NIEUWS van de week

met categorie:  

Bloemlezing van het nieuws van de week.

(Bron GVA)

Door doodrijder gedagvaard koppel vrijgesproken

Voor de politierechtbank van Mechelen is het koppel dat twee kinderen verloor in een ongeval, maar werd aangeklaagd door de aanrijdende bestuurder, vrijgesproken.

Halskettingdief slaat weer toe

De halskettingdief heeft weer toegeslagen in de Hendrik Speecqvest in Mechelen. Hij rukte langs achteren de halsketting af van een 82-jarige vrouw. De dader kon op de vlucht slaan met zijn fiets. De dief heeft de voorbije dagen al verschillende bejaarde vrouwen overvallen in het centrum van Mechelen. Telkens rukte hij de gouden halsketting van de dames af.

Gaslek gijzelt pendelaars en leidt tot verkeerschaos

Uitgerekend in volle avondspits heeft een gaslek dinsdag het treinverkeer in het Mechelse centraal station lamgelegd. Na een uur konden gestrande pendelaars hun reis voortzetten. Een en al verkeerschaos dinsdag omstreeks 17u in de Mechelse stationsomgeving. Even voordien had een arbeider tijdens bestratingswerkzaamheden aan de Hanswijkvaart in Mechelen, pal naast het centraal station, een afsluitkraan van de gasleiding geraakt.

(Bron Nieuwsblad)

Hombeek wordt fiets-veiliger

Maandag start een aannemer met het aanbrengen van fietssuggestiestroken in de Driesstraat en Houtestraat in Hombeek. De stad stelt fietsveiligheid voorop. In het voorjaar werden al fietssuggestiestroken aangelegd in de Schoorstraat, Heike en Kapelseweg in Hombeek. De stroken worden aangebracht aan beide zijden van de straat. De werken zouden normaal tien dagen duren.

Heraanleg 'doodrijdersbaan' laat op zich wachten

De Antwerpsesteenweg is een gewestweg wat inhoudt dat de Vlaamse overheid moet zorgen voor de heraanleg van de straat. Voor de fietspaden is een module 13 overeengekomen, waarbij de lokale overheid, in dit geval de stad Mechelen, de heraanleg trekt en het Vlaams Gewest de kosten draagt. Mechelen moet dus zorgen voor een plan en de uitvoering, het Gewest zorgt voor de betaling.

Diftar-containerparken enkel toegankelijk met e-ID

Vanaf begin september kunt u enkel nog via de elektronische identiteitskaart (e-ID) toegang krijgen tot een Diftar-containerpark. Het betreft de parken van Bornem, Sint-Amands, Mechelen-Noord, Bonheiden, Sint-Katelijne-Waver en Lier.

(Bron Radio Reflex)

BOOT JEUGDHUIS JOPPE BIJNA TERUG THUIS

Vier weken nadat het schip van jeugdhuis Joppe naar de scheepswerf in Rupelmonde vertrok om enkele herstellingswerken te laten uitvoeren, is het klaar om terug te keren naar zijn vaste stek. Maandagnamiddag zal het schip op sleeptouw genomen worden door een vrachtschip. Het schip van het jeugdhuis beschikt zelf immers niet over een werkende motor. Net als vier weken geleden zullen tientallen vrijwilligers het schip op mankracht door de sluis van het Zennegat en de Battelsluis trekken. Op zaterdag 3 oktober wordt de terugkomst gevierd met een heuse heropeningsfuif, mét gratis vat en gratis toegang.

Hombeek wordt fiets-veiliger

Maandag start een aannemer met het aanbrengen van fietssuggestiestroken in de Driesstraat en Houtestraat in Hombeek. De stad stelt fietsveiligheid voorop. In het voorjaar werden al fietssuggestiestroken aangelegd in de Schoorstraat, Heike en Kapelseweg in Hombeek. De stroken worden aangebracht aan beide zijden van de straat. De werken zouden normaal tien dagen duren.
 

Ik vind dat zo'n fietssuggestiestroken niet echt veel uithalen, integendeel.
Ze geven de fietser een verkeerd gevoel van veiligheid, want hij denkt dat hij absolute voorrang heeft op die strook doordat deze verward word met het échte fietspad.
Een fietssuggestiestrook heeft eigenlijk geen enkele waarde, want automobilisten mogen erop parkeren (indien parkeren toegelaten is uiteraard), en de strook biedt geen enkele vorm van voorrang.
De enige veilige manier is een verhoogd fietspad, zodat de fietser gescheiden van de wagens rijdt, en ook niet langer de clown kan uithangen tussen de auto's.
Dinsdag is 't weer school en dan komen de kamikaze-fietsers weer buiten.
Met vier of vijf naast elkaar rijden en het verkeer hinderen is geen zeldzaamheid.
Vooral op de Tervuursesteenweg in de Colomawijk is het de nationale sport van de jonge fietsers om met zovelen naast elkaar te rijden, dat het volledige rijvak voor de auto's in beslag genomen word en als de automobilist even claxoneert, krijgt hij de middenvinger cadeau.
Fietsers mogen in de bebouwde kom naast elkaar rijden, maar alleen, en dat wordt meestal vergeten, als ze het andere verkeer daarbij niet hinderen.
 
Binnenkort word het ook weer vroeger donker en dan zijn ze daar weer, de fietsers zonder lichten.
Dit levert levensgevaarlijke toestanden op, want de automobilist ziet de fietser niet.
Ik kan begrijpen dat men vroeger zonder licht reed, omdat je dan harder moest trappen door de zware dynamo's, maar tegenwoordig werkt de fietsverlichting op batterijen, zodat er geen uitvlucht meer kan gelden om zonder verlichting rond te toeren.
Als je als automobilist zo'n fietser aanrijdt, ben je sowiso de pineut, want de fietser wordt door de wet aanzien als zwakke weggebruiker, wat hem de laatste jaren een machtspositie bezorgt, want een fietser kan zo goed als nooit in fout zijn.
 
Ik hou ook mijn hart al vast voor dinsdag, met de toestand aan de Brusselpoortstraat, ter hoogte van het kruispunt Plaisancebrug met de Brusselsesteenweg en de ridder Dessainlaan.
De fietsers die over de brug richting brusselsesteenweg rijden steken daar zonder kijken de rijbaan over, tewijl er toch wagens van de Brusselsesteenweg naar de Stuyvenbergvaart rijden en daar voorrang hebben.
Ikzelf heb er deze week al zeker drie keer een noodstop moeten maken, omdat de fietsers de verkeersreglementen niet respecteren.
 
Misschien moet de Mechelse Politie maar eens een pak strenger gaan worden.

Volgens de persoonsbeschrijving zou de dader een blonde zweed zijn met blauwe ogen welke het gemunt heeft op gouden sieraden met noord-afrikaanse motieven...-))

Wellicht Eddy,  6 jaar geleden werd mijn toen 88-jarige tante in volle dag in de Nieuwe Capucijnenstraat tegen de grond gegooid en beroofd door zo'n Zweed.  Toen ze nadien op het politiebureau in de boeken de foto's van de "kleine criminelen" moest bekijken om haar agressor te herkennen, lukte haar dat niet want de boeken stonden vol foto's van Zweden  :-)

Ik zag dat men ook in Nederland fietssuggestiestroken gebruikt, maar met een klein (maar belangrijk) verschil: tussen suggestiestrook en de rest van de rijbaan loopt parallel een witte stippellijn+ doorlopende lijn.

 Dit betekent dat autobestuurders wél op de strook mogen komen (bv om een tegenligger op een smalle weg te kruisen), maar dat de fietser alleen  op de fietssuggestiestrook mag rijden...wat dan weer bijdraagt tot de verkeersveiligheid.
Mischien het overdenken waard...

Wat is dat toch met die Zweden ? In Molenbeek hebben ze deze week het sint juttemisvuur aangestoken.

Nonkel Jan, voor u is het ook niet rap goed hé. Nu dat ze uwen boelvaar naar Vannesake een fris rood kleureke willen geven is het ook weer niet goed. Wat het gebrek aan plaats betreft ; niet voort vertellen maar er zijn plannen om de pietspaden over de daken te leggen en aan de Zennebrug zou er een grote parking komen, dan kunt ge daar uwen auto achterlaten en tevoet naar Sempst Laar voor uw pintjes, moet kunnen. Enfin in Absu... moet ge van niets meer verschieten.

bij het artikel over de heraanleg van de "doodrijdersbaan" ontbreekt de reden van het uitstel:  een onbestaand dossier, de stadstram, wordt als excuus gebruikt om dringend noodzakelijke werken voor de veiligheid van fietsers op de heel lange baan te schuiven.