Zaterdagavond 29 oktober 2011 pakte Cultuurcentrum Mechelen opnieuw uit met een ‘Full House’. Zoals bij de vorige edities werd het een avondvullend programma met kleine en grote verrassingen in aangepast decor en sfeer, mét een bepaald hoofdthema. Zaterdag was dat ‘Sound and Vision’, naar analogie met en als feestelijke afsluiter van ‘Contour 2011’, die datzelfde thema koos voor de vijfde editie van de biënnale. Mechelen Blogt was erbij en brengt verslag voor je uit.
De collega's van TV Mechelen waren ook van de partij: zij laten de 'hoofdrolspelers' in het Contour- en Full Houseverhaal aan het woord, met jullie verslaggever als interviewer van dienst:
http://www.youtube.com/watch?v=DIPHP0173hw&feature=player_embedded
Het Frank Vaganée Trio deed mooie dingen met tekenaar Philip Pacquet aka Cyclop Max, Het trio bracht een sterke live set van experimentele jazz, begeleid door live-getekende striptekeningen. Het was soms grappig te zien hoe ook de muzikanten zelf verbaasd stonden te kijken naar wat Philip Pacquet nu weer aan het tekenen was...
Er was aparte dans van Dissonant, Stray Dogs vemengde zinderende postrock en indietronica met videokunst, Koen en Koen van Gottland zorgden voor sfeervolle elektro en RifRaf-redacteur Kükl draaide eigenzinnige plaatjes. Ook kon je nog, voor het laatst de contourinstallatie ‘Flowers for Manitoba’ ervaren, melomanen konden snuisteren in platenbakken. En er was tijd voor een pintje en praatje ook natuurlijk...
En dan hebben we nog niet eens alles opgesomd. Ook waren er de twee eigenzinnigaards van I Love Sarah, die zich door ‘Friends’ lieten bijstaan en een muzikaal spectakel brachten, als soundtrack bij sitcoms – ondermeer. Minder mijn ding en ik heb de rit dan ook niet uitgezeten maar op zo’n Full House-avond is er voor elk wat wils en je komt zaken tegen die je meteen liggen, andere die je minder aanspreken. De laptopperformance van Danny De Vos knipoogde sterk naar Fennesz , maar kon toch een pak minder boeien, wat ondergetekende betrof toch. En eigenlijk had ik me bij ‘performance’ wat meer actie voorgesteld.
Op zo’n Full House kun je telkens échte ontdekkingen doen: voor mij waren dat er twee: de aanstekelijke en originele elektro en indietronica van het duo Gottland: Koen Vermeulen & Koen Van de Gaer én de wel erg originele hoofdact: Stray Dogs perform Intangible States. Strakke drums, gitaarscapes en –uitbarstingen in beste Mogwai- en Godspeed You! Black Emperortraditie, in combinatie met de videokunst op de halfafgebroken ‘muur’ waarachter Stray Dogs (half) verstopt stond. Het was een ervaring, zowel visueel als muzikaal. En misschien waren deze ‘Intangible States’ wel het beste voorbeeld – en dus de ultieme hoofdact – van hoe Contour muziek betrekt in de biënnale.
De gevel van Figurentheater De Maan, je kon er niet naast kijken, werd door het collectief Skullmapping tot leven gebracht met de geprojecteerde 3D animatie Moondance. Prachtig was dat!
De eigenzinnige muziekkeuze van Kükl, bekend van RifRaf en de AB was te horen voor, tussen en na de performances en omvatte een erg aparte mix van avant garde, postpunk, indie. Fijn om ondermeer Virgin Prunes' ‘Sweet Home Under White Clouds’ door de luidsprekers te horen schallen. En ook toen jullie verslaggever het volle huis van Cultuurcentrum Mechelen verliet, met de cd van Stray Dogs op zak, was Kükl nog sterk bezig.
’t Was weer een geslaagde Full House bij Cultuurcentrum Mechelen. De volgende editie vindt plaats op 1 april, géén grap, en is volledig op de kinderleest geschoeid en staat in het teken van ‘Nijntje’ én de expo over Dick Bruna die dan loopt (vanaf 18 februari tot 3 juni)
beeldverslag: © Wouter Nonneman (TV Mechelen) - interviews door Markec
tekstverslag & foto’s: © Markec
Ik zag de projectie op de Heilige Geest kapel.
Schitterend, is ook te zien in de Video.
Zaterdagavond 29 november?
Weerom een mooie samenwerking tussen TV-Mechelen en Mechelenblogt! Bedankt Markec!
Heel interessant, en mooie reportage van TV-Mechelen.