't Firmament krijgt een nieuwe thuis in...de Brusselpoort!

met categorie:  

'Brusselpoortmuseum wordt opgedoekt...'   of  ''Het Firmament krijgt een nieuwe thuis in de Brusselpoort...'   Ik twijfel aan de juiste openingszin...

Ach, wat geeft het.  Feit is dat de Brusselpoort, de enige overgebleven historische stadspoort van Mechelen, een nieuwe, andere bestemming krijgt.  Het Firmament, (t)Huis voor figurentheater, krijgt er zijn onderdak.  Dit Vlaamse expertisecentrum voor figurentheatererfgoed verhuist naar dit monument dat tot hiertoe één van de stedelijke musea was.  Na veertig jaar kan het Firmament eindelijk haar droom waarmaken, en kan het zich nationaal en internationaal verder ontwikkelen tot volwaardige ontmoetingsplek en platform voor het brede publiek én voor de (figuren)theater-en erfgoedsector.  De verhuis geeft deze droom vleugels...

Het (t)Huis voor figurentheater in Mechelen kan richtinggevend zijn voor Vlaanderen en de rest van de wereld.  Dat het in Mechelen gevestigd zou zijn, lijkt ons gezien de voorgeschiedenis van Het Firmament een evidentie en betekent bovendien een aantrekkingspool met enorme mogelijkheden op het vlak van publiekswerking en op sociaal, economisch, toeristisch, educatief en artistiek vlak!

Dit zijn natuurlijk mijn woorden niet, maar wél de ambitieuze volzinnen van schepen Frank Nobels, schepen van Cultuur...

Klinkt mooi, niet?

Wat is nu in feite 'Het Firmament'?  Want, we kennen het waarschijnlijk wel van naam, maar weten misschien niet wat de lading zoal dekt...

Het Firmament is het (t)Huis voor figuren,-poppen-en objectentheater in Vlaanderen.  Als landelijk expertisecentrum voor figurentheatererfgoed wil het een professionele en inspirerende voortrekkersrol spelen door het verwerven en overdragen van kennis en expertise rond de materiële en immateriële aspecten van het figurentheatererfgoed.  De focus ligt daarbij op behoud en beheer, onderzoek, eigentijdse ontsluiting en publiekswerking.  Bovendien ijvert het ervoor om 'n zo groot mogelijke zichtbaarheid en uitstraling te geven aan deze levende podiumkunst en haar dynamisch erfgoed. 

oef...Het is 'eruit'.  Zeg nu zelf: dat klinkt toch mooi.  Ik heb er indertijd als klein ventje dat het Mechels Stadspoppentheater bezocht, om er de avonturen van Tijl en Luppe ademloos te volgen, nooit zo bij stilgestaan...  Maar de tijd van de 'poppenkast' is definitief voorbij.  Figurentheater is 'volwassen' en volwaardig geworden...

www.hetfirmament.be    voor de meerwaardezoeker op Mechelenblogt!   ;-)

(foto: Jan Smets)

Het Firmament wou al langer een levendig huis inrichten.  En... onze stad luisterde naar de noden, en stelde Brusselpoort ter beschikking als nieuwe locatie!

Wat komt er dan allemaal binnen de dikke muren van de voormalige stadspoort?

Héél wat: kantoren voor dagelijkse werking, bewaarplaats van de belangrijke collectie, een open depot met duizenden poppen (de grootste van Vlaanderen), ruimtes waarin de spel-en maaktechnieken tijdens workshops overgeleverd worden, en waar geexperimenteerd worden...  Maar ook: een bibliotheek, een ontmoetingsplek, mogelijkheden om tentoonstellingen op te zetten...

Het Firmament zal actief zijn op het kruispunt van traditie en experiment, kunst en educatie, erfgoed en theater, onderzoek en praktijk, steeds met aandacht voor het verleden, heden en toekomst van figurentheater.  De openheid en inzetbaarheid van het figurentheater - vroeger en nu - zal ongetwijfeld een van de grote krachten van dit (t)Huis worden...

Mooier en beter dan met deze gevleugelde woorden uit de persmap kan ik het niet zeggen.

Onze Brusselpoort is in haar lange geschiedenis zowat 'vanalles' geweest: de belangrijkste stadspoort, een gevangenis, schildersatelier van Ost, woonplaats, museum...  En nu: wéér een andere functie.  Jammer van het (eerlijk gezegd, weinig bezochte) museum, want ik kwam er wel eens graag.   Maar goed: de collectie zal wel een andere plaats krijgen zeker?  (samen met de prehistorische prauw die terug naar de Maneblussersstad komt?)

En nu: de bereikbaarheid verbeteren...  Want hier wordt niet over gerept.

Ik ben benieuwd.  Maar det het Firmament met deze opvallende locatie erg blij is, staat als een paal boven water.  Het het is ze gegund.  Mechelen heeft met het Firmament een culturele en toeristische troef om 'U' tegen te zeggen, in huis.  En daar moeten we fier op zijn.  Beter: dit moet gekoesterd worden. 

(ikke, aan touwtjes vast... gekiekt door Roger Kokken...  fotografisch grapje...)

Eerlijk gezegd holt mijn creativiteit al vooruit:  schitterende locatie voor voorstellingen ... uniek karakter verzekerd.

En wat ik ook lees in jouw regels Jan dat het geweldig poppenarchief eindelijk een plek krijgt toegemeten.

Ge moet toch toegeven :

De Brusselpoort heeft wel wat weg van een poppenkast...

:-D

Ik durf het bijna niet zeggen maar dit zijn toch weer beslissingen op maat van de schepen van cultuur. Als er een gebouw in de stad niet bereikbaar is dan zal het toch wel de Brusselpoort zijn zeker. Wie gaat er nu zijn leven riskeren om daar naartoe te trekken. Dit was nu eens iets voor het molenhuis geweest sè.

@ GL : Schitterend ID ivm dat Molenhuis...

:-)

Ik sluit me aan bij G.L. (Als ik het met hem eens ben zeg ik het ook. :-)

Waar gaan de bezoekers hun wagens en fietsen kwijtraken? Zie je na een voorstelling al tientallen ouders met kinderen nog even tussen de rondzoevende wagens in de buurt blijven hangen? Waar blijven de rijen wachtenden voor een voorstelling?

Het was mss een wild idee van G.L. maar idd, het Molenhuis is zo gek niet en een minstens even mooie locatie.

(btw, waarom moeten ze weg daar aan het Cultuurcentrum?)

Hola, hier is duidelijk wat verwarring...  Figurentheater De Maan blijft uiteraard op zijn stek in de Minderbroedersgang (trouwens - het wordt uitgebreid...).

Hier gaat het wel degelijk om 't Firmament, dat verwantschap heeft met de Maan, maar toch nog helemaal wat anders inhoudt...

www.hetfirmament.be

Wel verdorie, G.L. dat is oprecht een goed idee. Het Molenhuis.

Alleen ... het is wel bereikbaar maar het heeft minder hoge ruimtes, die ze nodig hebben voor belichting van een voorstelling.

Het Molenhuis heeft dan weer het voordeel dat je ook 'op' het water kan spelen, met een unieke sfeer daar, al vind ik de magie van de Brusselpoort ... toch ongeevenaard.

De kranten hebben het hier ook over.

Het klopt inderdaad dat er een verschil is tussen Het Firmament en Figurentheater DE MAAN. Het Firmament is het (t)Huis voor figurentheater in Vlaanderen: een expertisecentrum dat zich vooral bezighoudt met figurentheatererfgoed. Dat wil zeggen: collecties theaterpoppen (uit Mechelen, én van over heel Vlaanderen) op een goede manier bewaren en koesteren, maar ook oude poppen met actuele projecten nieuw leven inblazen. Opleidingen vormen een ander belangrijk onderdeel van die erfgoedwerking. Want alleen met workshops of cursussen kunnen de spel- en maaktechnieken, die zo bijzonder zijn in het figurentheater, aan de volgende generatie overgeleverd worden.

DE MAAN is dan weer een theater. Zij maken zelf voorstellingen, hebben een eigen theaterzaal enz. Dat behoort niet tot de kerntaken van Het Firmament. Al is het wel juist dat Het Firmament in de jaren '60 in hetzelfde gebouw als het Mechels Stadspoppentheater is ontstaan. Maar het heeft van bij het begin heel andere doelstellingen gehad, precies omdat Het Firmament geen theatergezelschap is. Figurentheater in de breedste zin van het woord bevorderen, dat hadden de oprichters al van bij de start voor ogen.

Gezinnen met kinderen of scholen zullen dus ook niet meteen in groten getale naar de Brusselpoort afzakken om er voorstellingen bij te wonen. DE MAAN blijft immers op de cultuursite en wordt inderdaad flink verbouwd. Wat uiteraard niet wil zeggen dat Het Firmament geen mensen zal ontvangen in de prachtige, nieuwe locatie. Maar al bij al valt de bereikbaarheid van de oude stadspoort nogal mee. Je moet gewoon in twee keer oversteken, en als je je aan de verkeerslichten houdt, dan is het goed te doen. De heraanleg van de ring en/of de Hoogstraat zal dat op termijn alleen nog toegankelijker maken.

We gaan er met Het Firmament bovendien ook alles aan doen om onze bezoekers zo veilig mogelijk tot in ons gebouw te loodsen. Een plattegrondje of schema van hoe je als voetganger in de Brusselpoort geraakt, komt sowieso op onze website. En als het mag van de stad, plaatsen we ook opvallende wegwijzertjes die geïnteresseerden de goede weg opsturen, via de twee zebrapaden.

De Brusselpoort geeft Het Firmament in elk geval een fantastische boost, en we gaan met onze organisatie alles uit de kast halen om dit schitterende gebouw de uitstraling te geven die het verdient. En we zijn de stad Mechelen natuurlijk ook gigantisch dankbaar voor deze unieke kans...

Vriendelijke groeten en hopelijk tot binnenkort in het (t)Huis voor figurentheater,

Wannes (Het Firmament)

Niet verkeerd verstaan of uitleggen hé. Dat het nu gaat om een opvoering van circus Patapoef of het mierentheater is toch worst. Het is eenvoudig krimineel van op die plaats mensen op de openbare weg te sturen. Laat de  poort toch zijn wat ze steeds geweest is, een stille getuige van de tijd. En zeker achteraf niet jammeren dat het daar zo gevaarlijk is. En wat hier al vaker gezegd is : Eerst overleggen en raadplegen, dan op de site van de stad zetten en dan de gazetten, en niet omgekeerd.

@g.l.: als ge naar de kathedraal wilt gaan moet ge de straat ook oversteken dus niet teveel jeremiëren!

Ligt het niet goed in de markt Luc. Het is toch duidelijk en kleurloos.

Peter, met uw argument kan ik iets aanvangen maar ik moet bekennen dat ik van belichten niets afweet. 

Luc: aan de kathedraal moet men natuurlijk ook de straat oversteken maar daar heerst wel een snelheidsbeperking van 30 km/uur (intra muros), aan de Brusselpoort daarentegen is de snelheid 70 km/uur...;toch wel wat verschil denk ik qua remafstand.

Het Molenhuis is wél eenvoudig bereikbaar met autobussen en voetgangers (men kan daar vlug een busparking voorzien.

En zoals Wout het zegt " goed voorstel is een goed voorstel" (ongeacht van wie of waar het komt).

@marc1: voor wat het moet dienen is het Molenhuis te klein. Wat de toegelaten snelheid betreft: aan de kathedraal is en blijft die 30 km/u maar aan de Brusselpoort is die 0 km/u als het rood licht is. ;-)

:-)

Ben wel benieuwd om alvast het archief te zien. Het poppenarchief van de maan is F A N T A ST I S C H. Alleen heb je een poppenspeler nodig om het tot leven te wekken :-)

Luc, als het roodlicht is aan de Brusselpoort dan rijden zelfs de bussen van de Lijn er door en moet ge op de zebrapaden dus héél goed uit uw doppen kijken....

@marc1: ... maar dat is niet de schuld van de Brusselpoort natuurlijk. Iedereen weet dat voor voetgangers een ' ervaring ' is om de oversteek naar het eiland te wagen maar volgens mij zou het een oplossing kunnen zijn om gedurende 30 - 45 sec. alle verkeer te laten stoppen bij rood om zodoende alle voetgangers van waar dan ook te laten oversteken. Ik dacht toch gezien te hebben op TV dat men experimenteert op bepaalde kruispunten ' ergens ' om de voetgangers diagonaal te laten oversteken.

In ieder geval moet daar een mouw aan te passen zijn.

 Enkele losse bedenkingen.

De bereikbaarheid van de Brusselpoort, midden op de Mechelse kleine ring, is altijd een probleem geweest. Het is een drempel en zolang de wagens aan beide kanten voorbijzoeven zal die drempel er blijven, helaas ook voor het Firmament. Anderzijds heb ik ook al ooit op de blog geschreven dat gewoon de zebrapaden gebruiken met hun signalisatie geen probleem mag opleveren. Blijft dus die psychologische drempel. Het Molenhuis lijkt me wel een alternatief, ondertussen is het echter te laat.

Nu een andere vraag: WAT MET DE OUDE KANO DIE VAN BRUSSEL ZOU OVERKOMEN NAAR DE BRUSSELPOORT? Hallo Mevrouw Geypen?

En dan naadloos naar het museum- en cultuurbeleid. Wordt alles overgebracht  naar een vernieuwd Hof van Busleyden? Is dat gebouw wel geschikt (daarover werd al gediscussieerd op deze blog) en is er genoeg plaats? Wel maak je geen illusies - ik kan me niet voorstellen dat de collectie van Brusselpoort, inclusief die kano, er naar toe kan. Verder is het ongeschikt om een hedendaags museum van te maken, zo simpel is dat. Ik ben benieuwd hoe men b.v. de niveauverschillen in het Hof van Busleyden gaat oplossen. Busleyden gaat binnenkort voor jaren dicht, we blijven dan over met één stadsmuseum, het Schepenhuis - volgens mij het mooiste stadsmuseum, dat wel, maar ook te klein.

Of neen, de toren kan je ook als museum beschouwen, wordt trouwens opengehouden door mensen van musea. Alles kits, als de audiogidsjes ten minste werken of als er genoeg voorhanden zijn, als de verlichting het doet etc... Kinderziekten? Duren nogal lang.

De sluiting van Busleyden heeft ook gevolgen voor de beiaardschool zowel qua ruimte als qua bereikbaarheid van het torentje. Het zal het stadsbestuur worst wezen hoe de volgende jaren worden doorgesparteld men gaat rustig verder op de ingeslagen weg. Alles de hedendaagse toer op en Lichtkunst  in plaats van standbeelden zegt de schepen. Hedendaags waar ik in principe geen probleem mee heb, maar dan wel kwalitatief op een hoog niveau a.u.b, niet het peil van "all that is solid melts into the air" en wil je lichtsculpturen wel onderhouden aub)

 Maar graag ook respect voor wat oud en goed is en wat typisch Mechels is, zoals een goed werkende en dynamische beiaardschool en een algemeen respect voor het verleden. Liefst mensen aan het roer die daar oog voor hebben en liefst met een voet in de Mechelse samenleving en geen intendanten die van ver komen, de harteklop van deze stad niet kennen, hun vetbetaalde job uitvoeren, daarna verdwijnen en een stadsvisionaire puinhoop achterlaten met de hemel in tegenlicht.

Spreek over al dit bovenstaande  maar eens over met sommige cultuur- en museabonzen en het zal vreemd stil worden...

Nu is het eens gezegd door iemand waarvan de uittredende aartsbischop kardinaal Danneels beweerd dat hij het kan weten. Steek die pluim maar op uwen hoed zeune Rudi.

en zoals we reeds vroeger schreven "waarom geen mooi museum maken van de Predikherenkerk en hun klooster" ..........maar daar zijn zogezegd weer andere plannen voor (maar daar blijft het nu al jaaren bij).

Het hangt er maar van af hoe je het bekijkt.

Ik vond 'All that is solid melts into air' echt wel de moeite, had wat last met het Tegenlicht, en begrijp dat men Stadsvisioenen te weinig verankerd vindt. Maar als het alleen over onze stevig in de Vlaamse klei gewortelde beiaardtorens mag gaan, pas ik ook. Graag wat meer nuance en een en/en in plaats van een of/of verhaal!

Rudi raakt daar een heikel punt aan. Als Busleyden sluit voor werkzaamheden en de Brusselpoort sluit als museum, hebben we inderdaad tijdelijk alleen nog het Schepenhuis. Een beetje mager voor een stad als Mechelen, dunkt me. Of gaan we onze collectie in Leuven M exposeren in afwachting van een geschikte Mechelse locatie?

 @anoniem: de beiaard is maar een voorbeeld omdat de beiaardschool voor een groot deel afhangt van de beschikbaarheid van zowel het torentje van Busleyden voor het kleine oefenklavier en van de St.Romboutstoren voor het concertklavier. De toegankelijkheid is mede door de ambtenarij van de stad niet altijd je dat. Ik wilde daarmee alleen maar stellen dat men in een cultuurbeleid oog moet hebben voor oud en nieuw. En ik heb niks tegen nieuw, integendeel. Bepaalde lichtkunstwerken van Contour light heb ik erg gesmaakt. En als ik in de krant pleit voor ludieke beeldhouwwerken dan is dat nu niet direct een teken van verknochtheid aan Vlaamsche klei, hé. Maar het soms wat wereldvreemde ( of Mechelenvreemde) gedoe van cultuur en musea ergert me soms wel. Capice?

Ik kan Rudi's mening voor een groot deel onderschrijven.

  • Wat betreft de toegankelijkheid van de Brusselpoort moeten we toch weer even nuaceren natuurlijk. Neen, de Brusselpoort is niet echt toegankelijk. Maar dat is volgens mij NIET de reden waarom het Brusselpoortmuseum weinig bezoekers aantrekt. Het is in het slechtste geval een uitvlucht. Als je wil kan je er veilig geraken door gewoon de verkeersregels te volgen. Neen, hier is meer aan de hand, want een goed restaurant trekt ook klanten, waar het ook gelegen is. De echte vraag is dan: Waarom is het Brusselpoortmuseum niet aantrekkelijk genoeg ? En Ja, een prehistorische kano kan impulsen geven mits een creatieve aanpak.
  • Het gebrek aan musea-gebouwen in de nabije toekomst is uiteraard duidelijk. En het Hof van Busleyden is eigenlijk met al de kleine kamertjes (het was jarenlang een pandjeshuis) en niveauverschillen niet geschikt als museum. De mooiste musea hebben ruime lichte ruimtes die je naar hartelust kan indelen. Onze kerken, dat zijn pas musea, maar helaas enkel voor beperkte thema's.
  • Wat ik over Stadsvisioenen denk heb ik reeds eerder uit de doeken gedaan, en ook hier moet ik Rudi onderschrijven. Vergeet de Mechelaar niet. Misschien nog aanvullen: 'All that is solid' bijvoorbeeld heeft me een slechte smaak in de mond gegeven rond de dingen die in 'De Garage' lopen. Ons patrimonium aartsbisschoppen heeft men zo goed als genegeerd in het hele Stadsvisioen. Voorwaar een gemiste kans !
  • Maar ik wil afsluiten met een positieve noot. Misschien maakt het gebrek aan ruimte, nieuwe creatieve initiatieven los. Een Ost tentoonstelling in onze 'kleine' Belforttoren op het stadhuis? Het huidige stationsgebouw als nieuwe locatie voor het spoorwegmuseum ? Een Wouterstentoonstelling in Den Ouwen Dok ? Wie weet ?!

Het specifieke aan de Brusselpoort is dat het een gebouw is op twee poten en om van de ene poot naar de andere te gaan moet je altijd weer naar buiten. Ik weet niet wat ' Monumenten ' daar zou van zeggen maar als we die onderdoorgang nu eens aan beide zijden afsloten door een glazen wand. Eens binnen blijf je binnen en de ruimte van de voormalige doorgang kan je misschien gebruiken om plaats te geven aan een teaser.  Cruciaal blijft natuurlijk dat het visuele doorzicht moet gehandhaafd blijven ( het is tenslotte een poort ).

Nee dat begrijp ik niet. Ik geniet meestal van het wereldvreemde, en ben al blij als het niet weeral eens alleen over onszelf gaat. Want dat is wat men blijkbaar gemist heeft, of niet gezien heeft in de Stadsvisioenen: de daar geboden beelden vertoonden misschien niet onmiddellijk een link met Mechelen, maar dwongen wel tot reflectie over onze plaats in de samenleving. Maar dan moet je daar wel even je tijd voor nemen, en misschien is dergelijke inhoudelijke benadering te intensief voor onse hapsnap cultuurbeleving van vandaag.

Erg blij voor de jongens van het Firmament, maar toch kan ik me aansluiten met de meeste van bovenstaande bedenkingen. Ik heb enkele dagen geleden (want was over de sluiting  niet op de hoogte, lees nochtans wel de krant en het stadsmagazine) nog geprobeerd om de Brusselpoort te bezoeken met een groepje geïnteresseerde leerlingen, maar we kwamen er niet in omdat het Firmament dat van de verzekeringen niet mocht toelaten. De overigens erg vriendelijke medewerkers van het Firmament vertelden me wel dat de volledige collectie naar Busleyden is, dat - uiteraard - gesloten is wegens verbouwingen! Waar moeten wij de komende maanden (jaren?) dan naartoe om ons stedelijk erfgoed te bezoeken? Is er trouwens in de vorige legislatuur al geen onmetelijk te groot budget verprutst om Busleyden povertjes en bezoekersonvriendelijk te vernieuwen?

Toevallig waren we vorige week ook nog op de toeristische dienst om toeristische informatie voor vrienden. We kregen foldertjes mee waarin zowel de Brusselpoort als Busleyden nog werden aangeraden!

Ik hoop dus van ganser harte dat de kano in Brussel blijft: hij is nog beter af in de kelders van het Jubelpark, dan in handen van de huidige cultuurschepen!