Weldra met de huurfiets door Mechelen?

met categorie:  

Velib fietsen - Foto (c) Markec

Onlangs was ik in Parijs. Tot mijn grote verbazing zag ik opvallend veel fietsers in een stad die toch als 'autostad" bekend stond. Ik zag niet alleen fietsers maar ook fietspaden. Mijn vorige Parijsbezoek was overduidelijk lang geleden: dit was nieuw voor mij!  Maar,en nu komt het, er is méér! Namelijk het fietsenplan; Velib. Oftwel: met de huurfiets fietsen door Parijs. De stevige, herkenbare grijze fietsen staan op strategische plaatsen, waar wie dat wenst, mits betaling van 'huurgeld', door de lichtstad kan fietsen. Jawel! 

Spontaan vroeg ik me af: "zou dit ook niet iets voor Mechelen kunnen zijn?"

Het systeem dat ze in Parijs hanteren, werkt dus als volgt:  op diverse plaatsen kan je een aantal fietsen vinden, die mits betaling dan gebruikt kunnen worden, en vervolgens op een andere daarvoor voorziene speciale stalling worden achtergelaten voor een volgende gebruiker.  De grijze fietsen van Velib zijn duidelijk herkenbaar. Ze zijn robuust en er gaat niet snel iets aan kapot.

Vooral bij de toeristische attracties zoals de Notre Dame en achter het Louvre vind je de grijs-paarse fietsenstallingen van Velib. Bij deze automatische fietsenstallingen kun je goedkoop een robuuste grijze fiets huren. Er komen meer dan 750 Velib stallingen met meer dan 10.000 grijze fietsen in Parijs. De fietsen zijn ideaal om de mooiste plekjes in Parijs te bekijken.

Omdat de stallingen op de mooiste plekjes van Parijs te vinden zijn zul de fietsen meestal niet lang gebruiken. Een uur per keer is voldoende om de omgeving te bekijken. Je kan een abonnement voor een dag (€ 1) of week (€ 5) nemen... Maar ook een jaarabonnement behoort tot de mogelijkheden.
 

EN IN MECHELEN ?

Misschien kan dit geweldige iniatief ook  wel iets betekenen voor een stad zoals Mechelen? Het lijkt, zeker en met name voor toevallige, eenmalige bezoekers, toeristen een prachtig idee.

Maar er zijn nog mogelijkheden: de Mechelaar die de wagen aan de stadsrand parkeert,  en met de huurfiets door het stadscentrum zich verderbeweegt... het  biedt ook perspectieven om, in combinatie met voldoende (betaalbare) parkings aan de stadsrand, het stadscentrum autovrij te maken, en er enkel nog openbaar vervoer, voetgangers, fietsen en huurfietsen toe te laten...

Enfin... het lijkt mij wel iets?
Wat jullie?



Info over het project in Parijs: velib.paris.fr

Dat autodelen lijkt hier wel aan te slaan, dus waarom ook niet fietsdelen ?

Het project draait ook al een tijdje (vierkant) in Brussel. Reden: enkel Brussel Stad doet mee, niet de 18 andere gemeenten van het gewest, en enkele andere modaliteiten die minder  gebruiksvriendelijk zijn dan het project in Parijs.

In Mechelen worden al huurfietsen aangeboden door 't Atelier (Donkerlei) in samenwerking met In&Uit. De kiem is er dus al, waarom dit niet verder uitbouwen? Volgens mij is het een gedroomde kans om verder te weg in te slaan van een stad op maat van milieu- en mensvriendelijke mobiliteit.

lijkt me een goed idee, maar dan mag de infrastructuur eerst wel eens goed herbekeken worden. Fietsen in de Hoogstraat bijvoorbeeld ... niet echt een fietsvriendelijke straat.

 

in de tussentijd: m^n mountainbike is nog niet verkocht, wil die best verhuren hoor *grijns*

Zou wel fijn zijn... Dan rij ik eerst met de krotfiets naar Mechelen om daar dan over te stappen op een luxe ros!

Misschien kunnen ze fietsen voorzien met fietszakken zodat de bezoeker die zijn wagen op een randparking achterlaat, zijn boodschappen in die fietszakken kan stoppen.

Hoeft hij enkel zijn boodschappen in de fietstassen te stoppen, terug naar de parking te fietsen en daar de boodschappen over te laden.

Ik heb dit persoonlijk uitgeprobeerd in Lyon. Het werkt daar. Maar Lyon is ook enkele keren groter dan Mechelen.

Verder las ik onlangs dat deze fietsen massaal gestolen worden. En meegenomen op reis. Tot in Peking. :-) Hallo Tokio.

@ Filip :

Dat wordt niet gemakkelijk met 6 flessen Spa Brôôs van anderhalve liter en een karton van 12 Colablikses...

:-)

@gymicko: Dat is enkel een kwestie van uw boodschappen goed te verdelen in de fietszakken.

Ik heb fietszakken op mijn fiets en doe mijn boodschappen met de fiets. Het is gewoon kwestie van je fiets niet te overladen. Als je echt een grote voorraad drank wil kopen, is het gemakkelijker om de auto te gebruiken.

Nu is het wel zo dat de meeste grootwarenhuizen aan de rand van Mechelen liggen. De mensen die gaan shoppen in Mechelen gaan dus niet direct met flessen water terugkomen maar eerder met schoenen, kleding, ... :-)

Dit lijkt me inderdaad een fantastisch idee!

Als dat in Mechelen gerealiseerd wordt  kan ik dat misschien ook eens uitproberen ;-)

 't Is iets dat blijkbaar zeer goed werkt in Parijs ( heb ik daar onlangs zelf gezien zoals Marc ) maar ik ben ook van mening dat Mechelen er misschien niet groot genoeg voor is, in Parijs kan het heel handig zijn als je van Montparnasse naar Montmartre wil zonder de metro te nemen of je schoenzolen te verslijten, als je door Mechelen volstaat het om eens een goede aanloop te nemen op 't Bergske en je kan uitbollen tot aan de Statie bij wijze van spreken.

Soit, proberen en zien wat 't geeft he.

@ Filip :

Ik zie steeds meer winkelende mensen die zo een plastieken opvouwbaar kistje gebruiken op de fiets.  Wreed gemakkelijk, want je neemt het mee in de winkel en je gebruikt het bij het inladen aan de kassa (Geen plastieken zakken meer).  Alleen zou ik er iets overleggen als je, met je fiets stilstaat aan een rood licht, want anders zou je buur-fietser er wel eens vandoor kunnen gaan met je pakje braadboter.

:-)

PS : Die opvouwbare plastieken kistjes gebruik ik al jaren.

@gimycko: de plastieken kratjes/kistjes gebruik ik ook als ik met de auto naar de winkel ga omdat ik veel drank in een keer wil meenemen.

Soms neem ik een kartonnen doos mee uit de winkel en die gebruik ik dan later om mijn oud papier in te steken. Zo is de kartonnen doos twee keer van nut geweest. :-)

@ Filip : Dat, met die kartonnen dozen, deed ik vroeger ook.

Nu bind ik al dat oud papier samen met een kletskoeër, zoals ze in Mechelen zeggen.

Ik ben de laatste dagen opnieuw met het velooke beginnen rijden en dan merk je pas hoe moeilijk een fietser het heeft in het stadsverkeer.
ik stel ook vast, zoals Katrientje stelde, dat Mechelen alles behalve fietsvriendelijk is.
De hoogstraat is niet te doen en nergens in de binnenstad zijn fietspaden voorzien.
Men moet dus niet alleen de stad autoluw maken, maar men moet ze eveneens fietsvriendelijk maken.
Eigenlijk zouden alle fietsers eens een weekje met de auto moeten rijden en omgekeerd.

 

@ Jan :

Tegenwoordig is er in sommige straten geen voetpad, fietspad en rijweg meer (OLV-straat).  Hopelijk wordt niemand aangereden, want dan wordt het moeilijk uitleggen waar jij je op dat moment bevondt.

Vanmorgen waren de parijse Velib's in het nieuws op Antenne 2. Weer een fietsdode.

De vrachtwagenchauffeurs die Parijs aandoen zijn schijnbaar het fenomeen fietser in deze stad nog niet gewoon.en dodehoeksongevallen gebeuren er daarom regelmatig.

De boodschap aan de Velibgebruikers was dan ook duidelijk: blijf uit de buurt van vrachtwagens en ook als je aan een rood licht voor een vrachtwagen stilstaat, vergewis je dat de bestuurder je gezien heeft!

Dit idee is ontstaan in Lyon en werd doorverkocht aan andere grote steden (o.a. Parijs, Wenen) maar Mechelen is te klein om zo'n project te dragen.  Denk aan de kosten voor het onderhoud van deze fietsen, de risico's...

Binnenkort kunnen de treinreizigers en anderen ook een fiets huren bij het Fietsatelier dat zich in de prefab op de parking achteraan het station bevindt.

Maar zoals reeds meermaals aangegeven kan de infrastructuur in de binnenstad ook heel wat verbeteringen gebruiken.  Soms in de Hoogstraat levensgevaarlijk als je daar tussen 17 u en 18 u doorrijdt!

 

@vero: Ik denk dat het Fietsatelier inderdaad een schitterende aanwinst is voor de stad !!

Ik ben geboren in Mechelen op mijn 20 ste hier weggetrokken en nu terug een zestal jaren Mechelaar, het eerste wat ik gedaan heb wanneer ik hier kwam wonen is een fiets gekocht en eerlijk gezegd vind ik het niet erg dat er geen fietspaden zijn in de O.L.Vrouwestraat en in de Hoogstraat enz.  Mechelen is een knap staaltje van hoe automobilisten, voetgangers en fietsers perfect samengaan, ik ervaar het gebrek aan fietspaden niet als een probleem.

Het zou wel knap zijn als er zo'n fietsverhuurdienst was, als ik dan eens bezoek krijg van iemand verder weg kunnen we een fietsje nemen en er samen mee uittrekken.
Ik wist tot vandaag niet dat er in Mechelen fietsen konden gehuurd worden.
Zal is een kijkje gaan nemen in 't Atelier.

Hopelijk mag je van je fiets nog lang genieten.  Van mijn zoon werden er in Mechelen drie gepikt, waaronder een fiets waarvan ik het bedrag liever niet zeg.

Waarom willen jullie allemaal tussen 17 en18 hr in de Hoogstraat zijn?

Bedenk toch even een alternatieve route: via de Heihoek kom je op de vest en bn je zo aan de Brusselpoort!

Ik vind het een schiterend idee en het atelier doet er fatastisch werk mee pleit alleen voor

driewielerkes en aanverwanten in hun gamma op te nemen!

  • Aan Brussel met zijn 19 baronieën moeten we ons echt niet spiegelen.
  • Ondanks de Middeleeuwe ruimtelijke ordening heeft Mechelen m.i. het potentieel om fietsvriendelijk te worden maar om daar te geraken zullen we al onze beleidsmakers moeten verplichten om een jaar door (de stad) te trappen. :-)
  • Wat het winkelen betreft zie ik graag een pakjesdienst komen die met milieuvriendelijke wagentjes de pakjes van de kooplustigen naar de parkings aan de stadsrand brengt. Misschien een idee voor de lokale middenstand om zoiets in het leven te roepen? Nu schreeuwen ze moord en brand over het verdwijnen van parkeerplaatsen maar op die manier kunnen ze er nog een flinke duit aan verdienen. Of misschien is Vinci de speler die deze niche opvult?

 

Nu mag Vinci al een bedrijfke zijn dat over het algemeen dik mijn kl**** kan kussen: als het goed is zeggen we het ook, en dat is: In hun parking onder de Grote Markt hebben ze fietsen ter beschikking van de parkeerders.

Maar ik zeg het nog eens; het (winkel)centrum van Mechelen is amper een zakdoek groot, ik zou zeggen wie wil mag hier altijd fietsen verhuren maar ik vrees een beetje dat Mechelen net iets te klein is om zo'n project te laten draaien opdat er iemand zijn boterham mee kan verdienen.

Een vraagje: een fiets huren voor 1 dag (24u): wat willen jullie daarvoor betalen?

Sinds 5 november 2007 baat Fietsatelier Mechelen vzw een fietspunt uit aan het station van Mechelen. Vanaf december 2007 wordt er aan de pendelaars een extra dienstverlening aangeboden die bestaat uit het uitvoeren van
herstellingen volgens het thuiskomprincipe. De fietsverhuurdienst start nog voor de zomer van 2008.

Fietsatelier Mechelen staat in voor toezicht, orde en netheid van alle niet betalende fietsstallingen (linker-, rechter- en achterkant van het station) en van de beveiligde/betalende stallingen aan het station.

http://www.fietspunten.be/mechelen

Bedankt voor de vele aanvullingen en goede ideeën, keep them comin' ;-)


Dat FIETSATELIER reeds fietsen ter beschikking stelt, daar had ik bij het schrijven van de post éven niet aan gedacht, en is idd. al heel goed nieuws ;-)

Dat Mechelen misschien 'te klein' is voor dit iniatief, daar valt wel iets voor te zeggen..
Dat de stad nog fietsvriendelijker kan: zéér zeker !


Wat Vinci betreft, idd. Sint: dat is helemaal niet slecht....
Wat ik voor de huur van zo'n fiets wil betalen: de Parijse prijzen lijken me wel redelijk...


 

@ markec : "Wat ik voor de huur van zo'n fiets wil betalen: de Parijse prijzen lijken me wel redelijk..."

Maar wat zijn de huurprijzen in Parijs ?

Wat lees ik in de inleiding :

Je kan een abonnement voor een dag (€ 1) of week (€ 5) nemen...

Maar ook een jaarabonnement behoort tot de mogelijkheden.

Wat er niet bijstaat : € 1 & € 5 is enkel voor het abonnement !!!!!!

Vervolgens moet men  € 1 per 1/2 uur betalen (1ste 1/2 uur = gratis).

@Jos Nys: Ah.. ja, 't is juist.... 

Ik lees hier héél wat creatieve ideeën!  mooi!  Ook al vrees ik persoonlijk dat Mechelen wat klein is voor een gelijkaardig initatief... Maar, wie weet denk ik wel verkeerd.  Laat me hopen - het zou een mooi teken zijn als Mechelen zo'n prachtig project geslaagd kon uitwerken.  Een méér fietsvriendelijke stad?  Ik zou niet liever hebben...

Voor een abonnement 5€ per week? Ja, dan weet je het al he, als je in Mechelen zo 100 fietsen zet en die gaan allemaal voor 5€ de baan op ( worse case scenario ) zit je met een bruto-inkomen van 2000€ per maand, daar gaat de BTW af, nog een dikke 1650€ over en daar moet je onderhoud, afschrijving, loon voor 1 man,... etc,...

De rekening is rap gemaakt: niet rendabel.

Heel juist Sint, en plus je bent met twee pedaalslagen Mechelen door.

(plan afgevoerd)

@ Sint Netels e.a.

Zie mijn reactie hiervoor.

Het is abonnementsgeld + huurprijs 1 € per 1/2 uur.

Dus de berekening klopt niet.

Bij 't Atelier betaal je momenteel € 8,00 per dag.

@Walter:dan kost mijn brood in het vetvolg 9,95€ ??? Nee dank u............

Het is maar een idee...

@Gim,allee gei... :-D das oek den ierste kie.

 @Jos Nys:

Ik weet het: 't is dan ook worse case scenario, je kan natuurlijk ook uitgaan van best case scenario maar in de regel is het toch raadzamer om als uitbater van zulks ervan uit te gaan dat je ook in de slechte maanden het zout op je patatten moet kunnen verdienen, de aspirant-zelfstandige die zichzelf dagelijks kreeft met steak voorstelt... tja..

En hou ook rekening dat je hier geen absoplute topperiodes zult hebben zoals aan de kust die ineens de magere regenachtige maanden goedmaken.

Laat die 100 fietsen elke dag van 't jaar 3 uur rondrijden en je komt er nog niet, 100 fietsen elk 3 uur per dag verhuren in Mechelen... laat ons even realistisch wezen 

je hoeft ook niet persé iemand speciaal voor die fietsenverhuur te laten werken he, als ze dat kunnen koppelen aan bijvoorbeeld in&uit, daar is al personeel aanwezig.

En Mechelen te klein .... mogen die fietsen dan de stadsrand niet uit? Er zijn véél mensen die extramuros wonen en met de auto de stad in gaan wegens "te ver". Als die vanuit een centraal punt een fiets kunnen huren scheelt dat misschien ook al weer. En toeristen niet vergeten, die kunnen dan makkelijker de - mooie - omgeving van Mechelen ontdekken.

'k Lees hier toch enkele interessante pistes alsook argumenten pro en contra het invoeren, met zelfs een heuse kosten-baten-analyse  (!) omtrent de huurfietsen à la Parijs/ Lyon...

Voor zowel de argumenten pro & contra valt een en ander te zeggen, en over het feit dat Mechelen fiestvrienderlijk kàn/ moet, lijkt iedereen het alvast eens te zijn ;-)

Met de terechte afwegingen omtrent haalbaarheid en betaalbaarheid in het achterhoofd, ben ik toch geneigd me aan te sluiten bij Katrientje's voorstel ...  waarbij het argument van "de toeristen" dan weer perfect aansluit bij mijn initiele post ..

 

Natuurlijk: uiteindelijk zal het aan het beleid zijn om er al dan nog iets mee te doen.. Wellicht leest men hier ook wel es mee, en zal men hopelijk om te beginnen al eerst wat aan die fietsvriendelijkheid doen ;-)

 

Ik heb reeds meerdere malen fietsen (gratis) verhuurd aan toeristen, die in onze bed en breakfast komen overnachten. Een stad als Mechelen bezoeken kan te voet, maar sommigen vinden het minder vermoeiend (en sneller) met de fiets.

Ik schat dat 5% van de gasten een fiets wel zien zitten.

(en nu ken ik ondertussen ook de juiste verhuurprijs)

en het zal wel een klein percentage toeristen zijn, maar er zijn natuurlijk altijd mensen die niet goed ter been zijn, en met de fiets meer "uit  de voeten" kunnen, al dan niet met een driewieler.  ;-)

Het lijkt me een goed idee, al zijn er natuurlijk zoals altijd voor en tegens. En inderdaad ook nog heel wat werk aan de winkel. Vooral een drastische uitbreiding van het aantal fietsstallingen in Mechelen - voor iedereen, niet alleen voor huurfietsen - is een noodzaak. Al eens aan de Botermarkt geweest als de examens net gedaan zijn?

In Nederland heeft men trouwens nog een toffer iniatief, weliswaar in een natuurpark De Hoge Veluwe. De witte fietsen zijn daar gratis: men heeft een paar 100 witte fietsen, iets oudere modellen met gewoon een bel en een terugtraprem en verder niks speciaals, op een aantal plaatsen staan. Je mag er gewoon eentje gratis uit het rek nemen en rondfietsen. Enige regel is: als je de fiets ergens achterlaat, mag een ander ermee gaan rijden (er zijn overal fietsstallingen waar je ze weer kan achterlaten). Fietsen genoeg, want zelfs als je degene waarmee je reed achterlaat om iets te gaan bekijken, staan er op die plek weer genoeg andere om mee te rijden.

En daarnaast hebben ze blauwe fietsen die je wel tegen betaling kan huren, die fietsen zijn iets beter qua kwaliteit en hebben soms een kinderstoeltje. Die kan je ook vastleggen en reserveren voor een bepaalde periode.

Niemand haalt het daar trouwens in zijn hoofd er eentje te stelen, want de witte zijn echt geen topmodellen. Ze rijden gewoon, punt uit en er zijn er meer dan genoeg.

OK, wel in een natuurpark, niet te vergelijken met een stad natuurlijk, maar het idee vind ik wel tof.

Waarom niet die fietsen ook ter beschikking stellen van de hoteliers en b&b-uitbaters? Ze kunnen dan hun gasten een extra service geven, nl gratis fietsen om zo Mechelen en de buitenwijken en deelgemeenten te kunen verkennen?

In Kopenhagen bestaat er een gelijkaardig systeem van gratis stadsfietsen. Op vaste stallingen in de stad kan je de zeer herkenbare fietsen gebruiken zoals een winkelkar: muntstuk erin en hop. De enige verplichtingen die je hebt, is er niet mee buiten de stadsgrenzen rijden, en ze enkel te parkeren in 1 van die officiele stallingen, verspreid over de stad (ook de enige manier om je muntstuk terug te krijgen). Mij leek het systeem alvast goed te werken, al zie je er af en toe ook wel eens eentje op de bodem van een gracht liggen...

Aai ! Neen !! Ik zie het beeld helemaal voor me :-(

Het verhuren van waterfietsen moet u toch iets zeggen Peter !

Uitgerust met een sleepnet....       ;-)

@ JT : Een sleepnetje ?

Is dat om die Terrasmeubelen uit de Melaanvliet te vissen ?

Intussen zijn de vandalen die de terrasmeubelen etc in de Melaan kieperden waarschijnlijk al achter slot en grendel dankzij de tientallen camera's die her en der in de stad staan opgesteld.

Het lijkt mij een fantastisch plan. Dan ben ik een stuk mobieler als ik weer eens in de Dijlestad ben.

Of onze bestuurders zich baseerden op mijn post uit 2008 is maar zeer de vraag, feit is: vanaf 2012 rijden we in Mechelen met een huurfiets rond !

Artikeltje in het Nieuwsblad - dank aan Inge voor de link ;-)

Je had een vooruitziende blik, Mark(ec) wel een leuk initiatief. Hopelijk slaat het aan en kan de toerist zich voortbewegen op de fiets in Mechelen....

Weer een reden om terug te komen en de stad eens op een andere manier leren kennen.

Anno 2013 lijkt het scenario voor huurfietsen weer wat dichterbij:

http://www.gva.be/regio-mechelen/mechelen/dijlestad-kandidaat-om-fietsen...