Melden zonder schelden

met categorie:  

In 2009 zullen veel toeristen Mechelen opzoeken als doel van hun queeste. Soms is het nodig om aan mechelaars de weg te vragen of om inlichtingen op te snorren. Mechelen voorziet daarin door middel van informatiepanelen en wegwijzers maar soms loopt er iets fout zoals hieronder.

Als je vanaf de Zandpoortvest ( vanuit richting Keizerstraat ) de Bleekstraat wil inrijden dan vind je het restant van een recente info-paal. Buiten het feit dat er geen info is, staat die ook aan de verkeerde zijde van de straat. Als automobilist geraak je vanaf die plaats toch niet in de binnenstad. De meeste toeristen zullen hun wagen stallen op de goedkope Zantpoortvestparking en zullen dan te voet naar het centrum gaan. Alleen staat deze would-be infopaal dan onzichtbaar verstopt als je vanuit richting atheneum komt.Twee vraagjes: verplaatsen naar de andere zijde van de straat en de infobordjes terug plaatsen. Moet kunnen.

Hebben jullie ook al van die vlug-te-verhelpen anomalieën gespot?

Inderdaad, Luc, er schort wel veel aan de signalisatie doorheen de stad. onoordeelkundige plaatsing (opeenhoping van verkeersborden) en ook, spijtig genoeg, vandalisme.

Ik vraag me af of de politie, bij haar patrouilles, daarvan geen verslag kan maken voor de betrokken diensten.

En waarom moet het zoooolang duren vooraleer er wordt ingegrepen en hersteld?

't Lijkt wel op de inertie van achter het "ijzeren gordijn".

Onze stad verdient béter!

Ja, de wegwijzers zijn ook niet goed uitgedacht ... soms sturen ze je ook gewoon de verkeerde kant uit ... :-) Heeft dan weer het voordeel dat je dingen ontdekt die je nog niet kent.

Het MOW in samenwerking met AGIV en Cyclomedia zijn aan het werken aan een verkeersbordendatabank voor heel Vlaanderen. Op deze manier kunnen ze beter onderhouden worden en kunnen dubbelzinnigheden of overmaat aan borden beter opgevolgd en verbeterd worden.

Heb geduld....

 

 

Er zijn verschillende mogelijkheden om kleine euvels te melden:

-via wijkmanagers

-e-loket: www.stadmechelen.be/eloket/meldingsformulier.php

- ik weet ook dat er een telefoonnummer is, maar daar moet je de bestelwagens van de stad voor in het oog houden, daar staat die in het groot op of bel de infolijn 015/280000

@björn: de mogelijkheden bestaan inderdaad maar dikwijls is de drempel te groot. Vandaar dit ludieke idee om ze op deze manier eens te tonen en te zien of er reactie op komt zonder dat ' het de administratief vastgelegde procedure ' moet volgen. Voor iemand die in de buurt woont is het nut van zulke infopaal nihil, dus die vaagt daar zijn testikels aan. Voor een toerist kan dat reeds een afknapper betekenen. We weten hier allemaal dat negatieve opmerkingen vlug gemaakt zijn.

Ach, dat gelui wordt men op korte tijd gewoon.  Ik herinner me nog dat toen ik in 1969 in de Hoveniersstraat ging wonen (in vogelvlucht misschien 100m van de St Jan Berchmanskerk) dat ik de eerste weken 's zondags vloekend wakker werd van het klokkengelui dat de mis aankondigde. Een maand later hoorde ik het al niet meer.

En in de tijd dat "het halfke" nog gespeeld werd, kloeg er ook niemand.

De Belgische ziekte: iets plaatsen maar vergeten dat het ook moet onderhouden/gecontroleerd, gerepareerd worden. Andere Belgische ziekte : chauffeurs die er slagen alles om ver te rijden. En tenslotte nog een Belgisch euvel : gebrek aan burgerzin en verantwoordelijkheidsgevoel.  Echt : fier Belg te zijn ben ik al lang niet meer. En inderdaad, waarom moet de gewone burger dat altijd melden. Ik heb mezelf al aan de stad aangeboden als contrôleur, toffe job. Maarreu, misschien willen de meeste stadspersoneelsleden het wel NIET zien, bespaart inspanningen? Enkele voorbeelden heb ik gisteren nog aangehaald, wanneer wordt verdomme die oude wegwijzer van de Schoenmarkt terug geplaatst? Zucht  :)

dan maar terug het bijschilderen van de blauwe steentjes oprakelen zeker..... Ze zijn ook nog steeds niet gerepareerd

Blauwe steentjes??

@Luc, je kan er het ganse artikel over de-zeeridder op naslaan. Het heeft toen weinig gescheeld...

We hadden graag een potteke blauwe verf overhandigd aan de bevoegde schepen.

Of aan iets beginnen en niet afwerken, nog zo een Mechelse ziekte...  Zie Beethovenbrug en Dijlepad.

En Sint-Romboutstoren, het belfort, en het Palies van de Grote Raad dat daar bijn 500 jaar onafgewerkt heeft gestaan ... :-)

Daarnet in een van de informatieborden van de stad op de Veemarkt (kop van de autobushaltes richting Bonheiden enz) nog affiches zien hangen voor een tentoonstelling van 2007!!!

Kunnen we in dat verband niet spreken van (naar analogie met genetische) een lokaal-geografische afwijking ? Ik meen mij te herinneren dat ooit een lokaal mandataris het  poëtisch en lyrisch als volgt verwoordde :

Maar als ik eens vijf minuten tijd heb
Dan kan je er zeker van op aan
Dat ik op een keer, maar wie weet wanneer
Mogelijk eens aan de slag zal gaan

PS : ik twijfel er niet aan dat we een Stad in Volle Vaart zijn maar sommige stukskes van de film worden wel in slow motion uitgezonden :-) .

@Jansenius: dezelfde lokale mandataris zong die ook iets als:

Toen zijn wij maar naar Mechelen gereden
Om er zaken te beginnen
Maar we geraakten er niet binnen
Ook al kenden we het nog van toen



;o))

@peter: dat kunt ge niet menen! We hebben pas een moonwalk op onze toren en gij wilt er nu een spits bovenop zetten? Dan ziet ge weer niks! ( LOL )

Een tip voor de mensen van het beleid, stedelijk of provinciaal.

Plaats op het kruispunt Tervuursesteenweg-Geerdegemstraat-Jubellaan verkeerslichten zodat de zwakke weggebruiker daar op een veilige manier kan oversteken.

Je moet er niet de ganse weg voor veranderen en het is nog redelijk snel uitgevoerd.

Op het kruispunt Brusselsesteenweg-Geerdegemstraat zet je dan best verkeerslichten met sensoren zodat als er een aantal auto's staan te wachten in de Geerdegemstraat die na een tijd groen licht krijgen. Voorzie een drukknop voor de zwakke weggebruiker zodat die door er op te drukken, op snelle manier groen krijgt en ook daar op veilige wijze kan oversteken.

Ik las dat Karel Geys van plan was om daar te werken met eilanden en weet niet wat om het veiliger te maken voor de zwakke weggebruiker maar dat gaat niets oplossen aan het kunnen oversteken.

Ik heb er deze morgend weer bijna 5 minuten gestaan voor ik op een veilige manier kon oversteken. Niet omdat er wagens gestopt zijn maar omdat er even van beide kanten geen verkeer afkwam.

Ik vind het kruispunt brusselsesteenweg-geerdegemstraat één van de gevaarlijkste punten in Mechelen.
Zelf moet ik meerdere keren per week vanuit de geerdegemstraat richting Zemst en ik rij dan gewoonlijk een stuk over de winkelparkings om over te steken ter hoogte van VandenBorre.
Daar heb je een beter overzicht op de baan, want aan de geerdegemstraat versperren de bomen het zicht.
Daar zijn verkeerslichten een must of men moet de bomen verwijderen.
Wanneer ik daar passeer, is het buiten de spits, dus kan je stellen dat het in volle spits ondoenbaar is.
 
 
 
 

@ Jan G :

Als je de bomen verwijdert, dan is den Brusselsesteenweg den Brusselsesteenweg niet meer, zenne !

Foto Gimycko

@Gimycko : Dan moet ge eens een enneke vedder gaan zien, tussen Zemst en Eppegem.

Alle bomen zijn daar weggehaald en het heet daar nog altijd Brusselsesteenweg zenne :-)

 

Het door jouw beschreven "kruispunt" Geerdegemstraat / Brusselsesteenweg ken ik goed genoeg, Jan G.  Honderden keren aan de Steenweg gestaan om naar Brico of GB te gaan, toen we nog in den Hanswijkenhoek woonden.  Het is en blijft er nog altijd levensgevaarlijk.

Maar moeten daarom de bomen verdwijnen ?

Ik moet dringend nog eens die richting uit.

:-)

 Seg, ze ware ie bezig over e plak da schief staa aan de zandpoortvest en geile zit nau al bekanst in Vilvore