Mechelen autoluw, aangenaam en bereikbaar ???

Vanmorgen kreeg ik een mooi boekje in de brievenbus met daarin een hemelse voorstelling van het Nieuwe Mechelen na 7 december.

Als het goed is, mag het gezegd worden, maar we mogen ook kritisch zijn, wanneer nodig. 

Dhr.Geys, Mevrouw De Bie en niet te vergeten, onze burgervader die alles in goede banen leidt, Dhr.Somers schrijven in hun voorwoord dat de stad een gezond evenwicht gezocht heeft, dat rekening houdt met IEDEREEN.

Knap idee, maar als je enkele maanden geleden de mensen geruststelt met de bewering dat er ook aan de mindervalide medemens gedacht zou worden, dan moet je er ook voor zorgen dat dat zo is.

Er zijn diverse groepen van mensen die een vergunning kunnen krijgen om zich in het autoluw gebied te kunnen bewegen, maar hier worden de rolstoelgebruikers SCHROMELIJK aan de kant gezet.

Tussen 11 en 18 uur verdwijnen heel wat mindervalidenplaatsen.

Ik denk dan aan de ijzerenleen, de Bruul, de Hallestraat, enz.

We jagen gewoon IEDEREEN, zonder uitzondering, de betalende parkings in, dan brengt het goed op, moet het stadsbestuur gedacht hebben.

  • Een goeie commerciele zet, maar hoe duw je een rolstoel een hellend vlak op wanneer de lift stuk is ?
  • Wat als de lift stuk gaat als de rolstoelgebruiker aan het winkelen is en terug naar zijn auto wil gaan ?
  • Waarom moeten de houders van een parkeerkaart plots betalend parkeren ?
  • Wat als alle drie de mindervalideplaatsen in de parkings bezet zijn ?
  • Ooit al eens geprobeerd om vanuit de wagen in een rolstoel te stappen in een gewone parkeerplaats ?

Dat het stadsbestuur niet echt rekening houdt met de mindervaliden en ouderen was reeds duidelijk bij de heraanleg van verschillende straten.

Je moet maar eens proberen met een rolstoel over de italiaanse design-kasseien te hobbelen, vooral als er al enkele kasseitjes verzakt zijn.

Ik hoop nog altijd dat het een drukfout betreft in de folder en dat rolstoelgebruikers toch nog welkom zijn, want ook zij hebben recht op een bezoek aan onze stad. Ik kijk alvast uit naar de reacties van de mensen van het stadsbestuur, waarvan ik weet dat ze stuk voor stuk Mechelen Blogt in de gaten houden.

'k Heb het ook gelezen en met al die regels en regeltjes en uitzonderingen  is de uitleg in dat foldertje zo helder als de fluim van een tabakspruim...

Op de Sociale Hogeschool hebben m'n medestudenten en ik in het kader van de opleiding ooit een dag opdrachten moeten uitvoeren in de stad (Leuven). We werden in koppels ingedeeld. De ene in een rolstoel en de ander als begeleider.

Simpele dingen. Ga naar de Post om postzegels, gebruik een telefooncel, ga naar de winkel, vraag een document op het stadhuis, ...

Designkasseitjes tot daar aan toe. Als je fietst of loopt merk je die ook. Maar sommige dingen worden echt moeilijk voor mensen die om wat voor reden dan ook slecht te been zijn.

Ik kan het iedereen die zich bezig houdt met de inrichting van de openbare ruimte aanraden vooraleer ze iets beginnen inrichten.

Ik begrijp Jan Goovaerts volledig dus.

haha, Roger :))

 

@Wout : voor wij geconfronteerd werden met het gebruik van de rolstoel, stonden we ook niet stil bij deze problemen.
Nu maken we die dagelijks mee en blijkt Mechelen soms eerder een hindernissenparcours, dan een aangename stad.

Dat op zich is niet het ergste, maar dat men nu, bij het autoluw maken van de binnenstad, in de verste verte geen rekening houdt met de rolstoelgebruiker, is ronduit schandalig.
 
 

Jan, ge hebt gelijk maar ge zult jammer genoeg zelf uw conclusie moeten trekken. 

 Ik ben pas 65 geworden dus gepensioneerd en afgeschreven.Ik kan nog amper 20 meter stappen en voel mij niet meer welkom in mijn eigen geboortestad.Met de huidige stand van zaken kan ik beter thuis blijven en in niemand zijn weg lopen (rijden).Bedankt Mechelen !!!

iedereen heeft recht op zijn stad! miss chien moeten we ten  strijde trekken!

 Mijn spandoek is al klaar :o)))

ben daar helemaal mee eens zit zelf in een rolstoel en veel doen ze voor ons niet

wil je ergens iets gaan eten of drinken is de toegang al HEEEEEL moeilijk laat staan dat er dan nog aangepaste toiletten zijn en wat de parkings betrefd is het al even erg mensen die geen of nog van iemand anders een kaart hebben staan gewoon op die plaatsen mij deert het niet waar ik moet staan als ik maar uit mijn wagen kan en terug in maar zoals al aan gegeven moeten wij onze deur helemaal open doen anders kan onze rolstoel niet naast de deur komen

ze zouden eens iemand van de polletiek (bart somers) een dag moeten laten doorbrengen in een rolstoel ZONDER eruit te komen en zo door mechelen laten rollen :)

Het zou misschien geen slecht idee zijn om een aantal bovengrondse mindervalide-parkings te voorzien, verspreid in het autoluwe gedeelte van de stad.

Bij het uitreiken van de vergunning kan men dan ineens de aanvrager door de computer halen en nagaan of de kaart in kwestie geen nalatenschap is van een overleden familielid, die misbruikt word.

 

 

 

...inpikkend op een paar goeie ideeën in de voorgaande reacties (ivm verbeteringen voor minder-validen).....er zijn oplossingen mogelijk en,  -belangrijk in deze tijden-, ze hoeven niet eens veel geld te kosten aan de stad.

Voor één keer wil ik toch eens opnieuw verwijzen naar een reactie die ik al eerder schreef:

"En toch.. en toch denk ik dat een oplossing mogelijk is, zelfs mét kasseien..
Stel dat de stad nu eens (en dat mag U bijna letterlijk nemen) , de
rode loper zou uitrollen ?
Tegenwoordig duiken overal rode fietssuggestiestroken op, misschien kunnen we dat idee meenemen en eventueel aanpassen:

Stelt u zich even voor dat er door de voornaamste straten van de stad......."

U vindt het hier...

www.mechelenblogt.be/2011/10/autoluwe-hoofdstad-van-mobiliteit

 

Over die fietssugestiestroken kan ik meespreken. In Hombeek werden er ook enkele gelegd. Dat die mannen met die fietskarren daarop niet verongelukken is mij een raadsel. Maar vorige week heb ik helaas iets in die richting in de krant moeten lezen. Kind word - weliswaar niet met een fietskar - doodgereden voor de ogen van haar moeder. Was om ongekende rede van het fietspad op de rijbaan terecht gekomen en gegrepen door een aankomende auto. Ze moeten het overal nog maar enger en bekrompenner maken. We gaan er op achteruit met onze veiligheid en mobiliteit. Ik vraag mij eigenlijk af onder druk van wie al deze zogezegde verbeteringen worden uitgevoerd. Ik heb wel een vermoeden. 

 
 
Ter info : volgens Schepen Karel Geys gaat het niet om een drukfout in de folder, maar mogen de mensen met rolstoelen NIET met de wagen in het autoluwe gebied.
 
De mindervalidenplaatsen in het autoluwe gebied schuiven op naar het aanpalende gebied, waardoor de rolstoelgebruiker enkele honderden meters verder zal moeten karren wanneer hij wil winkelen in de stad.
 
Publiciteitswagens daarentegen zijn, volgens de folder, wel welkom in onze leuke stad.
Liever een publiciteitswagen van Dash of Persil, dan een rolstoel !!!
 
Dat is ongehoord, ronduit schandalig en een kaakslag voor de mindervalinden en de ouderen, die blijkbaar niet meer welkom zijn.
 
Bij deze daag ik dan ook de gemeenteraadsleden én de burgemeester, die verantwoordelijk zijn voor deze maatregel, uit, om eens een dagje gaan te winkelen in een rolstoel.
 
Ze kunnen dan laten zien dat "Het Lef van Mechelen" geen loze kreet is.

 

 Opnieuw een dikke pluim voor onze Jan.

Jan, een kleine opmerking toch. Je kan dit niet ten laste leggen van een gewoon gemeenteraadslid en zeker gene uit de oppositie. Het is het college wat beslist, daarbij gesteund door de meerderheidspartijen. Dus Jan liefst uw pijlen richten op de stadslijsf, groen, rood, blauw, Salmi en Nobels. 

Jan G. heeft natuurlijk overschot van gelijk wat de openbare weg betreft hoor. regelmatig rol ik een mindervalide vanuit home Egmont naar de kliniek in de Leopoldstraat...eigenlijk geen afstand....maar met alle hoeken en kanten en putten etc. telkens weer een belevenis......en dan heeft de overheid de mond vol van sociaal beleid!

Het gaat me niet zozeer over het feit dat het moeilijk hobbelt over de kasseien, het gaat me vooral over het feit dat men met het autoluwe plan de mindervalide volledig aan de kant schuift, terwijl publiciteitswagens en cambio wagens WEL het autoluwe gebied binnenmogen.
Waarom cambio autodelers wel en mindervalliden niet ???
Da's toch compleet van de pot gerukt ?
 
 
 
 
 

 

 

Niet alleen rolstoelgebruikers zijn de duppe van deze regeling.

Ook de mensen die wat minder handelbare artikelen willen gaan kopen kunnen  beter wegblijven uit de binnenstad .  Zie je jezelf al met een computer en scherm rondzeulen door de stad omdat je niet meer bij de winkel kunt komen met je auto ?  Of met een breedbeeldtelevisie of een nieuw servies of een tuinmeubelset of ....

Uiteindelijk rest er in dat grote openlucht shopping center alleen nog maar plaats voor kleding- en gespecialiseerde voedingswinkels.  En met wat geluk ook nog wat prulariawinkels, voor zover ze geen te grote spullen verkopen.

Of ga je dan eerst naar het stadhuis moeten gaan om een vergunning te vragen zodat je terug naar de winkel kan met je wagen om je koopwaar op te halen?  Handig is anders.

Ik koop voortaan die volumineuze dingen zeker buiten de stad.

@ JoP...een terechte opmerking, een voerganger kan moeilijk gaan zeulen met volumineuze of zware zaken...


De oplossing hoeft niet perse "met de wagen tot aan de deur" te zijn (toegegeven, dat is het makkelijkst maar zo creeer je geen autoluwe stad..):

misschien kunnen de winkeliers zorgen voor een 'wij brengen het tot aan uw
parking' -oplossing ? Of thuislevering ?

Wél goed dat u iedereen attent maakt op dit aspect dat men anders misschien uit het oog verliest...

 

Ik ben meer dan gelukkig, dat ook eens iemand anders dit thema bespreekt. Ik heb al meerdere malen over deze alles behalve autoluwe stad gesproken. Heb onlangs eens uitgerekend (volgens de statistieken van 2010) hoeveel personen in Mechelen 60+ zijn. (ook in samenhang met de uitspraak dat het  om ALLE burgers van Mechelen gaat. bij de volgende verkiezingen) Mechelen heeft welgeteld over de 22 % burgers boven de 60 en daarvan zijn 17 % tussen 60 en 80. Met de steeds ouder wordende bevolking een groep die best nog mobiel is en zou kunnen zijn. De maatregel met de parkeerplaatsen voor rolstoelgebruikers komt daar nu nog bovenop. Somers mikt op toeristen en jonge dubbelverdieners, al de rest interesseert niet (meer). Mijn buurvrouw werd onlangs door haar dochter (die eens een weekje met vakantie wou gaan) naar haar buitenverblijf aan de kust gebracht, omdat ze alleen niet door Mechelen durft te gaan uit schrik om te vallen - zover is het gekomen. Wie doet eens een oproep om te protesteren ? Wil best even voor een dag een rolstoel bij de ziekenkas lenen en de binnenstad mee helpen blokkeren op een zaterdag om meer publieke reacties - ook van kranten - te bekomen voor het enorme verschil tussen propaganda en werkelijkheid in deze stad.

een grappig detail toeval of al de eerste commerciële reactie ? Er is publiciteit voor "electrische rolstoelen" in de rechte colomn. ☺ - misschien eerder cynisch.

...@ R&R:  tussen al dat nostalgisch stedelijk schoon (kasseien :-)  is er écht een nood aan een comfortabele zone voor "wiel-gebruikers" : rolstoelen, kinderwagens, fietsers, rollators...

De leefbaarheid van een stad vergroten, mag niet gaan ten koste van...een ànder aspect van diezelfde leefbaarheid.

Een ander luik van 'comfortabele mobiliteit' is de duidelijkheid van de verkeerssituatie.
Het nieuwe kruispunt ter hoogte van de plaisancebrug kunnen  we nog niet beoordelen, maar de duidelijkheid van de verkeersborden, de afboording fietspad/voetpad in de hoogstraat/korenmarkt ...tja...die kan véél beter...

 

 

 Wannes Vansina heeft een mooi artikel in  HET LAATSTE NIEUWS geschreven hieromtrent waarvoor dank.Je kan het gaan bekijken op de volgende URL

http://stefkecoolgirl.skynetblogs.be/nieuws/

Die publiciteit voor die electrische rolstoelen is wel grappig...ik kreeg onlangs op mijn 65e verjaardag twee voorstellen om mijn begrafenis te regelen...goe gezien van die mannen...da was misschien in samenwerking met ?????.Binnenkort kunnen we alleen nog in grote shopping-centers onze inkopen doen...resultaat...de Mechelse middenstand kapot....SPIJTIG.

 

Zo'n autoluwe stad klinkt leuk, maar in de winter is het toch gezelliger als je niet te ver door sneeuw of kou moet lopen.
Een setje tuinmeubelen kopen bij Blokker, of een servies en potten en pannen kopen bij Casa is ook verleden tijd, of je moet met een kruiwagen komen.
Die winkels zullen hun grote en zware spullen dus niet langer meer kunnen slijten en nog alleen moeten leven van hun kleine prullaria.
Schepen Geys beweert dat men nu al niet met de wagen door het autoluwe gebied mag rijden (zie artikel HLN vandaag).
Nochtans mag je momenteel nog door de Bruul rijden, door de Lange Schipstraat, de Botermarkt, de Hallestraat, de Befferstraat, de Merodestraat, de Schoenmarkt, St-Jansstraat en -Kerkhof, de Zoutwerf en de Grote Markt.
Ofwel denkt die man dat wij alles slikken, of is hij stekeblind, ofwel is hij een ordinaire leugenaar, want 11 straten missen, daar moet je behoorlijk "weg" voor zijn.
Je moet maar durven, zo kort voor de gemeenteraadsverkiezingen.
 
Ik heb het autoluwe plannetje eventjes kritisch bekeken en kom tot de conclusie, dat zelfs het lussensysteem kompleet te zot is om los te lopen.
Wanneer er iets gebeurd op het parcours van één van de vier lussen, staat de hele boel onherroepelijk vast en zit dat gedeelte van de stad muurvast.
Leuk idee voor actievoerders :-)
 
In ieder geval, wij zijn vandaag nog eens gezellig keitof gaan winkelen in 't stad en waarschijnlijk was dat voor het laatst, want binnenkort zijn we niet meer welkom.
Als we dan nog eens een winkelnamiddagje willen houden, rijden we wel tot in het Wijnegem Shoppingcenter, waar we NIET in een betalende parkeergarage gejaagd worden, waar 't stad mee van snoept, en waar den beer niet danst voor 't geld.

En ach, binnenkort hebben we ook nog keuze, want Uplace Machelen is ook maar tien minuutjes van hier.
Spijtig voor de Mechelse middenstand, maar ik heb geen wagen gekocht om hem op een randparking te zetten en dan te voet naar 't stad te sukkelen.
Wij gaan in 't vervolg wel elders.

Jan joh, het klinkt allemaal wel erg zielig. In de sneeuw moeten stappen om te kunnen shoppen, schande! Sneeuw en ijs trotseren op de baan met kans op ongelukken, ja dat is een beter allternatief.

Mischien moet je de parking in de shoppings niet betalen nee, maar wees gerust dat het wel bij uw koffietje en andere brol dat daar te koop is doorgerekend zal zijn.

Wat de rolstoelgebruikers betreft is het heel simpel eigenlijk, iemand die nog in staat is te rijden en daarna in een rolstoel kan wippen zal doorgaans weinig ongemak ondervinden als hij van wat verder moet komen. Als deze mens hulpbehoevend is en niet alleen in die rolstoel verder kan is hij meestal door iemand vergezeld die het klusje wel zal klaren. Dus stop met die betutteling en flauwe zever, een rolstoelpatient die de fut heeft om te gaan shoppen is iemand die zichzelf nog kan redden, en anders zullen anderen het wel voor hem/haar doen. Merodestraat, Katelijnestraat, Melaan, De biest etc, de zandpoortvestparking en andere liggen allemaal vlakbij het centrum, dus why worry.

Sorry hé Krist, maar deze beweringen getuigen van heel veel kortzichtigheid.
Wat jij, als gezonde mens, vlakbij noemt, is voor de minder gezonde mensen een helse afstand.
Blijkbaar wordt van een rolstoelgebruiker verwacht dat hij thuis in een hoekje gaat zitten wegkwijnen.
Er zijn er ook, die graag onder de mensen komen en graag nog zelfstandig zijn.
Ik kan je verzekeren dat het allemaal niet zo zwart/wit is als jij het stelt.
Ikzelf ben niet al te best te been en mijn echtgenote zit in een rolstoel.
Haar duwen van de randparkings tot in de stad is voor mij onmogelijk, aangezien ik die afstand zelf niet eens kan overbruggen en op eigen kracht geraakt ze ook niet ter plaatse.
De flauwe zever komt dus enkel en alleen van uw kant.
Ik wens het je niet toe, maar mensen die denken zoals jij zouden eens een tijdje in een rolstoel moeten terecht komen of een tijdelijk mankement aan hun benen moeten hebben, om te ondervinden wat het is.
Verstandelijk zijn ze blijkbaar niet in staat zich in te leven.
Veel meer woorden ga ik aan uw onzin niet vuil maken.
 

 Krist...het kortzichtig ANONIEM manneke...zielig zijn is niet mijn stijl maar na een rijkgevuld en vrolijk leven wil ik nog niet afgeschreven worden op 65jarige leeftijd, Zonder mijn man kom ik nergens meer en ja hoe kan je het raden...ook hij is mindervalide.In ons koppeke is alles nog in orde en we zijn proper op ons zelf...is dat dan zo moeilijk te begrijpen dat we voor onze rechten opkomen ? Trap ik nu op uw mini-verstand door te zeggen dat ook wij rechten hebben ? In de zomer wil ik mijn terras-bezoekjes niet missen door geen parking dichtbij te vinden.Maak je bekend dan kunnen we verder praten...ik ga voor niemand achteruit en in tegenstelling tot mijn man wens ik u wel voor een jaartje of zo een rolstoeltje toe...en denk eraan...stommigheid is geen handycap...Lizzy.

Zonder er veel woorden aan vuil te maken moet ik veronderstellen dat de hersens van niet gecontroleerde Krist blijkbaar de grootte van een walnoot zullen hebben.
Anders zou hij zo geen onzin uitbraken.

De politiek is meester in het tegen elkaar opzetten van mensen.

Waarom moeten gehandicapten altijd en overal extra en andere dingen hebben. Het wordt meer en meer een vereniging die enkel aan zichzelf denk, net zoals elke andere vereniging die enkel haar leden verdedigt. Hier komen wenen omdat "zij" geen parkeerplaats krijgen is daar het bewijs van.

Van mijnentwege krijgen zij geen steun in deze vorm. Deze groeperingen zouden beter ijveren voor gratis parkeergelegenheid en vrije doorgang van alle straten voor iedereen, iedereen betekent dan automatisch ook henzelf. Dat betekent dat er ook vele vrije plaatsen zullen zijn waar ook zij kunnen parkeren (zij het momenteel wel betalend).

Van mij mag de zon (en gratis parkeergelegenheid want er is enkel een door de politiek geschapen kunstmatig parkeerprobleem) schijnen voor iedereen, maar enkel en alleen wanneer dat wederzijds is,
 

Heel de folder over de autoluwe stat  staat vol met demagogische onzin.


Ron.

...tot dusver is het aantal klachten en verwijten merkbaar groter dan het aantal geopperde alternatieven.....

Vraagje:

Stél dat de doorsnee rolstoelgebruiker (ik ben er me van bewust dat niet iederéén over de zelfde lichamelijke conditie bezit) zou kunnen beschikken over een effen rij-oppervlak, kàn die persoon dan op eigen kracht 500 meter afleggen ?

Als die persoon dat niet kan , zou het dan (nog steeds gesteld dat rij-oppervlak ge-effend is) mogelijk zijn dat hij 500 meter geduwd wordt ?
De aangedreven rolstoelen laat ik nog even buiten beschouwing..

Met andere woorden: laten we eerst even kijken wat die mensen wél kunnen, en pas dàn naar alternatieve oplossingen uitkijken ipv meningen te uiten die totààl geen aarde aan de dijk brengen.

Met een centrale parking voor mindervaliden én een ge-effende rijstrook zou de situatie  misschien al merkbaar verbeterd  kunnen worden.

 

 

@Ron, Ik vraag geen extra dingen, uitsluitend voor mezelf, maar iedereen borstelt best voor zijn eigen deur.
Ik ben sinds een goed jaar behoorlijk thuis in de problemen die een rolstoel, of een handicap met zich meebrengt, dus klaag ik die aan.
Welke nadelen de handelaars gaan ondervinden, of de mensen die in de stad werken, enz., weet ik niet, net zomin als jij de problemen van rolstoelgebruikers schijnt te kennen.
Het verschil is, dat ik geen onzin uitkraam over iets waar ik geen kaas van gegeten heb.
 
Ik ben het eens dat mensen die goed te been zijn, op een randparking kunnen parkeren.
Ik denk ook niet dat zij er problemen mee hebben om een stukje te voet te gaan.
Er is nu eenmaal een parkeerprobleem en dat moet opgelost worden.
Maar er moet wel gezorgd worden voor een alternatief voor zij die niet te voet van de randparkings naar de stad kunnen wandelen.
Die mensen hebben ook het recht om hun eigen (of een andere stad) te kunnen bezoeken op een menselijke manier.
Dat recht wordt hen nu ontnomen door het stadsbestuur.
 
Dat het nooit meer wordt zoals een jaar of 30 terug, is een vaststaand feit.
Toen kon iedereen met de wagen tot voor de deur van een winkel rijden, zich er gratis parkeren en een dagje rondkuieren.
Toen reden er wel aanzienlijk een pak minder auto's rond.
Wat jij dus zou willen, gratis parkeerplaats voor iedereen, is een utopie.
Er is wel degelijk een parkeerprobleem in de binnenstad, en dat is niet gecreeerd door de stad.
 
 

 

Natuurlijk is dat een kunstmatig probleem gecreëerd door politici en drukkingsgroepen.

Er zijn beduidend minder parkeerplaatsen dan vroeger. Overal waar er boompjes, bloembakken en ander straatmeubilair staat zijn er plaatsen weg, overal waar men parkeren van straatkant doet verspringen is er één tot twee parkeerplaatsen minder anders kunnen wagens er diagonaal niet door want die moeten die asverschuiving kunnen nemen.


Overdag is er helemaal geen parkeerprobleem, kijk maar eens op streetview.
Overdag zijn er een miljoen wagens op de baan (of wat meer of wat minder), wat wil zeggen dat er overdag op elk moment een miljoen parkeerplaatsen vrij zijn, want diezelfde wagens moeten 's nachts toch ergens staan.

Parkeren (wat een grondrecht zou moeten zijn) wordt nu enkel gedoogd wanneer het geld in het laadje kan brengen.


Maar, quote: "ik denk ook niet dat zij er problemen mee hebben om een stukje te voet te gaan.", dit hoeft men niet te denken, dank U wel, laat mij maar mijn vrijheid om zelf te kiezen wat ik wel of niet wil. Van mij mag ieder ander persoon op aarde vrij rondlopen, fietsen, wandelen, wagen gebruiken, enz... voor mijn deur parkeren, door mijn straat rijden om ergens sneller te kunnen geraken. Maar .... krijg ik dezelfde vrijheid van al deze sociaal ingestelde, zich niet met andere mensen hun leven bemoeiende mensen? Dat is de kern van mijn verhaal.

Van mij mag elke weg een mooi geasfalteerde weg zijn, goed wanneer ik met de wagen rij (minder rollawaai voor de bewoners, kortere remweg voor de veiligheid, beter voor mijn zere rug, beter ijs en sneeuwvrij te maken, enz...), wanneer ik met de fiets rij (beter voor mijn achterwerk, minder kans om uit te glijden in de regen), wanneer ik loop (minder kans op verzwikking, minder schokken op mijn gewrichten), wanneer ik wandel (minder pijn aan mijn voeten wanneer ik met gewone schoenen ga winkelen ipv bergschoenen te moeten aandoen). Het enige positieve dat al die kasseien hebben is het visuele en ook dat is te betwisten natuurlijk i.f.v. ieder's persoonlijke smaak.

Mmmmm. Parkeren zou ik precies toch niet als een grondrecht bestempelen. Werk, een dak, voldoende eten, degelijk onderwijs ...

Dat zijn in mijn ogen grondrechten.

Wout, ik begrijp wel dat jij van uit uw achtergrond hier de plicht hebt om de meubelen te redden of proberen te redden.

Jan Goovaerts heeft hier volkomen gelijk. Als ze zo verder doen moet de binnenstad er aan of ze willen of niet. Maar mischien willen ze dat wel.

Mijn ega  moest gistermorgen haar nieuw paspoort afhalen in het huis van de ......Ik ben tot op de Veemarkt gereden, heb haar daar afgezet en daaropvolgend de stad verlaten. Ik ben dan opnieuw buiten het centrum gereden om ergens ongestoord te wachten op  een bericht per GSM dat ze terug op de Veemarkt stond. Dit is dus een gekkenhuis in het leven geroepen door de slimme mannen van het stadhuis. Volgend jaar weg ermee.

De reacties van de rolstoelgebruikers kan ik zeker begrijpen. Ik hoop dat de stad alsnog een oplossing vindt, want dit kan niet.

Ik erger mij wel aan de mensen die zeggen dat ze nu niet meer naar de Casa, de Blokker of andere zaken zullen gaan om zware dingen te kopen, omdat ze daar te ver zullen moeten mee zeulen. Daar begrijp ik dus niks van. Konden jullie dan tot nu toe wél altijd voor de deur van die winkels parkeren? Daarvoor moet je toch al héél veel geluk hebben. Mij is het in ieder geval nog nooit gelukt. Of zijn jullie van die types die dan maar eventjes - uiteraard met de vier knipperlichten aan - de doorgang op het voetpad of de baan blokkeren om alles in te laden? En zijn jullie op die manier dus mee verantwoordelijk voor de beslissing van de stad om de auto zoveel mogelijk te weren?

@ G.L: als ge goed gelezen hebt zal je zien dat ik het ongeveer compleet eens ben met iemand als Jan Goovaerts.

Doet stellen dat ik parkeren geen 'grondrecht' vind daar iets vanaf?

Ik vind dat mensen die minder goed te been zijn de mogelijkheid moeten hebben om met de wagen zo dicht mogelijk te raken waar ze moeten zijn. Maar ik vind niet dat iedereen zomaar met zijn of haar wagen vlakbij elke winkel (op handelaars na dan) moeten kunnen parkeren.

M'n achtergrond, of wat U daar al over zou weten doet hier niet veel ter zake lijkt me.

Buiten de discussie over rolstoelgebruikers, w

 

Nochtans mag je momenteel nog door de Bruul rijden, door de Lange Schipstraat, de Botermarkt, de Hallestraat, de Befferstraat, de Merodestraat, de Schoenmarkt, St-Jansstraat en -Kerkhof, de Zoutwerf en de Grote Markt.

Als valide mensen rijden we al jaren naar Haacht. Voor ons even ver als Mechelen, we vinden er alles wat we nodig hebben en er zijn gratis parkings vlakbij.

Of naar de markt in Steenokkerzeel (zondags), ook gratis parking.

 

Ik begin opnieuw.

Buiten de discussie over het gemak en ongemak van rolstoelgebruikers, waarbij mijn begrip voor deze mensen groter is dan mijn onbegrip wil ik  toch vragen om op te letten met wat je poneert. Jan schreef het volgende.

Nochtans mag je momenteel nog door de Bruul rijden, door de Lange Schipstraat, de Botermarkt, de Hallestraat, de Befferstraat, de Merodestraat, de Schoenmarkt, St-Jansstraat en -Kerkhof, de Zoutwerf en de Grote Markt.

Dit is dus maar gedeeltelijk juist.  Vandaag de dag mag je enkel rijden tussen tussen 18 uur 's avonds en 11 uur 's morgens in de Bruul, Botermarkt, Hallestraat, Befferstraat, Merodestraat en Grote Markt.

In deze straten mag men dus na 11 uur niet rijden. Doe je dat toch, dan riskeer je een boete. De grote fout die de stad in deze materie al jaren maakt is dat men in deze straten al lang een automatische afsluitng had moeten doen functioneren. Vanaf 11 uur tot 18 uur de paaltjes omhoog. Met wel de mogelijkheid voor de Lijn om die te laten zakken als er een bus arriveert. Dat laatste was immers tot voor enkele tijd het geval in de Bruul. Maar als je een situatie schept die niet al te duidelijk is, dan krijg je een soort  gedoogbeleid. Daarvan heb ik trouwens geregeld gebruik gemaakt, dat geef ik hier grif toe. Nochtans staan er op die plaatsen ( Bruul en Merodestraat ) verkeersborden die hier op wijzen. Weinigen storen zich daar aan en dat dit verwarring schept wil ik wel toegeven.

Verder blijf ik het betreuren dat de stop aan de Ijzerenleen gaat worden toegepast. Dit blijf ik een flater vinden. Hoe geraak je in godsnaam van de Parking Markt op de parking in de Blauwhondstraat of in Lamot? Beste vrienden met mooi weer en een activiteit in de stad is er veel gezelligheid in een autoluwe of autovrije binnenstad. Op gewone dagen zal er, vrees ik, een leegloop komen van de stad. Met shopping centres in de buurt, halve steenwegen met winkels met gratis parking is de verleiding groot om buiten de stad te gaan winkelen. Ik vrees dat er na de uittocht van de jaren zeventig, wegens iedereen een fermette op den buiten ver van het onveilige Mechelen, er een tweede exodus aankomt. De beter begoede burger zal met de auto buiten Mechelen gaan winkelen, de binnenstad wordt overgelaten aan tweede klassezaken voor de minder begoeden die in de stad blijven wonen. Slachtoffer daarvan wordt onze middenstand. Eens te meer denken onze politici het beter te weten dan Jan Modaal en menen zij dat zij dit zomaar straffeloos door onze strot kunnen duwen, maar nadenken over de gevolgen is te veel gevraagd, zeker?

Ik weet best dat er een groot probleem is met het verkeer in de binnensteden. de auto daaruit halen lijkt een optie en mogisch, maar is mogelijk ook de doodsteek voor de middenstand en het sociale weefsel van de stad. Het ware veel beter geweest dat al die nieuwe parkings ( ik juich wel de komst van Vinci op het Sint Romboutskerkhof toe)  eerst te maken en dan pas dit plan te gaan uitwerken.  Ik speel hier onheilsprofeet, hopelijk ben ik mis, maar ik vrees het ergste.

@ anonieme lizzy m,

Ik zeg wel duidelijk dat ik rolstoelpatienten NIET zielig vind, laat dat duidelijk zijn. En dan doel ik idd op mensen die zoals u nog goed bij het kopke zijn, en zeer zeker ook diegene die iets minder geestelijk aktief zijn en in een rolstoel belanden, of op welke manier dan ook minder mobiel zijn.

Mijn mini verstand laat me ook toe te zeggen datr er altijd veel geroepen word, maar weinig ondernomen. Oordelen kunnen jullie ook wel goed, in een enquete voor en door rolstoelgebruikers die nog niet zo lang geleden verscheen, kwam Mechelen goed uit de verf trouwens.

Gladgeschaafde kasseistroken, goede bereikbaarheid van het stadscentrum, verlaagde drempesl (ook op het openbaar vervoer dat veelvuldig de dorpels laat zakken ten behoeve van rolstoelpatienten) enz, minpunten waren vooral ontoegankelijkheid van winkels, handelszaken, cafe's en dergelijke, waar men zich het meest aan ergerde.

Een tip van een rolstoelmens (dame) die ik trouwens gisteren nog hoorde tegen rammelende rolstoelen op kasseien: banden een beetje aflaten!

Enkele opmerkingen:

  • Ik heb aan den lijve ondervonden hoe de binnenstad in Gent begin op te leven door ze autoluw te maken. Het kan dus wel degelijk en de middenstand was behoorlijk tegen. Na een jaar of twee wou geen enkele middenstander nog terug auto's toelaten. Maar uiteraard Gent is Mechelen niet.
  • Eindelijk die paaltjes plaatsen, dat vergt politiek moed, en dat apprecieer ik. Knap werk.
  • En speciaal voor mijn waarde collega Rudi. Er is geen enkele reden om van Parking Grote Markt naar Parking Lamot te rijden, op voorwaarde dat de borden op de ring die aanduiden hoeveel plaatsen er zijn, werken.
  • UIteraard voor Jan en Lizzy alle respect, en bijsturing van de plannen ...

Getekend, een autorijder, fietser en straatloper :-)

Of, speciaal voor de Mechelse kasseitjes, gemotoriseerde rolstoelen met rupsbanden??  Een gat in de markt !

 Hahaha,banden aflaten,dat mag jij dan eens komen proberen met volle banden.Man man man zoveel onbegrip voor mensen die alleen voor zichzelf willen zorgen en zoveel extra's vragen.Woensdag moet mijn man naar de kliniek voor een stentje in zijn been...dat betekend toch dat dat hij geen maraton loper is hë dus dat betekend ook dat onze loopafstanden zo klein mogelijk moeten zijn.Dat ik dan kwaad word dat reclame-auto's lustig door de auto luwe stad mogen toeren...Is dat dan zo moeilijk te begrijpen?

Dat is dan ook de laatste keer dat ik gereageerd heb.

@ Roger Kokken...Mijn moeder bweerd dat jij een vriend van mijn vader was.Zijn naam is KAREL MEEUS maar men noemde hem Charel.Hij is veel te vroeg gestorven (47 jaar) . 'k Was gewoon benieuwd.

Lizzy,

graag een beetje meer uitleg over je vader.  Je kunt me contacteren op erkaa(apenstaart)telenet.be

Wat mij betreft moet het stadsbestuur het zichzelf maar gemakkelijk maken: heel de stad vol asfalt, parkeren overal weer (gratis) toelaten en het autoluw maken van de binnenstad gewoon schrappen.  Laat de mensen maar weer van alle kanten de binnenstad binnenvlammen en hun heilige koeien achterlaten op de Grote Markt, Veemarkt, Korenmarkt en alle andere pleinen die er nog beschikbaar zijn, boven- en ondergronds.  Oh ja, en als daar geen plaats meer is, of als meneer of madam geen zin heeft om te stappen, parkeren vóór de winkel - uiteraard zolang de voorraad strekt.

Eens benieuwd wat 'Jan Modaal die het beter weet' dáár gaat van vinden.  Alle commentaren van het voorbije jaar bij elkaar genomen is dit immers het scenario waar velen collectief voor pleiten.  Want ja, kasseien zijn niet goed, betalend parkeren is niet goed, ondergrondse parkings zijn niet goed, bovendgrondse ook niet, fietsen zijn gevaarlijk, wandelaars lopen in de weg, bussen maken te veel lawaai.......... en ga zo maar voort.

Naar mijn bescheiden mening zijn de meeste van deze 'klachten' ronduit luxeproblemen.  Als je niet valt over kasseien, dan is het over scheefliggende dals of putten in het asfalt, of te gladde plaveien, of borduurs die te hoog zijn of sneeuw en ijs of, waarom niet, een bananenschil.  Er is met andere woorden géén ideale oplossing: elk voordeel heeft zijn nadeel, maar met een beetje goede wil  en voorzichtigheid en discipline van eenieder is elke oplossing best leefbaar. 

En dan die reus-ach-tige afstanden die men méér gaat moeten afleggen!  De bestaande ondergrondse parkings en randparkings blijven in gebruik en liggen van enkele tientallen tot maximum één (1) kilometer van de Grote Markt.  Bovendien zal de autoluwe binnenstad wél bereikbaar blijven met de auto voor bewoners (in hun eigen buurt) én met de bus (hoewel sommigen daar dan óók weer tegen zijn). 

Nog klachten?  Ah ja: hoe grote stukken naar je auto te krijgen?  Sorry he, maar in de huidige situatie was dat ook niet evident.  En als het toch nodig is, zijn er nog altijd andere mogelijkheden: levering aan huis, tijdelijke vergunning, ophaling vóór 11 of na 18 uur... enzovoort.

Uiteraard, dat wil ik wel benadrukken, mijn respect en medeleven voor mensen die minder goed te been zijn, maar ook aan hen vraag ik: bekijk het aub allemaal eens in verhouding.  Wat zijn enkele tientallen of honderden meters meer als je voor 'een halve of hele dag' naar Mechelen komt om te winkelen.  En hoe 'gevaarlijk' zijn kasseien in vergelijking met andere (minder mooie) wegverhardingen? En heeft het weren van auto's uit de stad dan voor jullie niet net vóórdelen?

Tot slot, voor alle duidelijkheid: Ik heb geen aandelen bij het stadsbestuur en heb óók mijn bedenkingen bij bepaalde details die het college anders had kunnen regelen (de Kraanbrug tóch sluiten bijvoorbeeld), maar al bij al blijf ik ervan overtuigd dat dit plan meer deugden dan ongemakken met zich zal meebrengen, zeker voor wie in de binnenstad woont.

Hier kan ik me volledig in vinden Kevin.  Mijn idee leunt het best bij dat van jou, Wout en Peter aan.  Als mindermobielen nu  nog (meer)genoegdoening krijgen, is dit ook mijn stelling.  

ik ben een 20'er en woonachtig in Mechelen. ik woon hier graag en vind dat er veel wat inspanningen zijn gebeurd om stad leefbaarder te maken  Ben ook van mening dat de stad genoeg parkeermogelijkheden moet voorzien voor mensen die slecht te been zijn .Uiteindelijk moeten deze mensen ook de mogelijkheid hebben het centrum te bereiken

 Maar toch een vraag die ik me stel : Wie woont er nu effectief in deze woonwijken waar er dagelijks honderden auto's passeren die er eigenlijk niets te zoeken hebben? ( sluikverkeer)  en waar je bijna verplicht bent om ondergrondse parking te nemen (die bijna onbetaalbaar zijn geworden ) doordat alle betaalbare parkings ( ik bedoel hier niet de mindervalidenplaatsen ) zijn ingenomen door niet bewoners? of waar men gewoon dubbel staat geparkeerd daardoor heel de straat geblokkeerd is ?In mijn straat( begijnenstraat)  heb ik al menige mensen die slecht te been waren opzij zien springen omdat er weer maar eens een auto 'doorvloog' 

Wie is er naar bewonersvergadering geweest waar duidelijk werd uitgelegd wat de bedoeling is van deze beslissing? Deze is niet gekomen om mensen leven zuur te maken maar om Mechelen  leefbaar te maken voor iedereen.

Het is niet dat Mechelen volledig autoluw gaat worden , het gaat hier over paar straten waar ook effectief mensen wonen en waar er 20 jaar geleden belang niet zo veel verkeer passeerde ! Je kan deze straten perfect bereiken voor 11u  en parkeren op plaatsen die voorzien zijn voor mindervaliden.( opmerking hierbij : stad moet zeker voldoende plaatsen voorzien!)

Beetje respect en vooral wederzijds begrip voor mensen die er wonen aub

@ Kevin : In grote lijnen kan ik je volgen, maar het probleem is bekeken vanuit een gezond standpunt.
Een jaar of vijf geleden zou ik waarschijnlijk hetzelfde gereageerd hebben, want de problemen die zich stellen vanuit een rolstoel, merk je pas als je ermee geconfronteerd wordt.
 
Voor iemand in een rolstoel is elke afstand een reus-ach-tige afstand, tenzij hij Marc Hermans heet :-)
Het gaat hem er zeker niet om dat meneer of mevrouw geen zin heeft om te stappen, meestal kunnen rolstoelgebruikers NIET stappen.
Dat is de reden waarom ze in een rolstoel zitten, wat zeker geen pretje is, aangezien je je zelfstandigheid, die voor een gezond iemand vanzelfsprekend is, kwiijt bent.
De foutjes die gemaakt zijn bij de aanleg van de stad, zitten hem meestal in kleine punten, die een groot verschil maken.
Ik geef een voorbeeld : Op de Botermarkt worden de kasseien afgewisseld met rechte vlakken, waarop het voor rolstoelgebruikers veel aangenamer rijden is.
Helaas hebben ze die vlakken zig-zag gelegd voor het decoratieve aspect, terwijl het zoveel handiger geweest zou zijn als die vlakken gewoon langs beide kanten rechtdoor zouden gelegd zijn als een soort wandelpad.
Wanneer je nu rechtdoor wil, kan je het middenpad nemen, maar daar vormen de diepergelegen riooldeksels dan weer een obstakel voor de rolstoel.
Meestal worden zo'n mankementen pas vastgesteld als het kalf verdronken is, maar bij een eventuele herbeklinkering van het plein, zoals onlangs ook gebeurde in de Korte Bruul, zou de stad hier toch eens over kunnen nadenken.
Geloof me vrij, dat zijn geen luxeproblemen.
Een niveauverschil van een paar centimeter vormt voor een gezonde mens totaal geen probleem, maar voor een rolstoelgebruiker is dit een hindernis.
Lang niet alle winkels zijn aangepast en dat kan ook niet altijd, wat ik best begrijp, maar dat betekent niet dat men er nog wat extra hindernissen moet aan toevoegen.
 
De ondergrondse parkings lijken me geen optie uit veiligheidsoverweging.
Er zijn slechts een zeer beperkt aantal mindervalideplaatsen in de parkeergarages.
Volgens Dhr.Geys heeft dat te maken met de brandveiligheid, waar ik het volmondig mee eens ben, want bij brand wordt onmiddellijk de lift automatisch geblokkeerd, zodat een rolstoelgebruiker een vogel voor de kat zou zijn.
Het economische aspect zal ook wel meespelen, daar Vinciparks een commercieel bedrijf is en ieder vierkante centimeter moet renderen.
De breder mindervalideplaats is dus een verliespost.
 
Wat betreft het kopen van grotere stukken in de binnenstad, kan je nu, wanneer je bvb een groot of zwaar iets koopt in de stad, even snel met de wagen aan de winkel stationeren en het gekochte iets inladen.
Ik ben bijna zeker dat geen enkele agent hier een boete gaat uitschrijven, wanneer er geen misbruik gemaakt wordt.
Een camera velt nooit een menselijk oordeel, de persoon die onrechtmatig de autoluwe zone binnenrijdt, zal onherroepelijk beboet worden.
 
Mensen die moeilijk te been zijn, want om een handicap te hebben moet je niet altijd in een rolstoel zitten, kunnen nu afgezet worden voor de winkel waar ze moeten zijn en terug opgepikt worden nadat ze klaar zijn.
De chauffeur moet dan niet op zoek naar parking en moet niet meteen de rolstoel uitladen, maar rijdt gewoon even een rondje.
Door het lussensysteem is dat een groot rondje, maar dat weegt niet op.
Ook dat behoort niet langer tot de mogelijkheden.
 
Ik ben ook van mening dat een autoluw Mechelen een goeie zaak is en dat de stad er aangenamer door zal worden, maar dan moet men wel de juiste uitzonderingen maken, want nu wordt de mindervalide uit de stad geweerd, terwijl cambio-delers die wél makkelijk een kilometertje kunnen wandelen, van harte verwelkomd worden.
Geef me één goeie reden waar daar de logica van zit.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Volledig akkoord met Saar en Kezvin. Het is niet omdat ik mijn twijfels uitte over bepaalde situaties dat ik ineens tegen het plan van de autoluwe binnenstad ben. Hier en daar wat bedenkingen, dat wel.

@ Peter: Wat de vergelijking Gent/Mechelen betreft : ik heb inderdaad weet van het enthousiasme van de winkeliers over deze maatregel, maar Gent is een veel grotere stad als Mechelen, waarrond een groot hinterland ligt dat op de stad gericht is. Het Mechelse hinterland heeft de keuze uit alternatieven als Brussel, A'pen, Lier, Leuven en zelfs Haacht en Steenokkerzeel, maar ook Putte en zelfs Heist o/d Berg. En daar ga je mensen naar toe jagen, vrees ik.

 

 

 Onlangs heb ik een maand met krukken gelopen, klein accidentje.

Deze ervaring heeft mij het volgende geleerd: Als je niet goed te been bent is 100 meter bijzonder ver. Als je eens drie keer moet pauzeren onderweg naar de hoek van de straat dan besef je pas hoe ver sommige onnozele afstanden kunnen zijn.

Dat smalend spreken over 'slechts een paar honderd meterkes' is hier totaal misplaatst.

Je kan heel de wereld niet toegankelijk maken voor een rolstoel, dat is waar, maar mannekes, ervoor zorgen dat deze mensen tenminste in het centrum geraken, dat lijkt mij toch niet het einde van de wereld vragen he???

Dat er wél plaats is voor publiwagens vind ik trouwens getuigen van een zeer bijzondere vorm van cynisme waar ik in 2012 zeker rekening mee ga houden.

Ik geef Jan overschot van gelijk dat hij deze wantoestand aanklaagt.

@Jan

Ik wil toch nog even benadrukken dat ook ik vind dat een beschaafde samenleving zwakkeren in bescherming moet nemen, of het nu gaat over kinderen, ouderen of mensen met een mentale of motorische handicap.

Mijn bijdrage hierboven was dan ook in de eerste plaats 'algemeen' bedoeld, als mijn persoonlijke mening over alle bezwaren en klachten die er nu het afgelopen jaar al geformuleerd (gefulmineerd) zijn rond de autoluwe binnenstad.  Het was en is zeker niet de bedoeling om jouw bijdrage zomaar integraal af te doen als een futiliteit.  Ik schreef dan ook dat 'de meeste klachten' volgens mij een luxeprobleem vertegenwoordigen.

Wat nu de plaats van onze minder mobiele medemens in de stad betreft: pleiten voor letterlijke laagdrempeligheid in de stad (lage stoepranden, niet te veel obstakels, brede voetpaden...) is één ding, maar verwachten dat je als rolstoelgebruiker automatisch de stad in kunt rijden, én parking hebt én gratis kunt parkeren is een ander.  Waarom zouden mensen zonder beperking trouwens wél moeten betalen en mensen met beperking niét?

En je kán dan nog verwijzen naar de toegankelijkheid en afstand van bepaalde parkings, maar zoals ik al schreef is dat naar Mechelse maatstaven al bij al relatief.  Bovendien vrees ik dat, als je een uitzondering moet maken voor minder mobiele bezoekers, het hek al meteen van de dam is.  Iedereen kan zo wel argumenteren dat hij (of zij) meer behoefte heeft aan - en recht heeft op - een uitzonderingsmaatregel.

Maar nogmaals: dit alles neemt niet weg dat er zeker mag gepleit worden voor bepaalde structurele maatregelen die de toegankelijkheid kunnen verbeteren.  Ik denk dat Mechelen op dit vlak alvast niet slechter scoort dan vergelijkbare steden in ons land.  Maar zoals een verlicht Mechelaar ooit zeer juist stelde: 'Alles kan beter' ;-)

 goh, maar op die manier deden wij al jaren onze boodschappen in de stad, spijtig genoeg moet ik nu alleen mijn getten trekken en met de fiets is het ook niet tof in het stad, of ze pikken hem terwijl je erbij staat bij wijze van spreken of ze rijden je onderuit  of je valt vanzelf, doordat de visueel mooie kasseitjes glad zijn of ongelijker dan ongelijk gelegd.

als je voor je vertrekt naar de stad melk drinkt heb je boter in je maag tegen dat je in de binnenstad bent aangekomen

enne inderdaad je moet parkeren in de parkeergarages en joepie hé Vinci rijf ze maar binnen, de mens die dat idee gekregen heeft is verdorie een hele slimme geweest...

 

Het wordt steeds schandaliger !!!

Schepen Karel Geys stelt dat de gehandicapten hun wagen kunnen parkeren op de randparkings en van daaruit een taxi kunnen nemen richting binnenstad !!!

Begrijpen wie begrijpen kan !!!

 

 Heb net gebeld naar de dienst  "autoluwe stad" en kreeg daar ook te horen dat ik, om mijn rolstoelgebonden echtgenoot naar de bank te brengen, best een taxi kon nemen. Mag dat dan op kosten van de Stad?  Een beetje van de pot gerukt?

Let wel, ik ben helemaal niet tegen een autoluwe binnenstad, maar trop is te veel!                   Wat doe ik, een taxivergunning aanvragen of een reclamepaneel op de auto zetten? 

Ik wil graag burgemeester Somers uitdagen om eens een maand/week/dag door te brengen in een rolstoel in Mechelen... 

De uitlating van K. Geys getuigt van ofwel een zeer beperkt verstand of een grondige minachting voor de gehandicapten

Hopelijk moet hij, als zijn knieën het op een schone dag onvermijdelijk toch eens zullen begeven, zelf nooit in een rolstoel zitten. 

 Als ik het allemaal zo lees zou ik moeten gelukkig zijn dat ik in Hombeek woon. Helaas is dat niet het geval, tenminste als ik mijn dorpsgenoot gisteren zo aanhoor.

Hij was uitgenodigd om zich aan te melden voor de vervanging van zijn identiteitskaart. Niet in het dorpshuis van Hombeek maar in het huis van de Mechelaar. Voor 1975 was dat nog anders. De moderne tijd zeker. Vorige vrijdag reed hij dan naar de stad. Parkeerplaatsje zoeken, bonneke trekken en naar de dienst. Opnieuw bonneke trekken, bankje zitten en beurt afwachten.Dat ging echter nogal vlot daarvan niets te zeggen. Groot was echter zijn verbazing toen de dame van dienst hem meedeelde dat zijn pasfoto's niet deugden omdat ze niet RECENT waren. Recent ? Ja het waren nog de overschotjes van vijf jaar geleden maar perfect in orde. Hij was wel vijf jaar ouder geworden maar had in die tijd toch geen metamorfose ondergaan. Na wat over en weer gediscuteer bleef de ambtenaar van dienst echter bij haar standpunt. " De man op de foto was nog steeds de man die op het oude paspoort stond en ook de man die voor haar stond " .Iemand moet dan de kring doorbreken en mijn vriend besloot een andere vraag te stellen. Of ze dan ter plaatse geen toestel hadden om nieuwe beeldjes te schieten, hij zou ze dan wel bijbetalen. Nog groter was zijn ontgoocheling wanneer de dame hem bevestiging gaf maar er onmiddelijk aan toe voegde dat ze bedenkingen had over de kwaliteit van die foto's en dat hij maar beter ergens in de stad kon gaan. Er waren wel een paar mogelijkheden wist ze nog. Als u dan leest wat op de  oproepingskaart staat : " aanmelden zonder hoofddeksel behalve als het hoofddeksel wordt gedragen om godsdienstige of medische redenen ". Mijn vriend is dus onverichterzake naar Hombeek moeten terugkeren. Het heeft hem wel een beetje geld gekost en de ergernis bovenop.

Dit zegt niet alles maar toch veel denk ik zo.

@G.L.: uw Hombeekse vriend heeft toch geen bonneke gekregen omdat de tijd van dat eerste bonneke verlopen was? ;-)

En die overschotjes van 5 jaar geleden had hij beter uitgedeeld aan zijn jeugdige vriendinnen!

 Ik vraag mij af of de leden van het gemeente bestuur nog altijd door de stad mogen tuffen zonder een boete op te lopen...en zo ja...welk soort toelating zij dan wel hebben.

Valiede,gezonde,goed verdienende,gelukkige mensen met minachting voor de minder-valiede medemens.

Een ras apart...laat ons hopen dat ze nooit ziek worden...amen.

@GL :
 
Dat is nu wel een andere discussie, maar ik maakte het ook mee.
Mijn pasfoto had een zeer licht ecru achtergrond en werd daarom geweigerd.
de achtergrond moest wit zijn, en dat terwijl op de oproepkaart staat dat het een lichte achtergrond moet zijn.
Ook hier bleef de ambtenaar weigeren, waarschijnlijk op bevel van hogerhand.
Op de ID-kaart wordt de foto omgezet naar zwart/wit en je mag drie keer raden welke kleur zo'n bleek ecru dan krijgt ?   Juist ja.
 
@Kaline :
 
Misschien moeten we Boer Geys en Bart Somers, die blijkbaar niet open staan voor enige discussie, openlijk uitdagen om een dag te rolstoelen.
Ik ben zo goed als zeker dat 4040 zo'n kans niet zal laten liggen.
 
Enkele maanden geleden stelde ik reeds de vraag of rolstoelgebruikers binnen het autoluw gebied zouden mogen rijden en parkeren en toen verzekerde Boer Geys dat dit zeker het geval zou zijn.
Nu blijkt zijn woord waardeloos te zijn.
 
In ieder geval, wij weten nu perfect waar we staan en ik zal niet stilzitten vooraleer wij ONZE stad weer binnen mogen rijden met de wagen, om van daaruit op een menselijke manier verder te kunnen met de rolstoel.
Van de randparking met de taxi naar de stad, Heren Geys en Somers, dat kunnen WIJ niet betalen.
 
Binnenkort krijgt de Mechelaar de kans om zijn mening kenbaar te maken over het Bruul-project.
Een leuk vooruitzicht, zeker als je weet dat het gewoon een afleidingsmaneuver is en Somers en Geys er toch vierkant hunne kazak aan vegen en uiteindelijk alleen maar hun eigen goesting doen.
 
 
 

 

Heb ook al contact opgenomen met het stadsbestuur ivm de plaatsen voor mindervaliden. Sinds 3 weken dacht ik mijn vrijheid toegestuurd te hebben gekregen dmv een parkeerkaart voor gehandicapten. Helaas is het in Mechelen niet waar. Ik ben 2 jaar niet in Mechelen kunnen komen omdat ik moeilijk ter been ben maar met het autoluw maken van de stad, hoeft het voor mij ook niet meer. 

Mevrouw, er zijn wel 60 parkeerplaatsen voor mindervaliden. Mijn reaktie: en hoeveel parkeerkaarten voor gehandicapten zijn er in Mechelen?

Fantastisch toch 60 parkeerplaatsen voor mindervaliden als je of er niet kunt geraken wegens verbodsborden, ofwel omdat er verbodsborden staan voor te parkeren, ofwel staat er werfverkeer ofwel mensen die er  niet moeten staan. GEVOLG: Ik zoek wel een andere stad waar ik als Mechelaar welkom ben. 

Het stadsbestuur hoeft geen Warm Welkom Weekend meer te organiseren want je bent er niet echt welkom als je niet uti de voeten kunt,

Ik lees hierboven alleen maar over rolstoelgebruikers en 60+ers. Gelukkig ben ik niet zo ver dat ik in een rolstoel moet zitten en/of 60+ ben maar ik kan geen grote afstanden lopen en voor mij is het dus heel belangrijk dicht bij een winkel te kunnen parkeren. Ik red het gewoon niet om lange afstanden te stappen. Daarom heb ik ook een parkeerkaart gekregen. Als je daar dan nog eens de geweldige troitoirs en kasseien bijrekent, hoeft het voor mij allemaal niet meer zo. Spijtig!

@Xandra : Daar herken ik heel goed mijn eigen verhaal in.
Ik ben zelf zeer moeilijk te been en mijn echtgenote zit in een rolstoel, dus tweemaal pech dat de tandem Somers-Geys duidelijk iets heeft tegen de mindervaliden.

Er werd mij aangeraden gaan te praten bij Vinci Parks, maar daar werd me direct alle hoop ontnomen.

Uit goeie bron weet ik dat beide heren Mechelen Blogt lezen, maar als het geen goed-nieuws-show is, geven ze blijkbaar niet thuis.

Bij ons hebben ze voor dat soort mensen een naam.

 

 

"Bij ons hebben ze voor dat soort mensen een naam"

Jan, ik denk dat ze voor dat soort mensen wel overal een naam zullen hebben....

 Best is dat je over dit onderwerp nog eens een follow-up stukje schrijft in de eerste of tweede week van oktober volgend jaar, dat zit qua timing allicht een stuk beter dan nu :-)

Vandaag moest ik in het Huis van De Mechelaar zijn en zag ik dat zowat de helft van de Zakstraat gereserveerd is voor Mindervaliden. FANTASTISCH !!!!

Helaas zag de praktijk er veel minder fantastisch uit, want het ganse voorziene gebied was volgeparkeerd en toch stond er slechts één mindervalide medemens.

De rest waren wagens die helemaal over geen parkeerkaart beschikten, maar lustig hun klokkenspel veegden aan de geldende regels.
De meesten onder hen waren waarschijnlijk mensen die even op den bond moesten zijn of efkes in het huis van de Mechelaar.
"Het is toch maar voor efkes" wordt ook hier weer dagelijkse kost.

Laat het het toppunt van arrogantie zijn, er stond zelfs een bedrijfswagen van de Signalisatiefirma Janssens op de Mindervalidenparkings, maar ja, die hebben altijd al een streepje voor gehad in Mechelen, niwaar ?

Bovendien stonden zo goed als alle wagens geparkeerd tegen de rijrichting in, dus links van de weg, terwijl de zakstraat een tweerichtingsstraat is, dus dubbel in overtreding.
Wie echter 10 meter verder, op het kruispuntje met de Halle- en de Boucherystraat wil gaan draaien, passeert Big Brother en wordt gefotograffeerd en beboet.

STAD MECHELEN, schep hier duidelijkheid en schilder de vakken blauw, zodat misverstanden uitgesloten zijn en DOE IETS aan de foutparkeerders.
BEBOETEN EN TAKELEN !!!!

 

Ik heb de indruk dat het sinds de autoluwe binnenstad ineens véél drukker is in Mechelen qua verkeer...

Ik moest in de buurt van de Bruul zijn midden februari 2012 en het was 17u58. Staan die blauwtjes daar verscholen te controleren op wie de Bruul in rijdt voor 18u. Hebben ze mij dus een boete gelapt. Correct genomen klopt dit ook, maar kom ... 2 minuten? Het staat zwart op wit op de PV! Als het maar opbrengt zeker?

Lijkt me normaal 17.58 uur is toch voor 18.00 uur ?

@Podb: ik had vorige week hetzelfde probleem. Om 17.59 stond ik aan de Bruul. Maar ik heb dus even gewacht (twee minuten, voor alle zekerheid) om door te rijden. Zo simpel kan het leven zijn.

Tip: Ik ga ijsjes verkopen om 5 voor 6 aan den Bruul. Succes verzekerd. Of hoe een ondernemer slim moet zijn :-)

In de laatste Streekkrant zei Oepsinjorreke dat er in februari 3000 personen werden beboet omdat ze "de verboden stad" inreden.  Wel, ik was één van hen die 50 euro mocht ophoesten.

Reden:

Begin februari moest ik in de OLV straat zijn en op het blog zag ik ergens een schema met pijltjes die de richtingen aanduidden langs waar men dus wél mocht rijden.  Volgens dat schema mocht ik via de Consciencestraat en de Vijfhoek naar de OLV straat.   Aan de OLV straat zag ik echter dat men er vanaf de Vijfhoek niet in mag.  Bon.. ik zag voor mij enkele auto's de Bruul inrijden en volgde die.  Bingo en kassa kassa ! 50 euro voor de stropers.

Wellicht was de rijrichting (die in Mechelen om de haverklap wijzigt) tussen die afbeelding op het blog en het tijdstip dat ik daar passeerde weer veranderd?

Enfin, voor mij is het nu heel simpel: als ik niet persé in Mechelen moet zijn, blijf ik er weg en voor zover ik in mijn kennissenkring gehoord heb, ben ik niet de enige die daar zo over denkt.. 

@ Roger :

De OLV straat is enkele richting staduitwaarts sinds 1 juli 2011.

Misschien wat vaker naar Mechelen komen, dan had je dat geweten :-).

@ kathedraalspook: zoals ik hierboven schreef, liet ik me leiden door een plan dat ik in een of ander blog van dit eigenste Mechelen Blogt heb gezien.  Maar ik vind het jammer genoeg niet meer terug (of werd het inmiddels verwijderd?).

 Misschien de link onderaan dit artikel ?