Mechelen in 1977

Gisteren viel mij al surfend op Flickr deze foto op. (gemaakt door Major Calloway)

Het gaat om een foto gemaakt door een Ierse toerist die onze stad bezocht. En is een crop van dit familiekiekje dat hier online staat.

Altijd leuk om de toren te zien zoals hij was in mijn geboortejaar.

Als je zelf nog zulke foto's ergens hebt is digitaliseren altijd leuk, een mooie aanwinst evenenees voor onze Sint-Romboutsgroep op Flickr waar inmiddels al meer dan 350 verschillende foto's zijn samengebracht. Bedankt aan iedereen trouwens die hier aan meewerkt.

Ik vind de volledige foto nog veelzeggender, Marc.
 
Je ziet er een gezellige stadsmarkt, waarop je je auto kwijtraakte en kon parkeren voor 1 Frank., 5 Frank, 20 Frank, waar je nu bijna 60 of 70 oude Franken kwijtbent.
 
Ik begon in die periode pas met de wagen te rijden en ik herinner me nog dat je voor een plaatsje op de Markt soms een paar keer toerkes rond het plein moest rijden tot er eentje vrijkwam.
 
 Foto: Major Calloway
 
Je ziet ook nog de aanwezigheid van de parkeerplaatsen voor het stadhuis, waar er enkele voorzien waren voor taxi's, net zoals dat het geval was op de parking voor de Post.
 
Niet zichtbaar op de foto, maar hij was er wel, de agent in de ton, op de hoek van de Korte Bruul en de Grote Markt, die het verkeer regelde dat in en uit de Bruul reed.
Hij regelde ook manueel de verkeerslichten op de hoek van de Korte Bruul en de Botermarkt en deed dienst als menselijke GPS, aanspreekpunt voor verloren gereden chauffeurs.
 
En wie staat er, fier als een gieter, in het midden van de Grote Markt, centraal in de stad, zoals het een eerbiedwaardige dame betaamt ?
Margaretha Van Oostenrijk, die anno 2009, respectloos opzij geschoven is naar de Schoenmarkt en dienst doet als reclameondergrond voor een frietkot in Turnhout of, nota bene in opdracht van de stad, een zak over haar hoofd getrokken krijgt.
 
 Foto: Jan Goovaerts
 
Wat moeten de toeristen daar niet van denken ?
Ze krijgen iets te zien wat ze niet moeten of willen zien en ze zien niet wat ze wel zouden moeten zien.
Hoe legt een stadsgids dit uit aan zijn groepje toeristen ? :-)
Dat was er voor mij net dat beetje over.
Een monument dient daar niet voor, simple as that !
 
Maar even terug naar de Grote Markt.
Eigenlijk kwam de Grote Markt van toeneen stuk levendiger over door al die auto's en mensen, dan nu.
Nu lijkt het, zelfs overdag, op een groot verlaten plein.

@ Jan G :

Ja, en ons Margrietje heeft stilaan terug een poetsbeurt nodig, want na dat zakje chips over haar hoofd en, vorig jaar, al die Maanrockkabels rond haar lijf en lenden, begint ze stilaan terug een vuil kleurtje te krijgen.

Tja die chips truuk ... ik was eerst niet voor ...

Maar ik denk dat het toch een goed campagne is, maar het had wat verder moeten uitgewerkt worden. Bvb. een campagne, over alle Vlaamse steden met alle 'Belgische' standbeelden met een chipszak. Dat zou werken, en verdorie het zou zelf landelijke pers halen ...

En hoe gaat een stadsgids om met een 'Margriet in ne chipszak' ? Hij vertelt haar verhaal gewoon in haar Paleis. Of hij maakt er een grapje over, ze zit In de pattaten ? Of hij laat een reproductie zien van wie er onder zit, of ..., of ... Gidsen horen vindingrijk te zijn :-)

@ Jan Goovaerts

De lucht op de Grote Markt zal er zeker stukken op verbeterd zijn door wagens te verwijderen die anders vier rondjes of meer rond de markt tuften om een plaatsje te vinden aan die goedkope prijzen waar toen door diezelfde automobilisten al over gezeurd werd.

Niet moeilijk als je die twintig frank van de jaren zeventig even opwaardeert tot de waarde die de toenmalige twintig frank de dag van vandaag voorstelt.

 

@Jef: Over de lucht kan ik je onmogelijk ongelijk geven.
Als we zouden vergelijken hoeveel wagens er toen "slechts" op de baan waren met het drukke verkeer van vandaag, is het maar goed ook dat er ondergrondse garages zijn.
De wagens van nu rijden al wel een beetje properder dan die van toen, maar kom.
Maar dat het gezelliger was vroeger, staat vast.
Ik weet nog dat wij als jonge snaken op een zonnige zaterdag de auto instapten om een toerke door 't stad te doen om naar de schone meiskes te gaan kijken :-)
 
Ik kan me van de waarde van de 20 frank van toen, niet echt zoveel meer voorstellen.
 

@ Jan Goovaerts

Ik vergelijk de prijzen van vroeger steeds met de prijs van een gewoon pilsje of eventueel de prijs van een huishoudbrood. Vermits ik wel een pilsje lust gaan we de biertoer op. In de beginjaren zeventig kwamen twee pilsjes je op 24 BEF te staan.

Als je vandaag gemiddeld 1,50 € voor een pilsje moet afdokken dan ben je 3€ lichter. Dat is dus 120 BEF.  

En als men nu eens eindelijk die verzonken paaltjes moest in voege stellen dan zou het gedaan zijn met door de Mérodestraat, de Bruul, en de Ijzerenleen te rijden (uitgezonderd de Lijn natuurlijk). Fietsers en wandelaars zouden dan ook rustig en veilig de stad kunnen doorkruisen, de terrasjes zouden uiteindelijk nog méér klienteel aantrekken want wie zit nu niet graag rustig een pintje te drinken......

Zijn er eigenlijk nog foto's van die houten terrassen, die op de Grote Markt stonden ?  Want die grijze parasols, dat was in het begin effe wennen, maar tegenwoordig slaan sommigen al serieus groen uit.

:-)

@Marc1: Goed idee, dan is de stad nog alleen voor gezonde wandelaars en fietsers en de oudere mensen  en zij die moeilijk te been zijn, of gehandicapt, steken we in de Lunch Garden van de Carrefour.
Daar kunnen ze voor de deur parkeren en dan lopen ze in 't stad niet meer in de weg.

Neen Jan zo bedoel ik het nu ook wéér niet......en trouwens zijn het de "bejaarden" die het meest en het liefst tevoet gaan of wandelen (onze jeugd is immers mindervalide en moet met de auto en de bus naar school kunnen!).

Als de paaltjes operationeel zijn kunnen de autobussen nog steeds door en voor de auto's zijn er de parkeerplaatsen op of onder de grond maar het "circuleren met de wagen" zal dan beperkt zijn (en dus gezondere lucht opleveren).

Dan ben ik weer mee, Marc.
Eigenlijk is er in de stad een groot tekort aan mindervaliden-parkeerplaatsen.
In de directe buurt van de Zoutwerf en de Guldenstraat  is er zelfs geen enkele.
Misschien een idee om een aantal bovengrondse plaatsen om te vormen.
 
Laatst hadden de standhouders van Mechelen speelstad zich een aantal mindervalide-parkeerplaatsen toegeêigend en er uit eigen initiatief een zgn. artiestenparking van gemaakt.
Mensen met een parkeerkaart, die er wilden gaan staan, werden weggejaagd.
 
Het circuleren met de wagen in de stad is door het eenrichtingsverkeer quasi onmogelijk gemaakt, dus daarvoor zijn de paaltjes echt niet meer nodig.
Zo'n paaltjes dienen louter om overtredingen onmogelijk te maken, maar dat is de verkeerde methode.
Controleren en overtreders beboeten is een pak goedkoper en brengt zelfs nog geld in 't bakje.
Ik zie soms chauffeurs voor een verbodsbord even twijfelen, waarna ze vol gas vooruit geven.
zolang ze dat straffeloos kunnen doen, gaat het van kwaad naar erger.

Ge hebt gelijk Jan en met de heraanleg van de Zoutwerf verdwijnen er nogmaals parkeerplaatsen, idem in de Brusselpoortstraat, en aan de mindervaliden wordt totaal niet meer gedacht en als er dan nog van die asocialen zijn die (al is het maar voor even) de gereserveerde mindervalidenparkings bezetten dan is het hek helemaal van de dam.

en dat alles gebeurt omdat er zoveel (sic) blauw op straat is........

 En nu Jan Goovaerts is het opnieuw aan u.

 

@JanG: omdat dit gegeven mij intrigeert was ik op de website van Mechelen op zoek naar een overzichtskaart waar alle ' blauwe parkeerplaatsen ' zouden op vermeld staan. Zoals verwacht heb ik die niet gevonden, maar wat ik wel vond is volgende zinsnede:

' Met uitzondering van de ondergrondse parkeergarages kan in u zowel in de betalende zone in het centrum als in de blauwe zone aan de rand van de stad GRATIS en ONBEPERKT parkeren op ALLE parkeerplaatsen (dus niet alleen op de plaatsen voorbehouden voor gehandicapten) met een geldige gehandicaptenkaart. Op de betaalautomaten is dit trouwens ook vermeld. '

Mis ik een element of weet jij een uitleg hiervoor? Indien het voorgaande waar zou zijn dan begrijp ik dat je geen ' blauwe plaatsen ' meer zou nodig hebben ( tenzij voor extra in- of uitstapruimte ).

Interessant Luc !

@Luc: Dat is inderdaad zo, de blauwe plaatsen zijn voorbehouden voor mindervaliden, zodat ze vaker vrij (zouden moeten) zijn dan de gewone parkeerplaatsen.
Ze zijn ook breder en/of langer om het uitladen van een rolstoel of rollator te vergemakkelijken.
Probeer maar eens een electrische rolstoel uit een wagen te halen op een gewone parkeerplaats, als er al eentje vrij is.
 
Mijn redenering is, dat een gezonde persoon zonder extra veel beslommeringen een straat of twee verder kan parkeren, maar dat dat voor een mindervalide een hele opgave kan zijn.
Velen denken bij het horen van het woord "mindervalide" onmiddellijk aan iemand met een rolstoel, maar er zijn ook zware hartlijders, mensen die zich noodgedwongen met een rollator moeten verplaatsen, mensen die slechts een beperkte afstand kunnen afleggen, enz.
Bij deze mensen is het wenselijk dat ze zo kort mogelijk bij hun doel kunnen parkeren.
Even een straatje of twee verder parkeren hoort voor hen niet tot de opties.
 

 

LUc, het is inderdaad zo dat een mindervalide overal gratis mag parkeren in Mechelen, maar de speciale parkeerplaatsen zijn ruimer gemaakt om tegemoet te komen aan de specifieke toestand van de betrokkenen.

en het is aan ons om deze mensen hun handicap te respecteren en hun plaatsen nooit maar danook nooit in te palmen.

Blijft natuurlijk het probleem: als je de binnenstad verkeersvrij maakt dan heb je ook niks aan ' verkeersvrije ' blauwe parkeerplaatsen. Buiten de lijnbussen, die dan blijkbaar plaaltjes in de grond kunnen laten verzinken, hoe flikken taxi 's dat? Als dat ook op die manier is dan mogen van mij de ' blauwe kaarthouders ' ook dat recht hebben. Ik denk niet dat de Lijn zo ver zou gaan om van iedere bus een liftbus te maken, alhoewel ik het enkele jaren terug in Spanje wél meemaakte.

Luc: aan de taxi's zou men inderdaad hetzelfde toestelletje als aan de Lijn geven om de paaltjes te laten wegzinken en zoals ge terecht opmerkt kan men deze faciliteit ook geven aan alle houders van een "blauwe kaart". met de huidige technische mogelijkheden kan dat geen probleem ziijn, men kan het gebruik zelfs beperken tot de looptijd van de kaart.

wat de Lijn betreft vind ik wel dat ze, gezien de enorme subsidies die ze binnenrijven, wel héél wat méér zouden kunnen doen voor onze mindervalide medemensen.

welke politieker hier op de blog maakt daar eens werk van?

Om dan toch maar even uit te weiden over mogelijkheden met lijnbussen: In Almeria ( Spanje ) heeft men de afstapruimte in de bus ( dus de trapjes ) uitgebreid met een beperkt plat vlak waar net een rolstoel op past. Wanneer de chauffeur de halte nadert dan stapt hij met zijn bedieningsapparaat uit en gaat mee aan de andere kant van de bus naar de uitgang om de rolstoel binnen te rijden op dat plat vlak dat dan ineens een liftje blijkt te zijn. In mijn ogen poepsimpel! Rollator pasten daar niet in wegens te groot. De hele operatie nam nog geen 2 of 3 minuten in beslag en werd als vanzelfsprekend uitgevoerd.

 Marc, dan zou DE LIJN eens eerst betrouwbare cijfers over zijn activiteiten op tafel mogen leggen. Staat in welke krant ?

@Luc: bestaat hier ook. Maar weet je, de buschauffeur heeft het recht om de procedure niet  uit te voeren als dat hem te veel tijd in beslag lijkt te nemen. De rolwagengebruiker moet dan ... gewoon wachten op de volgende bus.

Ja, GL, over die succescijfers van De Lijn heb ik ook mijn twijfels hoor.....vooral als ge de ganse dag bussen ziet rijden die vol staan met lege stoelen. en lang wachten op een bus moeten we ook niet meer want ze rijden bumper aan bumper door het land!

Ok,

even back on topic,

het ging hier niet over parkeerproblemen, en zeker niet over cijfers van De Lijn.

Maar over een foto van onze stad 32 jaar geleden.

Kunnen we ons allemaal weer on topic richten aub.

Goh...1977.. toen was ik... 5 jaar, piepjong en onschuldig dus ;-))

Er is best veel veranderd aan het uitzicht van de Grote Markt... 
Maar ik heb het ook nog geweten, de nog niet gezandstraalde zwarte Sint-Romboutstoren, eeuwig in de stelligen - zo leek het toen...

Margriet in het midden van de Grote Markt....

Van die agent in de ton, waar Jan Goovaerts het over had, herinner ik me weinig of niets, maar dat was dan wellicht làng voor mijn tijd!
 

Toen met de heraanleg van de Grote Markt Margiet verplaatst werd van de Grote Markt naar de Schoenmarkt zag ik dat niet zitten, maar nu ben ik al een hele poos gewenst aan haar nieuwe locatie ;-)

En dat de Markt niet langer volgeparkeerd staat, maar in plaats daarvan een mooi open plein werd, daar kan ik heel goed vrede mee nemen.... En zelfs op een doordeweekse dag, zeker met mooi weer, is er best wel een gezellige drukte, vooral rondom de Grote Markt... vaak zie je in het weekend ook scouts en andere jeugdbewegingen de Markt gebruiken voor spellen allerhande...  ons mooi plein zoals het nu verworden is: houden zou, zou ik zeggen...
Voor mij moet dat echt niet opnieuw vol met geparkeerde wagens staan hoor;..
 

En dus zelfs met de posite van 'Ons Margriet', nu dus op de Schoenmarkt, heb ik vrede genomen, al zal ik niét protesteren als die terug in het midden van de Grote Markt komt ;-)

Je kan er eindelijk picknicken ....

Inderdaad, Peter ;-)
En dat was zo eenvoudig niet, laat staan gezond, met al die geparkeerde wagens, in '77 ...

Ik mis op de huidige Grote Markt een oase (fontein) zoals bvb op de Veemarkt, of zoals aan de Wapper in Antwerpen, wat voor veel mensen een gezellige rustruimte kan zijn.

Een picknick lijkt me wel wat :-)

 

@JanG: Vooropgesteld dat we nog wat fanfares of brassbands hebben, mag er terug een zomerkiosk komen op de Grote Markt. Als iemand er dan nog kan voor zorgen dat de Grote Markt één groot caféterras wordt met garçons die ook na 22u nog met een blij gezicht bedienen dan krijgen we misschien een tweede Vismarkt. Sorry Marc VC, het heeft weer niks met 1977 te maken maar wel met de Mèt. ( Oei, da 's een doordenkertje ).

@Luc: zo'n zomerkiosk zegt me wel wat, 'garçons die ook na 22 uur met een blij gezicht bedienen': een terecht opmerking! Een plein zoals de Grote Markt hoort te bruisen... Maar na 22 uur is het er inderdaad doods, terwijl het op de Vismarkt en Wollemarkt dan nog lang niet gedaan is....

Het is zo een beetje de ' kip of het ei ' gegeven: wat moet er eerst zijn om het te laten lukken, het publiek of de openingsuren? Wat mij het meest realistisch lijkt is dat eerst een maand lang klanten moeten buitengezet worden vooraleer de frank van de uitbater zal vallen en dat hij zijn openingsuren zal verlengen ( met hoop op rendement natuurlijk ). Het venijn zit natuurlijk in de staart: zal jan publiek na een maand buitengezet te worden om 22.30u nog blijven komen of zijn neus definitief in de richting van de Vismarkt zetten. Ik ben er zeker van dat de Centrumhoreca daar al lang over vergaderd heeft maar de resultaten zijn dan wel oorverdovend stil.

@ Luc : Is dit groot genoeg of mag het nog wat ruimer ?

:-)

Foto Gimycko

@Gim: goed idee, maar bij die enkele stoelen ( van wie zijn die? ) horen toch wat tafeltjes waar ge uw ' gerief ' kunt opzetten zodat ge het niet in één teug moet leegdrinken. Op dit ogenblik vind ik de Grote Markt nog altijd een stijf gedoe maar er is nu meer potentieel dan in 1977. En zoals iemand bekend ooit zei: ' het is niet wat erin zit wat belangrijk is maar wat ge er kunt uit halen! '. Dus werk aan de winkel voor marketing ( in het vlaams ' markt ' )mensen. ;-)

@ Luc : Dit kon niet in 1977 !

:-D

Foto's Gimycko

@Gim: we gaan er geen ping pongspelletje van maken maar iets zegt mij dat er 30 jaar terug meer pleintjes en boskees waren dan nu waar de jeugdbeweging nog kon spelen. Hadden ze me toen gezegd dat in 2009 er geen speelruimte meer zou zijn buiten de vlakte van de Grote Markt dan had ik waarschijnlijk mijn wenkbrauwen gefronst. Nog even en we maken het eerste zomertentenkamp mee op de Grote markt.

@ Luc : Goed mogelijk !

Tijd om (terug) wat bomen neer te planten oep de Groete Mèt !

:-D

Sint-Romboutskathedraal 1880 (ets)

Joepie! Een bosspel op de markt!

Die cafés van de grote markt zijn soms al wel om 9.00 open.

Werkt u van 9.00 tot 02.00 in de nacht ?

@Peter: van 9.00 tot 02.00 in de nacht, dat zijn maar 2 shiften!

Kunnen wij er aan doen dat er om 9 uur 's morgens al zatlappen rondlopen ? :-)
 
Nee, effe serieus.
Het is een cafebaas volledig vrij om te sluiten als zijn café nog halfvol zit, maar het is commerciëel niet echt slim.
Zeker in de zomer(vakantie) willen de mensen toch al eens wat langer terrassen, zeker als het te warm is om in bed te kruipen.
Een cafébaas die zijn gasten dan buitenzet, jaagt ze naar de concurrentie, zoveel is zeker.
Voor twee zatlappen die tegen den toog hangen, hoeft het niet, maar voor een halfvol café heb ik mijn bedenkingen.
 
Wij gaan zelf elke donderdagavond iets drinken met vrienden en een paar jaar geleden, toen de Lord Nelson pas afgebrand was, waren we op de dool en kwamen we terecht in de vroegere Royal.
Niks op aan te merken, alles dik in orde, tot het bijna elf uur was(23u.).
Het café ging sluiten en we werden vriendelijk verzocht om te vertrekken.
Ter verduidelijking kan ik erbij vertellen dat we geen bierlippen zijn, dus dat kan de reden niet geweest zijn. :-)
Omdat wij meestal pas rond middernacht huiswaarts keren (thuis moeten zijn van de vrouw), moesten we nog voor een uurtje een ander café gaan zoeken.
We zijn toen heel toevallig in de Puro beland en sindsdien is dat de vaste donderdagstek geworden.
Op de Grote Markt zijn we daarna nooit meer iets gaan drinken, hoe gezellig het er ook was voor elf uur.
Om het niet alleen maar op die ene café te steken, de anderen waren ook al gesloten, die avond.

 J.G. een aanrader, kom eens naar het bruin cafeeke in Hombeek.Daar beslissen de klanten zelf  wanneer er gesloten wordt. En leute de laatste dagen wegens de peilingen. Ze denken daar dat de frut en co er goed naast zitten. En gegarandeerd geen dwarsliggers.Tot ziens.

En ik vroeg vroeger aan de cafébaas of hij aub wou sluiten, zodat ik naar huis kon gaan :-)