Brokken in Battel

met categorie:  

(foto: Brecht Vanneste  -    Battelbrug rond 13 uur)

Het is me wat op de Mechelse wegen de laatste dagen!  Ofwel verzakt het wegdek zoals op de Brusselsesteenweg, ofwel rijdt men een standbeeld tegen de vlakte...  En een dik uur geleden kon een Battelse kennis dit plaatje schieten nabij Battelbrug en Gentsesteenweg...

Brecht Vanneste die vlakbij woont, had een stevige, doffe klap gehoord, en was dadelijk naar buiten gerend.  Hij zag dat een kraanwagen op zijn zij lag, op de weg naast de Leuvense vaart.  Blijkbaar was zijn kraan niet dichtgeklapt, en had deze de autostradebrug geraakt... De 49-jarige chauffeur werd met lichte verwondingen naar het ziekenhuis overgebracht.

Onoplettendheid?   Het zorgde in ieder geval voor flink wat kijklustigen, ondanks het rotweer.

Op dit moment is men de kraanwagen aan het recht takelen.  De brandweer zorgt er voor dat de verloren lading opgeruimd wordt...  En...,en pers komt afgezakt naar de plaats van het gebeuren. 

Best wel wat gedoe op de Mechelse wegen, nu vandaag ook de oprit naar de E19, richting Brussel werd afgesloten voor onderhoudswerkzaamheden...

Maar dankzij Brecht kunnen we dit nieuwsje nu toch al brengen op Mechelenblogt...

 

Ik ga geen muggen ziften maar dit is wel de brug van de N16 en niet van de E19. Iemand van Battel zou dat toch moeten weten .-) 

Beweer ik dat dan ergens?

 

(PS: ik ben niet van Battel)

@Jan: je spreekt over de autostradebrug in je artikel. :-)

Heren,

een beetje een ander topic, maar is er iemand die begrijpt hoe je nog wel mag rijden op plaisanceplein... ik vind het daar zoooo onoverzichtelijk dat ik niet meer weet wat wel en wat niet mag

opdracht: kom uit stuivenbergbaan en rij richting brusselpoort. Hoe je moet rijden lijkt me duidelijk, maar het wringt als je in de auto zit... de wegmarkeringen op de weg zijn niet helemaal duidelijk (staat de pijl voor links in te slaan daar voor de brusselsesteenweg of voor brug?) en bovendien is de bocht te kort...

helemaal onduidelijk was het me hoe je van de ridder dessaintlaan in moet draaien... het lijkt daar alsof je gewoon dwars over het voetpad moet...

zijn ze bij het twee richting maken van de stuivenbergbaan vergeten de plannen te wijzigen?

@Lies: De Stuivenbergvaart is altijd tweerichtingsbaan geweest.

@Lies : Misschien moet de stad een bovenaanzicht van het plein verspreiden met een duidelijk overzicht, van hoe men moet rijden.
Het probleem is dat je niet echt de tijd hebt om de situatie te overzien als je op het plein zelf bent.
Ik heb al gemerkt dat iedereen het rechtse vak op de Ridder Dessainlaan gebruikt om de brug op te draaien, maar eigenlijk is dat het vak om rechtsaf te slaan, richting Hombeekse of Brusselsesteenweg en moet je op het linkse vak gaan staan om de brug op te draaien.
Hoe je precies vanop het plein naar de Brusselse steenweg moet rijden, is mij dan weer niet echt duidelijk.

@Filip : Niet in het eerste ontwerp dat op tafel lag. Bij aanvatting van de vernieuwing werd er voor geopteerd om Stuivenbergvaart eenrichting te maken (staduitwaarts). Pas na protest van de buurtbewoners heeft men besloten om toch beide richtingen open te houden. Het lijkt inderdaad alsof ze vergeten zijn die beslissing door te trekken naar de rest van het plein.

Ik passeer er ook elke dag, en zelfs al zwevend verkiest een spook een simpel rond punt...maar dat lag er al zeker...

@kathedraalspook: Een rond punt heeft er nooit gelegen op het plein. Dat had volgens mij de werken veel sneller laten lopen.

Ik passeer er alle dagen als ik naar en van het werk kom en moet zeggen dat ik in het begin toch ook ff heb moeten zoeken hoe ik als fietser van de Geerdegemvaart naar de Stuivenbergvaart moest fietsen.

Het is wel opvallend dat de chauffeurs die ik dan zie veel trager rijden dan voorheen. Vroeger vlogen ze bijna voorbij en moest je heel goed uitkijken want de chauffeurs die van de Ridder Dessainlaan kwamen en richting Brusselpoort wilden, reden gewoon rechtdoor zonder te kijken of er geen fietser afkwam.

@jan: dient het linkse vak in de ridder dessainlaan niet voor mensen die van de brusselsesteenweg komen en inslaan? het is me daar onduidelijk of je daar komende vannuit de ridder dessainlaan met zijn tweeën naast elkaar mag staan...

@filip, er lag wel degelijk, een klein rond puntje hoor... entje dat door (alle) fietsers langs de verkeerde linkse kant werd genomen met alle gevaren die dat met zich meebracht. want als je dan uit stuivenbergvaart links de brug wou opdraaien kwam er wel vaker een fietser ineens van links gevlogen... heb me daar wel vaker kwaad gemaakt op roekeloze fietsers

Het is daar toch nog niet helemaal duidelijk of goed geregeld lijkt me. Ik kwam daarnet met de fiets (lichten aan) uit de Hombeeksesteenweg om de stad in te rijden. Ik hield rechts en reed door het groen. Maar blijkbaar was het voor het verkeer richting Brusselsesteenweg ook groen. (Alle automobilisten reden door. Niet gewoon eentje.) Gevaarlijk.

@Lies: Ik ben is op google.maps gaan kijken maar dat plekje noem ik toch geen rondpunt zene. Dat was gewoon een verhoging waar een paaltje opstond meer niet.Voor mij is een rondpunt eerder iets waar de automobilisten die vanuit de Ridder Dessainlaan kwamen moesten rondrijden om naar de Brusselpoort te gaan en niet gewoon rechtdoor reden.

Het zal wat wennen worden en ik hoop dat het niet na een tijd weer is zoals vroeger, nl. chauffeurs die veel te snel rijden om toch maar een paar seconden sneller op hun bestemming te geraken.

 

@Lies : Volgens mij heb je 2 rijvakken om de Ridder Dessainlaan uit te rijden.
Het linkse om rechtdoor de brug over te rijden, het rechtse om naar de Brusselse of Hombeekse steenweg af te slaan.
Als je van de Brusselse- of de Hombeeksesteenweg naar de Ridder Dessainlaan wil rijden, moet je via de Brusselpoort rondrijden, dunkt me.
Ik kan natuurlijk verkeerd zijn, maar het bewijst alleszins dat de situatie zeer onduidelijk is, waardoor het kruispunt er alles behalve veiliger op geworden is.
Men mag plannetjes rondsturen zoveel men wil, wie daar binnen enkele maanden voor het eerst zal passeren, riskeert er zijn vel.
 

Gecompliceerd. :-/

Overzicht Plaisanceplein.

 Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat een 'rond punt' hier beter op z'n plaats was geweest.

Aan dit overzichtsplannetje te zien, heb je voor het uitrijden van de Ridder Dessainlaan toch maar één rijvak en speel ik al enkele dagen spookrijder als ik er voor de lichten sta, terwijl ik toch een vrij ervaren chauffeur ben.
Waarom staat er op die plaats links van mij dan een verkeerslicht, waardoor de indruk ontstaat dat er twee vakken zijn om de straat uit te rijden ?

Maar goed, het zal wel wennen zegt Greet Geypen.
We zien wel en wachten eerst tot er slachtoffers vallen ?

 

 

@ jan: ik kwam zonet met auto uit dessainlaan.... er staat maar een stopstreep voor het rechtse rijvak... dus het andere dient om in te rijden... bovendien staat er geen verbodsbord inrijden voor de mensen die van de brusselsesteenweg komen... dus dat lijkt me al opgelost....

Filip, iets is een rond punt als er een bordje van rond punt staat... En dat was het geval...

Ik heb nog nooit zoveel spookrijders gezien op korte tijd als op het vernieuwde plaissanceplein... Een kameraad woont vlak aan het plein en heeft een heel goed uitzicht op het plein.. In plaats van tv te kijken kijken wij nu vaak gewoon naar het verkeer op het plein om eens goed te lachen met al die auto's die het noorden kwijt zijn... Een verbetering is het zeker niet...
Misschien moeten de mensen nog een beetje wennen, maar ik vrees dat het altijd onoverzichtelijk zal blijven... Wachten op het eerste accident nu...

 Misschien moet iedereen eens stoppen aan het plein, even uitstappen, eens kijken en rondwandelen en de lijntjes en borden bestuderen.

Helaas heeft niemand daarvoor de tijd.

Een verkeersdeelnemer moet de situatie in hooguit enkele seconden kunnen inschatten, wat op het nieuwe plein quasi onmogelijk is.

Het filmpje op Youtube klopt niet (of toch niet meer).

De lichten van de Ridder Dessainlaan en Brusselsesteenweg springen er afzonderlijk op groen, terwijl dat in de praktijk gelijktijdig gebeurt. Als je uit de Dessainlaan komt en de brug wil oprijden sta je ongeveer in de weg van diegenen die van Brusselsesteenweg komen en de Dessainlaan in willen.

Joy !

De kans om er een echt rondpunt van te maken heeft de vorige coalitie laten liggen toen enkele jaren geleden Leiden werd afgebroken.  

Quod erat Demonstrandum.


GVA: "Zes ongevallen in één week.'

Het verkeersbordenbos en een tros verkeerslichten op het plaisenceplein stemt tot nadenken.
Zou er weer ene uit de ruif van signalisatiebedrijf Janssens aan het fretten zijn ?
 

Zes ongevallen op een week, dat zijn er zes meer dan vroeger.
Gelukkig voorlopig alleen met auto's en met blikschade.
Nog een chance dat de fietsers en de voetgangers tot hiertoe gespaard bleven, al kan dat niet echt lang meer uitblijven.

@doordenkertje: als je het artikel leest, heb je gezien dat de politie maar weet heeft van 2 ongevallen en die waren te wijten aan de gladheid deze ochtend.

Niet elk ongeval met blikschade wordt door de politie opgenomen.
Je krijgt, als je de politie belt, zelfs de raad om het gewoon onderling te regelen.
Het is dus niet verwonderlijk dat de politie slechts weet heeft van 2 ongevallen, waar het er 6 zijn.
70 jaar geleden "haben ze het ook niet gewust" :-)

Ik woon in de Dodoensstraat, en moet elke dag minstens 2 keer per dag over het plaisance plein.
Ja het is even wennen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het nu - als fietser - veel veiliger vind. Er zijn nog altijd fietsers/voetgangers die de lichten/borden/regels/fiets-voetpaden aan hun laars lappen. Maar dat heeft niks met de inrichting van het plein te maken, die waren er altijd al, Als ik 50 cent kreeg elke keer dat  ik vroeger met de wagen een noodstop heb moeten maken voor zo'n roekeloze spookfietser/-voetganger .... ik zou al een schoon spaarpotje hebben!

Als automobilist was het iets meer wennen. Maar eens je daar een paar keer over bent geweest is het eigenlijk redelijk logisch, gezien dat er relatief te weinig plaats is om álle banen direkt op elkaar aan te laten sluiten.

 

Even terzijde. Vorige week voor het eerst met de auto door de nieuwe Hoogstraat gereden. Een chaos had er niet aan. Voetgangers die kris kras over de straat lopen, fietsers die van alle kanten komen opgedoken en autos die bijna stil staan. Hoe zit dat trouwens met de regeling voor fietsers ? Allemaal op één fietspad of stad inwaarts op de rijweg ? Heel onduidelijk, ik had geen tijd om de borden aan te kijken.

@ GL :

Normale situatie in de Hoogstraat is :

-Stad in : Fietsers op rijweg - zelfde rijrichting als de auto's

-Stad uit : Fietsers op fietspad

Maar niemand maakt er een punt van dat de fietsers het fietspad gebruiken in beide richtingen.

Je hebt wel een punt wat betreft de voetgangers.  Die lopen inderdaad kriskras de straat over, meestal zonder uitkijken.  Dus... beter aanhouden die 30 km per uur !

Gim, ach ja zo had ik het mij ook voorgesteld wat de fietsers betreft. Het loopt daar in de buurt van de Milsenstraat wel aardig in de war bij schooleinde. Dertig per uur zegt ge, vergeet dat maar. Tien per uur zal al veel zijn zeker. En dan die lelijke heraanleg van de Korenmarkt in terassen. Heel gevaarlijk voor ouderen en minder mobielen en in de winter als het glad is voor iedereen denk ik. Wie heeft zoiets bedacht ? Vast zetten die kerel. Jan Goovaerts dat moet ge eens gaan zien. 

Gelukkig is er altijd nog GL voor de positieve, opbouwende reactie van de dag -.-