“Alles kan beter”, zei de Mechelaar Marc Uytterhoeven !
Dus is mijn vraag : “Wat kan beter in Mechelen ?”
(Deze vraag wordt ook gesteld in Gazet van Antwerpen)
Grote Markt in Mechelen - 1919. Was het toen beter of wat was toen beter ?
“Alles kan beter”, zei de Mechelaar Marc Uytterhoeven !
Dus is mijn vraag : “Wat kan beter in Mechelen ?”
(Deze vraag wordt ook gesteld in Gazet van Antwerpen)
Grote Markt in Mechelen - 1919. Was het toen beter of wat was toen beter ?
@ Gim: er was toen niet zoveel fijn stof, de dioxinecrisis was nog niet uitgevonden, het gat in de ozonlaag was nog niet ontdekt en de opwarming van de aarde was nog thuiswerk met het opporren van de mechelse stoof enz>.
Niks, voor mij is 't goed genoeg zoals het is, voilà
@ Eddy :
In 1919 schreven de Stadsdiensten nog met een Ganzenveer. Nu, heden ten dage, gebruiken ze (al) 2 vingers op hun laptop.
We / Ze gaan er zeker op vooruit !
:-D
Enne... wat zou er beter kunnen in de toekomst ?
Toen stond ons Margrit tenminste daar waar ze moet staan en hadden we ne properen tram naar Bonheiden en Keerbergen.Wat deden ze toen met de paardendrol denkt ge, juist daarvoor waren er toen nog mussen.Het enige wat we niet hadden was een ondergrondse geldhond.
In het krantenartikel wordt er oa gevraagd voor meer activiteiten op zondag en niet enkel in de zomer. Iemand suggesties om volk te lokken ? De Mechelse horeca en gastenkamers worden er alleen maar beter van.
We hebben onlangs wel een bak zand over ons gekregen op de Grote Markt, maar dat leek natuurlijk niet echt op een Mechels Strand. Ja, we hebben natuurlijk de Nekker en Hofstade-Plage, maar misschien, net zoals in Brussel, een strand in de Binnenstad ? De Vismarkt afsluiten en volgooien met zand, misschien ? Met de nodige parasollen en sangria's ?
tis maar een ID !
@ Gim,
het concept van een zomers stadsstrand zonder een partij water om af en toe eens in te kunnen duiken ter verfrissing en om uw plakkerige huid eens rust te gunnen heb ik nooit begrepen.
Zij het in Parijs, Bxl, A'pen of Mechelen.
Ik zoek in de zomer liever een van de aanlegsteigertjes langs de vaart op. Plaats genoeg (behalve wat fietsers) , boekje erbij, flesje wijn, goed gezelschap en de hele vaart voor uzelf. :-)
Gim,
meer volk in de winter is dat wel een goed idee ? Dan hebben de reinigingsdiensten geen rust meer met de vuilbakskes.
Volgens mij hebben we in het verleden al is zo een topic gehad op de blog. Kan me natuurlijk vergissen. :-)
@ Wout :
Inderdaad, de omgeving van de Vaart in de zomer. Behalve, we missen daar de Vaartcafe's. Daar hebben we al eens een artikeltje aan gewijd.
Enne... misschien in de zomer een concour Sierduiken vanaf de Hoogbrug, de Dijle in.
Misschien kunnen we ook nog eens wat bomen terug de Binnenstad binnenbrengen, na de kaalslag op de Melaan en de Veemarkt.
En ne cinema. Niet voor de grote blockbusters, maar misschien met wereldcinema, kortfilms en tekenfilms. Misschien voor de liefhebbers (wereldcinema, kortfilms) of voor het klein soot (tekenfilms) nen hele achternoen in ne kleine cinema, terwijl het buiten de stenen uit de grond vriest.
Wat er zeker mag veranderen is het weer de dagen van parkpop!
Blijft de vraag waarom de toerist Brugge, Gent, Antwerpen, Brussel of Hasselt verkiest boven Mechelen. Aan de hand van de inspanningen van oa ons Bartje, maar ook van de Flickrs en de Bloggers krijgen die toeristen al een aardig beeld van Mechelen. Dus, meer van dat !
Doch in recente berichten lees ik dat oa Google, na Google Earth en Google Maps, nu ook bezig is met Google Streetview. Dit is een uitbreiding van Earth en Maps en laat straten en pleinen zien op grondniveau. Overal ter wereld worden nu Googlewagentjes ingezet om straten, pleinen en gebouwen te fotograferen. Enkele Amerikaanse steden zijn bijna 100 pct gecoverd (oa NY) en in oa Nederland is men volop bezig.
Dus, alvorens die toerist besluit om eens af te zakken, gaat ie natuurlijk eerst effe checken of het wel de moeite loont. En als ie dan, vanachter zijn pc, neerdaalt in de Adegemstraat, Hoogstraat of Katelijnestraat, dan zou het wel eens kunnen dat hij uitwijkt naar een andere lokatie.
Gim,
Als dat waar is wat gij verteld dan ziet het er niet goed uit voor ons hotels.Zou er dan op 't stadhuis geen experts zitten die dat kunnen maskeren.Ze kunnen zoveel tegenwoordig.Maar nu Gheys zijnen brede rug er eens gaat tegen zetten zal dat wel vooruit gaan zeker.Wie zijn job was dat vroeger weer ? Lamon geloof ik maar die heeft zich erop gekreveerd.
@ Gim,
al die toeristen die de Eyptische pyramides van Gizeh, de verborgen stad van Petra, de kerken van Lalibela, de Maya-steden in Guatemala, Honduras of Mexico, de Machu Pichu-trail, Angkor Wat in Cambodja, de kerkhoven in Parijs en musea in Madrid
lieten zich uiteraard altijd leiden door het feit of er genoeg vuilbakjes staan en of de straten van deze of gene stad wel proper genoeg zijn.
Gim,
Als dat waar is wat gij verteld dan ziet het er niet goed uit voor ons hotels.Zou er dan op 't stadhuis geen experts zitten die dat kunnen maskeren.Ze kunnen zoveel tegenwoordig.Maar nu Gheys zijnen brede rug er eens gaat tegen zetten zal dat wel vooruit gaan zeker.Wie zijn job was dat vroeger weer ? Lamon geloof ik maar die heeft zich erop gekreveerd.
@ G.L.
wasi dd nog iets dat ik kwijt wou. Ik wens Karel Geys alle geluk toe. Maar schepen Lamon heeft zich ook serieus kapotgereden op de hoekhuizen Grote Markt / de Merodestraat.
Die eigenaar moet echt een cynisch klootzakje zijn.
Sorry,soms geraak ik door de catchcode niet door en nu twee schoten tegelijk.
Ondertussen heb ik mij bevraagd in Antwerpen hoe zij dat doen als die mannen van STREETVIEUW komen filmen.Ze leggen dan gazetten van de FRUTover Borgerhout en het Kiel
Wout,
mij niet verkeerd begrijpen want ik sta 200% achter deze aankopen op voorwaarde dat ze kaderen in een totaal visie en daar komt volgens mij veel meer bij kijken dan het opsmukken van panden, om het even hoeveel het er zijn.Ik moet daar toch geen tekening bij maken zeker.
De Eneco-tour zal binnen enkele weken wel volk lokken. Niet direct spek voor ieders bek, maar de wielerliefhebber zal wel van de partij zijn. Hopelijk blijft het droog, zodat de Flickr-fotografen er ook wat aan hebben.
BTW :
Dat standbeeld van die fietser op de Melaan, vlakbij de Persoonshoek blijkt een schot in de roos, want geliefd bij al die fotografen.
Het is misschien een huizenhoog cliché, maar het is nu eenmaal een feit : vrouwen shoppen graag. En dan heb ik het niet over het gaan winkelen voor kaas en melk.
Dus is mijn vraag aan de dames, die geregeld de blog hier bezoeken : Komen jullie, op dat gebied, voldoende aan jullie trekken ?
Den Bruul is nu eenmaal niet de Meir of Keizerlei en de IJzeren Leen is niet echt de Champs Elysees. Is er voldoende variatie of is het huilen met de pet op en gaan jullie dan massaal naar bv Antwerpen of Brussel ? Is het goed of goed genoeg of... kan het beter ?
Tot mijn grote schok ontdekte ik dat de Mechelse kroegen op de grote Markt buiten het weekend al om 10 uur of was het 11 uur? sluiten. Dat kan niet! Zeker niet in de zomer. Laat ze open blijven tot ten minste 1 uur en bedenk hoeveel meer inkomsten dat zal opleveren.
Dat strand op de grote markt is leuk. Maar was een gimmick. Geef liever meer aandacht aan Mechelen als bierstad. Met z'n onovertroffen Gouden Carolus. De brouwerij "Het Anker" als authentieke stadsbrouwer zou veel meer aandacht kunnen en moeten trekken.
Zoals ik al eerder riep. Maak van de Katelijnenstraat een soort Montmartre. Restaureer de straat naar voorbeeld van de Zoutwerf en de Haverwerf en de IJzerenleen. Geef plaatselijke kunstenaars daar een kans, richt panden in als historische ateliers/musea. Op die manier blaas je dat deel van 't stad een nieuw leven in.
Ik ben maar een eenvoudige buitenstaander. Maar ik denk dat de echte Mecheleir, toch te veel denkt als een dorpeling, te weinig zelfvertrouwen heeft en zich niet realiseert in welk een prachtige stad hij of zij woont.
Bij nader inzien heeft onze gastblogger dik gelijk. Je merkt 's avonds ook welke horecabedrijven worden ' open-' gehouden door de eigenaar zelf of door ongeïnteresseerd betaald personeel. Dat geldt voor café's én restaurants. Een hetze daarover beginnen heeft geen zin maar er is duidelijk een gemis aan ' inzet ' van de horecasector in Mechelen. Uitzonderingen zullen altijd de regel bevestigen en je blijft altijd zitten met de kip - ei vraag. Moeten er eerst eters en drinkers opdagen vooraleer een horecabedrijf wordt opgestart of moet er eerst een café komen dat klanten zou kunnen lokken?
Ik weet het niet, ik zie alleen dat winkels sluiten om 18 u en dat shoppers de straat dan verlaten en ik zie dat café 's op de Grote Markt ( voor een groot deel ) om 23 u gesloten zijn. Dat is dan een stad om een nachtzoen te geven maar niet om amoureus op te zijn
Eigenlijk is een stad altijd in beweging, en soms is dat naar de smaak van veel mensen en soms ook niet. Uiteindelijk zijn het de beleidsmensen die dingen doen veranderen. Vandaag is het dit stadsbestuur dat dingen beslist en uitvoert en zodra we een nieuw stadbestuur hebben zullen die weeral hun stempel op de stad zetten.
Persoonlijk vind ik dat er soms wel wat te veel aktiviteiten georganizeerd worden, ik weet het, vroeger was er niks, maar er zijn ook mensen die, zeker in de zomerperiode, ook eens rustig van de zon en sfeer willen genieten zonder drukte om zich heen. Het moet niet alle dagen feest zijn. Maar anderen zullen dan weeral niet genoeg krijgen van festivals, buurtfeesten, uitstappen, zoektochten enz ... het is ze gegund, maar ik heb het liever rustig.
Ik ben een geboren Mechelaar en woon hier al heel mijn leven. Onlangs heb ik mij nog de bedenking gemaakt dat deze stad eigenlijk nog weinig heeft van toen ik klein was. De buurt waar ik toen woonde is volledig veranderd en ook de mensen die er toen woonden zijn allemaal weg of overleden. Straten en pleinen werden omgebouwd en straten waar je vroeger gewoon in mocht worden nu afgesloten voor het verkeer. Als echte Mechelaar vind ik soms de weg niet meer in mijn eigen stad. Maar dat is niet meer als normaal, je kan niet verwachten dat de hedendaagse jeugd zou opgroeien in een stad zoals de ouderen onnder ons gekend hebben. Tijden veranderen, steden ook en wij moeten gewoon volgen ...
OK,
- voor het oproepje 'om als vrouw te reageren', ik kan op de Bruul toch wel mijn outfits vinden, bij de Esprit, Inno, Tiffany's, LA Look, .... En iedereen zegt toch altijd dat ik er goed gekleed uitzie, dus daar voor mij geen probleem. H&M en C&A zijn niet echt zo mijn ding, maar dat is een persoonlijke keuze.
- Gim, wat zondagactiviteiten betreft, op de Veemarkt is er van 11 tot 17u een soort van rommelmarkt, en daar loopt echt gigantisch veel volk rond (als het niet regent tenminste), dus dat kan ook wel tellen als een zondagse attractie
- Gastblogger, ik heb een tijd in Engeland gewoond, daar sloten (want nu is er weer een nieuwe regeling) de pubs altijd om 11 pm. Maar inderdaad, als het weer meezit, is het wel leuk dat je langer op een terrasje kunt zitten. Zeker als het nog erg warm is om 23u, dan kun je er blijven kletsen met je vrienden tot nog een paar uur later ... maar ja, het is aan de uitbaters om dat te bepalen he
@ Gastblogger :
Dat idee van jou over de plaatselijke kunstenaars een kans te geven zie ik wel zitten. Bijv. enkele keren in de Zomermaanden rond de Vismarkt / Haverwerf een lokale kunstenmarkt organiseren. Lokale (visuele) kunstenaars, die er hun artistieke vruchten aanprijzen en proberen te verkopen. Het hoeft niet direct Grote (en dure) Kunst te zijn a la Franske Croes, maar een fotocompositie van Erroba of een tekening / schilderij van ons aller Jans zou ik daar misschien wel op de kop wil tikken (tegen een schappelijk prijsje, natuurlijk). Een klein Montmartre, als het ware.
En dit idee zou ook in de winter kunnen georganiseerd worden, maar dan liefst ergens binnen 4 muren (Lamot-building ?).
Enfin, als het maar volk binnenbrengt.
Ik ben eigenlijk wle benieuwd of er mensen van het stadsbestuur meelezen bij dit soort discussies. Weet iemand dat?
@ Gastblogger :
Het blijkt van wel. En door meer mensen dan we hier vermoeden. Bekijk nog eens het artikel van ons aller Sint Netels over die Mosquito en de reacties erop van onze plaatselijke politici (Salmi - Creyelman). Net als vele anderen zijn ze getrapt in die levengrote Sintegrap (of voor de computernerds onder ons : Hoax).
@Eelco: bv. de genaamde G.L. is gemeenteraadslid voor een niet nader te noemen fractie!
(meen ik te moeten waarnemen)
(MechelenMapt : Afval in Mechelen)
Vele mensen werken met zijn tweeën gedurende 5 dagen in de week. En op zaterdag kunnen ze hun kop eens binnensteken in één van de kringloopwinkels voor een goedkope aankoop.
Maar op zaterdag kunnen ze niks binnenbrengen (afgave) in het kringloopatelier aan de Dijle.
Misschien is dit voor verbetering vatbaar ? Maak van de maandag een rustdag en verschuif de uren van de vrijdag gewoon door naar de zaterdagmorgen.
@gimycko: duidelijk te zien dat jij niet in de kringloopsector werkt! Andermans afwikende rustdag bepalen, foei!
@Jokke
Ge hebt gelijk en ik veronderstel dat ge daar toch niets verkeerd aan vind.Het is trouwens de rede waarom ik de eerste weken van mijn verblijf hier getekend heb met mijn volle naam en niet anoniem of zowat.En waarom ben ik dat dan geworden ? Omdat ik vond dat er zaken gebeurden en gebeuren die ik zo niet kon en kan laten staan.En wat moet ge dan doen, juist uw stoute schoenen aantrekken en voor de mensen gaan staan .En als er genoeg mensen zijn die vinden dat ge gelijk hebt ja dan moet ge op de bres tot spijt van wie het benijd.Er zijn er weleens die anders aan de macht komen.En ik doe mijn ding zonder daar moeten voor te blozen.Punt uit.Dat is democratie.
@ Jokke :
Ik heb geregeld wel iets dat nog te goed is voor de vuilbak of het containerpark en dat ik met alle plezier afgeef in het Kringloopatelier op Dijle 8. Doch, ik ben een working-class-hero met een nine-to-five-job. Behalve op vrijdag : dan kloppen we af op 15h00. Doch, dan ben ik te laat voor een afgifte op het Kringloopatelier. Dus dan hou ik die goederen nog een tijdje opzij tot dat ik een dagje vakantie heb om er eens binnen te springen.
Al mijn aangekochte boeken, die ik na een tijdje heb uitgelezen, en waarvan ik heb besloten dat ik ze niet langer bijhoud, gaan linea recta naar de bibliotheek in de Moensstraat en worden niet-nooit-jamais bij het oud papier gestoken. En al die boeken worden altijd, met een grote glimlach, aanvaard door het bibliotheekpersoneel.
En wat met de vele mensen die op zaterdag werken en maandag vrij hebben, zoals nogal wat zelfstandigen?
Ah, een polletieker is ons midden (lacht), en dewelke is 't en van welke fractie?
@ jokke : van dat weer tijdens parkpop : groot gelijk !
@ meerderen : café's die gesloten zijn op de grote markt, dat ligt volgens mij niet alleen aan de uitbaters hoor, café melaan ligt op een boogscheut van de vismarkt, en dan meg de n akker, de bar popular enz ... stampvolzitten, mag het make-a-fish zijn en goed weer, zelfs dan is het nog geen zekerheid dat het mooiste terras van de mechelse binnenstad stampvolzit
@ all : de fietser op de melaan (onstommeke zoals hij heel origineel genoemd wordt) is een werk van een mechels gilbert govaert (sommigen kennen hem mss wel van hun jeugdig uitgaansleven want hij is ook dj)
@ Hanna, "horeca Grote Markt sluit om 23u." Ik denk niet dat een uitbater zijn zaak zal sluiten op dat uur, als zijn zaak vol volk zit...! Personeel durft dat al wel eens, maar een eigenaar/uitbater.
Als het goed weer is ga ik regelmatig "terrassen" (nieuw mechels woord!) op de Grote Markt, biv. de Carlton, zelfs na middernacht.
Alhoewel er zijn altijd zaken die vroeger sluiten, zelfs bij een lekker weertje.
Als het heet weer is zou ons Bartje misschien een groot plonsbad op de Grote Markt kunnen zetten met een bodempje water erin (max 10 cm of zoiets). Lollig voor de klein mannen om hun broek of rokje nat te maken en de grote mensen kunnen misschien pootjebaden aan de rand. Met de nodige sangria's van de lokale cafe's misschien een ideetje voor de volgende zomer, want het blijkt dat we afstevenen naar Middellandse Zeetemperaturen op het einde van deze eeuw.
@ Eddy :
Het volgend gedicht verscheen in Gazet van Mechelen in 1912
Naar de Bavaro ga ik vast met Carnaval.
Want deftig vermaak vindt men niet overal.
Daarbij ne pot, een lekker glaasje wijn.
Voorwaar, nergens kan men beter zijn.
Hongerige magen vinden er ne lekk’ren beet.
Alle goesting wordt voldaan, zo koud of heet.
Dorstigen laven, Hongerigen spijzen.
Naar den Bavaro zal men u wijzen.
Welkom dan, Burger, vreemd of vriend,
’t Is op de Markt 34 dat g’het vindt.
In 1974 werd, door de nieuwe uitbater, de oude naam veranderd in Cafe Carlton.
@ Jokke: leuk om te weten dat je ook je 'oude' boeken bij de bib kunt afgeven, ik bracht ze steeds bij de Slegte binnen.
@ Bert en Eddy, ik ben in de afgelopen jaren meermaals, toen ik 's avonds met vrienden een terrasje ging doen op de Grote Markt, (en we toch genoeg spendeerden), vriendelijk gezegd geweest dat de zaak ging sluiten, en dat was toch vaak rond 23u (op warme zwoele zomeravonden), dat ze dan alle tafeltjes rond gingen om die mededeling te doen. Ook op de Wollemarkt heb ik het een paar keer meegemaakt. Maar ik moet toegeven, op de Vismarkt is het idd beter.
als ge na de laatste vertoning nog iets wou drinken op de markt (in den tijd dat er nog cinema's in 't stad waren) moest ge U wreed haasten, anders kon men met grote dorst naar huis!
En kost dan zingen van:
Hedde deust
Gatdan na Janneke Verweust
Dien heid eun hondje
Da pist in a mondje!
@Hanna1: ere wie ere toe komt, die tip van die boeken komt van ons aller Gimycko!
Welke partij dan ook ... ik ben blij dat basisdemocratie kan worden uitgebreid op Mechelen Blogt. Dus politici van Mechelen, vraag u nen account op Mechelen Blogt.
@ Jokke : Bedankt !
:-)
@Eddy,
ik heb de indruk dat in het debat van de horeca een ding wordt vergeten.Dat zijn ook maar mensen met twee handen, twee voeten en ene kop.Wanneer wij boemelaars al lang in ons bed liggen zijn die mensen vaak nog bezig met opruimen, pinten reinigen, vloertje dweilen, voorraad in koelkast opnieuw aanvullen, kat eten geven en hond uitlaten, en wat nog allemaal.Dit moeten we ook onder ogen nemen.
Maar over welke politieker ging het nu eigenlijk? Of is dat geheim?
... Misschien zijn er dingen mooier, schoner, en-nog-zo-veel-meer op andere plaatsen.
De vraag die ik me eerder stel is : moeten we überhaupt dat dan ahw kopieren ?
De schoonheid (of het ontbreken daaraan) van een stad, een gemeenschap, een mens uit zich eerder in z'n eigenheid.
We sakkeren op auto's, maar we fietsen niet...
Karakterloze winkelketens, maar we gaan er wel naartoe omdat ze iets goedkoper zijn...
En de straten maken zichzelf niet vuil.
In veel gevallen doen we wat ànderen willen dat we doen.
Een winkel met een kitcherig interieur naast een design-huis ? Als beide eigenaars zich daarmee zichzelf hebben geuit: wie ben ik om dààr over te oordelen...
Wat zou er gebeuren als we allemaal eens zélf een béétje meer gingen leven naar onze eigen aard ?
M.i. kan het dan twee kanten op: Mechelen wordt een nog leukere stad, en mogen we een beetje fier zijn op onzelf, ofwel gaat het de verkeerde kant op en liggen wij zelf aan de basis daarvan.
De "Brave new world" was ook niet zo'n mooie toekomst.
;-)
@ Netels: Ik denk dat het over Louis Goovaerts gaat, gemeenteraadslid voor het VB en wonende te Hombeek. Hoewel het ook zijn politieke vriend Eddy Luyten kan zijn.
@Peter: ik ben ook blij dat de basisdemocratie kan worden uitgebreid op Mechelen Blogt. .Wat ons toelaat "de vertegenwoordigers van de basisdemocraten" te woord (en te wederwoord) te staan
@J.T. hoe kan je in de politiek vrienden hebben?
Dus... de Nieuwe Blog is goed en kan (op dit ogenblik) eigenlijk niet meer beter ?
Dus waar wringt in Mechelen nog een schoentje en hoe kunnen we dat verbeteren ?
Ik gooi nog eens een lijntje uit :
Zijn die rode Fietssuggestiestroken op den Tervuursesteenweg nu echt een verbetering of niet ?
@gim: nu begin je wel echt een aantal zaken door mekaar te halen. De topic gaat hier over " wat kan er beter in Mechelen", een topic die we een hele tijd geleden al is gehad hebben. Nu begin jij over de blog?
En over de fietssuggestiestroken hebben we het hier op de blog ook al meermaals gehad in verschillende topics zelfs.
@ Filip : Alles kan beter !
@gim: das just :-)
Ik zal u zeggen wat er beter kan in Mechelen!
Het aantal blote wijven dat hier rondloopt die ook nog eens bereid zijn van u op verzoek een goede pijp te geven, dat kan in Mechelen toch wel een stuk beter hoor! Je zou bijna gaan denken dat er hier een wet is die de wijven verbiedt van bloot rond te lopen en voorbijgangers te pijpen, onvoorstelbaar maar waar, neen hier is echt wel heeeel veeeel ruimte voor verbetering.
Aha, de Sint wilt een Cabardouchkes-kwartier in Mechelen. Zo een afgesloten gebied met rooie lichtjes en dametjes van lichte zeden. Was dat, hier in Mechelen, vroeger anders en/of beter ? Want in het verre Mechelse verleden waren er blijkbaar naast Begijntjes (brave, niet getrouwde vrouwen) ook hoertjes (niet zo braaf en ook niet getrouwd). Check er de MechelenMapt maar op na, artikel : Begijnen.
Afgesloten? Afgesloten? Wie spreekt er van afgesloten? Afgesloten? Dat zal wel zijn, afgesloten, hoe komt ge erbij? Wat een gedacht! Alle blote wijven in een afgesloten ghetto gaan steken? Hoe is 't mogelijk! Het kan niet missen dat de aandelen van den Agfa elke week kelderen, als ze daar niet beter weten dan blote wijven weg te steken (lacht). En sinds wanneer zijn blote wijven per definitie hoeren, gimycko? Last met de meisjes? Geen kunnen vastkrijgen en nu zijn 't allemaal hoeren? he? (lacht)
@de maskes: moest ge niet goed opgelet hebben; de sint en zijn kanon is hier te bewonderen:
http://www.flickr.com/photos/7385503@N05/2704888120/
En hebben we nu te doen met een niet gecontroleerde Sint? Of is de Sint de controle over het klavier van zijn PC kwijt?
Is SMT back in town ? En hij had de vorige keer nog zo een mooi afscheids-bye-byeke geschreven ... :-)
What is in a name ?!
Misschien heeft hij last van de warmte.
De thermostaat op uw appartement wat lager draaien, Sint, dan komt alles weer goed en... wordt alles weer beter.
:-D
Wat denkt ge dat die koten er vroeger in Mechelen niet geweest zijn.Dat begon al toen in de jaren veertig de Amerikanen hun tenten hier opsloegen.Geitestraat, Blauwhondstraat en Borzestraat werden toen als verderflijk gebied ingekleurd.Enkele jaren later zou het bedrijf zich verplaatsen naar de Merodestraat en de Stassaertstraat.Mechelen logeerde toen wel 2000 soldaten.Het pretpark was echter voor de kleinen niet bedoeld want die moesten om 22 uur in hun bed.Gesprongen werd pas nadien door de stars en stripes.
@ GL : Bestaan daar oude foto's van ?
:-)
@Peter: aha, dan zijn er meerdere Sint-Netelsen, zoals er meerdere Sint-Niklazen zijn te weten die van den Bazaar en die van de Sarma!
@Gimycko: eens een intervieuw aanvragen bij G.L.en dan weet ge er alles van! Voor de verhalen van na 22.00 hr zult ge echter bij Noenkel Sam (G.B.) moeten zijn!
Het orakel van Delphi gaf goede uitleg volgens de mytologie.... het orakel van Mechelen op zijn blokke zit er weer efkes naast: Uncle Sam is de USA.
@ Jokke : Hahaha...
:-D
Eigenlijk is "Cabberdoechkes in Mechelen" misschien wel een topicske waard.
En de witte lijnen in 't midden van de straat, die kunnen eigenlijk ook wel beter, veeel beter, in sommige gevallen wijken ze zelfs een paar centimeter van het midden af, dat zijn toch wel dingen die niet kunnen he?
Maar hoe was het eigenlijk vroeger -dju, ik vond nu niet direct een oude postkaart- toen er nog geen meten op de weg stonden? Misschien weten de oudere mechelse bloggers hier nog iets van? Kennen zij hieromtrent nog sappige anecdotes over frontaal op elkaar botsende stootkarren? (lacht)
Neen, serieus nu, waarom ontwijkt ge eigenlijk het onderwerp 'meisjes en hoeren'? Zit daar iets meer achter? Komt de zweetsnor nu boven? Jaaahahahaaaa, het wordt hoe langer hoe beter (lacht)
Geen idee.De drie eersten waren kleine verpauperde straatjes met hier en daar een blauw of groen lichtje.De hoofdassen naar den Baron Michel, De Lobbe en den Dossin was natuurlijk ander bier.Vanop de markt tot aan de Dijle waren er mischien wel 20 a 25.Het was een markt in de echte zin van het woord.Er werd toen met de trein gereden en die bazen en bazinnen wisten verduiveld goed dat de rekruten 's zondagsavonds als ze van hun heimat terugkeerden een beetje geld bij zich hadden.Die centen werden dan bij de meesten zonder pardon onverbiddelijk afgenomen door een hupse serveus voor een danske of een bezeke.En na het uitbetalen van de solden waren het eveneens hoogdagen voor die gieren.De succesrijkste die zat in den Burton.Lily een uit de kluiten gewassen flinke boerendochter uit het Leuvense kon op haar eentje het kot doen vollopen.Nietegenstaande dat ze heel goed oppaste is ze toch ook eens tegen den hoek van de tafel gelopen.Dat was natuurlijk een ramp voor de bazin van den Burton.Lily kwijt en een deel van de klanten kwijt.Van den Burton zullen er zeker foto 's zijn.Op de hoek van de Merodestraat en Persoonshoek
@Eddy Luyten (niet gecontroleerd): die G.B. stond voor dat ander kieken George Bush!
Een orakel bevat soms doordenkertjes, Eddy!
@ eva : dat shoppen elders leuker is dan in je thuisstad is je normaal, je hebt de infruk dat je andere winkels ziet, maar ze bevinden zich dan ook in een andere omgeving, mensen van aalst bvb komen ook liever naar mechelen dan thuis in diezelfde winkels te gaan kurieuzeneuzen ...
@G.L. Zou U de goedheid willen hebben om eens een stadsplan van Mechelen onder uw ogen uit te spreiden? En dan zal U willen vaststellen dat de hoek van de de Merodestraat en de Persoonshoek nog al moeilijk te combineren is....Den Burton was wel degelijk in de de Merodestraat, maar ik dacht waar lang dat restaurantje geweest is voorbij de Van Hoeystraat....
@ Jokke, sans rancune, maar een kat valt ook steeds op haar poten...
Eddy ,
ge hebt gelijk en geen gelijk.Het is de Stompaertshoek die ik bedoelde.Allee 'n hoek is 'n hoek en daar doe ik niks meer af.Maar waar gij zegt zat in dien tijd ook een bijoeke.
Doe boven de normale winkelwandelstraten zoal de IJzerenleen, de Bruul, OLV-straat, de Geitenstraat, de Botermarkt, de Befferstraat en Keizerstraat, Schoenmarkt-Beenhouwerstraat en Borzestraat er nog eens de meest vergeten modewinkelstraat van Mechelen bovenop! INDERDAAD de Graaf van Egmontstraat. Al ooit eens vergeleken met Hasselt en tutti quanti. Relatief gezien op de 120 meter die deze straat kort is vind je er minstens tien winkels van SUPERIEURE kwaliteit. Niet waar dames? Of zijn jullie soms blind en is op het eigen nest schijten een tweede natuur bij sommige stadstrutjes? Ik ben geen eigenaar van één van deze shops. Maar dat zal wel duidelijk zijn mag ik hopen!
@ Jef :
Enkele dagen geleden werd nog bericht over de Graaf van Egmontstraat, waar een nieuwe luxewinkel zich had gevestigd, met oa als doel om deze kleine 120 meter straat serieus te laten opboosten. Misschien niet direct spek voor iedermans bek of portemonnee, maar de kledij die er zou verkocht worden ligt in de hogere (en betere) prijsklasse.
@ EvaM :
Inderdaad, een beetje meer groen moet zeker kunnen. Ipv een oud pand herop te bouwen, misschien die 5 op 10 vierkante meter voorzien van wat gras, een boom en een bankje. Want achter al die oude en historisch waardevolle gevels liggen misschien de prachtigste tuinen, maar die zie je niet langs de straatkant. Natuurlijk hebben we bv de foto's van Jans, wanneer hij hoog op de Toren zit of een pand heeft kunnen bezoeken, maar echt is natuurlijk altijd beter.
Enne... van Shoppen ken ik niks, maar een Die-Hard-Shopper vind ik wel een geweldig woord !
:-)
De Graaf Van Egmontstraat sta ik ook soms van te kijken. (niet dat het m'n ding is). Maar ik denk dat die voor sommige mensen een beetje teveel buiten het circeltje Yzerenleen-Grote Markt-Bruul-OLV-straat-Korenmarkt ligt om er spontaan een kijkje te nemen (plus, het is geen winkel-wandelstraat). En met dat kunstgalerijtje als extra is dat zeker de moeite waard.
@ Sint :
Dit gebeurt er als je de witte lijntjes in de Mechelse Straten niet goed schildert :
Botsing
Dus... dat kon beter !
En denk eraan : Niet blindeling je GPS volgen !
Trap af - Trap op
Dus... dat kan ook beter !
@ gimycko
Maar onze Mechelse dames gaan wel naar Hasselt de duurdere winkels afstruinen. k' Heb er niets tegen want een mens moet al eens van spijs veranderen. Maar het met vaste regelmaat kleineren van onze handelszaken en winkelstraten vind ik wat van het goede teveel. Wees wat positiever en iedereen zal er beter van worden. De prijzen die je in de van Egmontstraat betaald zullen die van Hasselt zeker niet zwaar overtreffen. Integendeel! Al eens uitgerekend hoeveel een bak benzine naar het modeparadijs van Steve Stevaert jullie kost aan de huidige pompprijzen. Ga liever een koffie of iets hartigers drinken in de goedkopere gelegenheden van onze Grote Markt. De noordzijde voor de ingewijden. Ten eerste is er meer plaats op de terrasjes en ten tweede hoef je je niet als een stresskieken in het hedendaagse verkeer te mengen.
@ Jef : Volledig mee eens.
Dus geen Saturn of MegaFnac in den Bruul, maar de betere Handelszaken. Er is voor de moment nog plaats. En op één of andere manier moeten we de Graaf van Egmontstraat mee kunnen integreren in de as Bruul-IJzeren Leen-OLVstraat. Eventueel ook de Hanswijkstraat erbij integreren.
En liefst geen Nacht-en Belwinkels meer en een Immo-bureau fleurt ook niet echt de buurt op. Dus integreer die nacht-en belwinkels in ne Carrefour, nen Delhaize of ne Colruyt rond of voorbij de Ring en haal ASAP het Klakkenhuizeke terug (samen met ne kleine cinema).
Awel begint dan een betere handelszaak of een klakkenhuis of ne kleine cinema he, waar wacht je nog op, er is toch plaats? En geld mag zeker geen probleem zijn want ik denk dat de banken mekaar gewoon staan te verdringen om geld te mogen lenen aan mensen met zulke schitterende ideeën.
Hoever staat het trouwens met de fuif?
@ Jef
in de reactie van Eva las ik echt geen misprijzen voor 'onze eigen handelszaken'.
Da's iets dat jij ervan gemaakt hebt.
het zit er boenk bovenop tussen de Sint en de Gim as ge het moa vroagt. :-)
@ Sint :
Nu de rentes op de spaarboekskes weer verhogen, gaat ook de interest op de leningen omhoog.
Goe bezig ? Ik denk van ni !
Voor de rest heb ik al een job, alhoewel het binnenkort wel eens zou kunnen gedaan zijn met dat klein fotobedrijfke uit Mortsel.
Misschien kunnen we samen ne betere Sinterklaaswinkel openen in Mechelen met goei speculaaskoeken, want voor je het weet is het weeral 6 december.
:-)
@ Sint: ik mag dan wel een 'wijf' zijn, ik ga wel niet mijn vriend ontrouw zijn hè, dus ge gaat het idd op een ander moeten zoeken
@ de rest: ik blijf erbij dat ik de winkels in Mechelen (zoals ik hogervermeld heb) OK vind, en dan was ik nog de Biba en idd de Graaf van Egmontstraat vergeten. Maar die straat ligt idd wel niet in het traject dat de meesten doen (Bruul - Yzerenleen - OLV-straat), ik passeer daar zelf enkel maar op weg van en naar het station (en vroeger om mijn belastingsbrief er te deponeren).
Ik moet wel toegeven, ik ga ook als een die-hard-shopaholic wel shoppen in Antwerpen, Gent, Hasselt, Londen, Parijs, Amsterdam, (of in mijn middagpauze in Brussel - Nieuwstraat of Louizalaan) ..., maar dat is dan in combinatie met een vriendin die daar woont of werkt om wat bij te kletsen.
Want ketens zoals C&A, H&M, Blokker, Hema, Kruidvat, ... die vind je nu al overal, dus dat is niet de moeite om daarvoor 'op een ander' te gaan.
En wat de cinema betreft, buiten de Utopolis, heb je nog altijd het Filmhuis als alternatief (zie ook http://www.mechelenblogt.be/2006/04/ook-filmhuis-mechelen-blogt )
@ Hanna :
De Sint is af en toe wat vuilgebekt. Dus, wie heeft hier goeie Mechelse Zeep om zijn mond te wassen, want dat kan beter.
:-D
Naast het Straatmuzikantenfestival in den Botanique (Check artikel : Straatmuzikanten) en de verkiezing van Miss en Mister Red Mechelen (Check artikel in de artikellijst van Gimycko) is er in Mechelen echt niks te doen.
:-D
Misschien naast een nog te verwachten Mechelse Superfuif kan iemand, met meer ervaring en kennis, een festivalletje opzetten. Liefst geen filmfestival, want elk stad en dorp in het land van Alberto organiseert al zoiets. Iemand een suggestie ? Want alles kan en mag beter in het stadje van Bart(o).
:-)
Zô-de na eindelek is ni oephàve né te mèmme ?? :-DD
@ Jackie : Nog ni bekan !
:-D
Als liefhebber van knappe (Salon)punksters zou een Mechels Punkfestival op de Korenmarkt niet misstaan. 2 gitaren, 2 akkoorden, nen drummer en rammen maar. Niet langer als 1,5 minuut per liedje en 40 liedjes per uur. En met nen dikke kwaaie Johnny Rotten als hoofdact, als zijne prijs redelijk is. Dit alles georganiseerd door de Panique d'O. Dus niet enkel binnenin het cafe, maar ook daarbuiten (naast Frituur Korenmarkt).
En hopelijk komt Johnny niet af met zijn beroemde / beruchte phrase : "We're fat, we're fourty and we're back !"
:-D
@ gim : zal wel bijna sixty zijn zeker ...
@ Bert :
Binnen enkele jaren leiden al die buurtfestivalletjes tot... de Mechelse Feesten.
Hopelijk wordt het niet zo erg als de Gentse Feesten, want door overbevolking op sommige dagen kan je op een bepaald moment geen meter meer vooruit, achteruit, links of rechts.
En zijn er binnenkort weer geen Highland Games in het Vrijbroekpark ? Een beetje maf : grote mannen in rokken die boomstammen omkieperen, maar allez, ieder zijn meug. Het is tenminste origineel.
@Gimycko: bij een vorige editie van de Highland Games in het Vrijbroekpark toevallig zo een losvliegend boomstammeke tegen uw steir gekregen?
@ Jokke :
:-D
Wat kan er nog altijd beter in Mechelen....
Deze topic bestond idd. al, ik denk zelfs dat ondergetekende die opstartte ;-)
ALLES KAN BETER natuurlijk en we zullen altijd wel IETS vinden om over te klagen he ;-)
Maar goed...
Wat er (nog) béter kan?
- idd. de openingsuren van de Horeca op de Grote Markt, maar zoals gezegd, gelukkig kan je nog wél laat terrecht op de Vismarkt, maar ook aan het Station, en in mindere mate de Wollemarkt (maar alleszins toch zeker tot 01.00 uur ipv 23.00 uur !)
- latere bussen ! Dus ook na 21.00 uur. Tot voor kort, zat ik a) zonder fiets en was ik om medische redenen b) niet instaat om te fietsen. Tja. Ga dan maar eens een pint drinken of een voorstelling bezoeken in de binnenstad... na 21.00: géén bus. dus te voet of per taxi..
- een betere infrastructuur voor fietsers ...annex fietsvriendelijker beleid
- een betere naleving van de verkeesregels door ALLE weggebruikers (maar dat geldt natuurlijk niet enkel voor Mechelen)
Maar zoals reeds gemeld door Filip, al deze thema's kwamen eigenlijk al aan bod, in diverse topics ;-)
Maar goed dat kan dus nog beter wat mij betreft ;-)
O.. nog iets:
- de Maanrockprogrammatie ! Ik denk met heimwee terug aan de tijd dat er niet elk jaar dezelfde bands op het programma stonden en ook BUITENLANDSE acts bijwaren (met o.m. FISHER Z en de geweldige THE STRANGLERS !!!!!)... Nu krijgen we élk jaar AXL PELEMAN of all people, telkense onder andere vorm, élk jaar De Kreuners is ook een beetje te veel van het goede (slechte), vind ik... Ook toen was het gratis, maar blijkbaar was er toen toch een budget om die buitenlandse acts hier te krijgen?
(Anderzijds: een pluim voor de organisatie om dit jaar EVA DE ROOVERE naar Mechelen te halen ;-) (als het goed is zeggen we het ook) )
O ja nog iets wat beter kan:
Het humeur en zuurtegraad van SOMMIGE Mechelaars ;-)))))
En dag geldt SOMS wellicht ook voor ONS ALLEN ;-D
.... maar eigenlijk feitelijk, op mijn opmerkingkjes na, en dan nog, ben ik een vrij tevreden Mechelaar ;-)
Eigenlijk, feitelijk is het nog niet zo slecht wonen, hier in Mechelen.
Mogen we dat inkaderen ?
Laat die Sinjoren maar lachen en kneurre. Wij weten toch beter ! Nè !
Tenzij Netels en Ghostwriters dit te positief vinden natuurlijk :-)
@ Gim, ik ben vorige zomer (als anglofiel 'moest' ik er natuurlijk bij zijn) naar de Highland Games gegaan. Dit jaar vinden ze plaats op 31/08.
Ik heb gewoon maar toegekeken, want al die 'dingen' waren wat te zwaar voor mij, maar een vriend van mij heeft zich er kunnen uitleven. ;o)
Enne, hopelijk geen Mechelse Feesten, want dat gaan de vuilbakjes niet aankunnen!
@ EvaM : Check ook eens de Katelijnestraat
Want buiten de opsomming van de winkelas, zijn we deze straat een beetje uit het oog verloren.
Deze morgen uitzonderlijk op de Liersesteenweg pistolekens gaan halen.Bij het terugkeren ben ik in de Eikestraat toch wel even moeten stoppen om mijn ogen uit te wrijven.Hier zijn die DDR bouwblokkendozenjongens toch ook aan de slag geweest zeker.Afschuwelijk als ge het mij vraagt.Wanneer toeristen langs hier de stad binnenkomen moogt ge garantie zeker zijn dat ze een bocht van 180 graden maken.Het enige voordeel dat die dingen hebben is de water- gas en electriciteitskabine vlak voor het huis.Ook het kleurtje is de ideale uitnodiging voor grafitiespuiters.Indien deze woningen eigendom zijn van de MGW vraag ik mij af welke van de drie voorzitters der laatste drie jaren hier de regie heeft gevoerd.
@EvaM: Het is curieus dat je spreekt over de Kammenstraat in Antwerpen. Onze Katelijnestraat durf ik zien als onze Kammenstraat of Hoogstraat of Kloosterstraat. Een zelfde, of tenminste gelijkaardig, artiestengehalte. Trouwens, een dikke vierhonderd jaar geleden was de Katelijnestraat al een kunstenaarstraat. Zo komen we naadloos in de blog terecht over het stads-initiatief om de Katelijnestraat ' up te graden '.
Waarom van onze Katelijnestraat niet terug een petit Montmartre maken met een mengelmoesje van rassen ondereen mààààr met de gemeenschappelijke en bindende link van kunst, met kleine of gewone K. J ehebt al een binnenpleintje aan de Stadsheimelijkheid en een ander aan de Katelijnekerk. Geflankeerd aan de ene kant door het Begijnhof en aan de andere kant door de Heembeemd en aanverwanten, Dat moet toch mogelijk zijn om hier een 'Vismarkt-ambiance nr. 2' te maken?
@ Luc :
De Kunst op het Begijnhof, van dit jaar (en vorige jaren), was al een meer dan goede schot voor de boeg.
Dus misschien dat "Montmartre" rond de Katelijnekerk zeker verder uitbouwen !
@G.L.: Ik hoop voor U dat ge de volgende keer naar een andere bakker gaat ergens midden in een veld waar ge geen hallucinaties krijgt over voormalige DDR toestanden.
Sommigen maken subtiel aanmerkingen over Mechelse nestbevuilers maar je doet echt heel veel moeite om jezelf als pure negativist af te schilderen. Voor mij ben je volledig geslaagd!
@ Luc : Alles kan beter !
En moest alles goed zijn, hadden we niks meer om over te klagen (of kneurren) en zaten we hier misschien met ne lege Blog.
:-)
@Luc
Het niveau is aan het zakken.Slecht geslapen ?
@Gaston Lagaffe: wil je dat Luc zijn bedgeheimen hier prijsgeeft?
@jokke,
ze laten me koud en ik wil ze niet horen
@Luc: de Katelijnestraat is een straat die ik inderdaad vaak gewoon als "doorrij"straat ken. Misschien moet ik die eens aan een nader onderzoek onderwerpen. Bedankt voor de tip!
@Gimycko: ik zou niet alles onder klagen plaatsen. De vraag was niet: wat is er slecht aan Mechelen? Maar: wat kan er beter? Ik vind dat Mechelen zeer zeker op goede weg is en de laatste tijd enorme verbetering kende. Tips om het nog beter te doen, kunnen nooit kwaad, niet?
Iet anders wat we me bij het bezoek aan andere steden opviel? De enorme toegankelijkheid.
Een website boordevol toeristische informatie, info over parkeermogelijkheden, etc. (geef toe dat de site van Mechelen op dat vlak wel ietsje beter kan, naar toeristen toe dan, naar de Mechelaar zelf is het zeker niet slecht).
Wat de toegankelijkheid van de stad betreft: in Brugge kan je bvb. voor 2,5 EUR een hele dag parkeren in de parking Centrum-Station. Op vertoon van je parkingticket krijg je aan het loket van De Lijn een gratis heen- en terugticket voor een busrit naar het centrum.
In Hasselt kan je gratis een hele dag parkeren op de parking achter het station en - zoals wellicht algemeen bekend is - kan je gratis met de bus overal heen waar je wil. Er is om de 10 minuten een pendelbus station-centrum.
Brugge en Hasselt slaan op die manier twee vliegen in één klap: ze houden hun stad toegankelijk én ze houden koning auto buiten de stad (gratis of aan betaalbare prijzen).
Daar kan Mechelen (en vele andere steden) nog iets van leren!
En neen, ik ben niet naïef: ik besef wel degelijk dat de Vlaamse stedeling / inwoner daar via belastingen mee aan betaalt, want uiteraard is "gratis" niet gratis. Iemand moet het financieren. Het hoeft voor mij ook niet per sé helemaal gratis, maar het systeem van parkeren aan de rand van de stad voor een heel democratische dagprijs
(2,5 euro is toch geen geld?) en dan makkelijk met een pendelbusje naar het centrum gebracht worden. Er is toch iets voor te zeggen, niet?
Als ik het commentaar van Eef lees kunnen alle Nederlandse steden nog wat leren van Brugge en Hasselt. Je betaald meestal 3 of 4 euro voor een uur parkeren. En gratis tickets voor openbaar vervoer? Tja, we zijn wel Nederlands he? ;o)
Overigens kan ik met dat openbaar vervoer wel overal komen en heb ik al jaren geen auto meer. Dat bevalt me prima!
@ Jan G. was daar al geen vraag voor in het stadsbestuur? ik dacht zoiets opgevangen te hebben ...
@ Eelco: wat ze in NL dan wel weer hebben, en hier niet, zijn die trein-taxi's. Op vertoon van je treinticket kan je voor een bepaald bedrag (nog altijd 5 euro?) binnen een straal van 25km van het station met de taxi. Vond ik destijds héél handig, scheelde me een half uur op de bus wachten. ;-) Al die keren dat wij aan het (Mechelse) station stonden met onze bagage was er in de verste verte geen taxi te zien.
@katrientje: die treintaxi daar moet je geluk mee hebben, hangt af van het humeur van de chauffeur. Hij kan wachten tot zijn kar vol zit of tot hij voldoende passagiers heeft in dezelfde richting (of was dat omdat ik maar die domme Belg was?)
Jokke, ge moet gewoon al uw charmes gebruiken he ;-)
ik had daar eigenlijk altijd geluk mee, telkens een taxi voor mij alleen.
@ Jan G.: je moet er wel rekening mee houden dat dat een commerciële uitbating betreft natuurlijk. Je hebt gelijk, peperduur ticketje bovenop je sowieso ook al duurder geworden pint, maar je staat wel overdekt en bewaakt natuurlijk... Je Hasselts en Brugs voorbeeld verdienen anderzijds wel nader onderzoek vind ik, lijkt me zeer interessant !
@Jan G: Zijn er op de Korenmarkt geen mindervalidenplaatsen of zijn die veranderd in taxistandplaatsen ondertussen?
Er zijn mindervalidenplaatsen op de IJzeren Leen en aan de Post, maar dan wel bovengronds, als ik me niet vergis.
@Jokke
Bijt 'm nog?
@Jan,er blijft ook altijd nog de mogelijkheid om de Zenne eens over te steken.Democratische prijzen, vriendelijke mensen en parkeren aan de deur ,niks met drinkgeld voor Vinci.Bovenal zijn het ook Mechelaars.
@Gaston Lagaffe (niet gecontroleerd) : Wil je Hombeek vanaf nu promoten als zijnde het Jezus-Eik voor de minderkapitaalkrachtige Mechelaar?
@Gaston Lagaffe (niet gecontroleerd) : en 't is niet omdat uw haring hier niet braadt, dat ik ondertussen niks aan mijnen haak zou hebben!
Een cafe opzoeken, dichter bij een mindervalidenparking ?
Wat overdekte skipistes betreft scoren we ook zeer slecht, ik moet daarvoor helemaal naar Peer!
En wat is er eigenlijk gebeurd met onze cyclodroom? Ik herinner mij nog levendig, in 1921, ik was zelfs nog niet geboren, dat heel Mechelen op z'n kop stond voor de Zesdaagse!
@sint: Als ge verwijst naar de velodroom aan Walem dan vermoed ik dat die bij de aanleg van het industriepark Noord gesneuveld is. Misschien was ze voordien al afgebroken?
Die bedoel ik, mijn grootmoeder woont aan die kanten en vertelde dat er ooit een velodroom stond in walem, 'lang geleden'.
Velodroom Walem ,afgebroken in 1973.In het boek van Frans Vermoortel "de Memoroires van een Stad" staat er een foto van 1929 !blz67 N°114
@ St.Netels: in 1921 was ik er ook nog niet,we hebben mekaar dus denkelijk NIET gezien tijdens die 6 daagse.Maar in 1973 was ik er al 37jaar dus dat heb ik BEWUST meegemaakt.
@ nen echte:
Aha, gij waart er niet in 1921? Ik was er dus ook al niet in 1921, in dat geval denk ik dat ik ons verward heb met 2 andere mensen! (lacht)
En staat er op het net ergens een foto van die velodroom?
Staat nu op Flicker Mechelen(natuurlijk)
Zat de Sint nog in Spanje toen we, hier op den Blog, van gedachten wisselden over de Walemse Wielerpiste van Weleer (WWW) ?
:-)
Ja de Sint is sinds hij niet gecontroleerd is, zijn geheugen kwijt he ... :-)
Hmm.. ik lees helaas niet alles hier, waarvoor niet mijn excuses.
Nog eens even dit onderwerp nog eens bekeken.
Of het vroeger nu beter was, of het vandaag beter is, blijft een moeilijke vraag, maar bij het bekijken van deze foto van de grote markt vind ik toch dat de grote markt vroeger meer uitstraling én karakter had dan de hedendaagse versie.
@michael: ik nu eens niet zie, maar "goesting is koop". Ze ziet er vandaag in elk geval veel frisser uit dan op de oude foto.
Awel hé, ik denk dat Rudi weer eens gelijk heeft. Als ge in 2008 in Mechelen wilt leven dan hebt ge te maken met een ' 2008 omgeving '. Ik ga me nu op glad ijs begeven: een gezond evenwicht tussen ' het behoud van onze roem ' en een ' manifesteren van onze nú-kracht ' is wat voor mezelf de richting naar de toekomst moet zijn. En er direct bij gezegd: mét behoud van het huidig stationsgebouw!
@ Luc :
Wordt dit het Mechelen op het einde van de 21e eeuw ?
Misschien lachwekkend, maar dit is het uiteindelijk geworden...
I.p.v. Trinity Church misschien de Sint-Romboutskathedraal ?
@gim: het is inderdaad lachwekkend maar ik hoop dat bij ons de ' nuchtere zakelijkheid ' ons erfgoed niet op dezelfde manier ' beschermt ' want daar heeft niemand wat aan!
@ michael
Baseer jij je op de foto aan het begin van deze reeks interventies of ga je terug naar tien jaar geleden? Toen stond onze markt vol blik. Op de rijbanen rond de parking in het midden was het een rijden in tweede of eerste versnelling van sukkelaars die hun voertuig maar niet kwijtkonden op de middenterp rond Margriet. Dat besje van Oostenrijk heeft er de glans van haar marmer aan ingeschoten en was blij even op adem te kunnen komen tegen de Minderbroederskerk. De klanten op de krapbemeten caféterrassen moesten de decibels van hun gesprekken tot viswijvenniveau versterken om de buur aan het ernaast staande tafeltje te vragen om de drankenlijst even door te geven. De uitlaatgassen van al die parkeergelegenheid zoekende wagens waren niet van aard om zonder gezonheidsschade langer dan één uur te slijten op die terrasjes. Nu heeft men een rustig keuvelend publiek op de markt plus vue imprenable sur la place ipv zicht op een zee van blik in allerlei afschuwelijke tinten. De markt is voor mij één van de mooiste plaatsen van ons landje. Maar je moet er je ogen voor opentrekken en eens uitgebreid om je heen kijken om de grandeur van deze stad te kunnen bevatten. Het is hoogtijd dat wij Mechelaars met z'n allen eens gaan beseffen welke schatten we dagelijks door de stad fietsend of wandelend of zittend op een terrasje kunnen bewonderen. Dus blijf met je wagen AUB uit de stad of stop hem in één of andere Vincparking tot je je koffie of biertje hebt genuttigd.
@ Jef :
Correctie, if you please !
Dezen achternoen stond de Grote Markt opnieuw vol rijdend blik. Er was een soortement Moonrally van Oude Bolides en er stonden pareltjes tussen !
Ik zal mijn foto's ervan binnenkort wel eens op Flickr deponeren.
@ gimycko
Eéns per jaar zullen we met de mantel der oudroestliefde toedekken. Maar ook niet meer dan één keer per jaar! Want voor je het weet komen alle zogezgde Mechelaars die in het groen rond de stad wonen hun laatste showroommodellen terug op ons proper plein neerpladijzen, naar analogie van de Place-m'a-tu-vu van Knokke. Bedankt zeg!
@ Jef :
Zonet nog een verslag erover gezien op RTV. Dus effe wachten, want binnen een half uurtje herhaling van het verslag van de Rally van deze achternoen.
Just2letUknow...