(foto's: Jan Smets)
Het was zowat twintig jaar geleden dat de Centrale Werkplaats van de NMBS, bij elke Maneblusser beter gekend als 't Arsenaal, zijn deuren nog eens openzette voor het grote publiek. Een buitenkans om eens achter de schermen van dit grote bedrijf te kijken.. En daar werd aardig van gebruik gemaakt dit weekend. Massa's volk wilde best wel een kijkje nemen in dit toch wel door en door Mechels Symbool van 'den IJzeren Weg'. Ooit kwam de eerste trein op het Europese vasteland aan in onze stad, en Mechelen werd het knooppunt van de Belgische Spoorwegen
Het is een reusachtig terrein waarop de werkplaatsen verspreid liggen. Ik was er lang geleden nog eens, maar stond vandaag weer verbaasd te kijken naar het gigantische complex waar zo'n 1400 mensen werkzaam zijn. Hiermee is 't Arsenaal de tweede grootste werkgever in de stad!
Toch is het zo dat de komende jaar zo'n 500 nieuwe personeelsleden worden gezocht. Immers de gemiddelde leeftijd van de medewerkers is 47 jaar. De NMBS zoekt technici, en da's een knelpuntberoep. Misschien kwamen vandaag wel potentiële toekomstige arbeiders over de vloer?
Dit weekend konden we in de werkplaatsen haarfijn te weten komen wat er allemaal komt kijken om de treinreizigers tijdig (?) op hun bestemming te krijgen. Achter het ganse spoorweggebeuren gaan heel wat specialtisten schuil die zich bezighouden met de locomotieven en rijtuigen of met de motorrijtuigen waaruit een trein bestaat.
We kregen op de vele werkplaatsen deskundige uitleg van vele personeelsleden. Maar ook konden we kennismaken met de toekomst van ons eigenste Mechelse spoorwegstation en zijn omgeving...
En er was nog véél meer: een proefrit met de rijsimulator was een unieke belvenis waarvoor het druk aanschuiven was....
Men kon een praatje slaan met treinbegeleiders, treinbestuurders en stationspersoneel. De werkkplaatsen van het rollend materieel konden bezocht worden, en er waren heel wat informatiestands...
Vele Mechelaars bezochten gisteren en vandaag het Arsenaal aan de Leuvensesteenweg: jong en oud, en vaak ook vele ex-werknemers... Maar ook van ver buiten de stad kwamen bezoekers afgezakt...
De opendeurdagen waren dus een voltreffer! Een leuk uitstapideetje met educatieve waarde op zonnige herfstdagen als deze...
Mechelen en het spoor...
Het betekent dus duidelijk wel iets...
Heel mooi ! Duidelijk voor herhaling vatbaar. Misschien iets om jaarlijks te organiseren.
:-)
't Arsenaal Mechelen
Knap gefotografeerd, het is net of ik er zelf was. Mijn oom en mijn grootvader hebben er jaren gewerkt in "tersenaal"... Beiden spijtig genoeg overleden.
Ik ben er zondag ook doorheen gewandeld, de kans deed zich voor en het was een stralend wandelweer. Mijn roots lagen voor een héél klein stukje in "Tarsenaal"want mijn grootvader, langs vaders kant, was lang geleden vanuit Hombeek werk komen vinden in de spoorwegwerkplaatsen. Hij had zijn vrouw in de Geerdegemstraat als zuster van "Wannes den Died" leren kennen en had zijn huis gebouwd in de Kruisveldstraat, het was een van de eerste huizen die daar in de toenmalige beemden aan de vaart werden gebouwd. Ik heb "Groteva" nog weten vertellen dat hij daar in "Tarsenaal" trompet speelde in de Harmonie en dat hij gratis coupons kreeg die hij voornamelijk gebruikte als hij naar Terneuzen krabben ging vangen of met zijn vrouw naar Verviers spoorde om stoffen te kopen voor kostuums en winterjassen. Tijdens mijn wandeling langsheen wellicht nog wat resterende gevelfragmenten uit die periode heb ik dikwijls aan hem gedacht. De "Opendeurdagen" waren een zeer goed georganiseerd en boeiend gebeuren...alleen was er weinig aandacht besteed aan een stukje geschiedenis en evolutie van "Tarsenaal"...misschien één infobord had volstaan. Maar wellicht zit er meer brood in de toekomst.
Zie hier de folkloregroep "Les Cheminots van het Arsenaal" in 1957.
Zie ook Soirée Lamot - De Cheminot
En ook in het vakblad van de Belgische vakbeweging uit 1920 heeft men het over de Cheminots :
"...Het Nationaal Syndikaat der Cheminots, dat in eene eenige organisatie al het personeel van de spoorwegen, posten, telegraphen, telephonen en zeewezen vereenigd had, heeft er rekening van gehouden, dat men moest decentraliseeren om het schoonste resultaat te bekomen..."
Ik liet me zondag ook vertellen dat het Arsenaal nog een echt mannenbastion is. Op de ca. 1400 werknemers zouden er slechts een 40-tal vrouwen zijn. Dringend tijd voor wat positieve discriminatie?
@die stem uit mechelen zuid: die vrouwelijke aanwezigheid bij het personeel liet zich zondag nochtans duidelijk zien, want vele werkposten met machines werden door dames bemand!
@ Jokke :
Inderdaad. Zeker als ge de website van de Belgian Train Group moogt geloven.
;-)