(foto's: Jan Smets)
Mechelen doet het érg goed op het gebied van toerisme. En de zomer-die-er-eigenlijk-geen-was kan afgesloten worden met een serieuze stijging van het aantal bezoekers. Aan de balie van onze dienst Toerisme in de Hallestraat kwamen flink wat meer gasten langs, en de skywalk van Sint-Rombout was een absolute voltreffer... Hoogste tijd om dit alles eens onder de loupe te houden...
De Spanjaarden zien onze stad erg graag. Misschien heeft het wat te maken met de kinderjaren van 'hun' of 'onze' Karel V? Spaanse toeristen vinden meer en meer de weg naar Mechelen. In juli en augustus werden zelfs méér Spanjaarden dan Nederlanders geteld aan het onthaal van de dienst toerisme.
Schepen Nobels probeert dit uit te leggen:
'De toename van het aantal buitenlandse gasten is te wijten aan de volgehouden inspanningen van de stad om toeristen naar Mechelen te halen.Samen met de andere kunststeden Brugge, Gent, Antwerpen en Leuven zijn we aanwezig op buitenlandse beurzen en samen met Toerisme Vlaanderen investeren we in promotie, vooral in de buurlanden en in Spanje.'
Mechelen promoot zichzelf graag als een gemakkelijk te bereiken kunststad met een rijk historisch patrimonium en een gastvrije sfeer.
De overnachtingen in onze hotels stegen de eerste vier maanden van dit jaar met 8 %. Maar deze trend werd niet doorgezet vij alle hotels in de zomermaanden.
De attracties leden wel onder het rotweer. Er werd een daling van 6,3% vastgesteld. Jammer - maar aan het weer kunnen we nu eenmaal niks veranderen. Daar kunnen we alleen maar over zeuren...
Maar onze skywalk doet het bijzonder goed! Maar liefst 26% meer bezoekers! Frank Nobels denkt dat dit komt door de blijvende inpanningen op het vlak van promotie, de organisatie van speciale activiteiten en veel positieve mond-aan-mondreclame. Belangrijke instrumenten zijn de facebookpagina van de toren www.facebook.com/Sintromboutstoren en de website www.mechelen.be/sintromboutstoren.
Dat kan best... Maar vergeet natuurlijk ook Mechelenblogt niet, én de vele Flickrmeetups die de actieve Mechelengroep hier organiseert, mijnheer de Schepen! Qua promotie kan dit ook tellen! ;-) Zo hebben we al meerdere landgenoten én noorderburen weten te overtuigen van de schoonheid van onze stad!
Mechelen investeert ook op een slimme manier in binnen-en buitenland, weet onze schepen te stellen. Elke geïnvesteerde euro brengt een veelvoud op. Neem het voorbeeld van de buitenlandse persreizen. Afgelopen 15 maanden organiseerde Toerisme Mechelen in samenwerking met Toerisme Vlaanderen 19 persreizen. De journalisten uit verschillende landen zijn vol lof over onze stad.
'De hele stad is een schitterende diamant die een heerlijke en intense belevenis biedt'
...bloklettert Clara Arnedo in Viajar.
Alles samen 77 artikels uit 10 verschillende landen met een totale mediawaarde van 3.706.200 euro. En dit terwijl de stad, naast personeel, 'slechts' 3720 euro investeerde in het onthaal van buitenlandse pers. Een investering die 1000 keer meer oplevert. Nobels zegt dat buitenlandse toeristen vallen voor ons rijk patrimonium, het UNESC-wererlderfgoed en de plaatselijke horeca. Hij verwijst graag naar de rubriek 'Mechelen door andere ogen' op de anderstalige versies van de toerismewebsite www.toerismemechelen.be
Hetzelfde investeringspatroon vind je terug in de samenwerking van onze stad met andere kunststeden en met Toerisme Vlaanderen. Binnen het kunststedenactieplan investeerde onze stad de laatste vier jaren 175.000 euro, en realiseerde ze samen met de andere kunststeden projecten ter waarde van 3.615 000 euro. Da's vier keer de investering van al deze steden samen. Een nauwere samenwerking met Gent, Brugge, Antwerpen en Leuven staat op stapel.
Schepen Kristl Strubbe wil er graag nog wat aan toevoegen:
'Dankzij het online ICT-beleid haalt Toerisme Mechelen nu ook uitzonderlijke resultaten op het internet. Meer dan ooit tevoren ontdekken digitale bezoekers Mechelen online. De bezoekcijfers tonen een verzesvoudiging en overtreffen onze stoutste verwachtingen. Dit hebben we te danken aan ons bewezen 'samen sterk'-concept en de ingetratie met de stadswebsite...'
Wie ben ik om dit tegen te spreken. Onze politici zijn euforisch. En eigenlijk ben ik dit natuurlijk ook als trotse Mechelaar. De cijfers zijn er. De schepenen hebben er hun conclusies uit getrokken, en wij drinken hier straks een Gouden Carolus op! Op Mechelen!
Nu nog Google Street View afwerken en implementeren in onze stadswebsite
(met cool logo)
en dan zijn we er helemaal !
En daarnaast is er ook nog eens Joetjoep.
Alleen spijtig dat deze mensen de film "HELP DEN TOREN STAAT IN BRAND"niet kunnen zien,zoals beloofd ! De film schijnt gewoonweg,weg te zijn! Niet meer te vinden??
Spijtig
Jackie