Fijn voor fietsers

met categorie:  

(foto's: Jan Smets)

Fijn nieuws voor de Mechelse fietsers, op een dag dat op vele plaatsen in ons land de auto op stal bleef...

 

 

Er wordt héél wat afgefietst in onze stad.  Steeds meer mensen pakken het stalen ros om naar het centrum af te zakken.  Geloof je het niet?  Alleen al maar bij de schoolgaande jeugd fietsen zes procent meer leerlingen dan in 2004!  Twintig procent jeugdige Mechelaars pedalen elke dag van huis naar school en omgekeerd. 

De volgende weken zal het aantal fietsenstalplaatsen gevoelig uitgebreid worden.  En dat mag wel eigenlijk.  In de Merodestraat zijn de voorbije dagen al eenentwintig nieuwe plaatsen bijgekomen.  Maar de volgende vijf weken gaan de stadsarbeiders nog verder aan de slag om extra stallingen te plaatsen.  Zo kan je binnenkort jouw fiets netjes kwijt aan de Winketkaai, aan het Tivolipark, aan de Vismarkt (de foto hierboven bewijst dat dit heus wel mag...), aan de Veemarkt en aan de OLV-over-de-Dijlekerk...

Maar: er is méér goed nieuws voor de fietsminnende Mechelaar!  De verhoogde fietspaden aan de Auwegemvaart en de fietspaden aan de Battelsesteenweg stemden ons al blij - maar ook aan de Colomabrug (een heel druk punt trouwens...) komt zo'n verhoogd fietspad tussen brug en station.  ook aan de Brusselpoortstraat wordt aan weerszijden een verhoogd fietspad aangelegd.

Ook buiten het centrum wordt aan veiliger fietsverkeer gedacht.  Met Sint-Katelijne-Waver besprak Mechelen de uitvoering van fietssuggestiestroken op de grens: de Borgersteinlei.  En ook de as Kapelseweg-Heiken-Schoorstraat zal dit najaar fietssuggestiestroken krijgen.  Als nu ook de fietsers en andere weggebruikers zichzelf de nodige verkeersdiscipline opleggen zijn we op de goeie weg! 

(gedeeltelijk gebaseerd op GvA-artikel van vrijdag van JVdPo)

en jij voegt ook echt de daad bij het woord jans



(Foto Gimycko)

There must be Nine Million Bicycles in Mechelen !

Goede evolutie ! Misschien even 5 minuten politieke moed, en de IJzeren Leen eindelijk autovrij maken, met de reeds aanwezige paaltjes ? Wie weet, dromen mag he ...

En verder maakt de fiets de binnenstqd (alweer) wat leefbaarder !

Enne, over veilige fietspaden gesproken: Het zou een héle verbetering zijn mocht het fietspad tussen Brusselpoort en Leopoldstraat (Van Benedenlaan) verbreed (of verhoogd)  worden; want da's nu absoluut niet veilig.  Te klein uitgemeten parkeerplaatsen maken het fietspad nog wat smaller, zodat fietsers rakelings langs de auto's moeten rijden, die op dit stuk ringlaan behoorlijk snel rijden... En hier passeren dagelijks ook heel wat scholieren.

@ Jans : Dat is een waarheid als een koe !

Deze week, vlak voor mij, nog een randdebiel zien van jetje geven op de splitsing Van Benedenlaan.  Eerst het vuur uit zijn banden zien halen omdat hij moest remmen voor iemand die linksaf sloeg (zijn banden maakten rook) en toen hij besefte dat hij niet de Schuttersvest moest hebben, maar de Leopoldstraat haalde die persoon een levensgevaarlijk manoeuvre uit.  Vermoedelijk zat die gast onder de boenkeboenkemuziek of de Speed of Coke en was hij veel te jong voor zijn veel te dure of veel te zware bak op wielen.

Ik zie geen enkele reden om vrolijk te worden over fietssuggestiestroken. Dit is een nepoplossing !

De fietssuggestiestroken op de weg Kapelseweg-Schoorstraat-Heike in Hombeek komen er, op vraag van de Dorpsraad Hombeek, samen met vijf snelheidsremmers als beveiliging voor wanneer de werken aan de as Bankstraat-Expoelstraat beginnen (door de politici beloofd voor 2009) en het verkeer langs die weg wordt omgeleid. Daarbij werd ook voorgesteld om enkele landbouwwegen tussen Bankstraat-Zepstraat en Kapelseweg-Heike begaanbaar en befietsbaar te maken zodat de zwakke weggebruiker de dan drukke weg kan vermijden.

Heel goed nieuws dus.

Maar ondertussen kan u in de Gijsbeekstraat, vlak aan het kruispunt Huis ten Halve en tegenover nummers 29 en 46, tussen fietspad en betonbaan als fietser genieten van een dertigtal centimer diepe put op de plaats waar een haag moet staan ter beveiliging van die fietser. Omdat auto's regelmatig in die putten rijden ligt het fietspad vol met slijk en kiezelsteentjes. Erg onaangenaam en heel gevaarlijk. Enkel wat grond ingooien, eventueel terug een haagje planten. Maar tientallen keren aangifte van die putten aan alle bevoegde diensten, helpen niet.

Heel erg dus.

  

Ik herinner mij nog dat er jaaaren geleden een politieke partij in Mechelen voorstelde om gratis fietsen in de stad te plaatsen. De ouderen onder ons zullen de "roze handjes" van toen nog wel kennen ... t was ook de periode van café  "de verloren zoon" ...

Dus om even terug ter zake te komen, ik vond en vind dat nog zo geen slecht idee. Bijvoorbeeld zo'n fietsen zoals hierboven op de derde foto,  goed herkenbaar, gewoon overal in de stad op vaste plaatsen neerplaatsen en de mensen er gratis gebruik van laten maken. Met andere woorden, je neemt een fiets uit een "stalling" gebruikt die om tot op je bestemming te geraken en laat je fiets daar, in de dichtsbijzijnde stalplaats achter voor de volgende kandidaat. Hoe het onderhoud en dergelijke geregeld zou moeten worden zou allemaal nog uitgedokterd kunnen worden, maar ik vond dat toen een goed idee en misschien dat vandaag iemand zich geroepen voelt om dit idee verder uit te werken ...

T was maar een idee ;-)

Een dergelijk systeem bestaat al een tijdje in Parijs. We moeten het warm water al geen twee keer uitvinden en het daar gewoon eens gaan vragen.

Meer info op deze vroeger post.

Voor de mensen die graag fietslijkjes zien: aan de vaart tussen colomabrug en plaisancebrug liggen langs de oevers van de vaart overal opgeviste fietsen. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de wedstrijden van de kayak-club?

@ JC, zo ver moeten we het niet eens gaan zoeken. In Brussel bestaat dat systeem ook.

Die "fietslijken" zijn uit het water gehaald voor de veiligheid van de triathlon-zwemmers.

Geen slecht idee, die verhoogde fietspaden.

Het verhinderd de fietsers om het autoverkeer te hinderen, omdat ze door de verhoging niet meer met zes of meer naast elkaar kunnen rijden, en het verhinderd de automobilist om het fietspad als rijbaan te gebruiken.
Dat kan de verkeersveiligheid alleen maar ten goede komen.
 
Wat betreft de uitleenfietsen : weinig Mechelaars schijnen te weten dat er zulke fietsen ter beschikking zijn in de Vinci-parking onder de Grote Markt.
Of ze ook in andere parkeergarages aanwezig zijn, weet ik niet en ook niet of het betalend of gratis is.

 

Misschien moet er ook eens gedacht worden aan het fietspad op Nekkerspoel. Eigenlijk ligt dat er op dit moment redelijk gevaarlijk bij. Het stuk van aan het station tot aan de kerk van Nekkerspoel is vol met putten en 's morgens redelijk gevaarlijk als je voor de putten moet uitwijken en er komen fietsende studenten aan van de overkant.
Nu dat het Sint-Janshof daar gelegen is, is er ook meer fiets verkeer van mensen die van da stad weg rijden 's morgens en terug naar't stad rijden 's avonds.

Elk initiatief moet toegejuigd worden. Fietssuggestiestroken zijn niet de oplossing, maar toch al beter dan niets. Meer parkeerplaatsen zijn langs de ene kant nodig en langs de andere kant zijn fietsers in hetzelfde bedje ziek als automobilisten: ze willen voor de deur staan. Als je 100m meer wil stappen vind je in de stad vaak nog wel een plaatsje.

Een andere probleem, waar nog geen rekening mee wordt gehouden zijn parkeerplaatsen voor bakfietsen en fietsen met aanhangwagens. Ik heb me van de zomer zo'n karretje aangeschaft, maar in de stad kan je het niet achterlaten. Op zich kan je onze politici weinig verwijten, want zelfs supermarkten, die gewoonlijk voortrekkers zijn in dit soort nieuwe evoluties zijn niet mee. 

Verder kan ik de aanhangwagens zeker aanraden.  Ik gebruik het bij grotere inkopen en ben er al op trektocht in de Ardennen mee geweest. Verenigingen kunnen zo'n ding al uitproberen via de uitleendienst bij de jeugddienst. 

Niet alleen fietspaden zijn belangrijk, maar de mentaliteit van andere weggebruikers telt ook mee. Ik heb nu eenmaal een sportieve rijstijl en ik peer dus meestal goed door, maar ik heb al menig voetganger, bumper en zwalpende fietser moeten ontwijken. Neem nu al voorbeeld op de vest, aan de KHM, er is geen enkele, maar dan ook geen enkele student die nog maar een blik wil werpen naar aankomen fietsverkeer alvorens hun luie reet naar het zebrapad te wenden.
Nog een voorbeeld: de zijstraten van de Leuvensesteenweg. Stopstrepen en haaietanden zijn duidelijk enkel voor de decoratieve kant van de zaak. En dan wordt ik vies bekeken omdat ik me met m'n voet nog net kan afzetten tegen hun bumper.

Meer opletten op straat en aandacht schenken aan fietsers is de boodschap. Ik ken m'n rechten en plichten als fietser, nu de rest nog.

bij deze m'n eerste reactie op deze blog ^^

welkom bosvos

dankjewel en bij deze ben ik er ook in geslaagd om me te registreren ;)

Mooi zo Bosvos!  welkom.  Enne...morgen misschien meebloggen?  Een Muizenaar kunnen we best gebruiken naast die-van-'tCentrum', naast de Hanswijkenhoekers en...

ik ben niet "van't dorp", maar ik zal mijn best doen als ik eens iets blogwaardig tegenkom ;)

Welkom Bosvos, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

Vrijdagmiddag aan de peda van de KHM