U herinnert zich allicht nog de reportage van Markec, waarin hij gewag maakt van de (het moet gezegd) wel erg geslaagde website www.mechelen.be.
Naast deze website lanceerde men toen (November 2009), en ik citeer: 'Een website met lef', 'een digitaal en interactieve platform', waar 'De Mechelaar ongezouten zijn mening kwijt kan'.
We zijn nu vijf maanden bezig en we willen even evalueren hoe ver we staan met www.beleefmechelen.be
- Op het eerste zicht ziet het er erg succesvol uit, met amper een dikke 80,000 Mechelaars, zijn er volgens de statistieken op de website 16,167 leden, dat is niet slecht.
(Beleef Mechelen, de nieuwe leden.)
- Maar schijnt bedriegt, de Mechelaars in kwestie hebben de welluidende namen: 0029576, wxc123, 48e675z3hbuz, .... etc., etc. en ook DenHaen. Allicht zijn deze 16,167 mensen gewoon SPAM. Programmaatjes die op het internet rondsurfen, en die ongewenste reklameboodschappen doorzenden. Afvoeren die handel. Je kan je dan ook afvragen of deze website wordt onderhouden? Merk ook op dat deze 'mensen' lid zijn van .... Telligent. Wat is Telligent ?
- Goed, even kijken wat we allemaal kunnen vinden aan leuke informatie. Wel, we vragen even de meest recente posts op:
(Meest recente posts)
- Dat is duidelijk: 5 posts gedurende de laatste drie maanden, misschien toch een beetje mager voor een 'Digitaal, interactief platform met lef' ?
- Ok wat dan over het veel gehypte: "Wat doe je met 500m2 Mechelen?", wel volgens de website kan je inleveren tot 22 februari, via de website, of de lefbussen. We zijn nu twee maanden na sluitingstijd en we hebben nog niets gehoord van het resultaat. Hmm .... allicht heb ik het gemist.
Mogen we mischien de cursus 'Bouw en onderhoud je eigen website en blog' aanraden, die je vindt op Mechelen.be.
ps. Het kan ook anders, kijk eens naar onder andere de knappe stadswebsites:
Lag dit niet een klein beetje in de lijn van de verwachtingen? ...
Zo ver zou ik niet willen gaan Jan, er zitten bekwame mensen op IT in de stad. Maar we hebben alweer een voorbeeld van iets dat met veel bombarie wordt aangekondigd, en dat niet wordt onderhouden.
Ik vraag me af waarom ....
En als er ergens technische problemen zouden zijn, dan kan je nog altijd de site uit de lucht nemen voor onderhoud. Enfin, ik snap het allemaal niet goed.
Juist dat wilde ik bedoelen Peter. Ik vroeg me sterk af wie dit hele forum zou onderhouden... Ik had een voorgevoel ...
Maar ik vraag me ook af waarom 'de Mechelaar' er blijkbaar geen pap van lust? Waarom is er zo weinig leven in de brouwerij?
(maar de website van de stad bevalt me wel. Er zitten inderdaad wel bekwame mensen op IT in de stad... Daar gaat het duidelijk niet om)
Die 'Telligent' intrigeerde me wel.
Telligent is een platform om websites mee te bouwen. BeleefMechelen is dus een Telligent website. Er moet ergens iets fout gegaan zijn waardoor 'Beleef Mechelen' nu opeens terug 'Telligent' heet.
Wat betreft het 'community' gedeelte: zoiets komt niet vanzelf van de grond (zie ook het eerdere Mechelen Webt). Er is dus nog werk aan de winkel, en ik kan me voorstellen dat een dergelijk project niet meteen bovenaan het prioriteitenlijstje staat.
Overigens,
Het zou de stadsdiensten ten zeerste sieren moesten ze op bovenstaand artikel reageren met een duidelijk antwoord. Open communicatie, was dat niet het uiteindelijke doel achter beleefmechelen?
Ik ben alleszins zeer tevreden dat Peter de website van het Cultuurcentrum als knappe website vermeld. Onze blog werkt nog niet optimaal maar vanaf begin mei mag je hier alvast de eerste lekken van het aanbod van volgend seizoen verwachten.
Een website onderhouden kost veel energie. Vergelijk even de 'Disclaimer' (een korte tekst waarin iemand zijn of haar aansprakelijkheid in een bepaalde risicohoudende aangelegenheid of situatie afwijst of beperkt.):
Het zou tevens een beetje unfair zijn deze relatief nieuwe websites te vergelijken met een goed geöliede machine zoals MBlogt :-)
Zoals wel vaker in Mechelen : veel hype maar te weinig wol. BeleefMechelen, de huisstijl, Stadsvisioenen, voorbije Erfgoeddag in Lamot,.... voorbeelden legio.
Opgepast, ik vind dit jammer hoor. Zou veel liever hebben dat aankondigingen, promoteksten,... een beetje meer down-to-earth opgesteld worden en niet louter onrealistisch hoge verwachtingen scheppen. Dat leidt uiteraard enkel maar tot ontgoochelingen.
Al te vaak wordt in Mechelen een gewone activiteit verkocht als het grootste, meest fantastische, uiterst vernieuwende,... Gewoon goed kan ook goed genoeg zijn hoor !