De Lijn moet haar huiswerk grondiger maken, met overleg en inspraak”, verklaart schepen van Mobiliteit Karel Geys (sp.a).

De Lijn moet van Minister van Mobiliteit Hilde Crevits in heel Vlaanderen 60 miljoen euro besparen. Voor de provincie Antwerpen komt dit neer op meer dan 10 miljoen euro en daarvan zou één vijfde of twee miljoen euro in de regio Mechelen moeten gevonden worden. Karel Geys: “De besparingen moeten op een rechtvaardige manier gespreid worden. Zoals de voorstellen nu op tafel liggen, lijkt het dat de regio en dan vooral de stad Mechelen het zwaarst getroffen wordt terwijl de bevolking minder dan 10% van de provincie Antwerpen vertegenwoordigen.” Het Mechelse stadsbestuur wil samen met De Lijn op zoek gaan naar oplossingen. Karel Geys wil dat dit gebeurt op basis van objectieve gegevens. “We hebben De Lijn al gevraagd om ons cijfermateriaal te bezorgen over het aantal reizigers per halte om de impact van de plannen voor de Mechelaar in kaart te brengen. Alleen zo kunnen er gefundeerde beslissingen worden genomen. Deze cijfers hebben wij pas maandagavond gekregen van De Lijn en die willen we nu bestuderen en verfijnen. Op basis daarvan zullen we voorstellen uitwerken die de mobiliteit in onze stad garanderen. Dit lijkt ons de meest eerlijke manier want de Mechelaars mogen niet het slachtoffer worden van de besparingsdrift van De Lijn.”

Het stadsbestuur wil dat de mobiliteit en het comfort van de reiziger centraal blijven staan. De voorstellen die nu op tafel liggen, lijken niet tegemoet te komen aan die voorwaarden. “Het idee om in de binnenstad kleinere bussen te laten rijden, is op zich niet slecht. Overstappen moeten wel tot het strikt noodzakelijke beperkt worden en de frequentie moet voldoende hoog zijn. Niet alleen om mensen niet te lang te laten wachten, ook om overvolle bussen tijdens de spitsuren te vermijden. Het comfort van de reiziger is belangrijk om mensen te overtuigen om de bus in plaats van de auto te nemen. Ik denk hierbij eveneens aan de chauffeurs van De Lijn: overvolle bussen verhogen de werkdruk en betekenen meer kans op problemen.”

De Lijn is van plan om de veranderingen in te voeren op 1 juli. Schepen van Mobiliteit Karel Geys zegt dat ook op het vlak van infrastructuur, de impact van de plannen van De Lijn eerst moet onderzocht worden. In het historische stadscentrum is het niet overal evident om bussen te laten rijden, zo kunnen bussen niet overal een bocht nemen. Ook wat de haltes betreft, moet er nog heel wat studiewerk worden gedaan. De stad is momenteel bezig met het plaatsen van 147 Mechelse bushokjes, een beslissing die al een tijd geleden genomen werd. Indien er haltes zouden verplaatst worden of verdwijnen, dan moet dit allemaal herbeken worden.

(...)

De stad betaalt jaarlijks €300.000 aan De Lijn in het kader van het derdebetalerssysteem. Deze investering past in het mobiliteitsbeleid van de stad, waarbij het STOP-principe de leidraad is: Mechelaars worden aangemoedigd om te stappen, trappen of het openbaar vervoer te verkiezen boven de auto. “We hebben de voorbije jaren hard gewerkt aan de invulling van het duurzaam mobiliteitsbeleid. Alle puzzelstukjes moeten hiervoor in elkaar passen: de uitbouw van fietsinfrastructuur, het parkeerbeleid, de autoluwe binnenstad, de verkeersveiligheid. Dit vereist ook een fijnmazig netwerk van buslijnen waarbij de verschillende wijken en dorpen, maar ook de vesten, de binnenstad, het station en belangrijke trekpleisters bediend worden door De Lijn. We willen absoluut niet dat dit op de helling wordt gezet en dat Mechelaars die nu kiezen voor de bus, niet anders kunnen dan de auto te nemen”, zegt Karel Geys. Ook voor heel wat specifieke doelgroepen kunnen de voorstellen van De Lijn voor problemen zorgen. Karel Geys: “Heel wat Mechelse senioren verplaatsen zich met de bus: dit is voor hen hét vervoermiddel om actief te blijven en niet te vereenzamen. Ik denk ook aan de duizenden leerlingen die elke dag in Mechelen met de bus naar school gaan. En wat dit betekent voor de winkelstraten en de handelaars in de binnenstad, verdient ook de nodige aandacht. Vooraleer definitieve beslissingen worden genomen, moet de impact van de besparingsplannen van De Lijn veel grondiger bekeken worden.”

 

Einde bericht

Een grondige studie wijst (volgens Somers) uit dat verkeersluwe centrumsteden geen 'last' hebben van verminderd bezoek (toeristen, boodschappers, horecabezoekers enz ...) Wanneer 'ze' nu nog eens het openbare vervoer gaan 'hervormen'  met minder bussen; volzette bussen en pendelbusjes die stipt op tijd (Mechels uur?) het centrum zullen 'bevoorraden' vrees ik dat, buiten mijzelf, ook anderen op het idee zullen komen om met eigen vervoer (die auto staat daar toch maar) meer inkoop en horeca bezoeken te verleggen naar rustige(re) oorden buiten de stad, waar parking nog gratis is, waar de aankopen probleemloos in je wagen geraken en waar een 'pintje' eigenlijk even goed smaakt als op de Grote Markt. Kwestie van aanpassen natuurlijk. Benieuwd hoever onze stadsvaderen hun plannen zullen doordrijven en hoe de Mechelaar zal reageren. Is er niet zo iets als een kruik die te lang te water gaat?  

De neo liberale aanpak; Welgestelden tot aan de deur met de peperdure auto,  het gepeupel te voet of met de fiets en ontmoedigen om efficient naar de stad te komen.

 Christel uit Hombeek, voor u heb ik goed nieuws. Over uw probleem word volgende Dinsdag gesproken op de gemeenteraad. Als het van tafel word geveegd zal het niet mijn schuld zijn.

Ik vind het eigenlijk een goeie mop.

Stadje autoluw maken, met een sterk anti-beleid voor ouderen en gehandicapten, die volgens schepen Karel Geys maar een taxi moeten nemen om van de randparkings naar de stad en terug te rijden en nu haken de bussen ook nog eens af.
Geen probleem, meneerke Geys, in deze tijden van crisis en besparingen komen we met plezier allemaal wel met de taxi naar 't stad en hoesten we wel een extraatje op als we vuilniszakken moeten kopen.

En wat doet de stad ?? Nog wat meer luxe werkjes laten uitvoeren, lelijke bruggen leggen en vlietjes uitgraven ??

Ik zie hier alleen maar de burger die opdraait voor de crisis, maar ik zie geen enkele besparing van de stad zelf.
De grote voet blijft een grote voet en niets wijst erop dat de stad het geld beheert als een goede huisvader, zoals dat ook van ons verwacht wordt.

Wij komen sinds het autoluw maken van de binnenstad nog slechts in 't stad, als het broodnodig is.
ik denk dan aan de mutualiteit en aan het huis van de Mechelaar.
Voor de aankopen gaan we elders, waar we wél comfortabel kunnen rolstoelen en waar we wél kort bij doel kunnen parkeren.
Aan ons verdiend de Mechelse handelaar geen geld meer, en de schuld daarvan ligt niet bij de handelaar.
Die is gewoon de dupe van heel het verhaal.

En nu moegen de geitewollensokkenbreiers nog honderd keer beweren dat de autoluwe stad beter is dan vroeger, voor mensen die zich moeilijk kunnen verplaatsen of aan een rolstoel gekluisterd zijn is de bereikbaarheid van de stad en zijn hobbelige kasseien een hel.

Het is misschien lelijk van mij, maar ik wens uit de grond van mijn hart dat de gemeenteraadsleden die zo hoog oplopen met de realisatie van de autoluwe stad met zijn middeleeuwse kasseien, eens voor een week of twee tot het gebruik van een rolstoel gedwongen worden.

Ik denk dat ze gauw met hun twee wieltjes terug op de grond zullen staan.

 

 

 

 

Wacht maar tot na de verkiezingen Jan...   Tot nog toe schoor men nog "min of meer" gratis maar na oktober gaan al die gaten die ze in Mechelen gegraven hebben ook serieuze gaten slaan in de portemonnaie van de Mècheleirs.  Toen Van Roy met zijn megalomane project (de Nekkerhal) aan de kant geschoven werd, gingen na de volgende verkiezingen (1982 meen ik) de gemeentebelastingen van 6 naar 10% en verveelvoudigden de grondbelastingen. En vermits in het verleden al meermaals de geschiedenis zich herhaalde....
Hopelijk blijft dit bij doemdenken.

Laat ons duidelijk zijn, het gaat hier om geld, en niets anders. Over hoeveel zou het eigenlijk gaan ? De stad betaalt jaarlijks €300.000 aan De Lijn in het kader van het derdebetalerssysteem.

Dat is blijkbaar niet voldoende.

Als politicus moet je keuzes maken wat met het belastingsgeld te doen. En eventueel herschikken.

Even kort samengevat.De auto is uit de binnestad geweerd. Enkel de hogere middenklasse kan zich de auto in de binnenstad nog veroorloven. De huidige stadslijnen lieten de mechelaars van de buitenwijken toe om in 1 beweging , vanuit hun wijken stadsinwaarts te trekken , hun kinderen naar school te brengen, boodschappen te doen, de horeca te benutten enz.Het volstond om aan de tegenovergestelde bushalte op dezelfde Lijn het huiswaartsverkeer te benutten.In de week om de 20 minuten, zaterdag elk half uur zondag 1 per uur. in de week hebben wij contenu bezetting op alle stadslijnenin beide richtingen.De mensen laten er recent hun wagen voor staan ,door het prille succes van de auto luwe binnenstad.Op de bussen voelden wij meteen extra bezetting.ook de doorstroming voor de bussen was enorm verbeterd omdat er veel minder wagens de dooritten afstremden. Wij stelden dankzij het toenemende succes de vraag voor extra bediening van publiekstrekkende plaatsen waarbij het busgebruik kon toenemen. Maw/

Dierenpark Planckendael.

Bioscoopcomplex tot na de laatste vertoning.

De industrieparken tijdens alle dienstschift -aflostijden.

Het antwoord van de MOBILITEITS deskundigen, gebasseerd op een enquete.

waaruit volgende conclusie; Waarvoor wordt de bus in Mechelen gebruikt. 2grote punten zijn; -Om naar het station te gaan.

        - Om naar de stad te gaan.

Deze redenen  werden prompt uit elkaar gerukt, en opgesplitst in 1 streekverkeer naar station, en een soort 2de  stadscarrousel.

resultaat ; als ouders in het nieuwe syteem hun kinderen met de bus naar de Mechelse scholen willen laten gaan , zullen die  telkens 2 maal moeten overstappen.Heen en terug 1 maal.

Konkreet vb als bewijsvoering:

Stadslijn 1 en 7 vandaag = Vanuit Ghandistraat s'ochtends 6 citybussen per uur die overvol zitten richting stad en verder naar de scholen van Nekkerspoel.

Zullen vervangen worden door 2 standaardbussen per uur tot het station, waar iedereen op het rond punt er chaotisch afmoet wegens de niet aan te rijden bushaltes in de ochtendpiek. Om daar over te stappen op de city paardemolen die om de 7 minuten toekomt en vertrekt op datzelfde ronde punt,  om de stad in te rijden naar de scholen.

De vrouwen met koetsen en buggy's in hun kielzog want die komen te voet na ,omdat standaardbussen geen plaats bieden aan koetsjes.

Zelfde scenario op de Veemarkt, en een dergelijk derde fenomeen aan de Nekkerspoel(Lakenmaekerstraat) file , en het kruispunt met de ring.

Mechelaars beeld je even in, dat  jijzelf s'morgens het ronde punt , of de lichtten van de Merodestraat, of het Nekkerspoelkruispunt moet overwinnen om de Mechelse Ring te berrijken of  hoe het er dan gaat uitzien?

Samenvattend; de overstapplaatsen en de buslijntrefpunten zullen zich knal in de hedendaagse mobiliteitsknooppunten van Mechelen toevoegen.

 

 

met de autoluwe binnenstad  lijkt mi het verkeer niet direct zoveel vermindert. om de vijf botten wordt de shopper gestoord in de Bruul door een paar of twee bussen, enkele taxis en nog veel te veel verlorenrijders.

Goed dat de lijn hun systeem wat aanpassen, hoewel ik om de 7,5 minuten nog te veel vindt. Goed dat het kleinere bussen worden want die grote bussen passen echt niet in een stad met smalle weggetjes.

Nu nog hopen dat de chauffeurs hun verkeersreglementen eens leren respecteren. zaterdag pas werd mijn zoontje bijna overreden door zo"n misvaar die voorrang van rechts afgeschaft had en dan maar een wijde bocht nam om mijn zoontje , het obstakel voorbij te rijden want ja nu er minder hinder is kunnen ze gemakkelijker eens goed doorrijden.
Die jongen van vijf had echter net iets meer plaats nodig dan wat de man foutievelijk ingeschat had. Hij had het kunnen weten voor kinderen moet je dubbel voorzichtig zijn en zeker als je de regels aan je laars aan 't lappen zijt. Enfin zoonlief schrok zich een aap toen de bus zo plots kort in zijn vaarwater kwam dat hij begon te slingeren en gelukkig voor hem en mij naar de andere kant omviel. 't was wel ne serieuze patat met kneuzingen en schaafwonden.
 De politie vond niet dat er een overtreding was want er was geen aanrijding maar raadde wel aan onze familiale aan te spreken, zucht.....
Sinds zaterdag zie ik al die busschauffeurs als potentiele kindermoordenaars. en de lijn? klachten kan je niet indienen want het verzendknopke van hun formulier is gedisabled en telefoons? tja overheidsbedrijven...

 

Dus ja hoe minder bussen hoe beter.

Een METRO onder 't stad kan alles oplossen, geen bussen geen trams maar een metro, daar ga ik voor want geloof me als het zo door gaat gaan er nog ongelukken gebeuren en welke burgervader  wil die duffe pluimen op zijn hoed.

Rudi toch, welke wesp heeft u gestoken of wat heeft CD&V u ooit misdaan? 

Alle recente stommiteiten van dit stadsbestuur zouden nu plots nog de schuld zijn van CD&V? Komaan zeg. Dat de huisvuilzakken te duur zijn hebben we al maanden gezegd. Dat de reden daarvoor is dat wetenschappelijke studies aantonen dat er een grens is aan het moment waarop mensen (jammer genoeg) het risico van sluikstorten exponentieel meer beginnen te nemen, werd daar als argument aan toegevoegd. Dat de Vlaamse regering deze wetenschappelijke grond nu blijkbaar ook hanteert, mag u dan toch niet verbazen? Omlaag die prijs van de zak ! En dat CD&V gelijk krijgt in dat dossier, zoals bij een aantal andere dossiers (Red de Vesten, Kraanbrug, Lamottige brug, Medaimarkt, de financiële toestand van de stad, etc), is misschien jammer voor de fanclub van paars, maar daarom niet minder correct.

In het dossier van de bussen is het nog straffer. Dat De Lijn in heel Vlaanderen moet besparen, is een Vlaamse beslissing. Dat De Lijn haar hoofdzetel in Mechelen heeft, zou een argument moeten zijn voor het stadsbestuur naar De Lijn toe om Mechelen alvast niet het zwaarst te treffen. Een stadsbestuur dat zich laten verkiezen heeft met als argument "zie eens wat een geweldige impact wij nationaal hebben met Somers en Gennez", moet nu consequent zijn, en aantonen dat ze die impact kunnen aanwenden. Of moet zwijgen. En in elk geval zich herinneren dat zelfs de buschauffeurs dit jaar al geweigerd hebben nog door Mechelen te rijden wegens de slechte coordinatie van de werken die voor een ondoorkomenlijke stad zorgden. Niet echt een goeie reclame om Mechelen een betere behandeling van De Lijn te geven in tijden van besparing, met dank aan datzelfde stadsbestuur.

De auto's kunnen niet meer in Mechelen, de bussen willen niet meer in Mechelen, de voetgangers breken hun hoge hakken in Mechelen, dus nu nog de fietsers buiten werken en het paarse immobiliteitsbeleid bereikt zijn finaliteit: de mensen weg uit Mechelen. Na vandaag weten we dat ook protest niet aanvaard wordt in deze stad (ambtenaren die zwarte vlaggen vd handelaars manu militari verwijderen uit den Bruul). We gaan nog moeten opletten dat CD&V de absolute meerderheid niet haalt als dit stadsbestuur zo verder doet. Al goed dat ik geen lijsttrekker meer ben, of er zou nog wel eens een "rancuneuze CD&Ver" kunnen burgemeester worden.

 

 oh maar, die fietsers ontzien zich ook al de moeite om naar 't stad te rijden langs die mottige kasseien hoor, de carrefour is dichterbij, er is hier in de geburen en c&a, schoenen bij de carmi is ook niet zo ver, trendy fashion, voor de kleedjes van madam....zonder gebroken hakken en dooreengerammelde ribbenkast...

 

ik stel voor bartje Somers en aanhang de rest van hun leven op ne fiets zonder vitessen en zonder verend zadel op en af van de Bruul over de markt de ijzerenleen en de Hoogstraat en terug...geladen met twee fietstassen en een mandje van voor n twee grote kabassen aan het stuur. En rijen maar!

Besparing:

geen vlietenmuseum, was dat echt nodig?

geen nieuwe station, is dat echt nodig?

geen jachthaven, is dat echt nodig?

Iemand heeft in de loop der tijden een beetje hubris ofte "hoogmoed" komt voor de val opgedaan en de gevolgen die zijn we nu aan het dragen

zoiets als de krekel en de mier

Nu krijgen we wat. Er was eens een pot en een ketel ...... 

Zitten we te wachten op overdekte straten ? Neen dus. Misschien dat budget voorzien voor extra steuntje als derde betaler voor bussen ? Dat zou het huidige budget verdrievoudigen !

@malenie: het stadsbestuur heeft wel niets te maken met het nieuwe stationsgebouw. Dat is nog steeds de NMBS dat die beslissing genomen heeft.

 Tv olen blog over leuke dingen ... Dat artikel is niet echt hoor... Het is maar dat je het weet ;-) Wachten op de bus wordt heus niet betalend.

Beste Karel,

ik heb het nooit voor een "vis noch vlees" partij als de CD§V gehad en dat weet je. Ik ben de eerste om toe te geven dat er de laatste tijd heel wat misloopt met ons stadsbestuur. Ik mag dan een paarse bril hebben ( geef ik grif toe), blind voor hun fouten ben ik niet. Ik heb de laatste weken al dikwijls de wenkbrauwen gefronst.

Je bent evengoed door een wesp gestoken als ik,  als het Somers betreft. Dat zal wel, na de loer die hij de CD§V gedraaid heeft bij de vorige verkiezingen. Eigenlijk een meesterlijke zet, die hij nu probeert te herhalen met groen. Eerlijk? Over die zet heb ik zo mijn twijfels.

En dat je als  oppositie daar moet op reageren is niet meer dan normaal. Alleen, zoals ik al dikwijls gezegd heb, als je daar op gaat reageren zoals jij dat doet dan, dan wordt het soms genant. Je hebt de neiging dat uit te vergroten en tot ongewone proporties op te blazen.  Ik heb je op FB als eens gezegd dat je eens moet lezen hoe pakweg de NVA omgaat met dit gegeven. Het is dus je stijl die me niet aanstaat.

Als je nu wil weten wat ik over een aantal dossiers denk, dank krijgen wij een genuanceerder beeld.

Autoluwe binnenstad : niet persé tegen, maar men had beter gewacht tot de nieuwe parkings klaar waren.

Vlietenmuseum :  Niet nodig - een beetje het hobby van één schepen,nee? Ik vrees een flop, maar hoop als gids van niet. Geen grote meerwaarde, te vergelijken met de flop van Brusselpoortmuseum.

Autobussenplan : heel erg. Het enige goede is het gebruik van kleinere bussen in de binnenstad. Het overstappensysteem is niet geschikt. De commentaar van "buschauffeur" hier bovenspreekt boekdelen. Maar beter de vinger wijzen naar De Lijn en niet proberen Gennez en Somers er bij te sleuren zoals je hier boven schreef ( dat is dus dat uitvergroten). Al mogen ze inderdaad wel eens gaan opspelen bij de Lijn.

Plaisancebrug:. Niet nodig geweest, toegegeven, ik heb altijd tegen die lichten geweest en dat ook ooit eens Somers gezegd, maar ik hoor ook andere geluiden en zelf heb ik er niet te veel moeite mee.

Vuilniszakken: geen probleem mee. de vervuiler betaalt en we betaalden dus al jaren te weinig. De limiet van 2.25 € is een godsgeschenk voor de oppositie, maar niet uit je brein ontsproten. Je geeft op FB toe dat je dit niet eens wist.

Anderzijds heeft  onze stad de laatste tijd onder Bart Somers een ware metamorfose gekend. De balans slaat dus nog steeds over naar zijn kant, maar het tegengewicht wordt groter.

Het wordt spannend in oktober. Ik kijk er naar uit. Succes !

En eerlijk, ik wil Rudi onderschrijven met:

Vlietenmuseum :  Niet nodig - een beetje het hobby van één schepen,nee? Ik vrees een flop, maar hoop als gids van niet. Geen grote meerwaarde.

Autobussenplan : heel erg.

Deze morgen eens uit nieuwsgierigheid door de stad gereden daar waar het nog mag wel te verstaan. Van de Brusselpoort door de Hoogstraat naar de Graanmarkt, dan O.L.VR straat, Hanswijkstraat en zo weer buiten. Autoluwe stad ? Ja watte, mensenlozestad ja en dat staat nog niet te beteren. Tientallen gesloten of lege winkelpanden. Te koop, te huur enz, enz. Wat een schril kontrast met de omgeving van Carrefour Zemst of de Colruyt Liersesteenweg.En nu is dat nieuw bussenplan nog niet in voege en dat ding in Zaventem nog niet open.. Op weg naar de dode stad ??? Arm Mechelen dat heb je niet verdient. 

Het is duidelijk dat er heel wat minder verkeer door de stad rijdt dan vroeger, maar ik zag daanet heel wat meer voetgangers en fietsers. Een vrolijk lentezonnetje ook.

Ook akkoord met Peter, een vrolijk lentezonnetje. Het was relatief rustig, ik denk echter dat morgens en zeker in de straten waar GL doorreed er  sowieso niet te veel te zien valt. Maar wel begrip voor een gewettigde angst voor de toekomst, maar dat is niet altijd op het conto van het stadsbestuur te zetten. De crisis zal ook wel zijn invloed hebben de volgende jaren. Ik heb echter een zeer mooie namiddag doorgebracht met  wat winkelen met als afsluiter twee classic's in het Ankertje aan de Dijle. De lente komt er aan. Think positive!

Misschien volgende week nog is je toer doen GL als de schoolvakantie gedaan is. Dit weekend zullen er heel wat mensen thuiskomen van skivakantie en dan hebben die wel wat anders te doen dan rond te lopen in de stad.

En dan is het nog maar te hopen dat er in het vlietenmuseum nooit iemand aan denkt  de gas- of waterkraan open te zetten. Let op hé Rudi. -)

naar mijn bescheiden mening moet een winkel eerst en vooral bereikbaar zijn met de wagen, zodat een klant zonder al te veel inspanning en zonder tijdsverlies, tot bij de winkel kan geraken, zijn boodschap doet en zonder veel gesleur van koopwaar weer terug kan vertrekken.
Wandelen en slenteren lijkt me eerser iets voor het weekend, als de mensen iets meer tijd hebben om eens rustig te gaan shoppen.
Zij die in de week veel tijd hebben, hebben meestal niet zoveel geld te spenderen.

Als ikzelf een boodschap moet doen, wil ik daar zo snel mogelijk vanaf zijn, zodat ik nuttiger zaken kan doen dan tijd verspillen door te voet te moeten gaan van de randparking naar de stad, wat me minstens 10 minuten heen en 10 minuten terug kost.
Op die tijd ben ik veel makkelijker en sneller gediend in een winkel buiten de stad.

Ik heb medelijden met de mensen die nu een commerce hebben in de stad, want zij verliezen een pak klanten doordat hun winkel niet langer bereikbaar is.
 

Ik woon op 5 minuutjes van de randparking (met de wagen).
Ik heb een wagen gekocht om van punt A naar punt B en terug te kunnen rijden.
Niet om van A naar C te rijden en van daaruit te voet naar B te gaan.

 

In een stad waar auto koning is en er alles aan gedaan wordt om fietsers en bussen buiten te pesten, moet men niet verbaasd zijn dat de LIJN ook besluit op die verdoken vraag van de stad in te gaan

@ anoniem 13:

helaas is dat onmogelijk wanneer iedereen tegelijkertijd met de wagen naar "een bereikbare winkel, zodat een klant zonder al te veel inspanning en zonder tijdsverlies, tot bij de winkel kan geraken, zijn boodschap doet en zonder veel gesleur van koopwaar weer terug kan vertrekken" wil. Onze steden zijn daar nu eenmaal niet op voorzien. En het lijkt me ook niet wenselijk om alle mogelijk beschikbare ruimte om te toveren in parkeerplaatsen.

 @GL bij mijn weten heb ik geen politieke kleur, dus welke pot verwijt hier welke ketel?

 

@Malenie. Geen probleem hoor ik was met de buren van één deur verder aan het praten. 

 ...tiens...zou dat idee van die 'rode loper' dan toch niet zo slecht zijn ?

Zou kunnen Leyander. In ieder geval zijn de gemoederen hoog aan het oplopen, tenminste als we HLN van vandaag mogen geloven. Alle kanonnen worden in stelling gebracht. En het klinkt weer van : " ikke ni gedaan, ikke ni gedaan".

In ieder geval blijkt de waangedachte van " BUSJE KOMT ZO " een flop van jewelste te zijn geworden. Maar dat ze dan tenminste allemaal zo eerlijk zijn om tegen de mensen te zeggen dat het onbetaalbaar is gebleken. En nu ?????

In Hombeek zijn we het al aan het leren. Met één pennetrek werd bijna heel de gemeente zonder openbaar vervoer gezet.

...ipv de gemoederen hoog op te laten lopen, zouden we misschien zélf eens een paar denkoefeningen kunnen doen en met concrete voorstellen kunnen komen. 

Liefst voorstellen zonder een te hoog IK-gehalte, en gespeend van electorale bijgedachten.

Het gaat 'm om het 'mobiliteitscomfort':  hoe geraak je relatief comfortabel (=snel, goedkoop, makkeljk) in en uit de stad, hoever willen/kunnen we te voet, met de fiets, openbaar vervoer..etc..

Wie weet lezen onze vroede stadvaderen  mee en kunnen/willen ze er iets van gebruiken.

 

't is maar een idee  :-)

.....dergelijk voorstel lag in 2000 reeds op de tafel van het schoon verdiep. Werd door de toenmalige meerderheid weggewuifd. En ook nu morgen ligt er iets dergelijks ter bespreking. Maar zien wat het dit keer word.

Het is maar dat ge het zou weten beste Leyander.-) 

Wat kost een ticketje tegenwoordig eigenlijk binnen de stad? 1,50€?

De enige reden dat ik veel de bus gebruik is omdat ik een gratis abonnement heb van mijn baas... Ik kan me niet inbeelden dat ik 1,50€ euro zou neertellen om van het station tot in het centrum te geraken...

@TommyG: eerst dit even nalezen: http://www.delijn.be/vervoerbewijzen/index.htm

2€ dus, ervan uitgaande dat je geen rittenkaart hebt en je ticket bij de bestuurder koopt... Jawadde... Ben ik blij dat ik een gratis abonnement heb zeg...

60cent erbij en ge hebt nen Duvel in een goedkoop café... Geef mij dan maar nen Duvel en de goeie ouwe benenwagen...

 Laat iedereen toch gewoon de vrijheid om te kiezen met welk vervoermiddel hij naar de stad komt.

De groene jongens kunnen hun schoenzolen verslijten, of hun fietsbanden.

De automobilisten betalen zich blaus aan benzine.

Als iedereen zijn plekje in de straat gebruikt, zich houdt aan de verkeersregels en de ander respecteert, is er geen enkel probleem.

Stop aub met de mensen te betuttelen, zogezegd voor hun eigen veiligheid.

De cafe's zijn hun klanten al kwijt, binnenkort de winkels hun shoppers en het is nooit voor ons eigen goed, het is ALTIJD voor de portemonnee van de politiekers.

Als de auto's en de sigaretten dan toch zo ongezond zijn, trek dan consequent de lijn door en verbied de verkoop en het gebruik ervan, bende schijnheiligaards !

...te verduidelijking wil ik er toch even bijzeggen dat mijn verwijzing naar een 'rode loper' plan sloeg op een commentaar die ik enkele tijd geleden postte op mechelenblogt.

Het is m'n persoonlijke visie én plan...en het zou me dus verbazen dat het al vroeger op eender welk verdiep dan ook werd besproken.

Het 'rode' sloeg op de kleur van het rij-oppervlak (i.c. fietsuggestie)

Leander, zeg het nu eens eerlijk. Je weet het ook niet meer.  

Er zit wel iets in de reactie van anoniem 01, moet ik zeggen.

 

Ja en nee Rudi.

Principieel zeker wel. Iedereen de vrijheid om te gaan winkelen zoals hij / zij wil. Maar praktisch niet. In een historische centrumstad als Mechelen is het simpelweg onmogelijk om voldoende parkeerruimte aan te leggen voor iedereen op bv een zaterdagmorgen als het markt is. Tenzij je werkt met randparkings, shuttelbussen etc... Enfin, wat ze nu al doen eigenlijk.

Iedereen die iets anders zegt weet niet waar ze het over hebben.

al eens iemand op het idee gekomen dat De Lijn misschien haar bussen niet wil verslijten op de Mechelse kassijen en putten en bulten ? Al eens met een stadsbus gereden ? Als je vanachter staat, en dat doe je minimum voor de halte waar je uit moet, vlieg je gewoonweg de lucht in door al die putten bulten op straat.

Ben ik blij dat wij een jaar geleden het besluit genomen hebben deze stad voorgoet te verlaten, maar zover weg, dat we spijtig genoeg nog even moeten blijven tot dat we niet meer werken. Onze grootste vrees is tegenwoordig: laten ze ons hier wel weg uit de binnenstad met een verhuiswagen of rijden we ons hopeloos klem ?

Dat Somers de grote invloed en tussenkomst bij Vinci nu eens gebruikt voor De Lijn met evenveel kado's en tegemoetkomingen - dan zal het wel goed zijn in de toekomst. Ze weten in Mechelen gewoonweg niet wat autoluw is - nu doet De Lijn het hun voor...

Wout, als ik je nu zeg dat ik dag per dag beslis of ik met de bus, de fiets, te voet of met de auto naar de stad kom en daarvoor de consequenties op mij neem, zijnde file en parkeerkosten en brandstofkosten voor mijn auto of een betalend ritje met de bus of gratis indien te voet of  per fiets, dan is dat toch wel mijn persoonlijke vrijheid en inschatting van het probleem, toch?  Ik ben me perfect bewust van het feit dat er sterke beperkingen zijn als je met de auto de binnenstad in wil. Vandaar de keuze die ik regelmatig maak. Maar als cafés en winkels hun klanten kwijt raken dan heeft dat voor een deel te maken met een laakbare mentaliteit waarvan o.a.anoniem 13 ( post 25/2) een illustratie is. Ik mag niet meer roken, dan ga ik niet meer op café; Tja, erg hoor en hetzelfde geldt voor diegenen die in 2012 nog persé voor de deur van de winkel willen parkeren. Maar als dit uiteindelijk leidt tot een leegstaande en doodse binnestad, dan zitten we toch met een groot probleem. Vergeet niet, je kan niet eeuwig en onbestraft de mensen betuttelen een aantal gaat afhaken en foert zeggen,. Zolang de overheid echter een dubbelzinnig beleid voert van enerzijds autoluwe centra en anderzijds bijkomende "shopping malls" in de rand geraakt dit niet opgelost. Vandaar ook begrip met "bende schijnheiligaards" van anoniem 01.

Ik volg Rudi, maar ik wil er wel een kanttekening bijmaken.

Staat er dan niemand bij stil dat wandelen, winkelen en leven in een autoluwe stad ook heel wat voordelen heeft ? Gezelliger winkelen bijvoorbeeld. En dat vergt gewoon een volgehouden en consequent beleid.  Dat het verminderen van openbaar vervoer hier niet in past is duidelijk.

Verder is leegstand van winkels geen typisch Mechels probleem. (De TIJD)

De leegstand van winkel-verkooppunten is het afgelopen jaar in heel België onverminderd gegroeid. Inmiddels staat 7 procent van alle panden leeg, in 2011 was dit 6,6 procent, in 2008 was dit nog 5,2 procent. In vierkante meters gaat het over ruim 1,3 miljoen vierkante meter lege winkelmeters. Een en ander blijkt uit cijfers van het studiebureau Locatus.


"Leander, zeg het nu eens eerlijk. Je weet het ook niet meer.  "

NU eens eerlijk:  heb ik het dan tevoren niét eerlijk gezegd ?

Je weet het ook niet meer: ook dàt heb ik bij mijn weten nergens geschreven of zelfs maar gesuggereerd...

Ik laat die zin voor uw eigen rekening meneer....

 

als iedereen kan kiezen hoe hij naar de stad gaat, kruipt, of rijdt, is er toch niks aan de hand.
Er rijden inderdaad te veel wagens rond, waaronder veel chauffeurs die hun rijbewijs niet waard zijn, omdat ze de verkeersregels aan hun laars lappen, of te stom zijn om ze te begrijpen.
Toch worden zulke mensen losgelaten in het verkeer, omdat de taksen die de staat kan binnenrijven op auto's en benzine, hen voordeliger lijken dan het gevaar dat de burger loopt.
Het is niet zo dat ik overtredingen ga maken omdat ik niet akkoord ben met de toestand.
Ik ben een chauffeur die de regels kent en respecteert.
 

Stel nu dat we vrij zijn om te kiezen tussen te voet, met de fiets, de wagen of het openbaar vervoer, (de twee laatste keuzes vallen al weg en de twee eersten zijn onmogelijk door de gezondheid), dan zullen zich inderdaad sterk vertragende toestanden voordoen in de stad, door een teveel aan verkeer.
Dan moet ieder chauffeur voor zichzelf weten of hij nog met de wagen naar de stad wil, of kiest voor ander vervoer.
's Morgens staat Brussel ook vol files, maar niemand die er de wagen gaat verbieden.

Ik ben het eens met Peter dat winkelen in een autoluwe of autovrije stad aangenaam is.
Zeker voorgezonde jonge mensen die zich vlotjes kunnen verplaatsen.
Oudere mensen die minder goed te been zijn en gehandicapten bestaan helaas ook en maken OOK deel uit van onze maatschappij, al zien ze die in Mechelen liever niet komen.
Misschien kan Somers daar ook nog verbodsborden voor zetten, dan weten we meteen waar we aan toe zijn.
Ook lang niet iedereen loopt als een toerist door de Mechelse straten, maar sommigen willen een boodschap op een snelle en efficiente manier afhandelen.
Die vrijheid wordt ons nu ontnomen en ik kan me best voorstellen dat, voor iemand die IN de binnenstad woont, vlakbij het winkelcentrum, er geen moeite mee heeft.
Wij hebben dat wel.

@Jan: Een boodschap snel en efficient afhandelen, met de auto, in een stad die vol staat met auto's ? Dat lijkt me erg moeilijk.

Gewoon parkeren in de dichtstbijzijnde parking (er zijn er stilletjesaan overal) en klaar is kees.

 Tot voor de autoluwe binnenstad was dat hoegenaamd geen probleem, Peter.

De ondergrondse parkings kan ik uitsluitend gebruiken als ik mijn echtgenote niet bij me heb, aangezien ze in een rolstoel zit.

Ons eigen bankkantoor sinds jaren is zelfs onbereikbaar geworden, dank zij de autoluwe bruul, de respectloze foutparkeerders op de mindervalidenparkings en de politie die daar nauwelijks naar omkijkt, laat staan, tegen optreedt.

Mechelaars, hebben jullie het eindelijk begrepen ???  Ja of neen dat is de vraag.

...ik kan de reactie van  Jan Goovaerts wel volgen: een goeie mobiliteit heb je maar wanneer élke burger de mogelijkheid heeft om zich te verplaatsen. 

Wat heb je aan een parking , als je daar nier vlot kan overstappen in een rolstoel, of als de bestrating dusdanig aangelegd is dat je je met rollator, rolstoel en dies meer nog moeilijk kan verplaatsen ?

Mobiliteit kent vele facetten , maar helaas worden er een aantal niet onderkend (ik hoop dat ze niet genegéérd worden).

De stelling "ik wil met mijn auto dicht bij een winkel (of wat dan ook) kunnen stoppen" is niet perse verkeerd op voorwaarde dat dat kàn binnen de algemene mobiliteit. Zoniet, dan is die stelling gewoon onhoudbaar.  Wellicht moeten in de toekomst dergelijke mogelijkheden voorbehouden worden aan dié mensen de ze echt nodig hebben..

Het is m.i. inderdaad de missie van de oveheid om met al die facetten rekening te houden, en duurzame alternatieven te voorzien. Betaalbaar én efficient openbaar vervoer is daar slechts één van, zij het een belangrijke.

De oplossing van het probleem rijkt verder dan het gekibbel over een bus meer of minder, het vergt een globale en innovatieve visie...en net dié vind ik niet terug...
 

Waar is de tijd (1963) dat ik onze 5,31 m lange Chevrolet Impala nog probleemloos in de Bruul kon parkeren toen ik mijn lief ging ophalen..   Plaats zat toen.  Nu zijn er zelfs geen parkeerplaatsen meer waar die schuit zou in passen.

 Wat een geluk dat je daar niet meer mee rijdt mijnheer Kokken. Het waren niet alleen vlaggenschepen, maar ook nog eens zuipschuiten van jewelste... Maar, ze waren toch mooi.

Tja, we zullen ons moeten neerleggen zeker bij al wat in het stadhuis en elders, maar door wie in hemelsnaam dan, wordt beslist zonder eerst na te denken over heel wat gevolgen. Ik neem aan dat onze vroede vaderen toch ook Mechelaars zijn.

Zeg dat wel Melanie.  Gelet op de huidige prijs van de benzine zou het compleet onverantwoord zijn (en trouwens onbetaalbaar) om daar nog mee rond te rijden.

Het ding slikte zowat 23 liter/100km in stad en 16 liter op de baan !!!  Gelukkig was het die van mijn vader :-)

Het autoluw maken van de stad op zich vind ik niet zo erg. Wel het feit dat men door die maatregel het een grote groep mensen moeilijk of onmogelijk maakt om nog langer in hun eigen stad te kunnen komen. Door een simpele uitzonderingsregel aan te passen is het opgelost, maar de stad vertikt het om bij te sturen en schepen Karel Geys maakt het nog erger door de mindervaliden te beledigen door zijn minachting voor hen te laten blijken. Volgens dit heerschap meten mindervaliden die de stad in willen hun wagen op de randparkings plaatsen en vandaaruit dan maar een taxi nemen. Deze bewering werd mij bevestigd door de sociale dienst én door Vinci Parks. Aangezien Geys hiervoor niet op zijn vingers getikt wordt, staat het stadsbestuur blijkbaar achter deze bewering. Wat de rolstoelonvriendelijke kasseitjes betreft, wordt dezelfde koers gevaren. Ik kan best begrijpen dat een valide persoon niet aan alle punten kan denken, maar ondanks de meerdere meldingen, ook in de pers, blijft de stad kwistig met kasseitjes omspringen en worden bij de werken aan nieuwe punten nog steeds kasseien gebruikt. Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde (kassei)steen, het stadsbestuur doet dat wél. Zou er iemands jaarlijks verlof betaald worden door een kasseienleverancier ?

De gemeenteraad in vergadering bijeen op dinsdag 27.3.2011.heeft een document goedgekeurd dat werd opgesteld in concensus tussen ALLE Mechelse politieke partijen. Dit document bevat diverse aanbevelingen op basis waarvan nu met DE LIJN zal onderhandeld worden.

Wat het word is koffiedik kijken.