Vrijdagochtend - 28 oktober 2011 - besliste de NMBS-Holding om het kunstwerk ‘Gargles from Ipanema’ van de Belgische kunstenaar Dennis Tyfus te laten verwijderen uit het station Mechelen-Nekkerspoel. Het videowerk van Tyfus kadert binnen Contour 2011, de vijfde 'Biënnale voor Bewegend Beeld' die nog tot en met morgen, zondag 30 oktober loopt.
De NMBS-holding zet nu de samenwerking met Contour, drie dagen voor de biënnale afloopt, stop. “Omdat er teveel klachten binnenliepen”, zo luidt het daar.
‘Gargles from Ipanema’ was tot gisteren te zien in de gang en op de perrons van het station Nekkerspoel. Het toont beelden van een al wat oudere dame die sensueel danst op de tonen van de bossanovahit ‘The Girl from Ipanema’. Niets mis mee zou je denken. Toch lokte deze video blijkbaar veel negatieve reacties uit.
Contour is verrast door de vele negatieve reacties op ‘Gargles from Ipanema’. “Zoals bij de meeste kunstwerken in de publieke ruimte, kregen we zowel erg positieve als erg negatieve reacties”, zegt Steven Op de Beeck, directeur van Contour. “We betreuren dit voorval ten zeerste.”
Kunstenaar Dennis Tyfus reageert ontstemd. “Dagelijks worden we overstelpt met onzinnige reclameboodschappen die informatie aan ons opdringen. Iedereen lijkt dat normaal te vinden”, aldus Dennis Tyfus. “Het is zorgwekkend dat een ontspannende installatie als ‘Gargles from Ipanema’ wordt verwijderd. Ik vind dit een zeer slecht signaal, dat volgens mij perfect past in deze tijdsgeest.” aldus Tyfus.
De organisatie excuseert zich bij de bezoekers voor het ontstane ongemak en verlaagt de toegangsprijs als tegemoetkoming. Nadat eerder 'The Painter's Enemy' van de Waalse kunstenares Edith Dekyndt uit het parcours verwijderd werd, omwille van de 'plotse' sluiting van de Oude Stadsfeestzaal omwille van 'veiligheidsredenen' is dit een tweede tegenslag voor Contour 2011.
Vreemd toch dat de klachten pas tot drie dagen voordat de expo sowieso sluit tot deze drastische maatregel leiden? Je zou je kunnen afvragen of de NMBS deze klachten dan niet eerder ontving of wat die drie dagen nog gaan uitmaken (net zoals er wellicht al eerder geweten was dat er mogelijk asbest in de Oude Stadsfeestzaal aanwezig was!). Was het dus überhaupt nodig het werk te laten verwijderen uit het parcours, amper drie dagen voordat de expo sowieso sluit.
En zo wordt er dus opnieuw gesneden, buiten de wil om van de organisatie, in het Contourparcours. Erg jammer en onnodig als je het mij vraagt!
Vandaag en morgen, zondag 30 oktober kun je gelukkig nog wel alle andere installaties gaan bezoeken en ervaren van Contour 2011.
Warm aanbevolen!
Meer informatie vind je op Contour2011.be
tekst: © Markec
foto's: © Faryda Moumouh: ‘Gargles from Ipanema’, installatiebeeld, station Mechelen-Nekkerspoel, Contour 2011.
sta me toe dit toe te juichen
de eerste keer denk je er mss over na,
maar als ge alle dagen passeert zit je snel tegen de irritatiedrempel
Ik heb gehoord dat heel wat treinreizigers die in Nekkerspoel zich geërgerd hebben aan het feit dat er daar al jaren geen deftige schermen zijn met alle treininformatie op zoals in het centraal station van Mechelen.
Ze waren niet tegen het "kunstwerk" an sich maar het gaat hen om het feit dat ze al jaren aan de NMBS vragen om degelijke informatieschermen te hangen.
Groot was dan ook de verrassing toen ze de eerste keer de schermen zagen en er vanuit gingen dat de NMBS eindelijk informatieschermen voorzien had voor Nekkerspoel. Helaas was dit van korte duur toen bleek dat het voor een tentoonstelling is.
Ik zou ook niet zo gelukkig zijn met het feit dat blijkt dat de NMBS denkt dat ze de wachtende reizigers kunnen plezieren met een kunstwerk dat deel uitmaakt van een tentoonstelling.
Misschien hadden ze bij de NMBS wat beter moeten nadenken vooraleer ja te zeggen.
Zouden de NMBS ook zo consequent reageren op klagende reizigers die alweer moeten wachten op een (alweer) trein met verkorte samenstelling?
Of je deze kunst nu kan smaken of niet: daar gaat het niet zozeer om. Dit ruikt naar censuur, en daarom lijkt me dit een gevaarlijke tendens. Er was niks mis met deze kunstuiting. Ik begrijp het dus niet, en ben hiervoor dan ook wel wat verbolgen. Dit is een kortzinnige en domme reactie van NMBS.
Voor de tweede keer op rij is dit een enorme tegenvaller voor de organisatoren van Contour. Na de sluiting van de Oude Stadsfeestzaal is dit toch weer een onbegrijpelijke reactie die getuigt van kortzichtigheid en misschien, ja toch wel: bekrompenheid.
voor alle duidelijkheid: die schermen waren voorzien door de organisatie.
vreemd te merken dat al het ongenoegen die de NMBS blijkbaar al jaren opwekt bij hun reizigers nu gekanaliseerd wordt naar een kunstwerk dat an sich niets met de NMBS te maken heeft.
fijn te merken dat de NMBS nu denkt applaus te oogsten door het verwijderen van een kunstwerk, drie dagen vooraleer dat sowieso gebeurd zou zijn, terwijl die schermen met treinuren daar nog altijd niet te vinden zullen zijn.
misschien hadden de reizigers wat beter moeten nadenken over wat er nu écht belangrijk is (dienstverlening, iemand?) vooraleer ze een klacht formuleerden, gebaseerd op irritatie die niét opgelost zal blijken.
Ik vind het in-triest ! Ook voor mij ruikt dit naar censuur !!!
volgende keer zet ik er een mosselpot of een kakmachien,
dat schijnt ook kunst te zijn...
De kunstwereld zou zich beter met serieuze zaken bezighouden dan brol.
Maar soit dat wordt dan door die zogezegde kunstwereld weggewuift met dat ik het niet snap, ik moet dat niet snappen, kunst is om te verfraaien niet om te irriteren,
had dit in een besloten ruimte gezet dan word ik niet verplicht om erop te kijken.
dit "voorsmaakje" schrok af om Contour te bekijken ipv aan te moedigen
Al bij al in mijn ogen toch een stuk minder irritant dan die honderden, wat zeg ik; duizenden reclameborden, affiches, lichtreclames, en dergelijke die al decennia lang het zicht compleet verbrodden op de historische binnenstad van Mechelen.
Reclame is altijd irritant, zeker als die - ongevraagd - elk kwartier je favoriete film onderbreekt op één of andere commerciële zender. Maar dan kan je effe naar 't WC.
Reclame is altijd irritant, zeker als die - ongevraagd - elke halve kilometer opduikt in de binnenstad. Maar daar fiets of rijd je in een flits voorbij.
Maar onlangs zat ik bij mijn autogaragist te wachten voor een klein onderhoud. Omdat je natuurlijk geen voorrang hebt t.o.v. andere klanten, weet je dat je een uurtje moet wachten. Gelukkig zijn er luxezetels met de nodige (vak)boekjes en glossy's vlakbij.
Maar op dat moment stond er vlakbij een scherm dat reclame maakte voor hun nieuwe automerk. Geen honderden verschillende filmpjes, maar 1. Duurtijd van het filmpje : ongeveer 30 seconden en bij elk eind startte datzelfde filmpje opnieuw. En dat geheel werd dan nog eens opgevrolijkt met een irritant melodietje.
Dat scherm had geen on/off-knop en werd blijkbaar bediend door één of ander CD-speler in één of ander kantoor.
Op zo'n moment duurt een uur verschrikkelijk lang !
Dat de NMBS nu pas consequenties neemt, 3 dagen voor het einde is ook voor mij overbodig. Toch snap ik waarom er zoveel klachten over binnen liepen. Ik heb zelf 4 jaar kunst gestudeerd en in lijn met de vergelijking 'irritante reclame' zie ik nog liever 1000 affiches ophangen in de stad. De opdringerigheid en irritatie van deze filmpjes (die op sommige schermen nauwelijks 15 a 20 seconden duurden) is immens wanneer je 10 minuten op een vertraagde trein moet wachten. Ik ben gelukkig kotstudente en zag deze beelden slecht 2x per week, maar telkens was mijn 'vrolijkheidsgehalte' zoek na een bezoekje aan het station. Om maar even aan te tonen, ik heb meer dan eens gehoopt dat iemand die schermen eens aan diggelen ging slagen om een punt duidelijk te maken. Ik hoor sommigen al denken "leuk toch, dat kunst zo'n reacties van agressie kan uitlokken" maar volgens mij is een station al een plek waar genoeg frustraties ontstaan zonder deze bijkomstigheden, dus hang zo'n beelden liever waar de bezoekers van 'Contour' er iets aan hebben en ze de gewone reizigers niet storen...
Jammer dat men gezwicht is voor negatieve reacties..je hoeft er niet naar te kijken.....
je kan er niet naast kijken, Irma ben je er wel zelf geweest?
Ik kwam deze videos elke dag tegen. Ik was er ook niet wild van, maar van mij mochten deze toch wel irriterende schremen wel blijven hangen. Niemand heeft er baat bij dat ze enkele dagen voor het einde van Contour werden gestopt.
Marc VC Nee..helaas niet, had het graag met eigen ogen willen zien... maar heb soortgelijke situaties wel meegemaakt....
Dennis Tyfus... lol :-) +1
NMBS -10
Ik zie dat een van de werken van deze 'kunstenaar' ooit al als kinderporno bestempeld is
http://www.jahsonic.com/DennisTyfus.html
Hij heeft wat hij wil, media aandacht wegens wansmaak, dus die lacht stiekem in zijn vuistje.
misschien vond de NMBS de reacties ook wat overdreven en hebben ze gewacht om nadien ter genoegdoening van de mistevredenen ocharme slechts de laatste drie dagen te sluiten.
Zo heeft iedereen ruimschoots de kans gezien om te komen kijken en zijn de klagers blij dat het 'irritante kunstwerk' alsnog werd geschrapt.
Weeral een voorbeeld van Mechelse bekrompendheid, ....*zucht*. Een open kijk naar de wereld is te veel gevraagd.
En ja, ik heb Contour bezocht (maar vond lang niet alles goed, bvb. The Painter's Enemy deed me niets...).
En ja, ik neem elke weekdag de trein in Nekkerspoel.
De drang om te verhuizen wordt weer sterker.
Marc VC, ik raad u toch aan om iets meer open te staan voor een menselijke bezigheid die al meer dan 4000 jaar bestaat en entertaint. Nu, uw nogal aggressieve reactie is ook wel entertainend eigenlijk. Ook een manier om met kunst om te gaan natuurlijk en het mag want van kunst moet je niets. En, by the way, u kan toch naast alle reclame, dat naar ons gezicht wordt gesmeten, kijken?
Nikita, er zijn genoeg plaatsen op elk perron in Nekkerspoel waar je kan wachten zonder een blik op de schermen te moeten laten vallen. Uw argument houdt geen steek.
Een zeer teleurgestelde (weeral ja) inwoner van Mechelen.
ps. bij voorbaat mijn excuses als ik bij iemand enige irritatie heb gewekt
Ik geloof niet meer in toeval.
Kijk eens op http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1145086 laatste puntje " Treinstations krijgen digitale reclameschermen" vanaf 1 november.... Cristophe zal content zijn :-)
(Nekkerspoel staat er wel ni expliciet bij...)
Ik ben zo blij dat die weggaan! De schermen stoorden mij nog niet zo hard, daar kon ik gewoon langs lopen en ze negeren. Maar die muziek die op de perrons werd gespeeld! Die was gewoon vreselijk. De mensen die hier zitten te zeggen dat het 'censuur' is op 'kunst', die vraag ik: hebben jullie al eens 20 minuten op de trein zitten wachten met die rotmuziek op de achtergrond?! Het originele nummer 'The Girl From Ipanema' is zo mooi, maar deze 'kunstige' versie ervan trekt op niets. Iedereen op de perrons ergerde zich aan die muziek. Traag, zeurend en vreemd. Dat is géén kunst. Er wordt te vaak de stempel van "moderne kunst" geplakt op pure brol.
De gecontesteerde contour compilatie van Nekkerspoel kan worden bekeken in de Garage.
".....De kunstwereld zou zich beter met serieuze zaken bezighouden dan brol.
Maar soit dat wordt dan door die zogezegde kunstwereld weggewuift met dat ik het niet snap, ik moet dat niet snappen, kunst is om te verfraaien niet om te irriteren....."
Van zoiets word ik ongerust.
Zonder de smaak van enig ander te betwisten en/of te beoordelen, mag kunst aub nog iets méér zijn dan louter 'decoratief' ?
Kunstbeleving (of uiting) manifesteert zich nu eenmaal op diverse manieren. Kunst draagt meestal een boodschapof bedoeling . ("Helaas bevat hij geen muziek" zei Ravel zélf over zijn 'Bolero'...moeten we die bolero dan ook bannen ?...)
Wat die 'irritatie' betreft, die ligt m.i. minder bij het kunstwerk zélf en eerder bij het feit dat je dat kunstwerk niet kan negeren. Inderdaad: als je iets niet mooi vindt en het wordt je voortdurend 'opgelegd' (cfr de muziek op de perrons)..dan IS het ook irritant.
Gymicko heeft eerder in deze topic een treffend voorbeeld gegeven hoe iets écht irriterend kan zijn, hoe mooi en professioneel het ook mag verpakt worden (zijn bezoek aan de garage).
Samengevat: had men die schermen opgesteld op een plaats waar je ze kàn bekijken/beluisteren ipv een plaats waar je ze moét bekijken/beluisteren....dan was de irritatie m.i. veel minder geweest.
Men had misschien (ik kan de impact van de werklast/kosten/tijdbestek niet inschatten) beter de schermen ergens ànders gehangen, zonder ze meteen te verwijderen. Ik kan de reactie van de NMBS dus noch goed, noch àfkeuren...
ik kwam net voorbij de Garage en ik zag dit
je kon er niet naast kijken, kan iemand de gordijnen sluiten aub
@Marc VC - tenzij ik me vergis maakt het mee deel uit van de expo rond Vaast Colson die nu toch al een tijdje loopt (nog tot 26 februari).
Peter meldde dit trouwens al hier een tijdje geleden (op 30.12) je was dus "gewaarschuwd" ;-)
Meer info over op de webstek van Cultuurcentrum Mechelen:
http://www.cultuurcentrummechelen.be/tentoonstellingen/2011-2012/vaast-c...
Dat het werk toch nog getoond kan worden, vind ik persoonlijk een goede zaak.
Voor en tegenstanders zouden het er naar mijn bescheiden mening toch kunnen over eens zijn dat het niet geheel onlogisch is dat een artistiek werk getoond wordt op een locatie die daar voor voorzien is (De Garage dus).
En ik verwacht ook niet dat men alle werken die ik toevallig persoonlijk niet mooi of geslaagd vind gaat bedekken of verwijderen (stel je voor!) ;-)
Doet me er aan denken dat ik nog moet maken dat ik ga kijken, al is 26 februari nog ver natuurlijk...
Nix mis mee toch?
wacht tot je het zou zien in bewegende beelden Irma
Over smaken en kleuren.... Bla bli bla
Het is niet omdat Marcske het slecht vindt dat iedereen het slecht moet vinden hé? :-)
Beste Marc,
Uw idee dat de gordijnen dicht moeten omdat u de bewegingen op de schermen niet kan aanzien lijkt mij bijzonder vreemd. Ik begrijp niet waarom uw persoonlijke houding tegenover wat mij een onschuldig beeld lijkt zo negatief is. Zou u misschien expliciet kunnen aangeven welke kwaliteiten van deze bewegingen u dan zo storen? Wat het lijkt mij nu dat dat hetgene is wat u er blijft aan storen. Waarom dan?
Simeon.
Beste Marc,
Uw idee dat de gordijnen dicht moeten omdat u de bewegingen op de schermen niet kan aanzien lijkt mij bijzonder vreemd. Ik begrijp niet waarom uw persoonlijke houding tegenover wat mij een onschuldig beeld lijkt zo negatief is. Zou u misschien expliciet kunnen aangeven welke kwaliteiten van deze bewegingen u dan zo storen? Wat het lijkt mij nu dat dat hetgene is wat u er blijft aan storen. Waarom dan?
Simeon.
Voor mij hoeven de gordijnen niet dicht, maar ik blijf het wel moeilijk hebben met het woord videoKUNST. Dagelijks werken er tientallen monteurs en beeldmengers in tv-studio's die dergelijke effecten kunnen maken. Met de digitale toestellen die in elke proffesionele studio aanwezig zijn, is het een kwestie van op de goede toetsen te drukken. Al is dat misschien een kunst op zichzelf....
Och, de mosselpot van Broodthaers kan in principe ook iedereen maken...
Wat Warhol deed was ook niet bijster origineel of moeilijk...
Beauty is in the eye of the beholder...
Kunstenaar XYZ maakt een werk waarvan de grote massa zegt "Dat kan ik ook!", iemand maakt vervolgens een soortgelijk werk, reactie van dezelfde grote massa "Hela, gaat ge XYZ achterna doen?"
Zo werkt het ongeveer :-)
Momenteel loopt trouwens BRAFA12 (nog tot de 29e), de beste tentoonstelling van het land, en je kan er nog iets op de kop tikken ook.
Bedankt voor de tip, Christophe, je bedoelt dit toch he met 'BRAFA12' ...
Inderdaad, je kan daar een honderdtal galerijhouders en handelaars hun standen aflopen en naar de kunstwerken en het antiek etc gaan kijken voor het in priveverzamelingen terechtkomt. Enkele jaren geleden lag bv de prijs van een originele oude kaart van Mechelen tussen de 400 en de 1000 euro, afhankelijk van de grootte en kleur of geen kleur.
Geen enkel museum krijgt zo'n uitgebreide en diverse tentoonstelling opgezet.
Contour is neergestreken in Brussel, in De Loketten van het Vlaams Parlement. Ik passeerde er deze morgen en zag 'Gargles from Ipanema' op de schermen in de uitstalramen van De Loketten. Ik vind het mooi en en ben vooral blij dat ik nu zelf kan vaststellen hoe controversieel dat werk wel zou zijn (niet dus, wat mij betreft)
Ik ben benieuwd of Brussel even verkrampt zal reageren als de NMBS ...
Contour on tour is trouwens tot 11 juli gratis te bekijken in het Vlaams Parlement
Het werk van deze kunstenaar uit de reeks zotgevingerd in Plasticland dat bestempeld werd als zogenaamd"kinderporno" was eerder een aanklacht tegen Fascisme.
"Mischien stof tot nadenken"
En btw het werk in Mechelen was prachtig , ik werd er goedgehumeurd van.