De weergoden waren de organisatoren van de Open-Monumentendag goed gezind. Het gaf velen de zin om op stap te gaan langs de monumenten van de twintigste eeuw in ons Mechelen. Een Monumentdag met 'een drempeltje'? Monumenten uit de eeuw die maar pas achter ons ligt? Monumenten?
jawel!
...mijn eigenzinnige keuze uit het grote aanbod... Mijn beeld-verhaal...
IJzerenleen 4: ingaand tegen de 'Heimatstijl' realiseerde architect Lauwers een prachtvoorbeeld van 'Nieuwe Zakelijkheid'. Een confrontatie tussen tradionalisten en modernisten uit het interbellum... De toon is gezet. Een eeuw van architectonische confrontaties is begonnen...
(foto's: Jan Smets)
Guy Bertrand kocht deze woning en verbouwde ze tot schitterende appartementen, mét zonneterras met uitzicht op Schepenhuis en IJzerenleen... Wie dit pand vorig jaar bezocht, stond nu versteld van het resultaat van de grondige renovatie.
Voor méér over deze woning verwijs ik graag naar de brochure 'IJzerenleen 4 - wonen in een controversieel pand' van Frans Geys. Maar natuurlijk wil ik hier ook nog de brochure 'Open Monumentendag - 2008' aanprijzen... Twee boeiende documenten voor wie er nog iets méér over weten wil...
Hélemaal anders is het huis op IJzerenleen 26. In pure 'wederopbouwstijl' werd dit pand opgetrokken. We kunnen het catalogeren onder 'neorococo'.
Géén foto's van de knappe gevel, maar wél van de mooie mozaïekvloer in de hal, en de stemmige tuin...
Dit is de voormalige Middenstands Deposito-en Kredietkantoor (MDK) in de OLV-straat. De Mechelse architecten Jos Van Cauwenbergh en Egide De Wachter tekenden het vooruitstrevende ontwerp in 1956. Een open karakter, aluminium... het zijn maar een paar trefwoorden die vallen als we de gevel bekijken. De inkomhal is imposant, met een overvloedige lichtinval een een ingenieuze spectaculaire trap...
Melaan 6: de vormentaal van de art nouveau bemerken we in de ballustrade van de centrale trap in dit huis (merk je de befaamde 'zweepslag' op?). Verder is dit huis vooral neoclassicistisch geïspireerd (wandbekleding met imitatieblokken) en heeft het een traphal met neorenaissancemotieven. Architect was Pieter J.Rooms.
Rooms tekende tussen 1902 en 1908 deze knappe vleugel van het Scheppersinstituut, met een massale trapzaal en natuurlijk ook de 'feestzaal'. Deze is heel charmant met ijzeren balkons en sierelementen...
Maar in 1964 onderging het Scheppersinstituut een metamorfose. De architecten Van Mechelen en Pauwels ontwierpen een heel eigentijdse façade, klassen, grafkapel van Mgr.Scheppers, en kapel... Kijk je mee?
Willen we eens naar de stationsomgeving gaan? Nee over ons station in Expo-stijl wil ik het deze keer niet hebben - maar... duik je even mee de voormalige tunnel in?
Van hieruit is het maar een kleine stap tot de vroegere Belgacomstie. Hier bezocht ik de opslagplaats uit 1937...
Maar vooral het kantoorgebouw uit 1948 sprak me erg aan...
Wat verder uit het centrum, ligt aan de Molenweide, het grote bedrijfscomplex Huygebaert NV uit 1958 - het Expojaar weet je wel... De traphal van de firma is het bekijken overwaard...
Wat ook op m'n lijstje stond vandaag, was de moderne Sint-Lambertuskerk in deelgemeente Muizen, van architect Lucien Engels uit 1960-1966. ...een verrassend kerkgebouw - een mooi staaltje van eigentijdse kerkarchitectuur...
mooi tot in de details van biechtstoel en wijwatervat...
Het Provincial Instituut voor Tuinbouwonderwijs wordt volgend jaar gerenoveerd. Dit complex aan de Antwerpsesteenweg, was eveneens een werkstuk van Jan Lauwers die o.a. IJzerenleen 4 op zijn tekentafel ontwierp. De school werd gebouwd in 1927-1930, en is een 'school-voorbeeld' van het modernisme...
Wat verderop ligt in de Lijsterstraat (Oud-Oefenplein) de Freinetschool Zonnehuis. Dit is de voormalige kindertuin die werd gebouwd door Lauwers en Deheyder. We schrijven 1954...
De geschiedenis van het badkamermeubel doorheen de twintigste eeuw, konden we volgen in het Paardenstraatje. Voor deze realisatie stond de Mechelse firma De Coninck...
Maar in het Paardenstraatje had ik vooral aandacht voor wat de Mechelse Vereniging voor Stadsarcheologie had gerealiseerd... Een pluim voor deze vereniging! Hier moet je zéker eens langslopen! beslist! Het bouw archeologisch centrum...
Open-Monumentendag 2008: een geslaagde editie!! (en dan kon ik nog enkele locaties niet bezoeken - jammer! tijd tekort... Proficiat voor iniatiefnemers en gidsen!)
.... En dan hoor ik vanmiddag nog een ( één ) man mekkeren dat Mechelen nog altijd een vuile stad is met overlast van ' d' ander ' . Zulke mensen bezoeken dan de opengestelde gebouwen en huizen en blijken dan die huizen, monumenten, gebouwen te beschouwen als het erfgoed van hun 'ras'. Ik dacht dat we daar al voorbij waren maar blijkbaar nog niet helemaal. Er is nog werk aan de winkel!
@jans: trouwens een beeldige beeldreportage. Aan je foto's te zien ben je weer naarstig bezig geweest. Met je laatste foto's in het Hooghuis in de Paardenstraat te zien, denk ik er aan dat MVSA werkt aan een boek over ' glas ' ( cfr. je laatste foto ). Wordt vervolgd.
Schitterende reeks Jan ! Je was vandaag blijkbaar weer een bezig bijtje...
@roger: waarom schrijven wij, los van mekaar, dezelfde commentaar? 't Zal dan wel waar zijn zekers!!
We hebben in ieder geval op 't zelfde plekje gestaan, gelukkig niet tegelijk, haha
(De voetgangerstunnel onder het stationsplein)
(Belgacom-gebouw)
(Het spoorwegmonument)
(Ongewoon zicht op de Hendrik Conciensestraat)
... en vermits ik nu toch op dreef geraak: die ene man van mijn vorige comment ' vond Brugge veel properder dan Mechelen '. Op mijn wedervraag ' meer steriel? ' was geen antwoord, dat kan ook zijn omdat de man mij niet hoorde of begreep.;-)
Jan was zo een bezig bijtje dat ik hem in een flts zag voorbijrijden, Even een praaatje gedaan en ... weg was hij ...
Mooie fotokes Jan. Dat badkamermuseum wordt dat een permanent museum ?
Verder mocht ik een groep rondleiden rond anno-expo. Voorwaar alweer een fijne tocht door de jaren vijfig van vorige eeuw. En helaas was ik dan zelf zonder fototoestel op stap :-(
Gelukkig is Jan alomtegenwoordig.
Jan én Jan, Peter! ;-) enne...de Sint, én?
Bedankt voor de complimenten! En ook tof dat andere Flickrs deze topic aanvullen met hun eigen beelden. Zo zag ik ook op Flickr knappe foto's van Roger Kokken van de historische vaartuigen aan de Zennegatvaart... daar ben ik dit jaar niet geraakt. Er was ook zo véél! en als je een gidsbeurt wou meemaken, zou je nog veel andere locaties gemist hebben (ook al waren die voorzeker erg boeiend). Een Open-Monumentenweekend is misschien geen slecht idee? (al besef ik dat dit voor een aantal privé-woningen misschien practisch niet zo haalbaar is)
Wederom een prachige fotoreportage, Jan.
Prachtig Jan en Jan en....,kon er ditmaal niet bij zijn,maar volgend jaar staat al in mijn agenda.
Prachtige en leerrijke reportage! Zo kan ik ook meevolgen wat er in Mechelen gebeurt tijdens OMD, want ik zit dan altijd vast in Katelijne en Waver (al voor de 15de keer, inherent aan mijn beroep maar steeds met plezier...)
Ik ben wat jaloers dat je zoveel hebt kunnen bekijken. Een mooie reportage heb je ervan gemaakt met vele boeiende details die de moeite waard zijn om eens bij stil te staan.
En ja, ook ik was in het Scheppersinstituut waar Flickrianen duidelijk de traphal niet zomaar voorbijgaan :-)
Heel knap werk, Jan. Een mooie reeks.
Prachtig (beeld-)verslag, Jan !!!
Zelf heb ik de OpenMonumenten Dag helaas dit keer niet meegemaakt, maar door jouw foto's alsook de anderen hier gepost (alsook op Flickr) krijg ik het idee dat ik héél wat gemist heb !!!
Bedankt voor de mooie reportage, Jan!
Ik ben er zelf jammer genoeg niet geraakt, maar zo heb ik toch een prachtig beeld van de monumenten en de plaatsen die te bezichtigen waren.
Bedankt voor alle complimentjes! ;-)
@Jan Goovaerts: volgens mij heb je gelijk. Ik denk ook dat de tunnel indertijd betegeld was met een mozaïekvloer van kleine vierkantjes, zoals in het station... (of ik moest me danig vergissen...)
@Jan Goovaerts: Jans vergist zich zelden, het was inderdaad een mozaïekvloer van kleine vierkantjes, in zijn laatste dagen met vele lelijke plekken cement waar die mozaiek los gekomen was!
De MVSA werkt inderdaad aan een 'glasboek', maar wel niet met de bierflessen zoals weergegeven op de foto. Deze zijn reeds gepubliceerd in 'Opgetekend Verleden 3' (jaarboek van de Mechelse Vereniging voor Stadsarcheologie. (zie hiervoor: http://mvsa.be/ov3.html). Dit boek is te verkrijgen bij de Mechelse boekhandel Forum.
Over het glasboek gesproken... hier gaat het over de glasvondsten gedaan bij het archeologisch onderzoek in het Hof Bauwens vander Boyen aan de Veemarkt. Hierbij werd een beerput gevonden die volledig werd onderzocht. Meer dan 150 wijnflessen en meer dan 250 verschillende types (!) drinkglazen werden hierbij aangetroffen. Na jaren van minitieus puzellen, plakken, tekenen en beschrijven wordt gehoopt in het voorjaar van 2010 de monografie te publiceren. Hierbij zal het boek worden opgevat als catalogus, waarbij voor elk glastype naast een (korte) beschrijving de nadruk zal liggen op de bibliografie.
Hier alvast een toemaatje van een wel heel bijzondere glasvondst uit deze beerput.
Venetiaans glas
Al in de 13de eeuw bestond er in Venetië een bloeiende glasindustrie waar eenvoudig gebruiksglas werd gemaakt. Onder invloed van de Islamitische glasblazerskunst ontstond het cristallo, gemaakt van kiezels van zuiver kwarts en soda. Het resultaat was een helder kleurloos glas met een uitgebreid en hoogversierd vormengamma. In onze streken, en vooral in Antwerpen, werd deze glassoort geïmiteerd.
Uitgeweken Italiaanse glasblazers begonnen in het midden van de 16de eeuw met de productie van glas 'à la façon de Venise', een lichtjes bruingetint glas gemaakt van sodahoudende zeewierassen uit het middellandse zeegebied. Deze productieperiode liep tot het einde van 17de eeuw.
Slangenglas
De eigenheid van dit type kelkglas zit in de versiering van de stam: een getorste glasstaaf al dan niet versierd met gewafelde vleugeltjes. De eerste glazen werden in de eerste helft van de 16de eeuw geproduceerd in Venetië. Vanaf het midden van de 16de eeuw was er ook een productie in Antwerpen en Luik. De lokale productie onderscheidt zich van de Venetiaanse door haar stamversiering. Bij de Venetiaanse glazen is er een holle stam met aan weerszijden een vleugel in blauw glas o.m. in de vorm van zeepaardjes.
De lokale glasblazers waren inventiever. Zij vervingen de holle stam door een in elkaar gestrengelde glasdraad. Deze glasstaaf was meestal samengesteld uit ineengedraaide kleurloze en gekleurde draden. De uiteinden van de staaf werden vaak van vleugeltjes (soms in blauw glas) met een wafelpatroon voorzien.
Het bijzondere slangenslag heeft een stam met tussen twee holle balusters een getorste staaf. Deze staaf is opgebouwd uit, kleurloze, witte, blauwe en rode draden met op de uiteinden twee gestileerde vogelkopjes met kammen in blauw glas.
Helaas ontbreken voor dit glas de voet en de kelk, de bewaarde hoogte bedraagt 18.6 cm. De overgang tussen de voet en de stam en tussen de stam en de kelk worden gevormd door platte kragen met daartussen holle geribelde nodi.
Als productiecentra voor dit glas kunnen de Nederlanden (Antwerpen?) en Duitsland in aanmerking genomen worden, en als datering het tweede kwart van de 17 de eeuw.
Vergelijkingsmateriaal ontbreekt alsnog.
Tot zover we weten zijn er geen gelijkaardige glazen bewaard en/of opgegraven.
Indien u ons kunt helpen, hadden we dit graag geweten: info@mvsa.be