Wielerterroristen...

met categorie:  

Ik ben mijn hele middelbaar (jaren 70) dagelijks van Battel naar Pitzemburg en terug gereden. Tegenwoordig fiets ik wat minder, maar de gevoeligheid voor de problematiek van de zwakke weggebruikers is dezelfde gebleven. De fietspaden waarvoor ik actie gevoerd heb zijn niet te tellen... Juist daarom ben ik ook erg gevoelig voor de zorg voor onze fietspaden. Maar ik kan mij razend maken als er dan fietsers zijn die minachtend de neus ophalen voor het fietspad, waarvoor wij zo gevochten hebben, om "gelijk de groten" op de rijbaan te rijden. En de uitvluchten... dé klassieker is dat het fietspad niet berijdbaar is.

Het ergst zijn de wielerterroristen in groep. Wetgeving, die er gekomen is om hen te beschermen, daar vegen ze hun voeten aan. Een volgwagen met signalisatie op het dak als je op de rijbaan rijdt, allez, we gaan ons toch niet belachelijk maken zeker. En constant brandende verlichting als het donker wordt, dat is toch niet meer van deze tijd. Ofwel rij je helemaal in 't donker, ofwel neem je zo'n knipperend dingetje, dat net genoeg licht geeft om de sleutel in het sleutelgat te stoppen - als je er vlak voor staat.  De straat zelf verlichten, en goed gezien worden? Hé, wij zijn grote zelf grote lichten, hoor, ik zie mijzelf goed genoeg, dan zullen de anderen mij ook wel zien zeker. En we rijden toch flink door, waarom zeur je dan omdat je er met de auto niet langs kan als we met 3 of 4 naast elkaar rijden... Als ik 's avonds van mijn werk kom in het industriepark van Walem kom ik geregeld zo'n horde tegen.  Normaal ben ik een vredelievend mens, en een absoluut tegenstander van de doodstraf, en toch... soms bekruipt mij onwillekeurig het idee "Ze moesten al die mannen die de regels aan hun laars lappen vogelvrij verklaren. Geen licht in het donker? Mag ongestraft doodgereden worden, hij vraagt erom".

Een paar dagen heb ik op de Battelsesteenweg een nieuwe kategorie wielerterroristen gezien. Hier ging het om solo acties, maar zo geregeld na elkaar dat het haast niet anders kan of ze hebben met elkaar afgesproken. U moet weten dat heel veel bewoners van de Battelsesteenweg hun beste beentje hadden voorgezet en ook het fietspad sneeuwvrij hadden gemaakt (of had de overheid daarvoor gezorgd?). De rijbaan daarentegen was zéér gevaarlijk, met stapels sneeuw langs de kant: sommige bewoners hadden de sneeuw en dus het probleem verplaatst van het trottoir naar de rijbaan. Op die spekgladde rijbaan was het héél voorzichtig kruisen, en hopen dat geen van beiden net op dat moment opzij glijdt tegen de ander. Wel, onder die omstandigheden waren er veel kloefkappers die niet beter vonden dan met hun fiets op de rijbaan te gaan rijden, langs auto-kant van de sneeuwdijk, op die manier de ruimte om elkaar te kruisen nog smaller makend, met nog meer kans om te gaan slippen. Zelfmoordterroristen zijn het, want voor wie zouden de gevolgen het zwaarst zijn als een auto aan 't slippen gaat?

Rechten van de zwakke weggebruiker? Wat voor signaal geven die charels naar de overheid? Doe vooral geen moeite om het fietspad te onderhouden, wij rijden wel op de rijbaan...

Ik kan me daar ook serieus aan ergeren... Waar ik woon is er een schitterend fietspad (nu natuurlijk niet want volgesneeuwd, maar ik spreek over betere tijden) en toch zijn er altijd wielertoeristen die nog op de baan rijden, en daarbij de auto's serieus hinderen...

Als dat nu een hele groep is kan ik daar nog iets of wat inkomen, maar geregeld zie ik ook mannen solo op de rijbaan rijden. Als je dan een opmerking maakt terwijl ze voorbij rijden, zo in de trant van "amai, dat fietspad is hier toch wel in erg slechte staat" (uiteraard met zwaar ironische ondertoon) dan halen ze hun neus op en sommigen worden nog boos ook...

En dan de fietsbel, mijn stokpaardje... Ben je rustig op de vaartdijk aan het fietsen, totally relaxed en dan komt daar ineens zo ne paljas vanachter u en op de allerlaatste moment roept die "yoooow"... Geregeld verschiet ik mij zo nen bult dat ik afwijk van mijn baan, tot grote ergernis van meneer de coureur die ineens moet remmen.
Hoeveel discussies ik zo al gehad heb met die mannen. Hoe onbeschoft kan een mens eigenlijk zijn met dat roepen. Terwijl een simpele fietsbel zoveel makkelijker en hoffelijker is, en nee een fietsbel moet niet zwaar wegen en groot zijn, alternatieven zat... En geef toe, die mannen zijn meestal geen Tom Boonen's of Eddy Mercxen dus die paar gram extra zal het niet doen...

Mijn probleem is dat ik mijn mond niet kan houden en het dus altijd nodig vind om opmerkingen te maken, of die kerels gewoon in hun gezicht uit te lachen. Tot nog toe ben ik gespaard gebleven van geweld, al heeft het een paar keer heel close geweest. Maar de kans is groot dat ooit "Hier rust Tommy, doodgeslagen door een wielertoerist" op mijn graf zal prijken... Of dat ik ooit in de cel beland omdat ik er zelf een de vaart inkieper of erger :-)

Leukste van al is dat mijn eigen oom zo'n wielerterrorist van de ergste soort is. Je kan je vast en zeker wel inbeelden wat voor verhitte discussies wij soms hebben. :-)

Nog zo eentje : fietsers die spookrijden op de kleine rotonde aan de Plaisancebrug. Je komt van de Dessainlaan, staat met je wagen op het rond punt klaar om de brug op te rijden, je kijkt naar rechts richting Brusselsesteenweg, en dan komt er zo ineens ene van links (langs de vaart) dat kruispunt opgefietst. De dag dat ik er zo eentje omver rijd geef ik een gratis vat, da's beloofd !

Vooraf inschrijven verplicht :-)

Wel, wel als fietsers hater kan ik deze reacties wel pruimen. Niet dat ik al niet eens fiets, maar dan probeer ik alleszins het verkeersreglement te respecteren.  Daarin ben ik dan een uitzondering, vrees ik.

Maar de situatie vandaag met al die besneeuwde wegen is niet makkelijk en inderdaad als er dan fietsers op de rijbaan komen dan kan je je afvragen of dat, zeker voor een zwakke weggebruiker, wel verantwoord is. Blijf binnen met je velo. geen haar op mijn hoofd dat er nu aan denkt te gaan fietsen

Ik moet wel zeggen dat ik al enkele keren de fietspaden heb zien opkuisen door tractortjes en dat is dan waarschijnlijk het werk van de overheid. Nadeel is dan dat die de sneeuw ophopen ofwel in de goot ofwel aan de rand van de rijbaan en probeer daar dan maar eens door te geraken met de wagen. Enfin dat zijn zo van die dingen die in dergelijke weersomstandigheden kunnen gebeuren.

Waar ik me aan stoor is dat er hier en daar nog pummels zijn die hun stoep niet sneeuwvrij maken. Ik snap wel dat je dat niet kan als je niet thuis bent en dat je dat dus met een beetje geduld moet bekijken maar als je dan ziet dat ondertussen de hele straat iets gedaan heeft, behalve, na nu meer dan een week miserie, enkele buren dan vind ik dat de wijkagent daar met plezier een boete mag gaan bussen.

Vraag is dan weer hoe goed de overheid dat zelf doet of sommige handelaars, wier stoepen er niet altijd optimaal uitzien. Al eens door de Befferstraat gelopen? Of door de "streutjes van de Leen". En wat te denken van de stoep aan het groen waterke? Verleden week was praktisch heel de straat geveegd, behalve die enkele meters aan het vlietje. Is dat niet de plicht van de stad? Hoe de situatie momenteel is, kan ik niet zeggen. Ieder zal in zijn buurt wel die pijnpunten kennen, zeker?

Waarmee ik wil besluiten dat het hoog tijd is dat het weer lente wordt, want dat sneeuw-en ijsgedoe, gekoppeld aan "dreaming of a white Christmas" (Juicht volkeren der aarde het was godbetert helaas nog eens een witte kerst - sic) "Jingle Bells" en ander geleuter hangt me al flink de keel uit. Geef mij maar een warm terrasje op de grote markt!   "Dos servezas por favor" neem ik er dan met plezier bij

Rudi, wij proberen onze stoep ook min of meer begaanbaar te houden. 

Wat me inderdaad ook opviel toen ik deze week ging winkelen in de binnenstad, was dat heel wat winkeliers zich blijkbaar niet geroepen voelen om de stoep voor hun etalage vrij te maken.  De IJzerenleen, Borzestraat, Geitestraat...  Overal was het één ijsbaan.  Slechts hier en daar had een winkelier het de moeite gevonden om sneeuw en ijs te ruimen en een smal paadje vrij te maken.  En dan maar klagen dat de klanten wegblijven!  Commercanten, het blijft een ras apart...

Overigens - terug on topic - groot gelijk met de bijdrage over de wielerterroristen.  Ik passeer geregeld langs de vaartdijk.  Ik vrees de dag de zo'n groep racende onverlaten een schoolkind omver rijdt.

Fietsers mogen - indien het fietspad verhinderd is - zich op de rijbaan begeven, mits ze rechtshouden en niet naast elkaar fietsen.

Vermits deze dagen veel fietspaden verhinderd zijn (vermits er daar niet gestrooid is, of de auto's heel ruim parkeren en zo ook op het fietspad staan) mogen fietsers dus wettelijk op de rijbaan fietsen.

Het feit dat u ze dan zelfmoordterroristen noemt, heeft niks te maken met zij die op de rijbaan fietsen, maar met het feit dat u daar met de auto al dan niet onveilig rijd...

Met weer als dit is elk vervoersmiddel onveilig en is de straat - willens nillens - terrein voor elk vervoersmiddel (dus ook voor voetgangers indien het voetpad niet geveegd is). Als u blijft volhouden dat de straat alleen voor auto's is, maakt u alleen maar duidelijk wie hier het gevaar op de weg is.

 

Ps: opmerkingen over wielertoeristen zijn wel volledig terecht, en daar erger ik me ook aan. Het is voor elke fietser verplicht om voor -en achterlicht en fietsbel te hebben én te gebruiken.

"Fijn" te lezen dat ik - want fietser - gehaat wordt door sommigen. (sic).

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hier serieus met spek geschoten wordt... maar dat zal wel aan mij, onverantwoorde fietser die ik ben, liggen.  Zelf erger ik me blauw aan ALLE weggebruikers die er in bestaan de verkeersreglementen naast zich neer te leggen, of het nu automobilisten, voetgangers (want, ja, zij ook!) of fietsers zijn. Maar ik doe niet mee aan de politiek 'laat ons veralgemenen'. En heb het dus niet over DE fietsers noch over DE automobilisten of DE voetgangers...

Worden hier onwaarheden verteld, als er gewezen wordt op het onverantwoorde gedrag van SOMMIGE (niét DE) fietsers? Zeker niet. En ook ik kan me behoorlijk boos maken als ik weer eens een fietser zonder licht zie, of als een aantal fietsers de hele rijbaan nodig hebben... enz. Net zoals ik me kan ergeren aan voetgangers die zomaar overlopen, oversteken door het rode licht... Automobilisen die op fietspaden parkeren, enzovoort.

Ik ben evenwel geen "hater" van welke weggebruiker dan ook, wél deel ik de bezorgdheid van velen omtrent het niet naleven van de verkeersregels. En ik vraag me vaak af waarom die vekeersregels er überhaupt zijn als ze toch niet worden nageleefd... We hadden vroeger op school het vak verkeersopvoeding: géén overbodige luxe als je sommige weggebruikers soms bezig ziet !

Sommige verkeerssituaties hélpen ook niet altijd en er is soms onduidelijkheid, maar dan nog dien je je aan de regels te houden... 

/
En Rudi, deze fietser - en  ik ken er nog -  laat met dit weer inderdaad de fiets op stal ! Gevolg is wel dat er veel gewandeld/geschoven  dient te worden, want als de bussen al rijden, na 21 uur is er sowieso geen vervoer meer per bus in de stad en is het dus, als je niet met de wagen rijdt, wandelen geblazen of een taxi bestellen... opties die ik dezer dagen dan ook benut.
 

Lieve mensen, laat ons aub toch een beetje genuanceerd blijven en hopen dat ALLE weggebruikers de wegcodex respecteren... Maar om nu een hele tirade aan het adres van weggebruiker x, y of z te gaan afsteken... nee, dat is niét mijn "stijl"..

Wieland's artikel gaat specifiek over wielerterroristen. Die mannekes met ne koersfiets en fluo spannende pakjes dus. Daar ging mijn reactie ook uitsluitend over.
Ik haat zeker geen gewone fietsers, ik ben er zelf ook één...

TommyG: dat wéét ik, en in grote lijnen kan ik me daar, net als jou, in vinden, maar ik  mag toch nog wel reageren op sommige andere spijtige uitlatingen die ik weer eens 'mag' lezen he ;-))
 

Een voetganger is een automobilist die een parking gevonden heeft.  Een fietser is een autombolist die zijn fiets heeft meegenomen om de files te ontwijken.

Toch wel leuk he, die mobiliteit ....

:-)

Ik weet  niet vanwaar je die leuke quote haalt, Peter, ze zal voor velen wellicht van toepassing zijn, maar deze fietser voelt zich totaal niet aangesproken vermits ik niet eens een auto héb ;-)

Ik ben het wel helemaal eens met Rudi en Koen. Middenstanders die voor eigen deur vegen zijn erg moeilijk te vinden .....Ik schat dat de helft van de stoepen is geveegd in de Mechelse binnenstad. Begijpe wie kan ...

Tuurlijk Marc, ik wou gewoon even duidelijk maken dat ik geen fietshater ben....

Peter - zovéél waren we nu niet OFF topic hoor... Maar inzake wat Rudi en Koen over de middenstanders zegden, volg ik ook....

TommyG - MarK met de K van Koud ;-)  / nee jij, niet, Rudi wel en hij is daar blijkbaar fier op. tja... Ik vind niet alles en iedereen even leuk of aangenaam, maar HATEN, nee...

Misschien moeten ze die oude wielerpiste in Walem opnieuw in ere herstellen.  Dan kunnen al die wielerfanaten daar hun hartje (en hun nodige aantal kilometers) ophalen.

Allez, just an ID, zeunne !

;-)

Ik begrijp volkomen dat fietsers nu op de rijweg rijden. Ik blijf daar met de wagen netjes achter tot er echt voldoende ruimte is (wat wil zeggen geen tegenligger) om voorbij te steken. Wordt niet geapprecieerd door mijn collega's automobilisten trouwens! Maar ik hoop dat iedereen heelhuids deze gladde periode doorkomt. Op mijn weg naar huis kom ik ook regelmatig een bende wielertoeristen tegen. Zelden al een groep gezien met begeleiding. Moet er eentje plassen, gaat heel de bende ondertussen tegen 10 km in het uur verder.Om je dood te ergeren! Héél die handel moest gewoon afgeschaft worden. Dat ze ook in Zolder rondjes gaan rijden he!

Als fervent fietser pleit ik ervoor dat de fietser een geweer mag dragen om alle te los lopende honden omver te knallen.

@ Anne Marie :

Het hele zootje gewoon naar de Mont Ventoux sturen !

;-)

Je merkt direct dat het feest van de vrede weeral enkele dagen achter ons ligt.

@ Luc :

De voorbije dagen was de (vredige) stilte hier te snijden, maar nu is het opnieuw back to basics op de blog : argumenten en bevindingen neerleggen en wachten op de pro's en contra's.

;-)

Wat een gezeik seg. Iemand hier al eens effectief geprobeerd om zich met de fiets te verplaatsen ? (sneeuw of geen sneeuw). Het is tegenwoordig een wonder dat je als fietser er heelhuids doorkomt. Niemand die ook maar 1 millimeter wil toegeven. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk om je kinderen te leren fietsen, wat ze toch zullen moeten kunnen om een beetje zelfstandig te zijn.

Als fervent fietser, zowel practisch als recreatief.

Met dit weer verplaats ik me sowieso niet per fiets.

Maar als fietser heb je, ook als het mooi weer is, een gezonde dosis assertiviteit nodig om niet helemaal weggedrumd te worden door de wagens. Het is dikwijls nodig je plaats op de baan letterlijk op te eisen. (lees op de rijweg gaan rijden). Ik ben het er wel mee eens dat lichten en een bel absoluut noodzakelijke attributen zijn.

Blijft de vraag (aan de echte wielerterrorist) wat nu eigenlijk de fun is om elk weekend de nodige honderden kilometers te vreten ?

-Bestaat de kick erin om het aantal vooropgestelde kilometers te behalen binnen een vooraf bepaalde tijd ?

-Is het de après-ski après-rit, met fluitjesbier ?  

-De cameraderie met het nodige old-boys-network ?  

-Het glossy wielerpak met bijhorende flashy helm ?  

-De snelheid (en de daarbijhorende adrenaline) ?  

-Het gevoel van baas-van-de-volledige-weg te zijn ?  

-Het steeds veranderende landschap, dat in een oogwenk voorbijflitst ?

-Het copycatten van een oude Flandrien of hedendaagse wielerheld ?

-None of the above

Ieder zijn meug, natuurlijk.  Maar toch...

Ik ben veel meer automobilist dan fietser en het komt misschien omdat ik zo weinig fiets, dat ik toch een pak voorzichtiger ben op twee wielen dan de modale fietser.
Ik zie sommige (zeker niet allemaal) fietsers soms stoten doen of zware risico's nemen om toch hun gelijk te halen, zelfs al hebben ze helemaal geen gelijk.
Wat ze wel eens vergeten is, dat ze bij een ongeval wel in hun recht zullen gesteld worden, maar dat ze wél tot de categorie zwakke weggebruikers horen.
Soms maakt een automobilist, bewust of onbewust, een fout op de verkeersregels, maar bij een aanrijding zal de fietser altijd zwaarder gekwetst worden dan de autobestuurder.
Ik ben dan liever blode dan dode Jan.
 
Ook fietsers maken fouten die soms fataal kunnen zijn.
Een voorbeeldje : zowat alle fietsers die via de Ridder Dessainlaan naar het park rijden, houden totaal geen rekening met het van rechts komende verkeer, terwijl daar wel de voorrang van rechts geldt, ook voor fietsers.
Pas op, ook de automobilisten op de Dessainlaan schijnen niet te beseffen dat de voorrang van rechts daar van tel is.
Misschien moeten daar eens borden geplaatst worden of een schilderring op de baan aangebracht worden.
De prijs van een potteke verf weegt niet op tegen een mensenleven.
 
In ieder geval, fietsers moeten rekening houden met de stommiteiten van automobilisten en omgekeerd en zich voorhouden dat de ander op ieder ogenblik een stommiteoit kan doen of een verkeerde beweging.
Defensief voortbewegen is voor iedereen dus aan de orde, zowel voor voetgangers, fietsers én automobilisten.
Wie de baan voor zich alleen wil, moet maar in de brousse gaan wonen.
 
 
 

Markec - als je je afvraagt waarom ik sommige fietsers haat dan heeft Jan Govaerts in mijn plaats een aantal beweegredenen opgesomt. De automobilist is in altijd en alles voor 99% van alle fietsers de schuld en hun eigen stommiteiten worden onder de mat geveegd.

Als je eens met de auto zou rijden dan zou je zelf kunnen vaststellen hoeveel van je collega's fietsers gewoon flagfrant en welbewust  hun voeten vegen aan het verkeersreglement en dat is verhoudingsgewijs een veel en veel groter percentage dan de autobestuurders die hun voeten vegen aan datzelfde reglement.

Maak je echter geen zorgen - ik let echt wel op voor de strapatzen van wielrijders. Ik ken hun kuren en erger me er elke dag aan. Ook als voetganger.

I rest my case....

@ Gim: Hoor ik u zeggen dat mensen in hun vrije tijd niet mogen gaan fietsen omdat gij dat toevallig in vraag trekt?

@ Rudi: Ge moogt met mij altijd eens samen gaan fietsen in 't stad tijdens de spits. En dan samen het gedrag van de automobilisten eens gaan bekijken. (Automobilisten die,  vergis u niet, met blikken van 1000 kilo en meer rondrijden)

Als ik met mijn fiets een stuurfout of wat dan ook maak zijn de zwaarste gevolgen voor mij. Doe dat als automobilist en de gevolgen zijn voor een ander.

I rest my case ...

@ Wout :

Ik heb niks tegen het "vrijetijdsfietsen" (erop uit trekken en genieten van Natuur en Omgeving met vrienden, kennissen of familie met een nodig pintje achteraf).  Laten we het effe recreatief bezig-zijn noemen.  

Maar ik begrijp niet direct de beweegredenen van sommigen om als een copycat van één of andere Flandrien of Wielerheld (en getooid in een glossy suit met reclame van -notabene - Carpetland) elk weekend honderden kilometers af te malen en - en groupe - dijkpaden te terroriseren.

Enige beweegreden dat ik kan bedenken is om je fysiek een beetje op peil te houden, alhoewel de après-rit dat dan weer vakkundig om zeep helpt.

 

Ik wou met deze blog gewoon mijn hart eens luchten. Leuk om te zien dat dit ook bij anderen emoties losweekt, en het was zeker niet de bedoeling om haat tegen de fietsers in 't algemeen te prediken.  Ik rijd zelf ook nog steeds af en toe per fiets... En dat andere weggebruikers ook niet altijd correct reageren, da's natuurlijk ook heel  waar - en afkeurenswaardig. Het is mij opgevallen dat, in vergelijking met zeg maar twintig - dertig jaar geleden op veel meer plaatsen de fietspaden sneeuwvrij waren gemaakt, en ik heb ook mini-sneeuwruimers aan 't werk gezien op fietspaden. Bravo, doe zo voort, overheid, denk ik dan. En daar waar het nog niet gebeurde, zal een schadeclaim van een op het fietspad gevallen fietser meer effect hebben in de goede richting dan een op de rijbaan aangereden fietser.

Toch even een misverstand rechtzetten: zwakke weggebruikers zijn niet automatisch "in hun recht", ze kunnen wel degelijk aansprakelijk gesteld worden (en hopelijk hebben ze in dat geval een goeie familiale verzekering). Het misverstand is er gekomen omdat zwakke weggebruikers sinds enige tijd wel automatisch hun schade vergoed krijgen van de auto-verzekeraar, ook zonder dat ze in hun recht zijn.

Beste Jan,

Volgens het verkeersreglement moet een fietser, die zich op een wettelijk aangeduide oversteekplaats voor fietsers bevind, GEEN voorrang verlenen aan auto's die van rechts komen.

Automobilisten die uit de ridder Desainlaan komen moeten dus stoppen voor fietsers op die oversteekplaats. Auto's die dezelfde route als de fietser nemen moeten WEL stoppen voor de andere automobilisten die uit de Ridder Desainlaan komen...

De voorrangsregels nog eens nakijken misschien?

@Rudi, uit jouw eerste reactie kon ik allerminst afleiden dat je het slechts over sommige fietsers had, meer nog je schreef - letterlijk: "Wel, wel als fietsers hater kan ik deze reacties wel pruimen."

ik ben dus blij dat het nu maar over sommige fietsers blijkt te gaan ;-)

En ik hoef heus niet met de auto te rijden om te weten dat sommige fietsers de regels aan hun laars lappen, dat zie ik als fietser ook hoor, en zoals ik al schreef, erger ik me daar ook blauw aan!!.
Zonder teveel in herhaling te willen vallen - mijn hele redenering stààt er al - alle weggebruikers, fietsers, voetgangers, automobilisten, dienen de regels te respecteren en over allen kunnen we een boekje opendoen met voorbeelden waar dat niét gebeurt.

Je schreef ook:
"Niet dat ik al niet eens fiets, maar dan probeer ik alleszins het verkeersreglement te respecteren.  Daarin ben ik dan een uitzondering, vrees ik."
En dat is precies wat ik ook zei: "het verkeersreglement respecteren". En dat geldt voor ALLE weggebruikers. 

@Wieland: geen probleem, uit je post bleek allerminst dat je tirade aan het adres van 'alle' fietsers afstak hoor. En verder verwijs ik opnieuw naar mijn eerste repliek. Bedankt trouwens voor deze eerste blogbijdrage ;-)

En wat de wielertoeristen/ terroristen betreft, daar deel ik jou en de meesten hier hun mening.  Wout heeft dat ook goed verwoord in zijn repliek...

 

Ik ben ook een wielerterrorist, weliswaar zonder koersfiets en spannend pakje, maar toch.

Hoe dat komt? alle dagen door weer en wind naar het werk, de winkel, of waar dan ook naartoe heeft me geleerd dat de wet van de sterkste geld op de weg. Parkeren en de deur opengooien voor je neus, hoe dat mag niet? Stortregens? ge denkt toch niet dat ze uw voorang geven vanuit de auto, die zitten immers lekker warm achter het stuur. glad? geen boodschap aan, ze kleven tegen je spreekwoordelijke bumper aan, je mag hopen dat je niet valt. Snelheid word niet aangepast, we staan immers op 4 wielen.. en het is zo leuk, die fietser die in een ijsspoor zit eventjes te jennen door de autowielen even te laten spinnen, 5 meter achter de fietser zijn kont.

Maar tis niks hoor, het zit in mijn mouw, binnenkort heb ik alweer grip onder men bandjes, en dan ga ik lekker terug snijden, links inhalen, overal tussendoor knallen, en als je niet snel genoeg weg bent je ff een tik verkopen met de hoek van mijn bagagedrager vooraan. Een soort "paardenbeet" dus, maar dan niet met men knie.

Wraak kan toch zoet zijn ;-))

 

 

Dat van dat "parkeren en de deur voor je neus opengooien" is een collega van me onlangs fataal geworden in Mechelen.

Artikel

@Kris de Jager: bedankt voor de reactie - je illustreert perfect de mentaliteit van die fractie door mij gehate fietsers. M.a.w. je denkt dat je het reglement aan je laars mag lappen en al die automobilisten zijn altijd in fout. Voor jou bestaat het respecteren van een reglement niet. Je bent dus een fietsterrorist in de echte zin van het woord.

Men zit men nu op mijn nek ( en dat mag, daar kan ik wel tegen ) als automobilist. Nochtans, ik kan evenveel voorbeelden geven van fietsers die voetgangers terroriseren door op het voetpad te rijden, tussen voetgangers door te vlammen, Ik ben al gewoon van de weg afgereden als ik met een groep op een zebrapad oversteek. De meeste  (ook niet allemaal, dat weet ik) autobestuurders stoppen dan wel aan een zebrapad, een fietser (bijna) nooit. Fietsers gebruiken ook het zebrapad om de straat  AL RIJDEND  over te steken. Vind je dat normaal? Of ander afkeurbaar gedrag kan ik nog lang blijven zeuren. Dat ze dus niet de heiligen uithangen want ik herhaal het: het percentage fietsers dat gewoon ALLES negeert en aan zijn laarzen lapt is stukken groter dan de automobilisten.

Je verhaal over je acties met met je grip op ke bandjes en die "paardenbeet" illustreert wat voor iemand je bent.

@Jonas : Kijk, dat is nu wat ik precies bedoel.
Er is op de Ridder Dessainlaan helemaal geen oversteekplaats voor fietsers, noch een fietspad.
Er is, zoals op zoveel plaatsen in Mechelen (lees België) een fiets-suggestiestrook.
In principe mag een automobilist hier zelfs op stationeren.
Wanneer er een fietspad zou zijn, heeft de fietser idd voorrang, maar bij een fietssuggestiestrook hoort hij, net als alle andere weggebruikers de voorrang van rechts regel te respecteren.
Veel fietsers schijnen dat niet te beseffen, net zoals heel wat automobilisten de voorrang van rechts niet onder de knie hebben.
Je moet maar eens stoppen aan de hoek van een straat om een andere, van rechts komende automobilist voorrang te verlenen.
Meestal stopt die ook aan het kruispunt en weet gewoon niet wat er gebeurd.
Eigenlijk zijn de examencentra van het rijbewijs hiervoor aansprakelijk, want zij geven deze mensen een rijbewijs, terwijl ze niet eens het basisprincipe van de verkeersregels kennen.
Wat de suggestiestroken betreft ligt het ook niet aan de fietser dat hij het verschil niet weet tussen een fietspad en een suggestiestrook, maar hier faalt de overheid in het voorlichten van de fietsers.
Als het er nu eentje zou zijn, zou dat de zaak pardonneren, maar in dit geval zijn het er veel meer dan één.
Het ergste vind ik het, wanneer de ander, zowel fietser als automobilist, zijn voorrang neemt, hij meestal voor gek versleten wordt, of de middenvinger krijgt.

Iets totaal anders nu.

Daarnet zag ik een fietser rijden met zo'n kinderbakfiets, bevolkt met drie kindjes vooraan in de bak, de fietser op zijn zadel en achteraan de fiets zo'n extra kinderfietsje met nog een kind erop.
Ik vraag me dan echt wel af of je als fietser de baan in de gaten kan houden en tegelijkertijd ook het onvoorspelbare gedrag van de kinderen vooraan als achteraan kan controleren ?
Bovendien reed deze constructie dan ook nog eens onverlicht door het drukke verkeer.
 

@Rudi: Ik heb ooit een keer met de fiets aan een Mechelse Agent  (ook met de fiets) gevraagd hoe ik aan het station geraakte op een legal manier. Hij deed het me voor door .... op het zebrapad te fietsen ... aan het viaduct.

Eerlijk ik denk dat het niet slecht is dat je je een keer met Wout op de fiets door onze stad begeeft, en dan zal je zien dat het allemaal (alweer !) niet zo zwart-wit is, zoals je natuurlijk wel weet. Iedereen denkt natuurlijk vanuit zijn referentiekader, en voor Rudi is dat duidelijk de auto.

Voor mij is dat vaak de auto, vaak de fiets, vaak te voet .... Ik ben dus (zoals iedereen) zowel voetganger als fietser als automobilist. En ik denk niet dat de ene soort meer fouten tegen het reglement maakt dan de anderen.

Wat ik wel weet is dat je je vaak als zwakke weggebruiker een plaats op het wegdek moet afdwingen, om niet doodgereden te worden en dat vanaf eind jaren '50 de auto centraal staat in het mobiliteitsdenken, denk maar aan verschillende verkavelingen zonder voetpad. Andere vervoersmiddelen maken een inhaalbeweging.

Verder is de fiets tegenwoordig al lang niet meer het transportmiddel voor reglementloze studenten-die-zich-geen-auto-kunnen-permitteren. Ik ken heel wat jonge gezinnen die hun kroost in fietskar naar de school/creche brengen, en geloof me, dat doe je niet als je een verkeershooligan bent.

@ Gim:

Geert is nog een tijdje mijn leider in de Chiro geweest.

Ik ben altijd super op m'n hoede voor plots openslaande autodeuren. Levensgevaarlijk is dat. Vandaar dat ik langs een serie geparkeerde wagens eerder naar het midden van de baan ga opschuiven dan vlak langs de wagens te rijden.

Even een doordenkertje : Waarom moeten automobilisten en bromfietsers een examen afleggen om zich in het verkeer te begeven en mogen voetgangers, fietsers en bestuurders van wagentjes zonder nummerplaten (Ligier-toestanden), compleet ongeschoold de baan op ?

 

@Rudi: Ge kunt gerust zijn vriend, in de 46 jaar dat ik met de fiets rijd heb ik nooit zulke stoten uitgehaald (paardenbeten bedoel ik dan)

Ik moet echter toegeven dat de lust om dat te doen me regelmatig bekruipt als je ziet hoe sommige woestelingen zich door het verkeer begeven. Verder rijd ik tamelijk normaal met de fiets hoor ;-))

@ Kris de Jager : allez vooruit, dat klinkt mooi. In het kader van het nieuwe jaar - vrede op aarde aan al de weggebruikers, laat ons de strijdbijl begraven. Het allerbeste voor 2011 allemaal, te land, ter zee of in de lucht. Op de hemel en op alle plaatsen... :-)

Correctie het allerbest op de aarde, in de hemel en op alle plaatsen....

Aan voetgangers, autobestuurders, gewone fietsters, gevaarlijke fietsers, wielertoeristen, wielerterroristen en al wat er op die gebieden nog rondloopt of rondrijdt: van harte mijn beste wensen voor 2011 en ook beterschap gewenst aan diegenen die het kunnen gebruiken. Als iedereen de wegcode respecteert en zich als een "heer/vrouw" gedraagt zal 2011 er alleen maar plezanter van worden. Wie het schoentje past, die trekke het aan......:-)

 Waarom gebruiken gebruikers van de racefiets hun bel niet? Ik denk dat het iets te maken heeft met het fenomeen van de losvliegende bel. Deze losvliegende bellen teisteren als sinds decennia de jaagpaden langs kanalen en rivieren. Omdat de fietsers al zo dikwijls hebben moeten uitwijken voor een losvliegende bel, zonder fiets eraan vastgemaakt, gaan ze nu even controleren of er aan die bel wel een fiets hangt. Fietsers zijn echter zo onhandig waardoor ze naar links uitwijken als ze over hun linkerschouder kijken. De wielertoeristen weten dit en bellen bij voorkeur niet meer, of roepen, zodat de fietsers weten dat het geen losvliegende bel is waar ze weer maar eens ten onrechte voor naar rechts zijn uitgeweken.

Ik sluit me deze keer volmondig aan bij Eddy Luyten. Ook een variante op: vrede op aarde aan alle mensen van goede wil. Salaam. Sjalom. Mir. en in alle andere talen die ik wel of niet ken.

Laat ons voor ene keer maar de strijdbijl begraven. Over niet berijdbare wegen, over bereidbare recepten, over terroristen op twee wielen, over toeristen op twee benen of vier wielen, over het nieuw station dat er niet mag komen, over paaltjes die er niet zouden mogen staan en over strooizout dat er niet meer is. Over mensen die worden overvallen en vermoord. Allemaal te veel om op te noemen. Het is blijkbaar voor niemand meer goed. Aan mij is het niet besteed. Af dien TV en weg die gazetten. Deuren en ramen goed dicht en den tweeloop in handbereik. Positieve gedachte toch bij een goed fleske wijn.

Ik zag onlangs nog een filmpje op " you tube ". De winter van 1942 - 1943, ligt nog vers in mijn geheugen trouwens. Die winter was vergelijkbaar met den deze. Heeeeeel veel sneeuw en ijs. Er was toen geen strooizout maar de straten werden manueel geruimd door werklozen en schoolkinderen. Iedereen geraakte daar waar hij moest zijn. Het was oorlog maar er heerste toch een relatieve tevredenheid met dat wat men had. Nu is er alles en toch stonden we vorige week met zijn allen stil. Glasbollen worden niet meer geledigd, huisvuil ophaling verloopt moeizaam, openbaar vervoer gaat hopeloos in de knoei, vliegtuigen komen niet meer van de grond. Mensen die nog werk hebben geraken niet meer daar waar ze moeten zijn en de anderen natuurlijk ook niet. enz , enz. Zou er dan toch iets mis zijn met ons systeem ?

Iedereen toch een voorspoedig 2011 gewenst