Aanschuiven op de N16, te voet gaat sneller
Sinds de heraanleg van de N16 Sint-Niklaas – Mechelen heeft deze baan een nieuwe uitstraling die in de smaak valt van de autogebruikers en vrachtwagenchauffeurs.
Tijdens de werken aan de A12 en de Antwerpse ring vonden heel wat automobilisten de weg naar deze handige doorsteek tussen de A12 en de E19. Door deze wending raakt de N16 steeds meer dichtgeslibd. Fileleed alom richting Mechelen.
Laatst begon de file al ver voor het rond punt van de kleine heide. Geen wonder dat hier en daar een slimme autobestuurder zijn GPS-toestel aanmaant om een alternatieve weg te zoeken. De eerste uitweg uit het leed was de Molenbeekstraat. Met zijn allen dus over de Molenbeekstraat en zo onder Leest centrum naar Mechelen.
Nu de staart van de draak zich voorbij het rond punt van de kleine heide bevindt is er een tweede mogelijke uitweg die de plantrekkers aanspreekt, van de N16 in de Klarenstraat en zo door Leest dorp.
Beide sluipwegen moeten het brugje over dat een enkel rijvaksbrug is met voorrang richting Mechelen. Door de grote toestroom was het daar de laatste dagen blazen om richting Leest te geraken.
Vandaag zijn er verkeerslichten gezet zodat ook die mensen die in leest moeten zijn vanuit Mechelen daar een kansje toe krijgen. Het sluipverkeer wordt daardoor misschien wat afgeremd binnen een paar dagen.
Het probleem op de N16 blijft echter nog steeds een uitdaging die smeekt om aangepakt te worden.
veel beter openbaar vervoer, én goedkoper openbaar vervoer, en een deel van het leed zal opgelost zijn.
Tot dan: welcome, join the club ....
Inderdaad file leed. Probeer maar eens van Battel naar het station te raken smorgens. Al maanden zijn ze langs alle mogelijke wegen aan het werken. Om het nu nog leuker te maken sturen ze nu ook nog eens de omleiding van Hombeek over de al volle Leestsesteenweg.
Geen omelet zonder eieren te breken dus laat ons hopen dat we binnenkort op al die plaatsen veiligere wegen krijgen. Al vraag ik mij af of een betere coördinatie al die files niet wat kan verminderen.
Deze morgen was er stilstaand verkeer vanaf de watertoren in Leest tot de Gentsesteenweg te Battel.Dat is een file van drie kilometer. Bereken maar eens de luchtverontreiniging en het tijdsverlies.
Het vooroorlogse brugje in Leest kan de verkeersstroom niet meer verwerken. Daar moest al lang een tweevaksbrug liggen.
Maar ja voor de Bruul, die voor acht jaar werd aangelegd, wordt heraanleg gesuggereerd . Van prioriteiten gesproken.
Om een betere doorstroming aan het Dynasty Garden restaurant te Battel te bekomen had men er beter een rond punt aangelegd waarin iedereen, uit welke richting hij ook kwam of moest, kon invoegen.
Vergeet niet dat veel mensen de N16 kiezen om van Gent in de richting van Mechelen te rijden. 's Morgens kan over Antwerpen gereden worden, de extra 10 km wegen niet op tegen de gigantische files in Brussel. 's Avonds is de Kennedytunnel richting Antwerpen echter een echte pest, zeker sinds de 70 km/u.
De N16 is een belangrijke verkeersader waar een aantal verkeerslichten het verkeer nodeloos ophouden. Vooral het verkeerslicht t.h.v. sauna Imelda houdt het verkeer er tegen. Het heeft een veel te lange groenfase voor de mensen die uit de dwarsstraat komen. Dit aanpassen zal een behoorlijke verbetering betekenen.
Een rond punt aan Dynasty Garden is geen oplossing. Hierbij wordt het verkeer op de N16 nog meer geremd. Misschien kan men het kruispunt gewoon afsluiten en de mensen onder de brug van de N16 sturen en via de verkeerslichten op de N16 laten. Dit is een omweg van maar enkele honderden meters.
akkoord JC dat werkt misschien voor richting mechelen-sintniklaas ('t is daar de laatste tijd ook wel overvol) maar de meeste mensen die aan dynasty garden staan aan te schuiven willen naar mechelen en niet richting sint-niklaas
een rond punt is niet altijd een oplossing. In Steenokkerzeel sta je nu langer in de file mét rond punt, dan toen dat er nog niet was ...
mogelijke oplossingen voor de verkeersproblemen in Mechelen:
- aanpassing van de verkeerslichten tijdens drukke momenten (intelligente verkeerslichten)
- meer verkeersregeling door politie op de drukke kruispunten (ik merk dat er de laatste jaren extra politieagenten zijn aangeworven in Mechelen, spijtig genoeg worden deze amper ingezet voor de regeling van het verkeer).
- slimmer heraanleggen van kruispunten: vb.: kruispunt Kardinaal Mercierplein: het verkeer komende van Zandpoortvest dat wil afslaan richting station kan binnenkort nog slechts over één rijstrook. Het aanschuivende verkeer zal de andere wagens ophouden tijdens de spits.
- De voorbije 2 weken is er niet gewerkt in Hombeek-Dorp. Toch heeft de aannemer zijn machines laten staan op de openbare weg en moesten mobiele lichten het verkeer over één rijstrook regelen. Gevolg: 's morgens en 's avonds extra lange files en 20 minuten extra aanschuiven. Toch kon hij deze machines gemakkelijk parkeren langs de Zenne.
- ... de fiets meer gebruiken.
@ janvan de beek,
betrefende dat vooroorlogs brugske.Hierover was onlangs nog wat te lezen in het magazine van de grootste partij van 't stad.
Het houten bruggetje van Leest werd in 1917 vervangen door de Duitsers, die ze in 1940 opbliezen. Telkens er in Heffen, Hombeek, Tisselt of aan de N16 wegeniswerken gebeuren, rijdt het verkeer zich vast in de dorpskern van Leest .De twee boosdoeners zijn: 1- de brug wegens één rijvak, 2 -alle asverschuivingen in het dorp, die kortelings werden aangelegd. Heeft men al eens goed nagedacht over de gevolgen hiervan? Nu in alle media besparingen en milieuzorg worden gepromoot werd hier m.i. geen rekening gehouden met het milieu en economische verliezen.
v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);} Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman";}
@Lieven:
Mijn oplossing kan ook perfect voor de mensen die naar Mechelen willen. Het verkeer op de N16 richting Mechelen komt toe over één rijstrook, net voorbij de aansluiting met de Leestsesteenweg worden dit er twee. De bestuurders komende van de Leestsesteenweg richting Mechelen gebruiken de uiterst rechtse rijstrook, de N16 rijdt op de linkse rijstrook. Na een tijde kan er pas gemengd worden tussen beide rijstroken.
Lieven,
M.i prachtig voorbeeld hoe de situatie daar kan verbeterd worden met wat inzet en weinig kosten Hopelijk leest Mevr.Geypen uw voorstel en maakt ze er haar werk van !
@jc, dat is wat de politie vandaag forceerde met paalkes, dat leek vlot te gaan, maar het doet niks af van het volume aan wagens dat er toekomt.
Er waren nog steeds massaal files langs beide kanten (toen ik er passeerde)
Als inwoner van Leest voel ik me geroepen om ook effe te reageren. De Leestenaars zijn het grondig beu. De voorbije jaren hebben we ons part fileleed, omleidingen en wegenwerken wel gehad. Eerst was er de heraanleg van de N16, daarna het nieuwe dorpsplein in Leest (dat er trouwens niet mooier, laat staan veiliger is op geworden) en nu de werken in Hombeek. De dorpskern van Leest kan deze verkeerstoeloop niet aan. Het is ronduit gevaarlijk.
En alstublief, laat ons oude bruggetje maar liggen waar het ligt. Dit werkt vandaag tenminste nog als natuurlijke verkeersremmer. Als die morgen vervangen wordt door een tweevaksbrug dan wordt Leest-Dorp echt een autostrade... En met twee basisschooltjes in Leest-Dorp is dit een schrikwekkend idee...
Extra openbaar vervoer is ook geen oplossing, de bussen zitten ook vast in de file 's morgens. Met de auto naar het station dan maar. Been there, done that. Ik heb het gedaan, uit overtuiging - weet je wel. Maar je moet maar eens proberen om 's morgens op tijd je trein te halen. Een ware heldentocht in de file... Dan maar de fiets nemen, hoor ik je denken. Maxi-cosi en fiets is niet zo'n geslaagde combinatie. En binnenkort wordt de stationsomgeving in Mechelen sowieso onbereikbaar als er met de heraanleg wordt gestart. Weer een mooi project voor Noël Slangen en zijn Groep C om de nodige maatschappelijke gedragenheid rond te creëren...
Beste politici, het is tijd om werk te maken van een mobiliteitsbeleid dat niet enkel rekening houdt met economische overwegingen maar ook met de leefbaarheid van landelijke gemeenten als Leest. Hier is de laatste jaren weinig of geen rekening mee gehouden... En mensen blijven dit niet pikken. Trop is teveel!
@serge, inderdaad serge, ik denk ook dat het bruggetje moet blijven zoals het er is. Het verkeer van de N16 moet niet door Leest en ook niet het verkeer van Hombeek.
Leest was/is een rustig dorp en dat zou zo moeten blijven. Dat de omliggende doorgangswegen vastlopen is een probleem voor verkeer, mobiliteit en werkverdeling. Het feit dat men met zijn allen op de N16 samen lekker stil gaat staan moet men elders aanpakken en niet het probleem van doorstroming zomaar doorschuiven op de nek van de residentiele buurten
Leefbaarheid is de hartewens van iedereen. Daarom, samen aan tafel zitten en de beste oplossing zoeken.
Ik stel me de vraag, als inwoner van Leest; waarom er 500 meter buiten het Dorpsplein een brug als verkeerremmer zou moeten functioneren terwijl de Leestse Steenweg werd aangelegd als verbindingsweg tussen Leest en Battel.
Er liggen in het centrum van Leest al genoeg verkeersremmers, die het verkeer in de war sturen.Vandaar de huidige files tot voorbij de Aabeek aan de de Juniorslaan. Doe maar eens een rondvraag bij de betrokken automobilisten.
Leefbaarheid telt voor iedereen en is niet eenzijdig.
Ik sluit me aan bij Lieven wat betreft de invoegstrook,eind van de Leestsesteenweg/begin Battelcomplex.Dat heb ik voorgesteld van toen de werken daar nog moesten beginnen aan het schepencollege.Maar ja waarom zou een schepen van openbare werken nu plots willen openstaan voor voorstellen van zijn burgers.Men legt daar midden op de baan een eilandje, ipv van daar een doorlopende witte meet te trekken om het verkeer van de N16 en dat van de Leestsesteenweg te kanalizeren en dus ieder zijn rijstrook te geven.Dan hoeft men 's morgens niet meer staan aan te schuiven vanaf Happyland of al eerder,met alle kwalijke kankerverwekkende uitstoot van de wagens die de bewoners maar moeten slikken.Ook weerom iets waar een schepencollege geen oog voor heeft.Als zij er maar geen last van hebben! Welnu als men die wijzigingen zou doorvoeren,schept men echter weerom een veiligheidsprobleem voor de fietsers en voetgangers.Om dat op te lossen zou dat fietspad beter aan de overkant van de N16 verlegd worden,zo danig dat die fietsers in alle veiligheid via het weggetje aan "Den Dikke Wortel" naar Battelbrug kunnen rijden.?Naturlijk is het dan wel opletten geblazen aan de brug zelf,maar dat kan eventueel met een verkeerslicht opgelost worden,dat door de fietsers kan bediend worden,wanneer zij de baan willen oversteken.
Volledig akkoord. En wat dacht je van de racebaan die onze zeer landelijke Winkelstraat in Leest is geworden? Ook door het sluipverkeer dat van de ring rond Willebroek naar de E19 wil en daarvoor de Winkelstraat gebruikt. En ja, ook ik word van de weg geflitst door ongeduldige chauffeurs...
Winkelstraat-Elleboogstraat
vroeger was het er nog een leefbaar gebied, nu geraak ik nog amper van mijn eigen oprit gereden.
Kouter is DE baan voor naar Hombeek te rijden.