NIEUWS van de week

met categorie:  

Na een paar pogingen in het verleden om een kort nieuwsoverzicht te geven gaan we vanaf deze week opnieuw van start. Een korte bloemlezing uit het niews van de week.

Is het compleet ? Zeker niet, maar daarvoor zijn er kranten, waar we graag naar verwijzen als bron.

KORT NIEUWS week 18/2009

(Bron GVA)

De Mechelse deelgemeentes Hombeek en Leest krijgen als eerste in Vlaanderen slimme energiemeters.
Distributiebeheerder Eandis gaat ze plaatsen bij 4.200 gezinnen. De digitale toestellen moeten de gezinnen toelaten om hun energieverbruik op termijn beter te beheren. Voorlopig gaat het nog om een proefproject waarvan de consument niet meteen het effect zal voelen. (...)

"Als we slagen in dit project, dan verrichten we baanbrekend werk op wereldvlak," zegt Patrick Devos, project manager van Eandis. "Je kan dan zeggen dat de inwoners van Hombeek en Leest wereldburgers worden."

De Vismarkt krijgt in juni paaltjes.
Elke dag vanaf 11.30u mag er dan geen auto meer door, behalve op zondag en feestdagen. Ook de parkeerplaatsen op de Vismarkt verdwijnen. Ze ruimen plaats voor de uitbreiding van de terrassen. Twee vishandelaars zijn niet opgezet met de afsluiting van het plein.(..)

De schepen is de mening toegedaan dat de Vismarkt vandaag te veel verkeer slikt. “Hier passeren dagelijks 800 auto’s voor nog geen tien parkeerplaatsen. Het autoluwe karakter zal de sfeer dus ten goede komen”, stelt hij. De zaakvoerders van vishandel Emiel en De Vispoort zien de komst van paaltjes met lede ogen aan. Zij zijn bang voor hun toekomst. “Voor de cafés is deze beslissing natuurlijk heel goed, maar met ons is op geen enkel moment overleg gepleegd. We zijn nochtans bereid om compromissen te sluiten”, zegt Marie-Claire Gulikers van Emiel.

De prioritaire fenomenen in de misdaad zijn in Mechelen gestegen met negen procent.
Vooral afpersing van scholieren door andere minderjarigen, het zogenaamde steaming, is voor de politie een belangrijk aandachtspunt de komende maanden.
(...) Preventief stuurt de stad vandaag al drie schoolspotters op pad. “Zij houden toezicht op gevoelige plaatsen.” Andere criminele feiten die opvallend toenemen zijn diefstallen uit voertuigen, van 505 naar 626 (+24 procent), en inbraken in gebouwen. (...) “Omdat er minder sociale controle is, blijken flats erg gevoelig voor inbraken”, stelt afscheidnemend korpschef Rony Vandaele.

(bron Nieuwsblad)

Helikopter houdt Mechelaars uit hun slaap. Nachtcamera's worden getest
Een helikopter van de federale politie maakt al enkele nachten testvluchten boven Mechelen. Er worden nieuwe nachtcamera's getest. Voor de omwonenden is het een hels lawaai. Enkele omwonenden van de Koningin Astridlaan worden al de hele week wakker van een laag overvliegende helikopter. De heli wordt door de federale politie ingezet om enkele nieuwe nachtcamera's te maken. 'We beschikken over nieuw materiaal en willen dit op verschillende plaatsen in het land uittesten', vertelt Astrid Kaisin van de federale politie. (...) 'We kijken of we ondanks de hoge gebouwen en donkere steegjes, toch nog kwalitatief sterke beelden kunnen maken'.

Echte kakkers gaan te voet
Echte kakkers gaan te voet naar de bekerfinale. Dat denkt een grote groep KV-supporters die van de Heizel hun Scherpenheuvel maken. 'Alles voor de fun', luidt het. (...) De voettocht naar de Heizel op 23 mei is een uit de hand gelopen weddenschap. Peter Bevers had er bij het begin van het seizoen een erezaak van gemaakt. 'Als we in de finale staan, ga ik te voet naar Brussel.' Belofte maakt schuld en nu is hij de grote voortrekker van de voettocht.(...) De tocht is ongeveer 22 kilometer, de stappers verwachten rond vijf uur in de namiddag aan te komen bij het KV-dorp op de Heizel. Terugkeren gebeurt met de bus. Alle supporters moeten op tijd op de Grote Markt zijn om verder te feesten. 'Winnen of verliezen, het zal feest zijn', zegt Peter.
http://www.malinwawintdenbeker.tk

(bron RadioReflex)

Mechelaars Chris & Wendy overleven nominatie in 'Mijn Restaurant'
Donderdagavond vielen de eerste nominaties in het VTM-programma 'Mijn Restaurant'. In de reeks waren Mechelaars Chris (32 jaar) en Wendy (31 jaar) de deelnemers voor de provincie Antwerpen. Ondanks dat ze Mechelaars zijn verbleven ze de afgelopen weken in hun restaurant 't Gerecht in Turnhout om het beste van zich zelf te geven. Het Mechels koppel kreeg bakken kritiek over zich heen, maar desondanks groeiden ze in hun kunnen. Deze groei heeft de kijker nu beloond door 't Gerecht langer in de race te houden. Restaurant La Scène uit Sint-Niklaas moest wel de deuren sluiten.

De waarheid eist zijn rechten op.

 " De vismarkt krijgt in juni paaltjes ". in GVA.

Dit bericht is juist weergegeven maar hoogst onvolledig.Op de gemeenteraad van 28.4.2009 werd het voorstel door de meerderheid SPA - Groen - stadslijst ter stemming voorgelegd.Door het Vlaams Belang werd hiertegen fors geargumenteerd oa met het argument dat voornamelijk viswinkels reeds eeuwen thuis zijn op de vismarkt en zich nu bedreigd zien in hun bestaan.Ook zou de vraag naar deze paaltjes op geen algehele toestemming van de horeca kunnen steunen.Dus een hoogst eigenaardig voorstel.Het Vlaams belang vroeg dan ook de hoofdelijke stemming over deze aangelegenheid.Vlaams Belang en CD&V stemden tegen, de meerderheid stemde voor.Hoe was dat weer met de partij van de middenstand ?

 

Tof dat deze 'oude' rubriek terug opduikt.  ;-)

een meerwaarde voor Mechelenblogt!

Het Nieuwsoverzicht is terug! ;-)

En de paaltjes worden dan ook graag gezien door iedereen die wel eens een terras doet.

@Peter: klopt! Als de Vismarkt op momenten dat daar velen genieten van de zomerzon en een natje en een droogje, autoluw kan zijn is dat méér dan meegenomen ;-)

@GL: wellicht kan er een oplossing gevonden worden? Leveranciers kunnen de hele ochtend (tot 11.30) alvast nog terecht op de Vismarkt om er te leveren... 
Als er met de (vis)handelaars idd. géén overleg gepleegd werd, is dat natuurlijk wel jammer...

 

 

 

Paaltjes op de Vismarkt
 
De paaltjes zorgen wel voor het verdwijnen van een lus voor de autobestuurders.
Wie nu in de buurt van Adegemstraat-Korenmarkt-Guldenstraat moet zijn, kan niet meer vanop de IJzerenleen via de Vismarkt, Melaan en de Kraanstraat, naar de Adegemstraat rijden, want men geraakt daar alleen nog via de Begijnenstraat.
Nu zullen de chauffeurs helemaal rond gaan rijden en vanaf de ring opnieuw de Adegemstraat nemen of via de Katelijnestraat over de Melaan gaan rijden, wat het daar dan weer een pak drukker gaat maken.
Ik denk niet dat de bestuurders daardoor ontmoedigd gaan worden en de auto op stal laten staan.
Spijtig genoeg is voor 's avonds de peperdure Lamot-parking geen optie.
In alle Mechelse parkings betaal je vanaf 7 uur 's avonds  tot 7 uur 'smorgens 3 euro voor de ganse nacht.
In de Lamot parking betaal je de volle pot, zijnde 1,60 euro per uur.
Voor de terrasjes op de Vismarkt is het een goeie zaak, al zullen de verstokte automobilisten, of mensen die afhankelijk zijn van de wagen elders een terrasje gaan zoeken, vrees ik.
De paniek bij de Vishandelaars lijkt me ongegrond, want je vond op de Vismarkt zelf toch nooit parkeerplaats, al speelt ook hier het lusprobleem weer mee.
Maar ja, het is gestemd en de meerderheid zei 'JA', dus het zij zo.
 
Ik stel me ook de vraag, waarom men paaltjes gaat plaatsen ipv een simpel en duidelijk verkeersbord.
Een ambulance gaat ook nu weer kostbare tijd verliezen wanneer er iets gebeurd op het drukbezochte plein, aangezien de paaltjes eerst moeten verwijderd worden, vooraleer de ziekenwagen erdoor kan.
 
Bijkomend blijf ik nog steeds op dezelfde nagel kloppen, nl het schrijnend tekort aan mindervalideplaatsen in die buurt.
Waarom geen mindervalideplaatsen naast de inrit van de Lamotparking, waar nu constant toch wagens staan die verkeerd geparkeerd worden.
Hier kunnen vlot een drietal blauwe vakken geschilderd worden.
Waarom geen blauwe vlakken op de Korenmarkt ?
Een tweetal plaatsen zou daar niet overdreven zijn.
Momenteel zijn er daar in de buurt alleen maar plaatsen aan de OLV-kerk, op de Ijzerenleen thv de Borzestraat en in de Moensstraat thv de Biliotheek, wat toch wel een eindje uit de buurt is.
 

 Ik vond het wel wat vreemd dat de vishandelaars beweren dat hun klanten per auto komen, dan hebben die toch veel sjance dat daar altijd plek is (lacht).

't Begint wel een afgezaagd cliché te worden vind ik, en als de Mechelse winkels énkel bezocht worden door mensen die hun auto in de binnenstad op straat kunnen parkeren, tja, dan hoop ik dat al die auto's goed volzitten want anders snap ik niet hoe winkels hier kunnen blijven bestaan...

Ik begrijp ook niet echt wat het probleem is voor de vishandelaars.  Er is nooit parkeerplaats op de Vismarkt, dus de mensen die met de auto tot aan de viswinkel willen rijden, kunnen hun auto er helemaal niet kwijt.  Ze zetten zich in het midden van de baan en hinderen het andere verkeer, de voetgangers en de fietsers.  Ik vind sowieso dat er in onze zogezegde autoluwe binnenstad veel te veel verkeer rond rijdt.  Ik ben dan ook erg blij dat men zich bij de beslissing over de Vismarkt eens niet heeft laten leiden door de commercie en de middenstand.

Een Vismarkt (en Nauwstraat) zonder auto's is veiliger en gezelliger.  Ik hoop dat er meer straten zijn in Mechelen waar men het verkeer serieus aan banden gaat leggen al wordt dat wel erg moeilijk vermits men de parkings midden in het centrum legt en zo het verkeer de stad in trekt.

Wanneer de Nauwstraat dan autovrij kan worden, is er misschien plaats voor straatterrasjes.

@Jan Goovaerts, langs de Begijnenstraat zal men ook niet meer naar Vismarkt en Melaan kunnen met de auto. Immers, ook de Begijnenstraat wordt thv. de Vismarkt afgesloten met een verzinkbaar paaltje....

Wat een "simpel" verkeersbord betreft; dit staat er aan het begin van de Nauwstraat meldende dat de doortocht vanaf 18.00 uur niet meer toegelaten is voor voertuigen! Maar geen mechelse kat die zich daar wat aan gelegen laat.....waardoor er dus verzinkbare paaltjes geplaatst worden (voorzien budget 30.000 eurokes).

Aan de Bruul staan ook verkeersborden die weergeven wanneer je er wel en niet door mag rijden.  In de Merodestraat staat ook een bord dat aangeeft dat je niet verder mag tot op de Grote Markt.  Eveneens een groot succes!!

Tot mijn grote vreugde zag ik onlangs wel de politie heel wat auto's tegen houden die op woensdagnamiddag vrolijk door de Bruul kwamen gereden.  Ik hoop dat ze een dikke boete kregen!

Inge, men plaatste jaren geleden verzinkbare paaltjes onder den toren, in de merodestraat, in de bruul aan de hazestraat en tot nu toe worden die niet gebruikt.

als men wil is het dus vlug gedaan met door de bruul, etc te rijden.......

en dan is het ook direct gedaan met die rijdende lawaaimakers.

 

Ik ben het volledig eens met jullie dat er veel chauffeurs de regels aan hun laars lappen, maar dat is een mentaliteit die alleen maar kan ontstaan door een te soft optreden van de politie.
Controleren en beboeten is daar een probaat middel tegen.
Men kan zelfs een camera plaatsen die netjes een portretje neemt van elke overtreder, zodat men maar één agent nodig heeft om de foto's te bekijken en de boetes in te tikken.
De camera's betalen zichzelf wel terug.
 
@Eddy Luyten, ik meen in het persbericht gelezen te hebben dat men vanuit de Begijnenstraat nog wel de Drabstraat zou kunnen bereiken en zo naar de Melaan rijden.
 
 
 

 

Ik juich het feit toe dat er meer terrasjesplaatskomt. "behalve op zon- en feestdagen" ik hoop dat daarmee bedoeld wordt dat die dagen helemaal geen verkeer wordt toegelaten, ofschoon het er wel anders staat.

nu staan er ook al paaltjes die "iemand" moet zetten op het moment dat er niemand meer doormag 's avonds maar in plaats van "iemand" doet "niemand" dat nog zodat er net als overdag massas autos doorrijden. Ook de begijnestraat, daar mag alleen plaatselijk verkeer door tot het laatste stukje daar mag niemand door en raad eens, het is er regelmatig file om er eerst door te rijden en de zogenaamde bonnenboekjes zijn dan wel ver te zoeken.

De nauwstraat? zelfs de flikken rijden er 'savonds nog door.

@Jan G: Ik ben erg blij dat de laatste verkeerslus is doorgeknipt. Mensen die parkeerplaats zoeken, zijn niet op hun plaats in de binnenstad. Goede borden met een aanduiding waar er plaats is zijn reeds aanwezig, en kunnen natuurlijk nog altijd worden verbeterd.

Graag voeg ik aan 'de Vismarkt Autoluw - paaltjes'-discussie nog toe, en ik wéét dat ik hiermee in herhaling val; als stadsbestuur en De Lijn eindelijk eens werk zouden maak van een busbediening ook na 21 uur dan kon elkeen (die niet wil of kan fietsen of stappen) de bus nemen.

De auto kan dan thuis blijven...
Zij die willen kunnen dan de bus nemen, anderen kunnen per fiets of te voet komen...

Nu lijkt het wel of, als je op De Lijn aangewezen bent toch, het culturele leven om 21 uur stopt...
Ik pleit zeker niet voor het onmogelijke: namelijk 'massa's bussen de hele nacht door', wel voor iets wat me redelijk en haalbaar lijkt, met de nodige goede wil...: tot pakweg middernacht of zelfs 01.00 uur busvervoer naar en uit het stadscentrum voorzien... (de bus stopt dan bijvoorbeeld aan de Grote Markt, uiteraard niet op de autoluwe Vismarkt ;-) .... )

De bus kan bijvoorbeeld vanaan Mechelen Station - Centrum (en terug) of vanaan Nekkerspoel Station - Centrum en terug of vanaan de Zandpoort Vest - Centrum en terug...

En voor de fietsers méér fietsstallingen voorzien...

 

 Inderdaad, qua fietsstallingen is het aan de Vismarkt inderdaad triestig gesteld. Aan de overkant is er plaats met hopen, en de enige fietsrekken staan aan de Match, toch een beetje beschamend.

Ja, Christophe, en  nu kun je amper aan de schaarse fietsstallingen op de Vismarkt aan met al die geparkeerde wagens...

Conclusie: dra kan het alleen maar beter worden (als het aan ons ligt zéker hehe):  Vismarkt autoluw, meer fietsstallingen, meer terraskes...

@Jan Goovaerts, het is niet de eerste maal dat de gazetten er naast zitten. Volgens schepen Geys, tijdens de laatste gemeenteraad, komt er dus ook een paaltje op de hoek Vismarkt/Begijnenstraat.

Mijn broer heeft thuis een krantenhouder en daar staat op :"als het aamr waar is" :-))

@Lieven, die paaltjes worden dus niet meer geplaatst (zijn reeds weggenomen) en werden vervangen door een verkeersbord....

@Peter : In ons geval, mijn echtgenote is ondertussen aangewezen op het gebruik van een rollator, is het broodnodig om dicht bij de plaats van bestemming te kunnen parkeren en dan is een autoluwe stad een probleem, zeker als je enkele kilometers moet rondrijden om opnieuw op de plaats uit te komen waar je moet zijn.
Bovendien zijn er heel veel mensen die zonder parkeerkaart toch gebruik maken van de voorziene parkings, zodat het extra moeilijk is om een plaatsje te vinden.
Ik heb al enkele keren de politie erbijgehaald wanneer dat gebeurd, maar de politie stelt nog alleen een pv op, maar laat niet meer takelen, dus dan is het probleem nog niet opgelost.
Wachten tot er getakeld is, zou ook geen oplossing zijn, want dat is niet gauw gauw gedaan.
We zouden eventueel aan de rand van de stad kunnen gaan winkelen en ook daar iets gaan drinken, maar wij gaan ook graag eens naar 't stad en het is niet de bedoeling dat men iemand de toegang tot z'n eigen stad ontzegt, denk ik.

 

@Jan: Deze discussie hebben we reeds gehad. Het probleem dat je aankaart wordt niet veroorzaakt door het doorknippen van verkeerslussen, maar door mensen die op plaatsen staan voor gehandicapten.

Lussen voor auto's hebben als gevolg dat er bvb. dagelijks 800 auto's passeren op Vismarkt voor 10 parkeerplaatsen, allemaal verkeer dus dat daar rijdt omdat men ze niet meteen en automatisch naar een parkeerplaats in de buurt kan leiden.

@Eddy, inderdaad die paaltjes zijn een tijdje verdwenen maar vorige week stonden ze weer netjes op hun wachtplaatsje aan de kant vastgezet, als regelmatige terrasser passeer ik daar bijna dagelijks en valt me zoiets direkt op.

@Peter : idd dat probleem is deels te wijten aan, ten eerste, het gebrek aan respect voor de medemens en ten tweede, door het schrijnend tekort aan parkeerplaatsen voor minder-validen.
Dus zou men daar dringend verandering in moeten brengen, vooraleer men het deze mensen nog moeilijker gaat maken door de mogelijkheid om een gewone parkeerplaats te vinden ook nog moeilijker of quasi onmogelijk te maken.
Wij zijn wel verplicht om te zoeken tot we in de korte nabijheid kunnen parkeren, dus los je eigenlijk niks op door een lus te knippen, integendeel, je verschuift het probleem naar andere en meer straten.
 
Wat die lussen betreft, denk ik niet dat veel mensen de vismarkt oprijden om er een parkeerplaats te vinden, want je weet nagenoeg zeker dat de kans om er daar eentje te vinden nihil is.
Ik doe het om de lus te kunnen maken en ben binnenkort dus wel verplicht om een andere lus te gaan zoeken en nog meer om te rijden en voor nog meer uitstoot te zorgen.
Binnenkort zitten ze dus elders met de overlast.
De auto is nu eenmaal een noodzakelijk kwaad, waar we mee zullen moeten leven, vrees ik.
Ik bewonder mensen die alles te voet willen en kunnen doen en het gebruik van de auto tot het minimum beperken en ik wou dat ik één van hen was, maar helaas beslist de gezondheid er anders over en zijn wij zeer afhankelijk van een auto en een parkeerplaats.
Voor ons is de andere oplossing :  Ons sociaal leven beëindigen en thuis wegkwijnen in onze zetel.

 Jan Goovaerts,

                             en ik die dacht dat wij het over alles en nog wat eeuwig oneens zouden zijn, ik moet u nu gelijk geven.Iemand van den buiten of iemand die niet meer zo goed te been is of iemand die na zijn dagtaak nog efkes een stukske vis wil kopen, zij het bij Mille of bij den Dolf wordt daarvan nu uitgesloten tenzij .... en ge weet het wel parkeren op de Lein of onder de Met en betalen hé mijn vriend.De vis wordt duur mijn beste Jan.Ik stel mij de vraag wat die mensen allemaal 's namiddags daar op de terraskes zitten te doen.Wij in onzen tijd moesten na de middag werken hé.Het zal wel deel uitmaken van de moderne graaicultuur zeker.

Maar ondertussen wordt onze vismarkt haar naam onwaardig, laten we ze dan maar liever terrasmarkt noemen.

Ho maar Lowie, ik ben niet anti wat betreft de Vismarkt, maar wel anti dat men het de mensen onmogelijk maakt om in dezelfde buurt een parkeerplaats te kunnen zoeken, zonder daarvoor kilometers rond te moeten rijden.
 
De Vismarkt heet nog wel Vismarkt, maar is allang geen vismarkt meer.
Er zijn nog twee viswinkels en er word daar allang geen vis meer aangevoerd per boot.
 
In Mechelen is het betalend parkeren ingevoerd en net zoals in alle andere steden maakt het parkeergeld een deel van de stadsinkomsten uit.
Dat men dus moet betalen om de wagen te parkeren, is normaal.
Maar, als men bovengrondse parkeerplaatsen voorziet, moet men het de chauffeurs niet onmogelijk maken om op een gemakkelijke wijze een parkeerplaats te vinden, zonder veel onnodig rondtoeren.
Hoe men momenteel bezig is, kan men beter het ondergronds parkeren verplichten en de bovengrondse parkeerplaatsen volledig wegnemen.
 
Mensen die in de namiddag een pintje zitten de drinken hoeven niet allemaal mee te doen aan de "moderne graaicultuur", maar hebben misschien met de vroege gestaan, hebben een dagje verlof, of pakken hun overuren op.
Het is lang niet altijd zwart-wit.
Maar we gaan weer de politieke toer op en daar heb ik geen zin in.

Gelukkig maar dat er mensen een terrasje plegen, anders waren er zelfs geen café's meer op onze Vismarkt zou ik zeggen. 

Gebruikt er iemand die volautomatische borden VOLZET, VRIJ die simpel en eenvoudig aanduiden waar je kan gaan staan ?

@Peter: neen, want ik snap het verschil niet tussen ' vrij ' en de vermelding van een getal ( vermoedelijk van vrije plaatsen ). Meestal ga ik op de Zandpoortvest parking staan.

 Ik wist eerlijk gezegd niet dat die borden correct werkten, bijgevolg dus nooit op gelet.

Dat is mede de reden van vele problemen. Mensen gaan er van uit dat de borden niet correct werken en rijden om die reden maar rond op zoek naar een parkeerplaats.

(Of zoals Rudi schrijft, onderhoud laat vaak te wensen over, een Mechelse ziekte.)

 Aangezien dit item werd geplaatst door " mechelenblogt " neem ik toch aan dat erover mag gesproken worden .

Kunnen we het dan even hebben over het artikel in verband met de misdaadcijfers.

Het was mijn goede vriend Karel van Butsel die tijdens de gemeenteraad van Februari de kat de bel aanbond. Ja sinds CD&V naast ons de oppositiebanken bevolkt zijn begrippen als misdaad en kriminaliteit voor hen ook geen taboe meer. Aanleiding voor de oprisping waren de vele en vele autoinbraken in de stad. De oppositie wou nu wel eens iets meer weten over de statistieken op het  vlak van de misdaadcijfers. Onze Frank gaf nu volle gas met Karel in zijn wiel. Als een volleerd wentelteefje wist de burgemeester aanvankelijk het spervuur van de oppositie van zich weg te houden maar toen hij uiteindelijk toch dreigde ten onder te gaan dook daar plots de kommisaris op met pas binnengelopen cijfers in de hand. Goed ! beter ! best ! holadieé ! holadieé ! en over naar de orde van de dag. Maar wat blijkt nu enkele maanden later ? Burgemeester en kommisaris hebben de gemeenteraad voorgelogen en of dat allemaal zo maar kan weten we in de volgende weken.

En hiermee is ook deze berichtgeving volledig want heden ten dage wordt door de pers vaak meer weggelaten dan geschreven.

Even ter verduidelijking: wat de paaltjes betreft zijn wij voorstander van het flexibeler maken van de periode in het jaar (maw als het vroeger mooi weer is moet er vroeger terrasbezoek mogelijk zijn ipv steeds rigide te moeten wachten tot het "datumpje" aangebroken is zoals nu).

Daarnaast hebben we respect voor zowel klanten van handelszaken, handelaars als terrasjesgenieters en horecauitbaters. Het lijkt me dan ook vandaag niet zo'n vreselijke situatie als de zomerse terrasjes na sluitingstijd van de winkels volop ter beschikking staan van de genieters, terwijl overdag met een betere verkeersregeling korte stops voor laden en lossen mogelijk zijn om een aankoopje te doen, ook voor mensen die iets minder goed te voet en te been zijn. Want ook die moeten in Mechelen "thuis" kunnen zijn.

Betere controle op langparkeren enerzijds, en wat begrip van genieters en aankopers / verkopers voor elkaar zou inderdaad ideaal zijn. En wat de inspraak betreft: het is inderdaad correct dat men op de gemeenteraad gemeld heeft dat iedereen het er zogezegd mee eens was. Maar die gebruiken van de meerderheid zijn we intussen al gewoon.

PS Louis, hoed je voor goede politieke vrienden, want dan heb je geen vijanden nodig ;-)

Naar aanleiding van de dramatische criminaliteitscijfers in Mechelen (op 2 jaar tijd bijna één derde meer criminaliteit, das ongezien in Vlaanderen) heb ik aan burgemeester Somers direct een aanvraag gedaan voor een "verenigde raadscommissie", om de zaak samen aan te pakken over de grenzen van meerderheid en oppositie heen. Want dit is een te ernstige zaak om niets te doen. Vooral dat de burgemeester die cijfers al maanden grossomodo moet kennen, en al zeker de trends.

Tot op heden mocht ik, dagen later, zelfs nog geen antwoord op de vraag ontvangen. Laat staan een uitnodiging om er met alle democratisch verkozenen over een aanpak te debatteren in zo'n commissie.

Ik vind nochtans dat de Mechelaars recht hebben te weten welke lage prioriteit deze meerderheid aan hun veiligheid geeft.

 Karel, vrienden kunt ge maken maar vijanden krijg je vanzelf. Als de vos ......

 En daarmee is bewezen dat tenminste de oppositie het eens is.

Rare jongens, die politiekers.

:-)

Ah, nu weet ik eindelijk waarom die helikopter 's nachts rondjes draaide...

Ik hoorde hem wel, maar ben er niet wakker van geworden.