NMBS, elke dag een beetje reizen... Mechelen scoort slecht!

Zopas raakten de jaarcijfers voor 2009 van de NMBS-holding bekend en met schaamrood op de wangen moest de gedelegeerd bestuurder Jannie Haek toegeven dat 2009 een rampjaar was wat de stiptheid betreft.

In Mechelen kunnen we daarvan meespreken. In de statistieken over vertraagde en afgeschafte treinen liggen de Mechelse cijfers veelal een stuk hoger dan het landelijk gemiddelde. In 2008 was dat zo en voor 2009 zal het wellicht niet beter zijn (precieze cijfers worden pas volgende week gepubliceerd).

Als belangrijk knooppunt en doorgangstation op de hoofdlijn Antwerpen-Brussel is Mechelen erg kwetsbaar. Een vertraging in Halle, een technische panne in Herentals, een plotse stakingsactie in Charleroi, een ongeval in Berchem of werkzaamheden in Leuven… het heeft allemaal repercussies tot in de Dijlestad. En omdat Mechelen géén prioriteit is in vergelijking met stations als Brussel-Zuid of Antwerpen-Centraal, zijn wij vaak de pineut.

Een voorbeeld: de NMBS kan een vertraagde trein vanuit Halle opnieuw op tijd laten rijden, door het traject in te korten tot bijvoorbeeld Vilvoorde en de rit naar Mechelen gewoon af te schaffen. De vertraging is daarmee opgevangen, maar de Mechelse pendelaar moet wel zijn plan trekken en ofwel een latere trein nemen ofwel via een alternatieve verbinding op zijn eindbestemming trachten te geraken. Als dagelijks pendelaar op de lijn Mechelen-Halle maak ik dit geregeld mee. Vorige week 2 keer op 5 dagen.

Leuk detail: voor de NMBS telt een trein met vertraging pas mee in de statistieken als hij meer dan 5 minuten retard heeft; zelfs ruim gerekend, want ze nemen 5 min. 59 sec. als deadline. Bovendien telt een afgeschafte trein helemaal niet mee, want als de trein niet rijdt, is er ook geen vertraging. Als pendelaar heb je daar allemaal geen boodschap aan: zelfs 2 minuten vertraging kan al leiden tot het missen van een aansluiting en dan verlies je misschien een uur of meer tot er een volgende verbinding is.

Wat zijn de ervaringen van de bloggers met onze nationale spoorwegen? De mijne zijn alvast dubbel. Ik reis graag met de trein, comfortabel, tijd om te lezen. Alleen de stiptheid laat véél te wensen over.

Net als jij Koen, reis ik heel erg graag met de trein... Al stel ik vast dat daar waar  ik de indruk had dat het beter en beter begon te gaan, het de laatste recente jaren opnieuw  enorm bergaf ging met stipheid van treinen...

En ja, Mechelen is "geen prioritair station"...

Leuke annekdote: toen ik jaren geleden dagelijks per trein naar Sint-Nikaas spoorde, waar ik toen werkte, hoorde ik, wachtende op het Mechelse perron, élke morgen dezelfde trein afroepen die elke dag "heden uitzonderlijk afgeschaft was"

Maar wat ik veel erger vind: de te vaak gebrekkige communicatie aan de reizigers, of het SOMS volkomen gebrek daar aan.... (ook al is dat béter dan enkele jaren terug)

Het gras is altijd groener aan de andere kant van de heuvel, maar het mag gezegd, wanneer ik met de trein reis  in Zwitserland,  Nederland, Groot-Brittanië (alhoewel!) en zeker Duitsland valt het met toch op dat het wel degelijk véél beter kan. Zeker wat betreft COMMUNICATIE en respect voor de reiziger!

Waarmee  ik uiteraard NIET gezegd wil hebben dat alle reizigers altijd even beleefd en correct zijn: jammer genoeg...

 

Hopelijk geldt voor het spoor DRA de leuze die ik ooit op een LP-hoes van Neon Judgement las:  "t zal na wel bieter gon!"

Vraag is uiteraard of het, met de hedendaagse drukte, nog mogelijk is om een trein, een bus, of welk voertuig dan ook, op tijd te laten rijden van punt a naar punt b ?
Volgens mij heb je die mogelijkheid nog alleen als je te voet gaat of met de fiets, en dan mag het niet glad liggen :-).

 

De trein... altijd een beetje avontuur !

:-)

Tja. Ik ben een tevreden treinreiziger. Maar ik moet dan ook maar van Mechelen naar Leuven Station.

@ Peter :

En maak je dan ook zulke toestanden mee als Mr Bean ?

:-D

Mr. Bean rides the train

 Zelf spoor ik elke dag tussen Mechelen en Vilvoorde, de laatste maanden heeft ongeveer 8 op de 10 ritten op dat traject vertraging. Nu, op dat traject rijden te treinen zo a peu pres dik om de tien minuten wat dikwijls als grappig gevolg heeft dat ik dan de zgn. 'vroegere' trein heb (lacht).

Soit, allemaal goed en wel, maar ik kan mij voorstellen dat het voor mensen die maar om het half of vol uur een trein hebben dik kan tegenzitten. En inderdaad Koen: die naar Halle van 25 na op de 4 wordt blijkbaar meer afgeschaft dan wat anders.

En dan zwijgen we nog -of toch liever niet- over de overbevolkte treinen, met mijn rug valt rechtstaan nogal tegen, dus heb ik mij een abonnement in eerste genomen om verzekerd te zijn van een zitplaats. In tweede zitten de mensen soms opeengepakt als beesten, een andere beschrijving is er helaas niet, een ware schande, het abonnementsgeld onwaardig zou ik zeggen.

Hoe het trouwens mogelijk is dat in een Westeuropees land heel het treinverkeer in de knoop slaagt als het eens een nachtje sneeuwt is mij een zeer groot raadsel, voor zover ik weet is het seizoen 'winter' een jaarlijks wederkerend natuurverschijnsel en dit al van voor 1835.

Ik reis dagelijks naar Brussel-Zuid vanuit Mechelen. Op de piekuren rijdt die als een metro dus ik klaag niet.

Een groot probleem denk is dat alle verkeer in België in alle richtingen zowat door de flessenhals van Brussel-Centraal moet (6 perrons) (Brussel-Noord 12 ofzo, Brussel-Zuid 20) Hoe dat op korte termijn kan opgelost worden zie ik niet.

http://ccl.kuleuven.be/~corn/railinfo/nmbs.gif

Wat ik wel vreemd vindt zijn berichten als dat er treinen onverwacht ingekort zijn van 8 naar 4 wagons. Liefst in de spits en veel in de richting van de Kempen.

Voor alle antwoorden op al uw vragen... één adres : ons Inge !

nl.wikipedia.org/wiki/Inge_Vervotte

Vandaag weeral té laat op mijn werk wegens een 'afgeschafte trein'. Gelukkig wel verzekerde aansluiting in Vilvoorde gehad, wat bovendien werd gecommuniceerd via stationsomroeper en intercom op de trein zélf.

Dus ondanks de vertraging, toch een lichtpuntje: de NMBS leert bij.

 Wel, wel, weer een probleem door ... Brussel. Maar dat zijn we al gewoon in dit land zeker?

De occasionele keren die ik de trein neem, vooral in vrije tijd (ik heb het geluk dat ik zelf op wandelafstand van mijn werk woon) heb ik zelden problemen ondervonden.

Ik kan me wel voorstellen als dit het middel is dat je gebruikt om dagelijks op je werk te komen en als dit vaak faalt dat dit frustratie opwekt.

 

Elke dag de trein van Muizen naar Brussel Noord. Ze zijn wel veel te laat maar zoals hierboven reeds aangehaald rijden er genoeg treinen tussen Antwerpen en Brussel dus een zwaar probleem is dit niet echt...

 Schoonzus moet voor een medisch onderzoek naar Leuven sporen en koopt voor haar en haar zus op 20/01/10 twee kaartjes die ze op 21/01/10 denken te gebruiken. Schoonzus wordt tijden de nacht ziek en vraagt haar zus om op 21/01/10 die twee tickets te gaan recupereren. Dat is buiten de goedgeefsheid van de NMBS gerekend.

Uitleg van de loketbediende - en die brave borst volgt ook maar de reglementen - men moet binnen het half uur zijn kaartjes komen terugbrengen anders vervalt het recht op terugbetaling.

In het vervolg raad ik mijn schoonzus aan om het loket in Mechelen-Centraal te gaan onderkotsen om te bewijzen dat ze nog niet helemaal in optima forma is om de boemel naar de Universitaire Klinieken in Leuven te nemen.

Het is tijd dat ze heel dat gedoe met die kaartjes afschaffen. Den trein gratis zoals op de bus en dan kunnen ze die loketbediende toch afschaffen en die levensverzekering voor de kaartjesknippers valt dan toch ook weg. En er zal onder die kereltjes wel ene zijn zeker die de stuurknuppel kan hanteren. Alles opgelost behalve de rekening maar daar zullen ze wel een sociaal mouwke aan passen zeker. Moraal van het verhaal : het is hier allemaal naar de kl.....

@ Rudi:

Ge hebt gelijk hoor. Brussel is bestuurlijk een ramp. Op alle niveau's. En de Vlamingen hebben daaraan meegewerkt.

Maar we zitten ermee en moeten ermee verder. Alle andere opties zijn complete nonsens.

Ipv te klagen over de slechte treinverbindingen ben ik gewoon gestopt met het reizen met de trein en neem nu de auto weer. Niet iedereen heeft die keuze en na het lezen van e.e.a. op deze site wil ik toch iets kwijt

3 maanden in een plaatsje boven Antwerpen gewerkt en vanuit Mechelen-Nekkerspoel  steeds met de trein (noodzaak) ook regelmatig vanuit Antwerpen naar Roosendaal en Roosendaal naar Antwerpen Berchem moeten gaan. Als Nederlander heb ik voortdurend het gevoel gehad alsof je terug in de begin jaren 70 was. Vieze oude wagons, geen afvalbakjes, vreselijk stinkende gordijntjes en een nog viezere lucht via de ventilatie en een hoop lawaai.

Maar dat is het probleem niet eens, in totaal 2x een trein exact op tijd!  2X !!!

En daarmee bedoel ik van 5 min vertraging tot 40 minuten tot helemaal geen trein. Soms stond ik een half uur voor niks op een verlaten perron omdat niemand de moeite nam iets om te roepen.

Was er geen vertraging dan wel een mankement of niemand die de trein kon besturen (!!)  waardoor de trein gewoon uitviel. Regelmatig vertraging doordat de Thalys te laat was en daardoor mijn trein ook etc...conducteurs die niet konden zeggen wat er aan de hand was omdat ze ook niet op de hoogte werden gesteld....verbindingen bijna dagelijks missen of voor de zekerheid naar een ander station moeten gaan om een rechtstreekse (maar ook te late)  trein te nemen omdat de aangekondigde verbindingen niet deugen.

De conducteurs geven ook de schuld steeds aan de oude wagons die niet meer deugen. Laatst bleek dat ze de remmen waren vergeten te controleren (iets wat ze volgens de conducteur in de ochtend moeten doen) en dat dan maar deden toen de laatste trein reed. Ook dat is niet echt motiverend om met de trein te gaan, Belgie heeft nergens geld voor dus nieuwe  wagons zullen er de eerste tijd ook niet komen. De meeste reizigers die ik heb gesproken (wachtend op een late trein) hadden dezelfde ergernis, veel scholieren die klaagden en werkend volk die ook al aan carpoolen of de fiets denken. Klagen helpt niet zegt men dan, er gebeurd hier toch niks. Jammer voor het milieu....

Nu rijdt ik gewoon weer met de auto, vertrek om dezelfde tijd, sta 20 minuten in de file maar kom wel ruim op tijd op mijn werk. En de file is best aangenaam met wat cd's in de speler of gewoon telefonisch alvast aan het werk kan. Iets wat in de trein ook niet kon: rustig werken op de laptop: luidruchtige mobiele bellers in elke taal behalve Vlaams zonder enig respect voor de medereiziger. (en nee ik ben bij lange na niet de enige die zich mateloos ergert aan uitschot in de trein, de meeste Belgen die ik sprak ergeren zich maar durven dat niet hardop uit te spreken, volgens eigen zeggen!!) Nogmaals, jammer voor het milieu, en jammer voor de beurs.

Nee, ik had gehoopt dat het wel mee zou vallen als ik een paar maanden met de trein reisde, onder het motto: het zal wel meevallen of het zal wel een momentopname zijn. Maar nee, het is een nonstop ergernis en heeft me een hoop afspraken, werkuren en daarmee ook loon gekost.

Liever wat meer betalen voor de trein zoals in Nederland, propere wagons,  koffiekarretje in de trein en dan ook nog op tijd komen zoals het hoort. Uitzondering daargelaten.

Kan de burger in Belgie niets doen? Wordt men niet gehoord en hebben ze geen keuze?

 

 

Toen ik gisteren de voorlaatste trein van 23.23 (laatste is il 23.35) in Brussel-Zuid na, komende van de Eurostar kon het contrast niet groter zijn. Spijt dat ik er geen foto's van genomen heb: hallucinante taferelen: de meeste zitplaatsen waren omgevormd tot een heuse vuilbak aka stort. Lege, en halflege pizzadozen, bekers van Starbuckskoffie, blikjes bier... En dat was niet op één zitplaats, in één van de wagons van de trein...  Over de geur zal ik nog maar zwijgen.

Dat onze treinen vaak, naar de late avond toe, n iet erg netjes zijn, tot daar nog aan toe, maar dit sloeg echt alles !

Maar goed: de trein was wél optijd

Dat de treinen in Belgie niet netjes zijn is heel zacht uitgedrukt. Het is dermate verouderd dat het vuil niet meer weg te poetsen is. Soms plak je aan de zitting vast en de grauwe en zwarte perrons zijn vaak al een voorbode van hoe oud de trein is waar je in komt te zitten. Helemaal begrijp ik dat niet. In Nederland worden de treinen tussendoor schoongemaakt, niemand mag dan instappen en een poetsploeg vliegt dan de trein door in no-time. Dit gebeurd zeer zeker meer dan een keer per dag. Ik neem aan dat dat in Belgie uiteraard ook gebeurd? 

Politieke beloftes zijn inmiddels uitgesproken over NMBS maar daar geloof ik natuurlijk niet in. De politiek in Belgie is mij reeds bekend en een mikpunt van spot in Europa. Alleen in Italie kan het erger.

Maar om op bovenstaand terug te komen: asociale passagiers opvoeden door ze uit de trein te zetten heeft de NMBS het lef of de mankracht niet voor, de Eurostar wellicht ook niet.

@Alex: Het is al een tijd geleden dat ik de trein nog nam maar gisteren moest ik in Antwerpen zijn en voor beide keren had ik de 'Amsterdam'.

Ik dacht dat er ondertussen wel al een verbetering zou zijn wat deze trein betreft tegen een aantal jaren geleden toen ik niet in eigen stad werkte en de trein moest nemen om naar Brussel te sporen.

Helaas is de 'Amsterdam' niet echt een toonbeeld van zitcomfort of netheid. Ik had het geluk om een plaats te hebben en er waren blijkbaar wel nog genoeg plaatsen maar heel wat passagiers vonden er niet beter op om hun valiezen en dergelijke gewoon op de grond te laten staan zodat je dus al direct een aantal plaatsen kwijt was.

De ruimte die je hebt voor je benen is ook niet echt om over naar huis te schrijven. Ik heb de indruk dat de NS van het principe zijn, hoe meer zetels we in een wagon kunnen proppen hoe beter ook al gaat dit ten koste van het zitcomfort. Als je je dan op een plaats aan het raam wil zetten omdat die plaats vrij is en er zit iemand aan de kant van de gang en die blijft rustig zitten, moet je je echt wel in wat bochten wringen om op het plaatsje te geraken.

Ook een probleem daar was dat sommige plaatsen er niet echt proper uitzagen, etensresten die op de zetels lagen, overvolle vuilbakjes.

Je ziet dat het niet alleen in België is maar ook in Nederland dat er problemen zijn met de netheid van de treinen.

Na iets meer dan 30 jaar van Mechelen naar Brussel te hebben gespoord om brood op de plank te krijgen, was ik het midden jaren 90 grondig beu om dagelijks met de andere onfortuinlijken als beesten op elkaar geprest te zitten.  Dus nam ik een abonnement 1e klas, maar blijkbaar dachten anderen er net zo over als ik en na een tijdje was het daar ook rechtstaan.  Dan spreek ik nog niet van de dagelijkse vertraging die de trein van 07:42 had.  Ik liet de NMBS dus voor wat ze waard was en reed vanaf dan dagelijks met de auto naar mijn werk.   25-30 minuten van bij mij thuis en ik was op mijn werk.  Eerlijkheidshalve moet ik er bij zeggen dat wij over gratis parkeerruimte in de Astrotoren (waar ik werkte) beschikten.  Zoniet was dat niet doenbaar wegens een zekere opstapeling van parkeerboetes.

@bloggers, die smerige treinen, aan wie ligt dat feitelijk? Toch wel aan de reizigers zelf zeker! En maak maar eens een opmerking, ge zult wat horen....

@Roger, toen ik in Brussel naar school ging, was de eerste klas altijd properkes en er was ook voldoende plaats in de niet-rokersafdeling, maar ja, gij rookte toen nog geloof ik:-)

Eddy, ik beweerde niet dat 1e klas niet proper zou geweest zijn, alleen eivol.  Enne, alhoewel roker, ging in het niet-rokerscoupé zitten  :-)

Gelukkig dat er geen rokerscoupés meer zijn, want dat was niet te harden. En zeg niet, dan kon je toch bij de niet-rokers gaan zitten (of liever: staan), want in een overvolle trein had je die keuze soms niet.

Wat mij betreft mogen ze nu ook gsm-vrije coupés voorzien. Het onophoudelijk geleuter van sommige medepassagiers in hun mobieltje - meestal roepend en bijna altijd over onbenulligheden, maar alla - is vaak zo storend dat je zou wensen dat de gsm nooit was uitgevonden. Op bepaalde internationale treinen zijn er nu al 'stilte-wagons' waar je rustig kan werken of lezen.

Jullie klagen over Mechelen, maar in Nekkerspoel is het al niet beter...en ik moet elke dag naar Gent :) . Het grote probleem ligt em bij het feit dat de nmbs met zeer oud materiaal te kampen heeft. Aan wie dat te wijten is geen idee, iemand met weinig toekomstvisie alleszins.