Aangezien het vandaag toch mooi weder was besloot ik van even van de zon te genieten , en dus naar buiten te gaan ...
dit gezegd zijnde belandde ik in de Nekkerhal om een bezoekje te brengen aan de Grote Modelspoor Expo, zoals ze dat zelf noemen.
Ik moet hier meteen bekennen dat ik op modelspoor-gebied een leek ben, ik was eerder naar de beurs geweest om de sfeer op te snuiven en even kijken wat er allemaal nieuw was. Ik heb trouwens in mijn jonge jaren nog modelbouw verkocht en wou eens zien of deze sector al veranderingen had ondergaan.
En ik moet bekennen, op het eerste zicht is er niks nieuws. De landschappen die gemaakt worden zijn nog steeds dezelfde stijl als vroeger, op één uitzondering na, iemand dat een heel futuristisch decor had gemaak en daarmee duidelijk in het beeld sprong, maar schijn bedriegt natuurlijk, want de evolutie zit onder de treintafel en in de nieuwe technieken die gebruikt worden bij de opbouw. Veel pc's gezien, op en onder de treintafels ;-)
Commentaar over deze beurs laat ik liever aan kenners over, ik was er eerder om de sfeer op te snuiven. En die was gezellig, veel volk op de been en die wisten heel goed hun ding te vinden tussen het ruime aanbod in de diverse standen.
Wie er nog naartoe wil kan dat, maar moet wel snel zijn want de beurs is open op 25 en 26 oktober in de Nekkerhal.
@ Michael :
En wat was de gemiddelde leeftijd van bezoekers en exposanten ?
:-D
ik snap em hoor ;-)
Wel, dat is dus één van de dingen waar ik op gelet heb uiteraard. Het blijft voornamelijk een hobby voor mannen en de meesten hebben ook al een gezegende leefijd maar, achter verschillende tafels, stonden de opvolgers (kinderen of kleinkinderen) toch al klaar.
En op de beurs zelf zag ik tussen de bezoekers ook jongere snaken rondlopen.
Het is ook wel zo dat de techniek, tegenover vroeger, ook veranderd is. En misschien hebben de mannen van de oude garde de jeugd nodig om de technische kant van hun tafel aan te passen.
Hoedanook, het was leuk om te zien hoe sommige mensen zo bezeten kunnen zijn van hun hobby ... Het moet plezierig zijn om met zo'n passie in je hobby te kunnen opgaan.
Het is ze gegund.
In 't kort samengevat : Weinig klein sôôt, dus !
:-)
In 1973 heb ik ook nog een baan gebouwd van 4m x 1,60 m. Alles van Fleishmann met huisjes van Faller, Volmer en Kibri en figuurtjes van Preizer. Van een PC had men toen bijlange nog niet horen spreken en nagenoeg alles verliep via contactrails en relais en hier en daar wat elektronica. Maar op die elektronica kon al heel wat worden bespaard. Om bvb de trein bij een afdaling en in de bochten af te remmen, verkocht Fleishmann een mooi metalen kastje met daarin een weerstand die op een onderbrekingsrail werd aangesloten en onder de tafel werd gevezen. Kostprijs toen: rond de 100F. Een weerstand van 30 ohm en 2 watt van bij Verel deed identiek hetzelfde en kostte 2 frank....
In elk geval, het was en is een alles behalve goedkope hobby als men alleen nog maar rekening houdt met de prijzen van de bouwdozen voor de decorstukken, laat staan met de rails, wissels, signalisatie en rollend materieel....
Jaren geleden was er een speelgoedwinkel op de hoek van de Veemarkt met de Augustijnenstraat en de prijzen van de dozen met Fleischmann-treintjes waren toen al geen spek voor ieders bek.
De echte modelbouwer zal het er wel voor over hebben, maar gewone papa's en mama's gaan die treinstellen niet direct kopen voor klein mannen : Niet voor hunne Sinterklaas of voor onder de Kerstboom.
@ Dat klope gimycko,ik denk dat Potums was. Ik was er goede klant.
Onze eerste Fleischmann trein kwam van bij Van Geysel, de speelgoedwinkel in de Kathelijnestraat!
Rijclmans (Ijzerenleen) had ook een tijd modeltreinen in het assortiment!
En wie herinnert zich nog de treinenwinkel van Taling in de vroegere garage Coxie, in de gelijknamige straat?
Trouwens is er volgens weekend geen opendeur mij modelbouwclub "De Pijl" op de Leuvensesteenweg?
Waren jullie allemaal HO mannen of waren er ook N mensen bij?
De opendeurdagen bij De Pijl gaan door op 8-9-10-11 november van 10 tot 18 uur.
Toevallig een foldertje meegenomen op de beurs ;-)
Meer info: www.de-pijl.be
Op mijn baan had ik HO en in de achtergond N. De speelgoedwinkel op de Veemarkt (waar ooit cinema de Flora was), werd nadien uitgebaat door de schoonzoon en mijn oud-klasgenoot Tony Linsen. Bij Rijckmans was ik goede klant en heb ik in de jaren 60 verschillende Kibri modelen gemaakt voor Jacques zijn etalage.
De opendeurdagen van "De Pijl" zijn steeds de moeite waard. Hun baan had ooit een lengte van 500 m. (misschien dat het nu al meer is)
In Mechelen is er, zover ik weet geen enkele handelaar die nog treintjes in zijn assortiment heeft!
En hoe het er in treinenland soms heftig aan toe gaat kan je terugvinden met deze Gymickotruc:
http://www.google.be/search?hl=nl&q=la+marguerite+au+vitriol&btnG=Google+zoeken&meta=
Die "marguerite au vitriol is aanbevolen lectuur voor wie houdt van treintjes!
Pas op: deze site heft ook een "Carré rose", en is niet voor de kindjes bedoeld!
HO-treintjes, jawadde, dat is al lang geleden, haha, ik had er vroeger van Rivarossi en RoCo, dat weet ik nog, en de diorama stond op een vezelplaat van 2.5x1.25 zoals bij velen zeker? Een paar jaar geleden heb ik ze allemaal verkocht, tijd- en plaatsgebrek. Een autocirquit stond er ook nog op mijn kamer, van het franse merk "Jouef" of dat nu nog bestaat, twijfelachtig.. uiteindelijk is die baan ook vervangen geworden door een auto op afstandbediening, en dat was een Schumacher Cat als ik mij niet vergis, een onvoorstelbaar verrekt snel ding... en nu.. staat er een collectie van een 200-tal fototoestellen, en die wordt niet verkocht (lacht)
Enkele jaren geleden was Christiaensen in Keerbergen de de dichtsbije winkel voor treintjes en accessoires . Maar of die zaak nu nog bestaat???
De allereerste winkel voor modelspoorwegbouw en andere bouwdozen was ongetwijfeld V(F)ranckx in de Katelijnestraat (schuin over Stadsheimelijkheid). Inmiddels ook al dertig jaar geschiedenis.
@Roger: Die zaak noemde:
Van Geysel G.
ST.Kathelynestraat 50
en als ge het telefoonnummer ook nog moet hebben: 11280!
@jokke: Is het nu "de zaak noemde" of "de zaak heette" ?
@Peter: die zaak was!
Jaaaren geleden heb ik nog bij Christiaensen in Mechelen in de kelder van de Euroshopping gewerkt ...
Op een dag besloten ze van daar een hobby-afdeling te maken, met onder andere de afdeling van de treintjes. Als verkoper konden ze, voor die afdeling, niemand beter vinden dan ondergetekende.
Met mijn kennis van treintjes was ik heel gelukkig dat de meeste klanten precies wisten wat ze nodig hadden ... want ik wist het niet ;-(
De startersdozen van Marklin en Lima verkopen ging nog, treintjes verkopen ging ook nog, maar eenmaal ze te veel technische informatie vroegen was het een ander paar mouwen.
Maar allez, ik heb het overleefd ... Christiaensen niet ;-)
@ Jokke, ik heb nooit geweten dat die zaak in de Katelijnestraat Van Geysel heette. Ik ben vlak achter de hoek geboren (De Deckerstraat) en ik heb mijn vader altijd horen spreken over "Franckx". Wellicht was dat de vroegere naam van de uitbater, net zoals men tegen de krantenhandel "Van Lil" op de Hoogstraat nog "Van Boxel" zei omdat vader Van Lil gehuwd was met de dochter van de vroegere uitbater Van Boxel.
@ Michael, technisch was Märklin nog vrij eenvoudig. De + liep via de "middenrail" en er kon dus probleemloos een "lus" gemaakt worden, daar waar dat bij Fleishmann (zonder middenrail) onmogelijk was omdat er dan directe kortsluiting optrad. Bij Fleishmann moest dus gewerkt worden met onderbrekingsrails en relais. In 1964 kostte een groene dieselloc (van beide merken) zowat 750F, wat toen reeds een meer dan behoorlijk bedrag was.
@ Peter:
Ik zou gaan voor 'De naam van de zaak was ...'
@Roger Kokken: Nog eens over dat speelgoedwinkeltje, waarvan de naam van de zaak Van Geysel was. Ge kunt gelijk hebben dat het lieve dametje dat gewoonlijk in de winkel stond de familienaam (F) of (V)ranckx droeg, maar als het over treintjes ging moest ze altijd beroep doen op "onze mijnheer". En die man had "iets" aan zijn handen, waardoor ik niet kon begrijpen hoe hij aan treintjes kon prutsen. Hij had mogelijk in zijn vroeger beroepsleven bij een meubelmaker aan "den top" gestaan!
Ge kent die mop toch van die "vier pintjes voor de mannen van de schijnwerkeriij"? Het is spijtig genoeg een visuele mop en de bijhorende beelden zouden schokkend kunnen zijn voor een deel van ons lezerspubliek!
Idd Jokke, die mop ken ik, waarmee een hand met slechts een wijsvinger en een pink wordt opgestoken en betrokkene "vier pintjes voor de mannen van de zagerij" vraagt...
Ik heb nooit geweten hoe de man van die speelgoedzaak in feitte heette, maar ik herinner me nog dat hij een kin had om Raymond v/h Groenewoud van jaloezie te doen knarsetanden :-).
@ Roger
Ooit refereerde Johan Anthierens in een column aan Raymond van het Groenewoud alsaan : "die gast met een kin als een collecteschaal." Hij noemde het iets volkser "die met zijn kin gelijk ne centenbak."
Johan is jammer genoeg al een poosje de graszoden langs de onderkant aan het bekijken, Maar Raymond steekt nog steeds fier zijn onderkin vooruit.
het was heel leuk
@gimycko: "Jedes Tierchen sein "Plezierchen" " hier een wiki over miniatuurspoorwegen:
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Hauptseite
dazizeetanders hé!