(foto: Stad Mechelen)
Een autoluwe stad. Fijn dus. Voor sommigen (en ik reken me er zelf bij, ondanks de pijnpunten) de hemel op aarde, voor anderen een punt van ergernis. Op Mechelenblogt is er al flink over doorgeboomd. En nu - nu is er wat nieuws in verband met at autoluwe Mechelen. Misschien heb je ze al opgemerkt: de nieuwe infoborden aan de rand van de stad? Ze willen bezoekers die onze stad niet kennen, op weg zetten om het centrum op een zo handig mogelijke én korte manier te bereiken.
Nou - de Driekoningen volgden gewoon de Ster... En - ze kwamen ook terecht! ;-)
Vandaag werden de routes voorgesteld.
De wandeltrajecten starten aan de randparkings en de beide stations. Op elk infobord staat een plannetje dat je naar het centrum weet te leiden. Ook staat er op vermeld in hoeveel minuten je het centrum zal bereiken, en hoeveel meters je daarvoor dient te stappen. Bovendien wijzen stapstenen langs de route je de weg.
Ook komt er binnenkort een kinderroute met spelprikkels en speelse elementen. Maar daarvoor moeten we dus nog geduld oefenen.De volgende routes zijn uitgewerkt:
- Gele Route: Kinderroute van Rode Kruisplein tot Vismarkt.
- Groene Route: Monumentenroute van Douaneplein tot de Grote Markt.
- Roze Route: Kunstroute van Zandpoortvest (P1) tot de Bruul.
- Blauwe Route: Margaretaroute van Zandpoortvest (P2) tot de Befferstraat.
- Oranje Route: Reizigersroute van Koning Albertplein tot de Bruul.
- Winkeldriehoek: Visualisatie van het commerciële hart van de stad.
(foto: Stad Mechelen)
Alles wordt dus uit de kast gehaald om Mechelen als aangename winkelstad in een historisch kader te promoten. Met deze wandelroutes wil men de shoppers aanmoedigen om hun auto op de randparkings achter te laten of met het openbaar vervoer te komen.
Of iedereen ervan overtuigd is weet ik niet, maar met de realisatie van de wandelroutes wil het stadsbestuur de nadruk leggen op de bereikbaarheid van het autoluwe stadscentrum.
Dit jaar zou bovendien geïnvesteerd worden in een nieuw parkeergeleidingssysteem dat bezoekers als vanzelf naar de parkings stuurt.
Lijkt me wel een stap in de goeie richting... Of zie ik dat té optimistisch?
Dat "autoluwe" wordt wel serieus afgedwongen.
Zeker als ge dat kaki "kanon / camera" ziet staan, dat ze daar - aan de Fonteinbrug - hebben neergepoot.
Ik zal er eens een fotootje van nemen, één van deez' dagen.
Allemaal prachtig wanneer je goed te been bent.
Helaas houdt het stadsbestuur totaal geen rekening met de mensen die minder goed kunnen stappen.
De parkeerplaatsen voor mindervaliden mogen dan wel opgeschoven zijn, zolang de politie een gedoogbeleid voert voor misbruikers van deze plaatsen, is dat geen oplossing.
De laatste 2 weken zijn wij daardoor al enkele keren huiswaarts mogen keren, omdat de mindervalideparkings bezet waren.
Aan de vijfhoek zat er zelfs eentje, vermoedelijk een handelsreiziger, in de wagen zijn krant te lezen en zijn boterhammen op te eten.
Wanneer je hem er dan diets op maakt, dat hij hier niet mag parkeren, krijg je een opgestoken middenvinger.
Wanneer je de stadswachten aanspreekt , verwijzen die je naar de vrije plaatsen in het autoluwe gebied, ervan uitgaande dat (logischerwijze) mindervaliden tot deze zone zijn toegelaten.
Bovendien wordt men in de zakstraat gedwongen om de verkeersregels te overtreden.
Wie de straat inrijdt vanaf de Rik Woutersstraat, zoals het hoort, bevinden de mindervalidenplaatsen zich links van de rijbaan.
Wie één van de laatste twee plaatsen wil gebruiken, aan de hoek met de Boucherystraat, moet zijn wagen draaien, want in een tweerichtingsstraat hoor je rechts, in de rijrichting te parkeren.
Dat kan alleen door gebruik te maken van het kruispunt, voorbij de camera met nummerplaatherkenning, wiens betonnen blokken verhinderen dat je eerder je wagen kan draaien.
De meeste chauffeurs parkeren daar gewoon links, tegen de rijrichting in, waardoor ze de signalisatieborden niet kunnen lezen.
Een likje blauwe verf om duidelijk te maken dat het hier om mindervalideplaatsen gaat, zou al een eerste stapje in de goeie richting zijn.
De meeste foutparkeerders daar voelen zich niet schuldig, want naar eigen zeggen, is het maar voor 5 minuutjes omdat ze effe gauw in het Huis van de Mechelaar of in de Socialistische Mutualiteit moeten zijn.
Een verkeerde mentaliteit, die je er enkel uitkrijgt met consequent optreden en niet met een gedoogbeleid.
Hier zie je de Monumentenroute
Een link naar een plannetje met de routes vind je hier.
Je klopt nagels met koppen Anoniem 1 !
In dit land doen de politiekers blijkbaar hun uiterste best om elke kip die gouden eieren legt te slachten.
Teveel autoluwe maatregelen doet de "Homo Shoppicus" de binnenstad verlaten !
Gevolg :
De (eens zo florisserende) middenstand in de binnenstad bloedt leeg - met verkrotting tot gevolg - en iedereen zit, na nen achternoen intens shoppen, zijn frietjes met vol-au-vent te verorberen in één van die spiksplinternieuwe Uplace-monsters, op een steenworp van Mechelen.
Oftewel The Ugly Eighties all over again !
"De volgende weken worden er nog speciale stapstenen gelegd, die de routes markeren" staat er te lezen in het Nieuwsblad http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleID=NC3KJKLP&_section=51756313&utm_source=nieuwsblad&utm_medium=newsletter&utm_campaign=regio-nb
Wedden dat de eerste keer dat de straat moet opgebroken worden, die gegarandeerd netjes in de verkeerde richting worden teruggelegd! (Kwestie van het "speels" te houden zoals op het ganzenbord)
;-)
Ik was in de binnenstad zonet (Steenweg,Yzerenleen, Hoogstraat, Korenmarkt) en kan niet anders dan vaststellen dat 'autoluw' in Mechelen wel een héél relatief begrip is.
@ Wout : Idem dito voor mij.
Ze stonden, daarstraks, van aan de Katelijnestraat aan te schuiven : richting IJzerenleen en richting ondergrondse parking Grote Markt.
BTW : Dat ID van de Jokke kan ik wel pruimen. Mechelen, altijd een beetje avontuur !
;-)
Jokke, en op de zoveel stapstenen kan men misschien een gans graveren :-).
Als je snel wil zijn, neem dan de fiets.
Autoluwe & autovrije centra in Duitsland, Nederland en Scandinavië bewijzen het economisch & maatschappelijk succes van zulke maatregelen. Een binnenstad met auto's is hopeloos achterhaald. In Antwerpen geraak je ook niet met je auto op de Meir. Daar al eens op een zaterdag geweest? Té druk.
Binnen 30 jaar is de olie op, begin er u alvast op voor te bereiden.
Als ik niet in Mechelen moet zijn blijf ik er weg. En als ik toch al eens ga, neem ik de bus en in de zomer de fiets.
En... Christophe... binnen dertig jaar ben ik wellicht geschiedenis hahaha
Iemand die een boodschap wil doen gaat inderdaad er niet een toeristisch uitje van maken nee, dat is ook nergens beweerd ! Triestig dat je moedwillig die 2 gaat mengen om toch zogezegd gelijk te krijgen terwijl je weet dat je geen gelijk hebt !
De opmerking van Gimycko dat de eens zo florriserende binnenstad gaat leeglopen is juist omgekeerd waar ! De Mechelse binnenstad is juist aan heropleving bezig. Mensen die dit blijven ontkennen, zoals bepaalde politici, zijn stilaan aan professionele hulp toe.
Ga maar eens naar de binnenstad, er zijn nog even veel toegangswegen dan vroeger. De parkings staan even vol als vroeger! De uitbater van de parking onder de inno ging een enquete voeren ? Waarom ? Ik heb gisteren meer dan een half uur staan aanschuiven om een plaatsje te krijgen! Zelfs in de week stond zijn parking vol!
De mensen hebben in het begin idd even moeten zoeken en zich aanpassen ja. Dat is overal geweest waar men dergelijk plan invoert. Veranderingen vragen nu eenmaal om gewoontes aan te passen.
In ieder geval, de afgelopen dagen liepen er even veel mensen dan vorige jaren in de binnenstad, tot grote spijt van bepaalde mensen die de stad schade willen aanbrengen uit puur politieke overwegingen!
Door en door triest.
Ik ga mee met de overtuiging van Eke. De overgrote meerderheid van de nu cruisende auto 's horen niet langer thuis in de binnenstad waarmee ik ook in koeien van letters wil zeggen dat Jan Goovaerts ook gelijk heeft waar het gaat om de voorbehouden parkeerplaatsen voor mindervaliden uit te breiden, verboden voertuigen weg te slepen én het ganse systeem van mindervalidenkaarten of - schijven te herzien. Als men op een containerpark niet meer toegelaten wordt zonder identiteitskaart met chip, waarom kan de overheid dat dan niet toepassen bij deze voorbehouden parkeerplaatsen? Plaats een paaltje met controlegleuf voor de id-kaart naast de parkeerplaats en een verzinkbare paal die de toegang tot die plaats verspert en klaar is kees. Men heeft wellicht een vlaamse database met gegevens over wie toegang heeft tot die plaatsen dus echt moeilijk lijkt het me niet.
Voor degenen die nog tot de mobielen behoren: ga gewoon te voet. Wat de nieuwe infoborden betreft: die zijn er niet voor de stadsbewoners, die weten dat den toren in 't midden staat, de mensen die-van-verre-komen niet.
@ Christophe
Maar heb al gezien hoeveel baanwinkels er in de periferie zijn bevinden.
Van de grote winkelketens bevindt zich 2/3 van de vestigingen(uitgezonderd ikea) in de rand.
Deze winkels liggen op de toegangswegen tot een stad en op deze banen is het , naar mijn persoonlijke ondervinding drukker op zaterdag dan in de week.
En er komen er nog bij, de toegangswegen slippen dicht.
"... Plaats een paaltje met controlegleuf voor de id-kaart naast de parkeerplaats en een verzinkbare paal die de toegang tot die plaats verspert en klaar is kees ..."
Geweldig ID, Luc ! Meer van dat.
@Gim en Luc, goed idee. Er staan zo een aantal verzinkbare paaltjes links en rechts in het centrum niets te doen. Een tweede doeltreffend leven ligt voor hen:-)
En voor de minder-mobiele Mechelaars / shoppers graag een stel goedkope fietstaxi's met koffer (stijl Yellow Cab) en een paar billenkarren.
Die billenkarren kunnen misschien (elektrisch) aangedreven worden door een stel stadswachten. Voordeel : Hun periferie wordt groter, ze kunnen gemakkelijk een minder-mobiele Mechelaar heen-en terugvoeren en het is goed voor hun gezondheid.
De autobestuurders zullen dan wel vloeken als ze weer eens achter zo'n billenkar zitten, maar... ge moogt toch niet sneller dan 30 km/u in de binnenstad.
Dus een win-win-situatie voor iedereen.
:-)
Als Mechelen al eens start met het correct plaatsen van alle verkeerstekens in en rond de binnenstad. Momenteel is heel de situatie onwettig en dien je deze dus niet te volgen (art. 5 van de wegcode).
Er moet gewoon iemand de moed hebben om een overtreding voor de rechtbank te laten komen.
JC, als je A zegt, moet je B zeggen. Wil dat eens uitleggen die onwettelijke situatie?
Verder : ik heb helaas de neiging om meer de mening van Gymicko te volgen al hebben Eke en Luc, ook wel ergens gelijk. Feit is dat de parkings van Mechelen meer en meer vol staan, wat er dus op wijst dat er meer mensen met de auto naar de binnenstad komen. Maar naast de leegstand in het centrum kan je ook niet kijken. In hoeverre dat een gevolg is van de autoluwe stad of gewoon een gebrek aan de betere verdieners en dus minder omzet is maar de vraag. Wij hebben mensen met centen nodig die spenderen in de stad. Vraag is hoeveel % daarvan met de auto tot in het centrum ( of de randparkings) wil komen. Zeker als het regent is het geen pretje zelfs maar max. 10 minuten te stappen. Dit speelt ook mee, maar sterkt me in mijn mening dat het hele autoluwe plan ( dat ik op de keper beschouwd, nog goed vind meevallen) pas in voege had mogen treden als de randparkings klaar waren samen met een deftige signalisering op de ring.
Maar net zoals Roger Kokken de stad mijdt, mijd ik de winkels aan de invalswegen. Ik wil onze middenstadn doen leven. Niets plezanter dan wat shoppen en dan een rustig drankje te genieten in een historisch kader...
Ik betreur dan ook dat men ondertussen ongebreideld gaat shopping centers bouwen rond Brussel. Hoe kan je dat rijmen met een algemene poging om de binnensteden terug aantrekkelijker te maken. Er zou een stop moeten komen op dergelijke initiatieven. Maar dat is duidelijk gewestelijk bepaald en het Vlaams gewest heeft niks te zeggen in Brussel. Het zal die worst wezen dat dergelijke centers de steden en dus ook Brussel dfeigen leeg te zuigen. Daar hebben die nog nooit aan gedacht, vrees ik. Wat me, gezien de problemen in de hoofdstad niet verwonderd. Maar dat is een ander thema.
Het is misschien (alweer) te ver gezocht van Gimycko, maar...
a) Waarom niet de Makro in Machelen naar Mechelen brengen ?
Ik heb ze al aangeschreven met de vermelding dat de Carrefour / GB van Mechelen-Noord én de Comet leeg staan. Met al die Uplace-monsters binnenkort in hun buurt, kan het voor de Makro alleen maar slechter worden.
b) De handelszaken in den Bruul voorzien van een zonne-of regenscherm.
Hierdoor blijven shoppers droog als ze van de ene zaak naar de andere zaak lopen. Het hoeft geen (overdekte) Sint-Hubertusgalerij te worden zoals in Brussel, maar toch.
c) De café's op de Grote Markt opnieuw voorzien van houten terrassen
Of het uniek was in de wereld weet ik niet, maar die houten terrassen hadden wel iets. Niet alleen houdt het de dorstige en hongerige shopper langer in de binnenstad, maar het lost ineens ook het probleem van de rokende shopper op, die niet langer in de kou moet gaan staan lummelen en er hun peuken laten neerdwarrelen.
Het voordeel was dat ge er, bij goed weer, ineens uit de wind zat.
:-)
@Roger Kokken - u bent er misschien niet meer in 30 jaar, maar ik hopelijk wel en mijn kinderen ook. Wat onze beschaving heeft groot gemaakt, is het vermogen om verder te kijken dan het directe eigen belang. Naast uw belang om zo gemakkelijk mogelijk naar het centrum te komen, is er ook dat van de inwoners die recht hebben op gezondere lucht, rustigere straten, ...
Wat de leegstand betreft: zeggen dat er nu méér leegstand is als pakweg 10 jaar geleden is een flagrante leugen. Op de vismarkt floreren restaurantjes en café'tjes, op de IJzerenleen zijn een heleboel toffe winkels bijgekomen, het Bruul-center is weer quasi vol, in de Bruul wordt er aan een Saturn gebouwd, in de OLV-straat zijn een heleboel leuke boetiekjes bijgekomen, ..., ...
En om op het Duitse model terug te komen: supermarkten, doehetzelfzaken,... vind je niet in de centra, die zitten aan de rand waar je gemakkelijker met de auto/fiets/bus kan komen zonder inwoners van een stad te storen. De stadscentra zijn vooral bevolkt door boetiekjes, confectieketens, schoenenwinkels, multimedia, etc etc. Het zijn allebei compleet verschillende ervaringen die compatibel zijn met elkaar.
Wat betreft de shoppingcentra in Brussel: de bevolking in Brussel zal de volgende 10 jaar met 10% a 20% stijgen, dat betekent dat je dus ook de shoppingcapacitiet zal moeten optrekken. Of die shoppingcentra bvb. Mechelen zullen leegzuigen is maar de vraag. Zelfs met een zuinige auto kost heen en weer naar Brussel alleen al voor de benzine bijna 10 euro. Met snel stijgende benzine/dieselprijzen wordt dat dus op korte termijn sowieso een heel pak duurder. Laat staan of die shoppingcentra voldoende tweetalig personeel zal vinden noch in Brussel, noch in Vlaanderen.
Trouwens hoe kan je nu de leegstand aan de autoluwe binnenstad linken ?
Dat laatste is amper enkele weken actief.
@ Christophe, uiteraard ben ik begaan met de toekomst van mijn nazaten (4 kinderen, 8 kleinkinderen en tot dusver 2 achterkleinkinderen.
Ik bedoelde alleen maar dat IK me daarover geen zorgen meer zal hoeven te maken :-)
Wie antwerpen vergelijkt met autoluw mechelen vergist zich sterk, in Antwerpen rijden er GEEN bussen, trams autos, bewoners door de meir, das pas echt leuk shoppen. In autoluw Mechelen moet je om de vijf tellen opzij springen voor nen stinkende autobus, nen taxi, ne verloren gereden toerist of een bewonenr.
Wat die uplace toestanden betreft denk ik dat het er niet autoluw aan toe zal gaan maar autovol en dan kan bxl klagen dat Vlaanderen zijn toegangswegen moet aanpassen aan de situatie en dus onteigenen om de ring met 4 rijvakken te verbreden, ..