Bloemlezing uit het nieuws van de week.
(Bron GVA)
Sint-Janskerk geeft verborgen schatten prijs
Achter het orgel in de historische Sint-Janskerk is een unieke muurschildering uit de vijftiende eeuw van Sint-Joris met de draak ontdekt. Deze ontdekking is uniek voor Vlaanderen en bijzonder waardevol voor Mechelen”, zegt Marjan Buyle van het Vlaams Instituut voor Onroerend Erfgoed (VIOE).
Stad legt laatste stuk Dijlepad opnieuw aan
Het eerste concept voor het Dijlepad werd al in 2002 goedgekeurd, maar het duurde nog tot 2006 vooraleer het eerste deel werd aangelegd. Het tweede deel, dat van ’t Plein tot de Vijfhoek, liet weer een hele tijd op zich wachten.
Ondergrondse parkeergarages 20 procent duurder
De tarieven in de ondergrondse betaalparkings onder de Grote Markt en de Veemarkt in Mechelen zijn fors gestegen. Het gaat om een stijging van ongeveer 20 procent. Op de parking Grote Markt gaat het uurtarief met 30 cent omhoog, op de Veemarkt met 20 cent. De nieuwe prijs is dus 1 euro 70 cent per uur.
(Bron Nieuwsblad)
Unizo is voorstander van autoluwe binnenstad
De Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) ziet een autoluwe binnenstad wel zitten. Het stadsbestuur heeft in het verleden al laten weten dat ze de stad zo weinig mogelijk in de greep van koning auto wil laten. Nu de stad een studie uitvoert over mobiliteit, acht Unizo de tijd rijp om enkele voorstellen te lanceren.
Provincie zoekt uitbater voor taverne in Vrijbroekpark
De provincie is op zoek naar een nieuwe uitbater voor de vernieuwde taverne in het Vrijbroekpark. In totaal investeerde de provincie 1 miljoen euro om de zaak weer te laten stralen, zo komt er onder meer een ruim terras dat aansluit op de speeltuin.
Toeristisch strategisch plan
Mechelen en Sint-Katelijne-Waver maken een nieuw strategisch plan voor het toerisme. Daarin komen alle grote en kleine projecten terecht die de gemeenten willen ondernemen om bezoekers aan te trekken. Het gaat om promotie, maar ook om nieuwe activiteiten en thema's die zouden kunnen ontwikkeld worden.
Best interessant dat UNIZO voorstander is van een autoluwe stad ! Ik zou zelf voorstellen om de verzinkbare paaltjes in werking te zetten in het centrum. Twee minuten politieke moed.
'Autoluw? ' Wat wordt er nu eigenlijk autoluw gemaakt? De Katelijnestraat waar je eerst door moet om je auto in het centrum ondergronds te zetten? De Keizerstraat met hetzelfde verhaal? De Hoogstraat met hetzelfde verhaal? Het zal wel van de warmte zijn maar ik snap het weer niet. Of bedoelt men de autoluwte die intreedt na 20u als de OenkeBoenke auto's hun intrede doen? Vroeger keken de terrasjesmensen naar de voorbijrijdende auto's, nu is het net andersom. Autoluwte? Wie heeft daar de definitie voor geschreven?
tja autoluw, je kan natuurlijk de bewoners niet beletten hun woningen te bereiken. Ik ben voorstander van een verkeersloze binnenstad maar wil toch nog steeds mijn boodschappen en kinderen kunnen in- en uitladen. De winkels moeten bevoorraad worden bij voorkeur me kleine kamionnekes, wat eigenlijk al zo moet zijn Max 10T en Max X meter, ik weet niet exact de maximum lengte. Dit laatste wordt momenteel duidelijk niet gecontroleerd. Laat het nu net die zware vrachtwagens zijn die, samen met de taxis denderend over de straten komen gesneld.
Als alle bewoners de binnenstad nog moeten kunnen betreden dan heeft men weer een kaartsysteem nodig met bijhorende controles om dit af te dwingen en dan zijn er nog een paar duizend autos die in de stadskern kunnen verloren rijden.
Tijd om de stadspoorten terug in te voeren ? De binnenstad als Gated Community ? Met G4Securitas aan in-en uitrijwegen ? En de familie, die dan maar terug moet komen lopen ?
:-)