NIEUWS van de week

met categorie:  

(Bron: GVA)
Klokken vanuit Moskou
Er komt deze week een speciaal Russisch klokkenspel naar Mechelen. De klokken worden vanuit Moskou naar de Dijlestad gebracht en worden opgesteld in de tuin van het Hof van Busleyden.

Ze zijn bestemd voor een bijzonder concert op zaterdag 19 september om 10u in het Hof van Busleyden in de Frederik de Merodestraat 65. Het wordt georganiseerd naar aanleiding van 450 jaar Aartsbisdom Mechelen, als geschenk aan Kardinaal Godfried Danneels en aan de stad Mechelen vanwege het Patriarchaat van de Orthodoxe kerk in Brussel.

Het concert wordt zaterdag verzorgd door Russische beiaardiers.

Duo sluit minderjarig meisje uit Beveren op in Mechelen
Twee mannen lokten een minderjarig meisje uit Beveren naar een appartement in Mechelen. Daar werd ze opgesloten en geslagen. Het slachtoffer wist zichzelf na enkele uren te bevrijden. De twee Mechelaars werden opgepakt.

Het meisje leerde het duo, een 18-jarige allochtoon en een 32-jarige autochtoon uit Mechelen, kennen via de chat van muziekzender TMF. Ze spraken af in een appartement in de Mechelse Veluwestraat.

Eens het meisje de woning betrad, werd de deur op slot gedaan. Het is nog onduidelijk wat er zich precies heeft afgespeeld in het appartement. Het minderjarige slachtoffer werd volgens het parket niet seksueel benaderd, maar kreeg wel enkele rake klappen.

Na een paar uur bemachtigde het meisje de sleutel en sloeg ze op de vlucht. De minderjarige zocht hulp bij omwonenden, die onmiddellijk de politie verwittigden.

Onderwijs charmeert Mechelse studenten

De Katholieke Hogeschool Mechelen (KHM) heeft dit academiejaar al 1.680 nieuwe studenten ingeschreven. 450 van hen kiezen voor een opleiding die leidt naar het onderwijs.

De lerarenopleiding is opvallend in trek bij de KHM. “Tijdens een economische crisis kiezen studenten voor werkzekerheid”, zegt algemeen directeur Johan Cloet. De andere opleidingen houden in grote lijnen stand.

Johan Cloet verwacht er voor komend academiejaar zo’n 3.900. Om het hele bedrijf te laten draaien, kan hij een beroep doen op 550 personeelsleden. “Voltijds zijn dat er zo’n 375. Wij beschikken over een budget van 26 miljoen euro”, zegt de directeur.

Schoenen aan de kant voor jazz
Twintig Mechelaars zetten op zondag 20 september hun huiskamers open voor jazzoptredens. Liefhebbers kunnen op drie locaties even veel groepen aan het werk zien.

De formule is inmiddels bekend: live jazzmuziek beluisteren in pittoreske hoekjes, gebouwen en tuinen in de Mechelse binnenstad tussen 14.15u en 18u. De optredens spelen zich af in twintig huiskamers. In elke huiskamer treedt één groep op die telkens drie sets brengt. Zo krijgt iedere muziekliefhebber de kans om kennis te maken met een andere jazzstijl in een ander interieur.

De locaties liggen op wandelafstand van elkaar in de Mechelse binnenstad. Elk optreden duurt 45 minuten, en tussen de optredens is er 45 minuten zodat er tijd genoeg is om je naar de volgende huiskamer te begeven. Start en aankomst is Jazzvillage - de Stadsschouwburg - in de Keizerstraat 3.

Meer info: www.jazzathome.be, 015-33.63.14

V-zit laat toeristen stad verkennen met de step
V-zit heeft een originele manier uitgedokterd om toeristen rond te leiden in Mechelen: de step.

De firma V-zit zal vanaf volgende week 25 steps verhuren voor toeristische bezoekjes aan Mechelen. Volgens zaakvoerder Philip De Prest gaat het om een primeur voor België. V-zit organiseert nu al boottochten in de Dijlestad en zorgt er ook voor fietsverhuur.

In Mechelen kunnen toeristen vanaf volgende week al steppend op verkenning. “Mechelen is er een ideale stad voor. De stad is te klein om te fietsen, maar te groot om te wandelen. Het gebruik van een step geeft ook iets extra ludieks aan een uitstap”, zegt De Prest, die zijn inspiratie haalde in Nederland. Huren kan bij V-zit zelf of bij de toeristische dienst van Mechelen.

“Gebruikers betalen 6 euro voor twee à drie uur, de gemiddelde duur van een tocht. Op termijn kunnen alle toeristische rondleidingen in Mechelen met onze moderne steps worden afgelegd”, besluit hij.

Pas herstelde boot Joppe kampt opnieuw met lek

De pas herstelde boot van het jeugdhuis Joppe staat weer op de scheepswerf in Rupelmonde. In de bodem zorgden twee kleine gaatjes voor waterinsijpeling.

Als alles goed zit, komt Joppe woensdag weer naar Battel. En de opening van het jeugdhuis? “We weten nog niet of ons openingsfeest op 3 oktober zal kunnen plaatsvinden”, zegt Van Houcke. “We gaan hard werken, maar we moeten rekening houden dat we ons feestje moeten uitstellen.”

Stad plaatst meer kunst op straat
Mechelen trekt dit en volgend jaar 100.000 euro uit om meer kunst in het straatbeeld te zetten. “Want kunst vertelt mee het verhaal van de stad”, klinkt het.

Vijf jaar na een oproep naar peters om het onderhoud van de standbeelden op het openbaar domein te helpen bekostigen, wil Mechelen op eigen kracht het artistieke gewicht van de straten en pleinen opvoeren.

“Inzetten op kunst is belangrijk, onder meer omdat het mee de geschiedenis van een stad vertelt, bepaalde plekken hun karakter geeft, als ontmoetingsplaats of landmark fungeert en bovendien steeds een toeristische meerwaarde biedt”, geven schepenen Frank Nobels (CDO) en Greet Geypen (Open Vld) aan. “We staan trouwens open voor voorstellen. In het verleden zijn we al met schenkingen aan de slag gegaan.”

Actiecomité ijvert voor behoud havenwijkje
Restauratie Integratie Mechelen (RIM) heeft zondag actie gevoerd voor het behoud van enkele gebouwen aan de Bruul.

RIM pleit voor het behoud van het middeleeuwse havenwijkje in de Bruul, tussen de Hazestraat en de Fonteinbrug. Dat dreigt onder de sloophamer te vallen voor een groots winkelcomplex. “Een projectontwikkelaar heeft in dit gebied panden opgekocht om er een grootschalig winkelcomplex (Mediamarkt) te bouwen. De actiegroep, die ijvert voor het behoud van historische gebouwen in de stad, wil deze aanslag voorkomen”, zegt bestuurslid Marc Rubben.

Historische boten vinden rustplaats aan Zennegat
Voortaan zijn er twaalf ligplaatsen aan de Leuvense Vaart, tussen Battel en het Zennegat, voorbehouden voor varend erfgoed. Het is de eerste ‘museumhaven’ voor historische boten in ons land.

De Vlaamse Vereniging tot Behoud van Historische Vaartuigen (VVBHV) heeft met de stad Mechelen en Waterwegen een concessie voor tien jaar afgesloten. Voorzitter Dirk Ramaekers is in zijn nopjes. “We zijn heel blij dat we hier de eerste ligplaatsconcessie voor historische vaartuigen hebben verwezenlijkt”, zegt hij.

Door de concessie is nu ook de eerste ‘passantenplaats’ voor varend erfgoed gecreëerd. “Deze booteigenaars kunnen hier gratis drie keer 24 uur aanmeren, waardoor er een permanente wissel van de vaartuigen te zien zal zijn. Dit is goed voor ons, maar ook voor Mechelen”, meent de voorzitter.

Grappenmaker saboteert Klokkenwerpen
Een grappenmaker heeft zondag het Klokkenwerpen op de Grote Markt een hak gezet. “Ik ben maar zes van de 20 bronzen klokjes kwijt”, zegt verantwoordelijke Karel Verbist.

Zoals bekend worden de klokken elektronisch gestuurd en geopend, boven grijpende kinderhanden op de Grote Markt.

“Maar iemand, die wellicht op de juiste frequentie is gevallen, heeft het transport gesaboteerd. De veertien overgebleven klokjes gaan we volgende week verloten”, zegt Karel Verbist die dit nog nooit eerder had meegemaakt.

Het Klokkenwerpen sloot zondag het Gildenjuweel af dat zo’n driehonderd schutters van gilden uit binnen- en buitenland naar Mechelen bracht.

Bonobo overleden in Planckendael
In het dierenpark Planckendael is donderdag bonobo Lomela overleden. De verzorgers zijn er kapot van.

Lomela verdronk in de gracht rond het bonobo-eiland. Het is niet duidelijk hoe het dier in het water terechtkwam.

De bonobo is zeventien jaar oud geworden. Ze verbleef nog maar een jaar in het dierenpark.

(Bron: Het Nieuwsblad)
Ceremonieel centrum
Vrijzinnig Mechelen heeft plannen voor de bouw van een ceremonieel centrum op Nekkerspoel. Dat moet onderdak bieden voor vrijzinnige plechtigheden, zoals uitvaarten en lentefeesten. Vrijzinnig Mechelen hoopt op Vlaamse subsidies. De provincie zegde haar steun al toe.

Politie krijgt gloednieuwe tuimelwagen
De provincie heeft een tuimelwagen gekocht en stelt die ter beschikking van haar politiekorpsen.
De provincie heeft op aanvoeren van gedeputeerde Bart De Nijn (NV-A) een tuimelwagen gekocht. De wagen zal aan alle politiekorpsen uitgeleend worden, die ze mogen gebruiken bij preventieacties. De Nijn stelde vast dat er slechts een drietal tuimelwagens in omloop was en dat het heel moeilijk was om deze te reserveren. Daarom werd 60.000 euro vrijgemaakt en een eigen wagen aangeschaft.

De tuimelwagen staat zondag op de Grote Markt tijdens de Autoluwe Zondag.

Bouwgronden worden steeds duurder
De prijzen van bouwgronden in de regio stijgen. In enkele gemeenten zoals Bonheiden, Bornem en Mechelen stegen de prijzen meer dan gemiddeld.
Bouwgronden in onze regio worden steeds duurder. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van het weekblad Trends. Vooral in Berlaar, Bonheiden, Bornem, Sint-Amands en Mechelen is een perceel bouwgrond de laatste jaren enorm duurder geworden. De steden en gemeenten moeten dus meer moeite doen om op hun grondgebied kavels aan te bieden aan een betaalbare prijs.

Mechels schepen van Ruimtelijke Planning en Stedenbouw Karel Geys (SP.A) is het niet eens met de geruchten dat de bouwgronden spectaculair duurder worden. 'Ze zijn heel lichtjes gestegen, maar zeker niet spectaculair', zegt hij. Geys beseft wel dat er stilaan een gebrek aan bouwgrond is, maar wijst op de verschillende ruimtelijke uitbreidingsplannen (RUP) die op stapel liggen. 'In de komende vijf jaar zal Mechelen zo'n 1.300 nieuwe woningen krijgen, in verschillende prijsklasses', zegt hij. 'Bovendien moedigen we het renoveren heel fel aan door heel wat premies aan te bieden.'

Deze maand nog vier kansen om je fiets te beveiligen tegen diefstal
Ondanks het verscherpt toezicht blijven fietsdiefstallen een moeilijk uit te roeien plaag. De oplossing ligt nochtans voor de hand: uit vaststellingen blijkt dat vooral fietsen die niet gegraveerd zijn, worden gestolen. Het is dus aan te raden om fietsen te laten graveren door de gemeenschapswachten. In het kader van de tweewieler wordt een uniek registratienummer (rijksregisternummer) gegraveerd dat niet uit te wissen is. Dit nummer wordt terug geverfd en overplakt met een beschermsticker. Fietsen graveren is gratis.

Gemeenschapswachten graveren op volgende dagen en plaatsen:

19/09 Herfstbraderij (Korenmarkt/O.L.V. straat) 10-16 uur
20/09 Autoluwe zondag (parking Grote Markt ondergronds) 11-17 uur
27/09 dwars door Mechelen (Onder de Toren(postgebouw)) 14-16 uur
30/09 Werkwinkel 13.30 uur (na afspraak)

(Bron: Radio Reflex)
Caputfieste in aantocht
Zaterdag 26 september is het vanaf 11 uur feesten geblazen in de buurt van de Caputsteenstraat en de Campus Lyceum.

Het feestparcours loopt over de Caputsteenstraat (van aan de Kleine Nieuwedijkstraat tot aan de Oude Sint-Gommarusstraat ), de Sint-Gommarusstraat en de Populierendreef (telkens van Het Eitje tot Caputsteenstraat), het eerste stuk van de Oude Sint-Gommarusstraat  en de Campus Lyceum. Dit alles vanaf 11 uur tot 18 uur. De  straten worden op 26/09 uiteraard verkeer- en parkeervrij gehouden. Er is gezorgd voor een alternatief. Buurtbewoners en bezoekers aan de "Caputfieste"  kunnen voor de gelegenheid hun wagen kwijt op de Pidpa-site (Caputsteenstraat).

Lockbusters, beer en burgers in Utopolis
BB&B - dat is de gloednieuwe filmformule voor mannen waar Utopolis vanaf 29 september mee uitpakt. De naam dekt meteen de lading: op het programma staan bier en hamburgers voor slechts 1 euro en een knaller van een avant-première - men only!

De eerste BB&B vindt plaats op dinsdagavond 29/09 vanaf 19:00 uur. Dan kan je kijken naar District 9, een Sci-fi film van Peter Jackson.

Somers wil meer auto's ondergronds

"Wagens moeten zoveel mogelijk ondergronds", schrijft burgemeester Bart Somers (Open Vld) op z'n persoonlijke website. Daarom laat het Mechelse stadsbestuur geen kans onbenut om parkeerplaatsen ondergronds te brengen. Er zijn voorlopig plannen voor maar liefst zes parkeergarages.

Mechelen heeft al parkeergarages onder de Veemarkt, de Grote Markt en aan Lamot. De komende jaren zullen er ook aan het station, het Sint-Romboutskerkhof, de Kanunnik De Deckerstraat, de Tinelsite, de Schuttersvest en de Ganzendries bijkomen.

"Door voertuigen ondergronds te brengen, scheppen we meer plaats voor voetgangers en fietsers. Daar doen alle moderne steden aan mee. Het is een weg die we moeten volgen", Hij wijst erop dat er met de bouw van de garages geen parkeerplaatsen bijkomen in het centrum. "Dat zou een aanzuigeffect veroorzaken. Wel proberen we parkeerplaatsen die bovengronds verdwijnen ondergronds te compenseren. Het verlies van parkeerplaatsen in de Sint-Katelijnestraat maken we bijvoorbeeld goed onder het Sint-Romboutskerkhof", aldus Somers.

Opnieuw 70 km/u op gehele Mechelse ring

Het is u misschien ontgaan, maar sinds een tweetal weken geldt er over de ganse Mechelse ring opnieuw een snelheidsbeperking van 70 km/u. Tot voor kort mocht je op een deel van de Mechelse ring, met name op de Zandpoortvest, slechts 50 km/u. Vorig jaar was zelf een maximumsnelheid van 30 km/u van kracht.

Vermitst de hoofdingang van de middenschool tot begin vorig jaar nog gelegen was aan de Zandpoortvest was de zone 30 van kracht. Om van een zone 70 over te gaan tot een zone 30 moet men gradueel de snelheid laten zakken. Vandaar dat er van zone 70, naar 50 tot zone 30 werd overgegaan. Sinds september 2008 is de hoofdingang van de school verplaatst naar het Berthoudersplein en werd de zone 30 opgegeven. H

Ondanks de aanwezigheid van de KH Mechelen en de vele studenten die de ring oversteken werd de snelheid toch verhoogd naar 70 km/u. Een hogeschool wordt immers niet opgenomen in de verplichte zone 30 zoals de wetgeving het voorziet voor kleuter-, basis-, en middelbare scholen.

Het Mechelse stadsbestuur is niet blij met de snelheidsverhoging. "De stad Mechelen is al jaren vragende partij om de snelheid op de gehele ring te verlagen naar 50 km/u", zegt waarnemend burgemeester Koen Anciaux (Open Vld). "De verlaging komt er niet omdat Vlaanderen vindt dat een tweevaksbaan in elke rijrichting geschikt is voor snelheden tot 70 km/u", gaat Anciaux verder.

Heilige van de dag : Januarius Bischop en martelaar.

Het is misschien riskant om te willen reageren op dat laatste nieuwsbericht, zeker op een autoloze zondag als deze (haha!) , maar ik begrijp het argument van Anciaux niet goed. De Leuvense ring is bij mijn weten namelijk evenzeer een gewestbaan, en al verschillende jaren onderworpen aan de 50km/u terreur : het bulkt er van de flitspalen en Tobback bijt zich als een pitbull vast in elke overtreding. Gevolg : de 50km/u wordt angstvallig gerespecteerd. Dus dat zou hier ook moeten kunnen.

Los daarvan, vind ik persoonlijk (nadruk : persoonlijk) dat 50km/u op een gescheiden 2x2 rijvaksbaan, lichtelijk overdreven (om niets straffers te zeggen). 70km/u vind ik meer dan goed genoeg. Er zijn voldoende lichten op onze ring om voetgangers te laten oversteken. En diezelfde lichten hebben volgens mij ook een voldoende regulerend effect op de verkeerstromen om ook de oversteekplekken tussen die lichten veilig te houden (als de 'zwakke' weggebruikers maar enigszins meewillen).

Ik zie maar 2 randvoorwaarden om de 70km/u op onze ring te kunnen aanhouden : enerzijds een even stricte repressiepolitiek (flitsers) als in Leuven om die max. snelheid ook in het werkelijke rijgedrag door te drukken, en anderzijds een even streng beleid t.a.v. de zwakkke weggebruikers m.b.t. hun soms nogal vrije interpretatie van de verkeersregels.

Of de toegelaten snelheid op de Mechelse ring, of eender waar nu 30, 50 of 70 is en of we dat te vlug of te traag vinden, iedere chauffeur zou de regels moeten respecteren en wie dat niet doet, moet ook niet zaniken als hij een boete krijgt.
 
Voor mijn part mag er gerust elke 100 meter een flitstoestel staan.
Reglement is reglement en voor de goeie gang van zaken én vooral voor de veiligheid, moet men streng controleren, zolang er chauffeurs zijn die geen respect hebben voor de regels en de andere weggebruikers.
 
Idem dito voor fietsers en voetgangers.
 

 

 Ook in Gent is de hele ring (ja, met twee rijstroken aan elke kant, grotendeels gescheiden door een middenberm) 50 km/uur. Waarom zou dat in Mechelen niet kunnen?

Ik blijf pleiten voor ondergrondse parkings of parkeergebouwen buiten het stadscentrum en niet meer binnen de ring.  Onze stad is al overladen met autoverkeer.  De Hoogstraat is tijdens de spits een drama.  Een parking onder de Ganzendries zuigt nog maar eens extra auto's de stad in.  Of gaat men de inrit naar de parking via de Nieuwe Kapucijnenstraat voorzien?  Dan kunnen er nog meer fietsers en bromfietsers omver gereden worden op het fietspad aan de ring en wordt het nog gevaarlijker om de deur uit te komen omdat de auto's rakelings langs onze voordeur scheuren.

En dan verschieten dat jonge mensen met kinderen binnenkort de stad weer uit trekken omdat het te gevaarlijk wordt om de kinderen de deur uit te sturen?

Hier kan ik je beslist in volgen Inge!

Zo zie ik het ook. Parkings bijbouwen in de binnenstad omdat ze opbrengen en ze vervolgens onbereikbaar maken door paaltjes en één richting verkeer. Water en vuur.

@Inge: je bent een schat, maar waar wil je dan nu die parkings plaatsen? Er zijn al zoveel mogelijkheden verkwanseld,  heb je een voorstel?

@Luc: Ik heb al eens voorgesteld dat de stad de Comet zou opkopen.  Niemand wil het gebouw, het staat er te evolueren tot een stadskanker, en er is een massa plaats om er een parking van te maken.  De gevel kan bewaard blijven en zo kan iedereen tevreden eindigen.

Die voorzetgevel van COMET bewaren ? Dat zal centen kosten ! :-)

Comet is te groot als parking, en te duur vrees ik.

 

@ Inge,

              het is ingewikkelder dan dat. Met alle respect voor uw idee maar wie plaatst er nu zijn auto aan Comet of elders aan de stadsrand om in de stad een broodje en een plakje kaas te gaan kopen ? Geen mens toch. Bewijs hiervoor parking Zandpoortvest die ver onder zijn verwachting draait. Ook voor de horeca zal het slecht aflopen als de auto uit de stad wordt verbannen. Hoeveel fijne eethuisjes en terrasjes zijn er nu al aan de rand van de stad. En eens de mensen de weg hier naartoe gevonden hebben komen ze niet meer terug. Wedden.

Inderdaad G.L., waarschijnlijk gaan de mensen niet parkeren voor een plakje kaas, maar wel om te gaan winkelen in een autoluw centrum, waar het zoveel keer aangenamer is om te wandelen.

Of ... om s avonds een pint te gaan drinken en/of te gaan eten op een autoluwe vismarkt bvb.

Enfin dat is wat gebeurt in zoveel andere steden in de buurt ...

Jammer genoeg is het terrein van Comet zo zwaar vervuild dat ze er 10 jaar werk hebben om het te saneren.

Misschien kan de stad nu al beter de opdracht geven aan de eigenaar van de gronden om te starten met de sanering zodat we misschien binnen 10 jaar kunnen beginnen nadenken over wat er in de plaats moet komen.

Inderdaad Peter, wat elders wel kan, lukt in Mechelen blijkbaar niet.  Ik blijf het heel erg jammer vinden!

Ik volg voor één keer GL wel in zijn redenering.
 
Momenteel heeft er in Mechelen Centrum geen enkele electronica zaak het verkeersplan overleefd.
Wie met een aangekochte televisie op zijnen bult het half stad wil doorlopen om aan zijn auto te geraken is wel goed gek.
De ketens hebben daarvan uiteraard geprofiteerd en zich aan de rand van de stad gevestigd, waar ze parkeergelegenheid aanbieden aan hun klanten.
Wie een auto bezit, maakt er graag gebruik van en wil er ook het gemak van.
De chauffeurs zijn dan misschien wel verwend, maar het zij zo.
 
Het is volgens mij niet zozeer het feit dat er wagens in de stad rijden dat het gevaarlijk maakt, het is vooral het (wan)gedrag van chauffeurs en de mentaliteit van de zwakke weggebruiker.
Deze laatste waant zich koning op de weg en maakt dikwijls misbruik van zijn "zwakke" betiteling.
Sommige voetgangers en fietsers werpen zich vaak, zonder uitkijken, bijna letterlijk onder een auto omdat ze menen voorrang te hebben.
Ikzelf geef dan toch liever mijn voorrang af dan dat ik platgereden zou worden.
Als je dood bent, of met blijvende letsels moet leven, ben je'r vet mee dat je in je recht was.
Ook zie je heel wat voetgangers en fietsers rondlopen met een hoofdtelefoon(tje) op hun knikker of lopen ze al sms'end bijna onder een auto.
 
Aan de andere kant heb je dan weer chauffeurs die de verkeers- en parkeerregels aan hun laars lappen en te snel en soms zelfs onverantwoord onvoorzichtig door de straten scheuren.
 
DAT zijn de zaken die het gevaarlijk maken.
Er is een totaal gebrek aan discipline bij de verschillende verkeersdeelnemers en er is een ontbreken bij sommigen van wederzijds respect.
Zolang er dat niet komt, blijft het gevaarlijk.
Eén gek is genoeg om een ongeval te veroorzaken.
 
Daar is maar één manier voor en dat is respect afdwingen, dus boetes, boetes en nog eens boetes, tot de overtreders, eender welk kamp, blauw zien en merken dat ze zich maar beter kunnen gedragen op de weg.
 
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, ik ben zelf ook al eens beboet toen ik 37 reed binnen de zone 30 van het stadscentrum en dat kostte me toen 50 euro.
Ik was toen ook eventjes kwaad op de "flikken", maar ik was het wel die het gaspedaal ingedrukt had en niet de "flikken" en ik was ook met één keer geleerd, want sindsdien let ik nauwkeurig op mijn snelheid. Da's goedkoper :-)
 
Dus, meer blauw op straat met een scherpe pen en een extra large boekje.
Het komt de stad ten goede aan boetegeld en de overtreders hebben een reden om het niet meer te doen.
Twee vliegen in één klap.
 
 
 
 

 "het (wan)gedrag van chauffeurs en de mentaliteit van de zwakke weggebruiker".

Juist Jan, toen ik daarstraks in de Leopoldstraat voor het rode licht stond, zag ik nog een zot die met zijn quad uit de Colomastraat gevlogen kwam en dan nog zowat 20 meter op 2 wielen richting station reed.

En toch ligt voor mij de oplossing in het selectief buitenhouden van de auto. Er is een tweede verdieping voorzien op de parking aan de Zandpoortvest. Dat de mensen die niet gebruiken is de verantwoordelijkheid van de mensen niet van de uitbater. Van gelijk waar op de vesten ben je op minder dan een kwartiertje stappen op de Grote Markt en natuurlijk ben ik voorstander van een gratis of bijna-gratis parking. Het is bij ons nog niet echt doorgedrongen dat er een verschil bestaat tussen kort-parkeren en lang-parkeren. Wie wil lang-parkeren onder de Grote Markt weet wat dit gaat kosten.

Daarbuiten heb ik 's avonds meer last van chauffeurs die doelloos rondjes rijden en nooit van hun vast parcours afwijken. Die zou men kunnen ontmoedigen door bijv. op de Hoogbrug ( vanaf 20u tot 03u ) een of ander tuig te plaatsen die een bepaald tarief hanteert analoog aan een parkeer automaat: hoe meer je passeert / parkeert hoe meer te betalen. Niet te beschouwen als een boete maar als een bijdrage tot een rustige binnenstad. Technisch niet haalbaar? Laat me niet lachen! Evengoed dat men twijfelt aan de meerwaarde van beiaardspel tijdens de nacht moet men twijfelen ( en in de hand houden ) van autogerij wanneer het niet hoort.